Impedanslådor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Impedanslådor
Vad exakt innehåller tunnelbanans impedanslådor? Spole? Kondensator?
Har någon ett kopplingsschema?
Tack på förhand!
/Manne
Har någon ett kopplingsschema?
Tack på förhand!
/Manne
Impedanslådans uppgifter är att släppa igenom likspänning och blockera växelspänning, dvs HS-signalerna. Därför innehåller den en stor spole som dels är tillräckligt stor för att klara av körström då tunneltåg drar på, dels är anpassad så att den dämpar HS-signalerna tillräckligt mycket att HS-utrustningen på tåget inte kan detektera den. Om den innehåller annat krafs också vet jag dock inte.
Lite merinfo till den som undrar.
En kondensator blockerar/dämpar likspänning men släpper igenom växelspänning.
En spole släpper igenom likspänning men blockerar/dämpar växelspänning.
Vilka frekvenser som dessa komponenter verkar vid beror på dess värde. Kondensatorns värde räknas i Farad, F - Kapacitans och spolens värde räknas i Ohm, R L - Impedans. Därav namnet Impedanslåda.
Kuriosa: Om man väljer lämpliga värden på dessa två komponenter och kopplar in dom på rätt sätt, så får man ett bandpassfilter (släpper igenom eller dämpar en viss frekvens).
(OBS! Taget ur minnet, tio år gamla minnen, så med reservation för ev fel)
Lite merinfo till den som undrar.
En kondensator blockerar/dämpar likspänning men släpper igenom växelspänning.
En spole släpper igenom likspänning men blockerar/dämpar växelspänning.
Vilka frekvenser som dessa komponenter verkar vid beror på dess värde. Kondensatorns värde räknas i Farad, F - Kapacitans och spolens värde räknas i Ohm, R L - Impedans. Därav namnet Impedanslåda.
Kuriosa: Om man väljer lämpliga värden på dessa två komponenter och kopplar in dom på rätt sätt, så får man ett bandpassfilter (släpper igenom eller dämpar en viss frekvens).
(OBS! Taget ur minnet, tio år gamla minnen, så med reservation för ev fel)
En kondensator får sägas blockera likström. Den kan dock släppa igenom ström från en likströmskälla under transienta förlopp, dvs när en ström rusar mot kondensatorn kommer den att laddas upp så att en viss spänning ligger över den. Ett transient förlopp i en likspänningskrets är dock inte att betrakta som en likström eftersom den varierar.Odd skrev: Lite merinfo till den som undrar.
En kondensator blockerar/dämpar likspänning men släpper igenom växelspänning.
Dock skall väl erkännas att helt tät är en konding aldrig - läckströmmar förekommer.
Nja.Odd skrev: En spole släpper igenom likspänning men blockerar/dämpar växelspänning.
Vilka frekvenser som dessa komponenter verkar vid beror på dess värde. Kondensatorns värde räknas i Farad, F - Kapacitans och spolens värde räknas i Ohm, R L - Impedans. Därav namnet Impedanslåda.
En spole brukar beskrivas som en Resistans och en Reaktans. (Till skillnad från kondensatorn som bara består av reaktans.)
Både resistans och reaktans mäts i den ädla enheten Ohm.
Resistansen är ett motstånd som inte är frekvensberoende och som inte fasförskjuter ström och spänning i förhållande till varandra.
Reaktansen är ett motstånd som är frekvensberoende. För Kapacitiv reaktans gäller att den minskar då frekvensen ökar, är frekvensen 0 är reaktansen oändlig. För Induktiv reaktans gäller det motsatta låg frekvens är samma som låg reaktans.
En likström kännetäcknas av frekvensen 0, begreppen kapacitiv och induktiv kan jämföras mot engelskans Capacitor=Kondensator och Induktor=Spole.
Spolen har alltså en resistans, den bestäms av den virade trådens resistivitet, likt vilken kabel som helst. Den har också en induktiv reaktans, vilken bestäms av spolens induktans. Induktansen mäts i enheten Henry och bestäms i sin tur av spolens fysiska uppbyggnad.
(bl.a. antal varv och karaktäristik för spolens kärna)
Sambandet mellan Induktans (L) och Reaktans (X) är följande:
X=2*[pi]*f*L
f är frekvensen och [pi] är en välkänd konstant vilken bestäms av förhållandet mellan en cirkels omkrets och diameter.
Skall man sedan titta på det totala "motståndet" för spolen så gäller det att titta på Impedansen som är summan av en komponents reaktans och resistans, Impedans betecknas med Z.
Z=sqrt(X^2+R^2)
sqrt motsvarar ett rottecken och ^2 betyder att vi kvadrerar.
När vi nu ändå är i ellärans korridorer....
För kondensatorn gäller:
X=1/(2*[pi]*f*C)
Kondensatorn saknar helt Resistans. Därmed gäller X=Z och för en likspänning är impedansen oändlig.
Du kan vara fullkomligt lugn Odd, du har helt rätt.Odd skrev: Kuriosa: Om man väljer lämpliga värden på dessa två komponenter och kopplar in dom på rätt sätt, så får man ett bandpassfilter (släpper igenom eller dämpar en viss frekvens).
/Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Nja.... (Igen...)Anonymous skrev:Se nu till att lära er detta, för det blir prov på det i nästa vecka!
![]()
Det är lättare med likspänning och ström, då ohms lag kan tillämpas fullt ut!
I mitt tycke verkar det ändå som den där Murphy varit inblandad när lagana som styr(!) växelströmmen skrevs.
Bj.
Ohms lag innefattar även impedanser och kan alltså användas fullt ut i såväl Likspännings och Växelspänningsfallen för sig och gemensamt.
F.ö. är växelström lätt att handskas med i förhållande till likström - när man börjar gå på djupet.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Ja jo - men spårvagnen på marstrand är väl ingen ubåt heller - även den är ju försedd med kombinationen kontroller och propeller...Björn J. skrev:På djupet...TonyM skrev:
F.ö. är växelström lätt att handskas med i förhållande till likström - när man börjar gå på djupet.
/Tony
Ubåtar har väl likströmsmotorer med tillhörande kontroller inte alls olikt en spårvagns..?
Bj.
Så djup var den kommentaren....
/Tony
Med reservation för tyckfel.