Trafiken till Stadion efter 1967

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén

Trafiken till Stadion efter 1967

Inlägg av Stefan Widén »

Var uppe vid station i helgen och kom bara att tänka på hur alla beökare till stadion tog sig dit och hem mellan -67 och tunnelbanans öppnande. Att det var med buss inser jag men fanns det någon speciallinje efter matcherna som gick direkt mot någon tunnelbanestation?

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:28, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja det var ju st detta att det blir väldigt många på engång som kommer. Det kanske är någon annan som vet hur man gjorde. VId Råsunda förmodarjag att man körde extravagnar på 515 innan tunnelbanan kom precis som gjorde med spårvagnarna. Har hört lite olika berättelser från 1958 under VM hur det stog vagnar ända ner till vagnhallen..och hur påpackare effektivt fyllde vagnarna och snabbt iväg. Vidare att de hade olika destinationer för att sprida resenärerna. Men det var ju där.

Stefan
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Anonymous skrev:/.../VId Råsunda förmodarjag att man körde extravagnar på 515 innan tunnelbanan kom precis som gjorde med spårvagnarna. /.../
Stefan
Till Råsunda gick specialtrafik med buss inifrån stan (N Bantorget -Solnavägen-Fotbollsstadion) vid större arrangemang. Har för mig att det var specialtaxa och att de vanliga korten, typ turistkort, inte gällde. Har enbart nyttjat förbindelsen en gång (Sverige - Brasilien 1973) så mina minnen är lite diffusa.

Andra kan säkert berätta mer.

mvh/ Jörgen G
Skriv svar