Lidingölok i HY
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Lidingölok i HY
I bland dyker det upp riktigt roliga saker utanför köksfönstret. Från i går.

-
SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.
//Lars S
//Lars S
-
Är det för dyrt för SSS att överta det???Lars Stegenius skrev:SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.
//Lars S
Skulle bli ett fint tillskott i Malmköping...

Den 29/7 2002 var loket ute på ön och luftade sig, har det inte varit ute sedan dess? När ställdes loket undan i Hammarby?
Tråkigt, jag är glad att jag den gången fick chansen att ta bilder på loket.
SSLidJ 200
Till Pontus, kan jag ta din bild till hemsidan?
Till Lars: Kan jag ta med det du skrev om loket till hemsidan.
I så fall kommer det upp på den ovan länkade sidan.
//MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
Tack, ville fråga ändå så ingen kommer sen och säger att man plankat av allt.
Vet du när loket ställdes undan i HY och när det användes senast?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
-
Man kan se att loket är märkt 04 04 med svarta siffror på gul botten. Det indikerar när nästa tillsyn skulle ha gjorts. Senaste avställningsdatum bör alltså ha varit i samband med tillsynen april 2004 om det inte ställdes av redan tidigare p.g.a. haveri. Det ger i alla fall en ungefärlig tid.Bussmicke skrev:Tack, ville fråga ändå så ingen kommer sen och säger att man plankat av allt.
//Lars S
-
Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....Byggare Bob skrev:Är det för dyrt för SSS att överta det???Lars Stegenius skrev:SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.
//Lars S
Men, som sagt, att återställa det i körbart skick lär bli dyrt. Jag vågar inte ens gissa vad en ny uppsättning ackumulatorer skulle kosta.,,,,,,
//Lars S
För oss som inte är så haj på motor delar vad är: ackumulatorer för nåt?Lars Stegenius skrev:Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....Byggare Bob skrev:Är det för dyrt för SSS att överta det???Lars Stegenius skrev:SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.
//Lars S
Men, som sagt, att återställa det i körbart skick lär bli dyrt. Jag vågar inte ens gissa vad en ny uppsättning ackumulatorer skulle kosta.,,,,,,
//Lars S
Batterier, loket är ett sk Ackumulatorlok , se länken för SJ´s kända Ö-lok, som också var sk Ackumulatorlok.Sparkfot skrev:För oss som inte är så haj på motor delar vad är: ackumulatorer för nåt?Lars Stegenius skrev:Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....Byggare Bob skrev: Är det för dyrt för SSS att överta det???
//Lars S
http://www.jarnvag.net/lokguide/Oc.asp
Senast redigerad av M224 den lördag 18 mars 2006 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
-
Stora batterierSparkfot skrev:För oss som inte är så haj på motor delar vad är: ackumulatorer för nåt?Lars Stegenius skrev:Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....Byggare Bob skrev: Är det för dyrt för SSS att överta det???
//Lars S
//Lasse
Ackumulatorer behöver ingalunda vara stora. T.ex. så har man mycket små ackumulatorer i t.ex. MP3-spelare och mobitelefoner. Ackumulatorer är alltså detsamma som laddningsbara batterier. I det här fallet alltså. Det finns även andra typer av ackumulatorer, t.ex. ångackumulatorer och varmvattensackumulatorer. Att ackumulera är detsamma som att samla ihop och i en ackumulator samlar man ihop någonting, t.ex. elenergi.
Lars S och Pontus; Stort tack till er båda.
Nu ligger text o bild ute.
Ni kan titta om det ser bra ut, har ni synpunkter? Vg. återkom.
Nu ligger text o bild ute.
Ni kan titta om det ser bra ut, har ni synpunkter? Vg. återkom.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
-
- Reimersholme71
- Kontakt:
Det borde det väl göra? Om det är någotsånär likt Öd gick det att köra och ladda accumulatorerna samtidigt, så då borde det väl gå att köra utan accumulatorer också. Jag antar att accumulatorerna var vanliga bly-syra batterier?BaardB skrev:Kan man ikke beholde det som et rent elektrisk lokomotiv uten batteridrift, eller går ikke motorene på ca 700 volt?
Finns det plats i Malmköping för loket?
M
Byt politik - inte klimat!
-