Impedanslådor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

Impedanslådor

Inlägg av Gäst »

Vad exakt innehåller tunnelbanans impedanslådor? Spole? Kondensator?
Har någon ett kopplingsschema?

Tack på förhand!
/Manne
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Impedanslådans uppgifter är att släppa igenom likspänning och blockera växelspänning, dvs HS-signalerna. Därför innehåller den en stor spole som dels är tillräckligt stor för att klara av körström då tunneltåg drar på, dels är anpassad så att den dämpar HS-signalerna tillräckligt mycket att HS-utrustningen på tåget inte kan detektera den. Om den innehåller annat krafs också vet jag dock inte.

Lite merinfo till den som undrar.

En kondensator blockerar/dämpar likspänning men släpper igenom växelspänning.
En spole släpper igenom likspänning men blockerar/dämpar växelspänning.
Vilka frekvenser som dessa komponenter verkar vid beror på dess värde. Kondensatorns värde räknas i Farad, F - Kapacitans och spolens värde räknas i Ohm, R L - Impedans. Därav namnet Impedanslåda.

Kuriosa: Om man väljer lämpliga värden på dessa två komponenter och kopplar in dom på rätt sätt, så får man ett bandpassfilter (släpper igenom eller dämpar en viss frekvens).

(OBS! Taget ur minnet, tio år gamla minnen, så med reservation för ev fel)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Odd skrev: Lite merinfo till den som undrar.

En kondensator blockerar/dämpar likspänning men släpper igenom växelspänning.
En kondensator får sägas blockera likström. Den kan dock släppa igenom ström från en likströmskälla under transienta förlopp, dvs när en ström rusar mot kondensatorn kommer den att laddas upp så att en viss spänning ligger över den. Ett transient förlopp i en likspänningskrets är dock inte att betrakta som en likström eftersom den varierar.

Dock skall väl erkännas att helt tät är en konding aldrig - läckströmmar förekommer.
Odd skrev: En spole släpper igenom likspänning men blockerar/dämpar växelspänning.
Vilka frekvenser som dessa komponenter verkar vid beror på dess värde. Kondensatorns värde räknas i Farad, F - Kapacitans och spolens värde räknas i Ohm, R L - Impedans. Därav namnet Impedanslåda.
Nja.

En spole brukar beskrivas som en Resistans och en Reaktans. (Till skillnad från kondensatorn som bara består av reaktans.)

Både resistans och reaktans mäts i den ädla enheten Ohm.

Resistansen är ett motstånd som inte är frekvensberoende och som inte fasförskjuter ström och spänning i förhållande till varandra.

Reaktansen är ett motstånd som är frekvensberoende. För Kapacitiv reaktans gäller att den minskar då frekvensen ökar, är frekvensen 0 är reaktansen oändlig. För Induktiv reaktans gäller det motsatta låg frekvens är samma som låg reaktans.

En likström kännetäcknas av frekvensen 0, begreppen kapacitiv och induktiv kan jämföras mot engelskans Capacitor=Kondensator och Induktor=Spole.

Spolen har alltså en resistans, den bestäms av den virade trådens resistivitet, likt vilken kabel som helst. Den har också en induktiv reaktans, vilken bestäms av spolens induktans. Induktansen mäts i enheten Henry och bestäms i sin tur av spolens fysiska uppbyggnad.
(bl.a. antal varv och karaktäristik för spolens kärna)

Sambandet mellan Induktans (L) och Reaktans (X) är följande:

X=2*[pi]*f*L

f är frekvensen och [pi] är en välkänd konstant vilken bestäms av förhållandet mellan en cirkels omkrets och diameter.

Skall man sedan titta på det totala "motståndet" för spolen så gäller det att titta på Impedansen som är summan av en komponents reaktans och resistans, Impedans betecknas med Z.

Z=sqrt(X^2+R^2)

sqrt motsvarar ett rottecken och ^2 betyder att vi kvadrerar.

När vi nu ändå är i ellärans korridorer....

För kondensatorn gäller:

X=1/(2*[pi]*f*C)

Kondensatorn saknar helt Resistans. Därmed gäller X=Z och för en likspänning är impedansen oändlig.
Odd skrev: Kuriosa: Om man väljer lämpliga värden på dessa två komponenter och kopplar in dom på rätt sätt, så får man ett bandpassfilter (släpper igenom eller dämpar en viss frekvens).
Du kan vara fullkomligt lugn Odd, du har helt rätt.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Se nu till att lära er detta, för det blir prov på det i nästa vecka!
:lol:
Det är lättare med likspänning och ström, då ohms lag kan tillämpas fullt ut!
I mitt tycke verkar det ändå som den där Murphy varit inblandad när lagana som styr(!) växelströmmen skrevs.

Bj.
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Système International d'Unités

(Melodi: Studentsången)

W kg m Wb s
Ohm m T A rad
cd Sv N s
Ohm A m lx dB
°C W/m²
J/kg H V C
kg/m3 mol
m/s²
m/s²
F!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Anonymous skrev:Se nu till att lära er detta, för det blir prov på det i nästa vecka!
:lol:
Det är lättare med likspänning och ström, då ohms lag kan tillämpas fullt ut!
I mitt tycke verkar det ändå som den där Murphy varit inblandad när lagana som styr(!) växelströmmen skrevs.

Bj.
Nja.... (Igen...)

Ohms lag innefattar även impedanser och kan alltså användas fullt ut i såväl Likspännings och Växelspänningsfallen för sig och gemensamt.

F.ö. är växelström lätt att handskas med i förhållande till likström - när man börjar gå på djupet.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:
F.ö. är växelström lätt att handskas med i förhållande till likström - när man börjar gå på djupet.

/Tony
På djupet...
Ubåtar har väl likströmsmotorer med tillhörande kontroller inte alls olikt en spårvagns..?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:
TonyM skrev:
F.ö. är växelström lätt att handskas med i förhållande till likström - när man börjar gå på djupet.

/Tony
På djupet...
Ubåtar har väl likströmsmotorer med tillhörande kontroller inte alls olikt en spårvagns..?

Bj.
Ja jo - men spårvagnen på marstrand är väl ingen ubåt heller - även den är ju försedd med kombinationen kontroller och propeller...
Så djup var den kommentaren....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

TonyM skrev:Nja.
...

En spole brukar beskrivas som en Resistans och en Reaktans. (Till skillnad från kondensatorn som bara består av reaktans.)

.../Tony
Hehe.. som sagt.. det var ett tag sedan... Men det är lika kul B-]
Skriv svar