Hur många C4/C5 finns bevarade?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Inlägg av Joakim Runnedal »

Nu när alla hämningar verkar ha släppt här :lol: måste jag väl då lägga till:

- Klarsignalsknappen på dörrmanövreringspanelen som användes (ursprungligen av tågvakten) för att flytta vita lampan (dörrar stängda) till klarsignalerna till höger om bromsklubban. Knappen var obehagligt "fladdrig" innan man fick vit lampa, då stelnade den hehe...

- Å-knappen!!! Denna magiska inrättning...
Tutf: "TUC Linje 14 tur 18 kom"
Tl: "14 tur 18 kom."
Tutf: "Telefonplan norrut. Tåget drar inte kom."
Tl: "Har du prövat att trycka på Å-knappen?"
Ska man uppleva något maximalt så är det med ALLA sinnen.
- Den lite sötaktiga doften av TUNNELBANA inne i vagnen i framförallt orenoverade C1-C6:or! Var lite olika stark i olika vagnar, och försvann mer och mer i samband med renoveringar och framförallt med kl-tt-r- och kl-tt-r.

Tack Gunnar för minnet av "koppel-klonket"!!! :lol:
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
AGR
Kontakt:

Ljud på CX

Inlägg av AGR »

Jag tyckte bäst om C5 underbara vagnar att köra. Även C5 hade en del intresanta ljud försig När man släppte upp körveven, eller när vagnsventilatorn var tyst vid en ändstation ända tills trafikanterna klev på. Vagnventilatorn styrdes över lastväxeln. Det speciella motorljudet från Hägglundsmotorerna. Dörrljudet.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Cero

Re: Ljud på CX

Inlägg av Cero »

17AGR skrev:Jag tyckte bäst om C5 underbara vagnar att köra. Även C5 hade en del intresanta ljud försig När man släppte upp körveven, eller när vagnsventilatorn var tyst vid en ändstation ända tills trafikanterna klev på. Vagnventilatorn styrdes över lastväxeln. Det speciella motorljudet från Hägglundsmotorerna. Dörrljudet.
Och tystnaden som uppstod den korta stunden från att föraren stängt dörrarna, kompressorerna stannat tills tåget oftast helt ryckfritt startade. Satt man längst fram kunde man höra det svaga tickandet när föraren stegade upp farthandtaget. Sedan tog det någon halvsekund innan tåget började röra sig. Så tyst blev det aldrig i C4 eftersom omformarna gick hela tiden och i C6 användes snabbstarten, så där hann det aldrig bli tyst.

/Cero
Lars Stegenius

Hänt i HY

Inlägg av Lars Stegenius »

Pontus skrev:Ni får ta en tur till skrotspåren i HY. Har man tur (vilket inte är ofta) så står någon av skrotvagnarna aktiverade, och man kan lyssna till kompressorn en lugn sommarkväll... :wink: Just nu kan jag från köksfönstret "bara" vila ögonen på en strippad vagn 2659 (ej aktiverad) som saknar både fram- och baklyktor och en mängd stolsdynor... Den går nog till skrot snart...
Ska nog gå och sätta mig i köket med en kopp te när allt kommer omkring...
Skrotvagnarna står aldrig aktiverade men just nu använder man C13H 1238 (blå) som rangeringslok och den "låter tunnelvagn". I går stod den länge och väl kopplad till 2659 utanför verkstan. Senare på dagen sköt man 2659 till spår 00.

F.ö. går det nu att ta bilder på C12 1020 från Garagevägen. Skrot-C6orna har flyttats runt lite. Den står på spår 21 = ett spår in från staketet.

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den tisdag 21 juni 2005 9:09, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Råberg

Inlägg av Hans Råberg »

Angående C5:

För att inte tala om det starkt vinande ljudet från de raka motordreven!

Hans
60419

Inlägg av 60419 »

Joakim Runnedal skrev:Nu när alla hämningar verkar ha släppt här :lol: måste jag väl då lägga till:

- Klarsignalsknappen på dörrmanövreringspanelen som användes (ursprungligen av tågvakten) för att flytta vita lampan (dörrar stängda) till klarsignalerna till höger om bromsklubban. Knappen var obehagligt "fladdrig" innan man fick vit lampa, då stelnade den hehe...

- Å-knappen!!! Denna magiska inrättning...
Tutf: "TUC Linje 14 tur 18 kom"
Tl: "14 tur 18 kom."
Tutf: "Telefonplan norrut. Tåget drar inte kom."
Tl: "Har du prövat att trycka på Å-knappen?"
Ska man uppleva något maximalt så är det med ALLA sinnen.
- Den lite sötaktiga doften av TUNNELBANA inne i vagnen i framförallt orenoverade C1-C6:or! Var lite olika stark i olika vagnar, och försvann mer och mer i samband med renoveringar och framförallt med kl-tt-r- och kl-tt-r.

Tack Gunnar för minnet av "koppel-klonket"!!! :lol:
Den allra bästa doften som är tunnelbanerelaterad är att stå i en uppställningshall, vid infarten, med porten öppen under ett redigt sommarregn, när spårens något unkna lukt blandas med dfen friska lukten från regnet och den rensköljda makadammen
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Långt efter det försvann kom jag på vilket ljud jag saknade från tunnelbanan när jag var liten (sent sjuttital). Från något gammalt inlägg här räknade jag ut att det var en kompressor som gick i variabel hastighet. Det ihop med en ventilen som ville ha lite lägre tryck än kompressorn ville arbeta upp....mmmm!

När jag kom på detta så fanns det fortfarande gott om tidiga Cx, men det lät inte så längre, när försvann de kompressorerna? Någon som har en inspelning?

Och för den som vill se en bild på aktiverad C6a i Hammarby att minnas ljud till passar den suddiga första bilden i denna bildserie.

mvh /M
A-train

Inlägg av A-train »

"Pinget" från gamla tutradion var stämmningsfullt!Nästan samma ljud man brukar höra i ubåtsfilmer :)
A-train
c4, sedan dö

Inlägg av c4, sedan dö »

det där rasslande ljudet från radio/tur nr/ linje nr-skåpet :)
Lars Stegenius

Härliga ljud

I förmiddags fick jag uppleva ett antal av dom tidigare omskrivna ljuden igen när jag tittade på när Veterantåget rangerades ihop i HY inför körningen i morgon. Att stå på verkstadsgolvet bredvid tåget när det går i nödbroms i samband med hopkoppling är en trumhinneskakande upplevelse. Och sedan alla pysanden när nödbromsen hävs. Och så flåset från förarbromsventilen och pysandet från alla bromsventiler när föraren gör snabbloss. Och fyra-fem vagnslängder senare blir det pysbroms igen när rangeraren kör lite för fort.

I morgon blir det mer, då ska jag ut och åka med tåget.

//Lars S
Användarens profilbild
M224

Re: Härliga ljud

Inlägg av M224 »

Lars Stegenius skrev:I förmiddags fick jag uppleva ett antal av dom tidigare omskrivna ljuden igen när jag tittade på när Veterantåget rangerades ihop i HY inför körningen i morgon. Att stå på verkstadsgolvet bredvid tåget när det går i nödbroms i samband med hopkoppling är en trumhinneskakande upplevelse. Och sedan alla pysanden när nödbromsen hävs. Och så flåset från förarbromsventilen och pysandet från alla bromsventiler när föraren gör snabbloss. Och fyra-fem vagnslängder senare blir det pysbroms igen när rangeraren kör lite för fort.

I morgon blir det mer, då ska jag ut och åka med tåget.

//Lars S
Lars! snälla tänk på oss andra som inte får uppleva dessa underbara ljud :roll: :D
Lars Stegenius

Re: Härliga ljud

M224 skrev: Lars! snälla tänk på oss andra som inte får uppleva dessa underbara ljud :roll: :D
Lugn! Om allt går i lås så kommer det här tåget att synas mer i framtiden.

//Lars S
Tomme

Inlägg av Tomme »

.

Härligt att läsa om Era ljudupplevelser från vagnarna.
Det är jag som bevarat C4an 2526 i Ovanmyra
Bodde i Hagsätra 64-74 ,minns ljudet från vagnarna kanske mest C2orna
2516an går att besöka Sommartid (från midsommar fram till slutet på Augusti) det går att fika i vagnen
Är det någon som har någon ljudupptagning från dom gamla vagnarna så är jag intresserad.
mackabacka@telia.com
Skriv svar