ÅBO Linje 1
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
ÅBO Linje 1
Dags för en ny stad Åbo linje 1 vid Salutorget. Linje 1 försvann redan 1967-03-11

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Kontakt:
Orsaken till den lilla vagnsseriens tidiga försvinnande var en sämre byggkvalitet. De blev färdiga mitt under brinnande krig, år 1944. Just den här vagnen på AGR:s bild byggdes om till en arbetsvagn år 1962. Den användes för påskjutning av snöplogar. På bilden bakom länken ser vi att "työvaunun" hade fortfarande kvar reklamaffischerna. Och reklamen ovanför fönstren var fortfarande de samma som på AGR:s bild. Jag vet inte hurpass stor ombyggnaden var, men jag tror att man inte använde den i passagerartrafik efter ombyggnaden. Vagnen på fotot går som extratur på ettan och torde vara tagen sent på 1950-talet eller riktigt i början av 1960-talet.J. Nordlund skrev:Och vagnar 34 - 37 försvann tidigare än flera äldre vagnar (tex 16 - 33).
Piirka
---------------
Språklektion 139 i Mumindalen
(byx)bunt - (nedersta delen av eller hela) byxbenet