Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vad har hänt? Strömförsörjningsfel, signalsystemet eller fyskiskt spårfel?
Vore det helt omöjligt med någon slags spårtrafik på en delsträcka och/eller enkelspårspendel?
Bussersättning ligger liksom inte i nivå kapacitetsmässigt, jag såg en buss under de femton minuter jag stog på gullmars, den lät jag gamarna slåss om en plats på och gick och tog 816 istället. Hur många bussförare har man fått loss?
Varför har finns det inget som stödjer egna initativ, tex att den förare som lämmnar gullmars med en 801a och fyra passagerare, kan fylla bussen och passera iallafall en station på vägen? Det vore ju mycket bättre för systemet, men i dagsläget är det enda föraren får en förstörd rast och försening på nästa tur?
Ni har hört det förr, och nu kan ni svara som förr; "det är inte så lätt" och "det är olika organisationer" så är allt bra igen
Och de gula gubbarna som häckar vid spärrarna, stod med händerna i fickorna när folk välde upp från tunnelbanan. Information.. va e de?
Vad ska man med massa gula gubbar till, som inte gör nån nytta? Det hade behövts några uppe på terminalen när folk försökte få någon information. Inga utrop, inga skyltar ingenting.
"Vi gömmer oss här, så ser inte kudnerna oss" - eller vadå?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Och de gula gubbarna som häckar vid spärrarna, stod med händerna i fickorna när folk välde upp från tunnelbanan. Information.. va e de?
Vad ska man med massa gula gubbar till, som inte gör nån nytta? Det hade behövts några uppe på terminalen när folk försökte få någon information. Inga utrop, inga skyltar ingenting.
"Vi gömmer oss här, så ser inte kudnerna oss" - eller vadå?
mmm... för alla som jobbar i tunnelbanan får automatiskt en massa information rakt in i uniformen strax INNAN det händer nåt... anledningen till att vi låtsas om att vi inte vet nåt är att vi inte vill avslöja att vi är välsignade med uniformer från framtiden!!!
Vad har hänt? Strömförsörjningsfel, signalsystemet eller fyskiskt spårfel?
Vore det helt omöjligt med någon slags spårtrafik på en delsträcka och/eller enkelspårspendel?
Bussersättning ligger liksom inte i nivå kapacitetsmässigt, jag såg en buss under de femton minuter jag stog på gullmars, den lät jag gamarna slåss om en plats på och gick och tog 816 istället. Hur många bussförare har man fått loss?
Varför har finns det inget som stödjer egna initativ, tex att den förare som lämmnar gullmars med en 801a och fyra passagerare, kan fylla bussen och passera iallafall en station på vägen? Det vore ju mycket bättre för systemet, men i dagsläget är det enda föraren får en förstörd rast och försening på nästa tur?
Ni har hört det förr, och nu kan ni svara som förr; "det är inte så lätt" och "det är olika organisationer" så är allt bra igen
mvh /M
I rusningen är det ingen höjdare att försöka få fram bussar, mer än ett par tre stycken finns knappast, det man får göra är att plocka ingående vagnar efter 18,00 om förarna har möjlighet.
Ord busslinjer som passerar stationer på den avstängda sträckan tar givetvis med pax i mån av plats, att däremot omleda linjer som inte passerar någon station är knepigt, 801:an kan givetvis ta med pax till Skarpnäck vilket skulle innebär minst 10 min försening, dessutom kan bussen inte fyllas helt vid Gup eftersom man måste räkna med påstigande i N Sköndal, en sådan lösning kräver trafikbefäl eller liknande vid Gup som sorterar pax:en.
Till nackdelarna hör att en sådan lösning drabbar resenärer på 801:an oförskyllt som drabbas av förseningar även på returen från Älta.
Ett tåg blev av med strömskorna på ena sidan, samt att strömskenan höll på att välta.
Föraren skulle då ta tillbaka tåget via batteri drift, men av någon okänd anledning så var det några som nödöppnade dörrpar och hoppa ut på spåret, för att gå från tåget.
Därav så bröts all ström, där nere, så då blev det totalstopp.
Vet ej om LS Skarpnäck är färdigombyggd, men det låter inte som det, så då drog väl man ut LS som finns mellan Kärrtorp - Björkhagen (matar även Skarpnäcks delen), då går det inte att få till ett bra enkelspår.
Spårarbete, det är ju LS ombyggnad som det har handlat om, därav det var enkelspår mellan Skarpnäck - Kärrtorp efter 22,30 för ett tag sedan.
Visst, det går att lägga ut lokalt, även vid ombyggnad, men det snabbaste för trafikledningen det är att lägga ur strömmen på sträckan, sedan när man får ner folk, så kan dom lägga ut manuellt vissa sträckor, så kan man återfå spänningen, efter man har kontrollerat att inget folk finns kavr på berörd sträcka.
Bussar, det får någon annan ta hand om
Micke
bruse skrev:Och de gula gubbarna som häckar vid spärrarna, stod med händerna i fickorna när folk välde upp från tunnelbanan. Information.. va e de?
Problemet är att det faktiskt inte går att veta någonting. I de allra flesta lägen är den enda information som finns tillgänglig "Det går åt skogen och det blir klart när det blir klart. Ta en kopp kaffe och sätt dig och vänta. Eller ta en taxi." Möjligen skulle man bli lite bättre på att informera ungefär så. (Jag har fått beröm för den typen av information!)
De gula gubbarna vid spärrarna är där för att stoppa smit... jag menar skapa trygghet, och är inte utbildade i att informera om trafikstörningar. Eventuell information som dessa förmedlar, kommer i regel från någon annan.
Micke A, tack för förklaringen. Summering/beskrivning av specifika sådana här händelser (kanske med något mindre yrkesjargong ,-) ) som folk verkligen kan relatera till skulle sitta bra på SL-sidan i Metro, både för att lära ut saker, i detta fall att man inte ska spontanevakuera, och för att visa att allt inte är stora elaka SLs fel.
Ihop med den lätt verklighetsfrånvända propagandan som annars ofta förekommer där menar jag.
mickeb skrev:Micke A, tack för förklaringen. Summering/beskrivning av specifika sådana här händelser (kanske med något mindre yrkesjargong ,-) ) som folk verkligen kan relatera till skulle sitta bra på SL-sidan i Metro, både för att lära ut saker, i detta fall att man inte ska spontanevakuera, och för att visa att allt inte är stora elaka SLs fel.
Men det ÄR ju stora elaka SL:s fel! Om man blir sittande i ett strömlöst tunnelbanetåg efter att ha köpt en biljett av SL så finns det inte så många andra slutsatser! Sen kvittar det om Connex har kört för fort eller Tågia har monterat strömavtagaren fel eller SL Teknik tillhandahåller en felaktig strömskena eller om Banverket eller vem det nu är har underhållit den för dåligt eller om vagnarna är felkonstruerade. SL har helhetsansvaret och är ansvarigt för slutresultatet gentemot kunderna....