Hata Den Oudsten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: söndag 04 september 2005 18:23
Hata Den Oudsten
Hur kunde GS egentligen satsa på Den Oudsten för 6 år sen? Bussar som idag är så gott som värdelösa...
1) DAF-motor i dieselbussarna (vilket är tämligen ovanligt för en stadsbuss)
2) Skyddsplåtar under motorn saknas.
3) Orimligt hög bullernivå.
4) Brand i motorrumet.
Ja, eller finns det någon som kan få mig att gilla dessa?
//Lukas
1) DAF-motor i dieselbussarna (vilket är tämligen ovanligt för en stadsbuss)
2) Skyddsplåtar under motorn saknas.
3) Orimligt hög bullernivå.
4) Brand i motorrumet.
Ja, eller finns det någon som kan få mig att gilla dessa?
//Lukas
Re: Hata Den Oudsten
Tja, troligen beror det väl mest på att Volvo och Scania, såsom tidigare helt inhemska tillverkare, nästan hade ett indirekt monopol när det begav sig. I Nederländerna och även på andra platser utanför den svenska ankdammen så förekommer det DAF-motorer lite oftare. Troligen fick GS kanske ett bra pris på ett uddamärke eller också ville man pröva något nytt...och varför inte!Lukas Johansson skrev:... DAF-motor i dieselbussarna (vilket är tämligen ovanligt för en stadsbuss

Vad gäller de övriga tre punkterna så är det väl som sagt inget allmänt problem som direkt kan hänföras till Den Oudsten som märke. Istället handlar det troligen som vanligt om undermåligt/eftersatt underhåll. Alla vagnar som inte sköts om, oavsett fabrikat, drabbas oundvikligen på något vis av problem varför jag hänvisar till allt som tidigare skrivits om stadsbussarna i Göteborg.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Re: Hata Den Oudsten
Om jag får svara...Lukas Johansson skrev:Hur kunde GS egentligen satsa på Den Oudsten för 6 år sen? Bussar som idag är så gott som värdelösa...
1) DAF-motor i dieselbussarna (vilket är tämligen ovanligt för en stadsbuss)
2) Skyddsplåtar under motorn saknas.
3) Orimligt hög bullernivå.
4) Brand i motorrumet.
Ja, eller finns det någon som kan få mig att gilla dessa?
//Lukas
1) DAF är väl en av de större tillverkarna av dieselmotorer till i stort sätt allt möjligt. Så tycker inte det är särdeles ovanligt med DAF motorer i stadsbussar.
2) Skyddsplåt under motorn kan inte jag direkt svara för. Men det brukar ju finnas under motorerna, sedan att de försvinner när någon verkstadsnisse glömmer att montera eller helt enkelt inte ids är ju en annan femma. Var det inte Scania som fick plocka bort motorplåtar på 70-talet pga överhettning, tur att inte miljödiesel fanns på den tiden

3) Bullernivån är godtagbar tycker jag som resenär. Tycker du skall sätta dig i MANs nya variant av regionbuss med den lilla common-rail dieseln. Annars nåt som mullrar mysigt är en Scania 6:a från 60-talet i en CF eller BF helst den större D11:an.
4) Brand i maskinrummet på en modern buss beror först och främst på bristande underhåll. Den främsta orskan verkar vara att ett dieselrör går av och pumpar ut diesel under högt tryck. Träffar dieseln i sin tur turbon på bussen så har du garanterat en lite eldsvåda, är det inte städat i maskinrummet så gör ju inte det saken bättre.

Kan nog få dig att tycka bättre om dessa. De är ena hyvens bussar som tyvärr inte går att köpa mer då bolaget gick i konkurs strax efter att Göteborgs Spårvägar fått sin sista buss.

vad det gället motorplåtarna så kan jag meddela att det med stor sannolikhet inte betor på nån lat "verkstadsnisse", utan den idiotiska kombinationen med ap-höga refuger, farthinder trottoarkanter e.t.c och låggolvsbussar... om man tittar under en den oudsten ser man att det hade varit omöjligt att montera nya skyddsplåtar, ramarna som de ska sitta i är helt demolerade...
Att de bussarna skulle brinna mer tror inte jag heller på... på alla moderna bussar sitter motorn så inkapslad i skyddsplåtar o bråte att det inte finns någonstans för värmen att ta vägen... smutsiga motorer bidrar naturligtvis det med, men på sista tiden har man börjat tvätta motorerna mer regelbunder om jag har fattat allt rätt...
i min mening är detta trevliga bussar, schysst kvalitetskänsla och frän design!
Att de bussarna skulle brinna mer tror inte jag heller på... på alla moderna bussar sitter motorn så inkapslad i skyddsplåtar o bråte att det inte finns någonstans för värmen att ta vägen... smutsiga motorer bidrar naturligtvis det med, men på sista tiden har man börjat tvätta motorerna mer regelbunder om jag har fattat allt rätt...
i min mening är detta trevliga bussar, schysst kvalitetskänsla och frän design!
Länge leve Den Oudsten!
Delar din uppfattning och schyssta fordon. Gillar dem skarpt - bra värme på vintern och god komfort. Hade önskat att dem hade en annan aut-låda än ZF, som växlar så hårt...daca skrev:vad det gället motorplåtarna så kan jag meddela att det med stor sannolikhet inte betor på nån lat "verkstadsnisse", utan den idiotiska kombinationen med ap-höga refuger, farthinder trottoarkanter e.t.c och låggolvsbussar... om man tittar under en den oudsten ser man att det hade varit omöjligt att montera nya skyddsplåtar, ramarna som de ska sitta i är helt demolerade...
Att de bussarna skulle brinna mer tror inte jag heller på... på alla moderna bussar sitter motorn så inkapslad i skyddsplåtar o bråte att det inte finns någonstans för värmen att ta vägen... smutsiga motorer bidrar naturligtvis det med, men på sista tiden har man börjat tvätta motorerna mer regelbunder om jag har fattat allt rätt...
i min mening är detta trevliga bussar, schysst kvalitetskänsla och frän design!
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Det går alldeles utmärkt att få en ZF låda att växla mjukt, det är som allt annat än underhålls och inställningsfråga.Gunnar J-son skrev:Delar din uppfattning och schyssta fordon. Gillar dem skarpt - bra värme på vintern och god komfort. Hade önskat att dem hade en annan aut-låda än ZF, som växlar så hårt...daca skrev:vad det gället motorplåtarna så kan jag meddela att det med stor sannolikhet inte betor på nån lat "verkstadsnisse", utan den idiotiska kombinationen med ap-höga refuger, farthinder trottoarkanter e.t.c och låggolvsbussar... om man tittar under en den oudsten ser man att det hade varit omöjligt att montera nya skyddsplåtar, ramarna som de ska sitta i är helt demolerade...
Att de bussarna skulle brinna mer tror inte jag heller på... på alla moderna bussar sitter motorn så inkapslad i skyddsplåtar o bråte att det inte finns någonstans för värmen att ta vägen... smutsiga motorer bidrar naturligtvis det med, men på sista tiden har man börjat tvätta motorerna mer regelbunder om jag har fattat allt rätt...
i min mening är detta trevliga bussar, schysst kvalitetskänsla och frän design!
Förutom vilket "växlingsprogram" man valt när lådan konfigurerades.
Sedan beror det ju ytterst på personen bakom ratten, har man "plattan i mattan" ständigt kommer de flesta lådor att slå i växlarna då varvet inte hinner sjunka tillräckligt, ett tips som brukar funka är att lätta upp gaspådraget precis i växlingsögonblicket, typ lite som man fick göra på Scania:s HR 501 låda.
//Lasse
Tycker att det har blivit bättre med växlingarna, förut slog det riktigt illa i vissa bussar, men nu tycker jag att de flesta är helt ok. Man ska inte heller glömma resten av drivlinan, det är inte bara växellådan som bestämmer hur bussen beter sig vid växling, glapp i kardan, bakaxel och hjulnav påverkar det med, större glapp förstärker slaget. Vet att det har varit en del turer kring just hjulnaven i dessa bussar, kansle något som är fixat nu.
Länge leve Den Oudsten!
Flera av de serier av Den Oudsten som GS köpt har ZF aut och växlar tvärt och hårt. De har varit sådana sedan de var nya, och växlar på så vis oavsett vilken förare som sitter bakom ratten. En del förare försöker lura dem att växla tidigare genom att, som du skriver, just lätta på gasen men det hjälper inget. Dem slår och växlar hårt ändå. Det hör till saken att dessa fordon tillhör en tidigare version och att det blivit bättre på senare tid med ZF aut. Tycker nog att VOITH aut ger mer komfortabel växling.Lars Ödlund skrev:Det går alldeles utmärkt att få en ZF låda att växla mjukt, det är som allt annat än underhålls och inställningsfråga.Gunnar J-son skrev:Delar din uppfattning och schyssta fordon. Gillar dem skarpt - bra värme på vintern och god komfort. Hade önskat att dem hade en annan aut-låda än ZF, som växlar så hårt...daca skrev:vad det gället motorplåtarna så kan jag meddela att det med stor sannolikhet inte betor på nån lat "verkstadsnisse", utan den idiotiska kombinationen med ap-höga refuger, farthinder trottoarkanter e.t.c och låggolvsbussar... om man tittar under en den oudsten ser man att det hade varit omöjligt att montera nya skyddsplåtar, ramarna som de ska sitta i är helt demolerade...
Att de bussarna skulle brinna mer tror inte jag heller på... på alla moderna bussar sitter motorn så inkapslad i skyddsplåtar o bråte att det inte finns någonstans för värmen att ta vägen... smutsiga motorer bidrar naturligtvis det med, men på sista tiden har man börjat tvätta motorerna mer regelbunder om jag har fattat allt rätt...
i min mening är detta trevliga bussar, schysst kvalitetskänsla och frän design!
Förutom vilket "växlingsprogram" man valt när lådan konfigurerades.
Sedan beror det ju ytterst på personen bakom ratten, har man "plattan i mattan" ständigt kommer de flesta lådor att slå i växlarna då varvet inte hinner sjunka tillräckligt, ett tips som brukar funka är att lätta upp gaspådraget precis i växlingsögonblicket, typ lite som man fick göra på Scania:s HR 501 låda.
//Lasse
De Den Oudsten som vi har i Mölndal, som tillhör fordon med äldre ZF aut, har gjort och växlar även nu hårt enligt min uppfattning. Vissa av dem är värre än genomsnittet (504, 507 m fl). I dessa fordon är det ZF som levererat i princip hela drivlinan utom motor (aut-låda, bakaxel, kardan etc.) Däremot de ZF som är Volvo 2-axliga fordon är mkt bättre...daca skrev:Tycker att det har blivit bättre med växlingarna, förut slog det riktigt illa i vissa bussar, men nu tycker jag att de flesta är helt ok. Man ska inte heller glömma resten av drivlinan, det är inte bara växellådan som bestämmer hur bussen beter sig vid växling, glapp i kardan, bakaxel och hjulnav påverkar det med, större glapp förstärker slaget. Vet att det har varit en del turer kring just hjulnaven i dessa bussar, kansle något som är fixat nu.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Då skulle det nog hjälpa att antingen byta växlingskaraktär på dessa individer, växlingen kan nämligen optimeras för olika karaktärer av trafik.Gunnat J-son skrev:Flera av de serier av Den Oudsten som GS köpt har ZF aut och växlar tvärt och hårt. De har varit sådana sedan de var nya, och växlar på så vis oavsett vilken förare som sitter bakom ratten. En del förare försöker lura dem att växla tidigare genom att, som du skriver, just lätta på gasen men det hjälper inget. Dem slår och växlar hårt ändå. Det hör till saken att dessa fordon tillhör en tidigare version och att det blivit bättre på senare tid med ZF aut. Tycker nog att VOITH aut ger mer komfortabel växling.Lars Ödlund skrev:Det går alldeles utmärkt att få en ZF låda att växla mjukt, det är som allt annat än underhålls och inställningsfråga.Gunnar J-son skrev: Delar din uppfattning och schyssta fordon. Gillar dem skarpt - bra värme på vintern och god komfort. Hade önskat att dem hade en annan aut-låda än ZF, som växlar så hårt...
Förutom vilket "växlingsprogram" man valt när lådan konfigurerades.
Sedan beror det ju ytterst på personen bakom ratten, har man "plattan i mattan" ständigt kommer de flesta lådor att slå i växlarna då varvet inte hinner sjunka tillräckligt, ett tips som brukar funka är att lätta upp gaspådraget precis i växlingsögonblicket, typ lite som man fick göra på Scania:s HR 501 låda.
//Lasse
På de första ZF lådorna som kom under 1985 var de flesta anpassade med sk "ECO karaktär", dvs lådan växlade upp väldigt tidigt och smög i nästa växel, detta passade inte i tätortstrafiken där man gärna vill att lådan ska ligga kvar på en lägre växel lite längre för att få bättre drag.
De aktuella fallen tycker jag tyder på att växlingspunkterna inte är anpassade efter motorkaraktären och typen av trafik, intressant att veta är hurvida motorn når maxvarv innan växling sker?
//Lasse
Delar din uppfattning och schyssta fordon. Gillar dem skarpt - bra värme på vintern och god komfort. Hade önskat att dem hade en annan aut-låda än ZF, som växlar så hårt...[/quote]
Det går alldeles utmärkt att få en ZF låda att växla mjukt, det är som allt annat än underhålls och inställningsfråga.
Förutom vilket "växlingsprogram" man valt när lådan konfigurerades.
Sedan beror det ju ytterst på personen bakom ratten, har man "plattan i mattan" ständigt kommer de flesta lådor att slå i växlarna då varvet inte hinner sjunka tillräckligt, ett tips som brukar funka är att lätta upp gaspådraget precis i växlingsögonblicket, typ lite som man fick göra på Scania:s HR 501 låda.
//Lasse[/quote]
Flera av de serier av Den Oudsten som GS köpt har ZF aut och växlar tvärt och hårt. De har varit sådana sedan de var nya, och växlar på så vis oavsett vilken förare som sitter bakom ratten. En del förare försöker lura dem att växla tidigare genom att, som du skriver, just lätta på gasen men det hjälper inget. Dem slår och växlar hårt ändå. Det hör till saken att dessa fordon tillhör en tidigare version och att det blivit bättre på senare tid med ZF aut. Tycker nog att VOITH aut ger mer komfortabel växling.[/quote]
Då skulle det nog hjälpa att antingen byta växlingskaraktär på dessa individer, växlingen kan nämligen optimeras för olika karaktärer av trafik.
På de första ZF lådorna som kom under 1985 var de flesta anpassade med sk "ECO karaktär", dvs lådan växlade upp väldigt tidigt och smög i nästa växel, detta passade inte i tätortstrafiken där man gärna vill att lådan ska ligga kvar på en lägre växel lite längre för att få bättre drag.
De aktuella fallen tycker jag tyder på att växlingspunkterna inte är anpassade efter motorkaraktären och typen av trafik, intressant att veta är hurvida motorn når maxvarv innan växling sker?
//Lasse[/quote]
Flertalet av de aktuella bussarna går i förortstrafik, m a o en blandning mellan typisk stadskörning med många stopp och inbromsningar resp landsvägskörning. Jag vill påstå att dem växlar mjukare när motorvarven blir högre men fortfarande känns, och hörs, växlingarna tydligt - värst verkar det vara mellan steg 2 och 3. Fordonen är cirka 6 år men har som sagt varit sådna sedan de var nya. Den äldre versionen av ZF (heter väl ZF Ecomat) var väl av en annan konstruktion
Gunnar
Det går alldeles utmärkt att få en ZF låda att växla mjukt, det är som allt annat än underhålls och inställningsfråga.
Förutom vilket "växlingsprogram" man valt när lådan konfigurerades.
Sedan beror det ju ytterst på personen bakom ratten, har man "plattan i mattan" ständigt kommer de flesta lådor att slå i växlarna då varvet inte hinner sjunka tillräckligt, ett tips som brukar funka är att lätta upp gaspådraget precis i växlingsögonblicket, typ lite som man fick göra på Scania:s HR 501 låda.
//Lasse[/quote]
Flera av de serier av Den Oudsten som GS köpt har ZF aut och växlar tvärt och hårt. De har varit sådana sedan de var nya, och växlar på så vis oavsett vilken förare som sitter bakom ratten. En del förare försöker lura dem att växla tidigare genom att, som du skriver, just lätta på gasen men det hjälper inget. Dem slår och växlar hårt ändå. Det hör till saken att dessa fordon tillhör en tidigare version och att det blivit bättre på senare tid med ZF aut. Tycker nog att VOITH aut ger mer komfortabel växling.[/quote]
Då skulle det nog hjälpa att antingen byta växlingskaraktär på dessa individer, växlingen kan nämligen optimeras för olika karaktärer av trafik.
På de första ZF lådorna som kom under 1985 var de flesta anpassade med sk "ECO karaktär", dvs lådan växlade upp väldigt tidigt och smög i nästa växel, detta passade inte i tätortstrafiken där man gärna vill att lådan ska ligga kvar på en lägre växel lite längre för att få bättre drag.
De aktuella fallen tycker jag tyder på att växlingspunkterna inte är anpassade efter motorkaraktären och typen av trafik, intressant att veta är hurvida motorn når maxvarv innan växling sker?
//Lasse[/quote]
Flertalet av de aktuella bussarna går i förortstrafik, m a o en blandning mellan typisk stadskörning med många stopp och inbromsningar resp landsvägskörning. Jag vill påstå att dem växlar mjukare när motorvarven blir högre men fortfarande känns, och hörs, växlingarna tydligt - värst verkar det vara mellan steg 2 och 3. Fordonen är cirka 6 år men har som sagt varit sådna sedan de var nya. Den äldre versionen av ZF (heter väl ZF Ecomat) var väl av en annan konstruktion
Gunnar
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: söndag 04 september 2005 18:23
Okej, så växlingen och ZF kan indirekt förklara "bullrandet" i dessa fordon? För jag håller med att växlingen inte är mjuk och ren, utan slår hårt, samt att det "hugger i motorn".Gunnat J-son skrev:Flera av de serier av Den Oudsten som GS köpt har ZF aut och växlar tvärt och hårt. De har varit sådana sedan de var nya, och växlar på så vis oavsett vilken förare som sitter bakom ratten. En del förare försöker lura dem att växla tidigare genom att, som du skriver, just lätta på gasen men det hjälper inget. Dem slår och växlar hårt ändå. Det hör till saken att dessa fordon tillhör en tidigare version och att det blivit bättre på senare tid med ZF aut. Tycker nog att VOITH aut ger mer komfortabel växling.Lars Ödlund skrev:Det går alldeles utmärkt att få en ZF låda att växla mjukt, det är som allt annat än underhålls och inställningsfråga.Gunnar J-son skrev: Delar din uppfattning och schyssta fordon. Gillar dem skarpt - bra värme på vintern och god komfort. Hade önskat att dem hade en annan aut-låda än ZF, som växlar så hårt...
Förutom vilket "växlingsprogram" man valt när lådan konfigurerades.
Sedan beror det ju ytterst på personen bakom ratten, har man "plattan i mattan" ständigt kommer de flesta lådor att slå i växlarna då varvet inte hinner sjunka tillräckligt, ett tips som brukar funka är att lätta upp gaspådraget precis i växlingsögonblicket, typ lite som man fick göra på Scania:s HR 501 låda.
//Lasse