(Ra)balder
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
(Ra)balder
GT, Göteborgstidningen meddelar idag att man börjat provköra Balder.
Det är idag bara 44 dagar kvar till trafikstarten.
http://www.gt.se/expressen/jsp/polopoly ... 01&a=16288.
Bj.
Det är idag bara 44 dagar kvar till trafikstarten.
http://www.gt.se/expressen/jsp/polopoly ... 01&a=16288.
Bj.
Vadå jag dyster?
Och GT tar givetvis i med hårdhandskarna: "Balder ersätter floppen Hangover".
Förvisso var bakfyllan helt stillastående första året. Krångel med den moderna elektromagnetiska drivningen som sedan ersattes av en mekanisk dito. Andra året fastnade tåget i toppläget några gånger, men sedan dess har skandalrapporteringen varit sval.
Men flopp är minst sagt drastiskt. Den i särklass mest nervpirrande attraktionen på senare år. Slår föregångaren Loopen med hästlängder. Köerna har ringlat sig så långa att den knappast varit en publikflopp.
Dessutom kan vi tacka Hangover för att staden fick en ny stegbil till räddningstjänsten. Välanvänd även på andra platser, som enligt förordningar o.dyl. inte krävt en så hög skylift.
/Michael
Förvisso var bakfyllan helt stillastående första året. Krångel med den moderna elektromagnetiska drivningen som sedan ersattes av en mekanisk dito. Andra året fastnade tåget i toppläget några gånger, men sedan dess har skandalrapporteringen varit sval.
Men flopp är minst sagt drastiskt. Den i särklass mest nervpirrande attraktionen på senare år. Slår föregångaren Loopen med hästlängder. Köerna har ringlat sig så långa att den knappast varit en publikflopp.
Dessutom kan vi tacka Hangover för att staden fick en ny stegbil till räddningstjänsten. Välanvänd även på andra platser, som enligt förordningar o.dyl. inte krävt en så hög skylift.
/Michael
Men man tänker alltså montera ner Hangover? Eller är det redan gjort?
Låter i vilket fall mycket märkligt...
/Lars
/Lars
Spårvagnsmicke skrev:Och GT tar givetvis i med hårdhandskarna: "Balder ersätter floppen Hangover".
/Michael
Redan gjort. Såldes någon gång i höstas. Märkligt? Nja, låt mig gissa att Balder inte var helt gratisAnonymous skrev:Men man tänker alltså montera ner Hangover? Eller är det redan gjort?
/Lars

Området mellan den lilla shoppinggatan (har säkert något fånigt namn) och Mölndalsån blir tills vidare attraktionstomt. Antagligen dröjer det några år innan någon ny storinvestering blir aktuell. Om ens något sånt ska byggas där. Jag har ofta drömt (NOT) om en gigantisk hamburgerrestaurang i fyra plan på Liseberg. Ännu en Burgarkung?

/Michael
Kanske kan ställa dit någon spårvagn eller så? Modelljärnväg?Spårvagnsmicke skrev:Redan gjort. Såldes någon gång i höstas. Märkligt? Nja, låt mig gissa att Balder inte var helt gratisAnonymous skrev:Men man tänker alltså montera ner Hangover? Eller är det redan gjort?
/Lars![]()
Området mellan den lilla shoppinggatan (har säkert något fånigt namn) och Mölndalsån blir tills vidare attraktionstomt. Antagligen dröjer det några år innan någon ny storinvestering blir aktuell. Om ens något sånt ska byggas där. Jag har ofta drömt (NOT) om en gigantisk hamburgerrestaurang i fyra plan på Liseberg. Ännu en Burgarkung?
/Michael
/Jonas.
Lite "messerschmittigt" då då.Spårvagnsmicke skrev: Dessutom kan vi tacka Hangover för att staden fick en ny stegbil till räddningstjänsten. Välanvänd även på andra platser, som enligt förordningar o.dyl. inte krävt en så hög skylift.
/Michael
Stegbil, nej! Ny, nästan.
Det var så att räddningstjänsten redan hade en hävare, en amerikansk sådan på 38,1m, monterad på ett fyraxligt Scaniachassie, 113H 4x2 -89.
Då denna hävare visade sig mindre lyckad lät man byta ut den. Men behöll chassiet, det blev då en ny påbyggnad, Floby tror jag. Denna gång med en hävare från Bronto Skylift, på 42m.
Fordonet lackerades samtidigt om i röd färg (Stadens brandbilar skulle vara vita under slutet av åttiotalet).
De översta metrarna har bekostats av Liseberg, med tanke på "floppen" "walkover".
Högfordonet heter för övrigt SDO 428, eller på "radioslang Olof fyra-tjogoåtta". Reg.nr FHB 985 samt kommunens inv.nr. 1201.
Stationerad på huvudbrandstationen i Gårda.
Bj.
Vadå jag dyster?
För övrigt tror jag mig minnas en artikel i GP där det stod att ett tyskt nöjesfält köpt Hangover "på rot" till ett för Liseberg fördelaktigt pris.
Av samma artikel förstod man också att det var företaget som en gång levererade Hangover som var den stora förloraren, stora ersättningskostnader för stilleståndet under första säsongen.
För dessa skadeståndspengar inköptes "Uppskjutet".
Av de spårbundna attraktionerna på Liseberg gillade jag den gamla träbergochdalbanan bäst, därefter "Super 8".
Den senare hanmade väl så småningom på Gröna Lund?
Bj.
Av samma artikel förstod man också att det var företaget som en gång levererade Hangover som var den stora förloraren, stora ersättningskostnader för stilleståndet under första säsongen.
För dessa skadeståndspengar inköptes "Uppskjutet".
Av de spårbundna attraktionerna på Liseberg gillade jag den gamla träbergochdalbanan bäst, därefter "Super 8".
Den senare hanmade väl så småningom på Gröna Lund?
Bj.
Vadå jag dyster?
Nja - du skriver ju själv att det är en attraktionstomt. Om det i lisebergs tomträtt står att det skall vara en attraktion på den tomten så skall det...Spårvagnsmicke skrev:Området mellan den lilla shoppinggatan (har säkert något fånigt namn) och Mölndalsån blir tills vidare attraktionstomt. Antagligen dröjer det några år innan någon ny storinvestering blir aktuell. Om ens något sånt ska byggas där. Jag har ofta drömt (NOT) om en gigantisk hamburgerrestaurang i fyra plan på Liseberg. Ännu en Burgarkung?![]()
Eller hur det nu var....
/Fredagslig språklek...
/Tony
Med reservation för tyckfel.
TonyM skrev:Nja - du skriver ju själv att det är en attraktionstomt. Om det i lisebergs tomträtt står att det skall vara en attraktion på den tomten så skall det...Spårvagnsmicke skrev:Området mellan den lilla shoppinggatan (har säkert något fånigt namn) och Mölndalsån blir tills vidare attraktionstomt. Antagligen dröjer det några år innan någon ny storinvestering blir aktuell. Om ens något sånt ska byggas där. Jag har ofta drömt (NOT) om en gigantisk hamburgerrestaurang i fyra plan på Liseberg. Ännu en Burgarkung?![]()
Eller hur det nu var....
/Fredagslig språklek...
/Tony

Och Björn! Med tanke på bilde på räddningstjänstens fordon borde jag vetat bättre än att ge mig in på dessa djupa vatten. Bara 43 dagar kvar nu. Trävlig helg med Balder i tankarna

/Michael
Den dagen som Ringliniens trafikstart äger rum känner sig Liseberg tvingade att öppna grindarna!
Även så när Ringlinien startar sin jultrafik.
Det är egentligen inte så många som vet det, men hela "Göteborgs stad" rättar sig efter Ringliniens olika tidtabeller! (håll det gärna hemligt!).
Och i morgon endast 42... "meningen med universum, livet och allting..."
Bj.
Även så när Ringlinien startar sin jultrafik.
Det är egentligen inte så många som vet det, men hela "Göteborgs stad" rättar sig efter Ringliniens olika tidtabeller! (håll det gärna hemligt!).

Och i morgon endast 42... "meningen med universum, livet och allting..."
Bj.
Vadå jag dyster?
Nej, 47 ska det vara: http://www.schlock.net/the47s.htmlBjörn J. skrev: Och i morgon endast 42... "meningen med universum, livet och allting..."
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark