Sunkigaste M31?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Och så var diskusionen igång igen, svaren på Era frågor har jag mfl skrivit i tråden.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Varför inte införa konduktörer eller dessa "trygghetsvärdar" ombord?
Eller kanske ett mellanting som inte åker med hela resan, men så att man vet att det i nästa station kan stiga på nån som kontrollerar biljetter så att ingen åker svart, ger information och "ser till att ordningen efterlevs".

Kommer ihåg att Sthlm hade trygghetsvärdar för några år sen, då var det lite bättre ordning.
Efter tiden i Riga var jag helt chockad när jag såg vilka apor som finns i t-banan, en som oavbrutet spottade på golvet och la upp sina smutsiga dojor på sätet, en grupp ungdomar som lyssnade på låtar från en skränig mobil på maxvolym, etc.

I Riga klagade visserligen konduktörerna över rån, hot, våld och trakasserier, men absolut inte i den utsträckning som i Stockholm. Där var det i princip alltid en konduktör på varje buss/trådbuss/spårvagnsvagn, och även om det oftast va pensionärer, så gjorde man som de sa. Dagens Lettland är inget auktoritärt samhälle, men man har inte låtit det spåra ur som i Sverige.

Ju mindre folk säger till, desto mer friheter tar man sig.
Om ingen säger till får man lätt för sig att det är ok att göra så.

Därför skulle det vara bra med regelbunden närvaro av någon auktoritetsutövare på fordonen.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Björne

Inlägg av Björne »

stockholm79 skrev:Varför inte införa konduktörer eller dessa "trygghetsvärdar" ombord?
Eller kanske ett mellanting som inte åker med hela resan, men så att man vet att det i nästa station kan stiga på nån som kontrollerar biljetter så att ingen åker svart, ger information och "ser till att ordningen efterlevs".

Kommer ihåg att Sthlm hade trygghetsvärdar för några år sen, då var det lite bättre ordning.
Efter tiden i Riga var jag helt chockad när jag såg vilka apor som finns i t-banan, en som oavbrutet spottade på golvet och la upp sina smutsiga dojor på sätet, en grupp ungdomar som lyssnade på låtar från en skränig mobil på maxvolym, etc.

I Riga klagade visserligen konduktörerna över rån, hot, våld och trakasserier, men absolut inte i den utsträckning som i Stockholm. Där var det i princip alltid en konduktör på varje buss/trådbuss/spårvagnsvagn, och även om det oftast va pensionärer, så gjorde man som de sa. Dagens Lettland är inget auktoritärt samhälle, men man har inte låtit det spåra ur som i Sverige.

Ju mindre folk säger till, desto mer friheter tar man sig.
Om ingen säger till får man lätt för sig att det är ok att göra så.

Därför skulle det vara bra med regelbunden närvaro av någon auktoritetsutövare på fordonen.

/or
Fanns någon form av värdar här i Göteborg för några år sedan, tror det var linje 4 som dom höll till på, vet dock ej när det försvann, och om det var pengar som fattades eller varför de försvann.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Värdarna fanns i släpen på linjer och i områden där det var stökigt.
Mest för att synas.
Linje 7 Frölunda-benet
Linje 4 Kungssten-Saltholmen
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Grovsnus skrev:Värdarna fanns i släpen på linjer och i områden där det var stökigt.
Mest för att synas.
Linje 7 Frölunda-benet
Linje 4 Kungssten-Saltholmen
Detta var väl också en så kallad "arbetsmarknadsåtärd" då man sysselsatte tidigare arbetsösa eller arbetssökande, men vad jag hört så upphörde det då "pengarna tog slut".
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Blev avlöst vid Drottningtorget idag och reste med samma linje 9 mot majorna. Dröm om min förvåning när plötsligt en passagerare kommer fram till min kollega som körde och begärde att han inte skulle åka en meter innan skitungarna längst bak ivagnen hade städat upp sin skit som de grisat ned vagnen med.

Jag bara stod och gapade! Har aldrig tidigare varit med om någonting liknande. Halleluja! Civilkuraget lever i Göteborg.
Nu vill vi bara se mer av den varan.
Lite jävlar anamma mot buset istället för att gnälla och spöa poliser på Avenyn.

För några dagar sedan kom jag i samspråk med en kvinnlig passagerare på en annan vagn mot majorna. Efter en stunds samtal om dagens samhälle kom det fram att hon helt slutat åka spårvagn efter kl 6 på kvällen.
Hon tordes helt enkelt inte!
Det gjorde mig en smula nedstämd. Tycker att det är skrämmande!
Borde vara varje människas fb skyldighet och ansvar att reagera mot skadegörelse, hot och våld.
Så är dock inte verkligheten.
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Civilkurage hade varit om han sagt till skitungarna direkt! Att tala om för föraren, å kräva att denne inte kör, är inte civilkurage tycker jag.

Civilkurage är när man säger till direkt till förövaren, eller stoppar denne.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Civilkurage hade varit om han sagt till skitungarna direkt! Att tala om för föraren, å kräva att denne inte kör, är inte civilkurage tycker jag.

Vad vet du om vad som hände innan han kom fram till föraren? Han kanske hade sagt till ungarna, vilket jag förmodar att han gjort.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
virtual1

Inlägg av virtual1 »

bruse skrev:Civilkurage hade varit om han sagt till skitungarna direkt! Att tala om för föraren, å kräva att denne inte kör, är inte civilkurage tycker jag.

Håller fullständigt med, tycker snarare att det var fegt att lämna över ansvaret till föraren - om han bett om förarens hjälp för att stoppa dem hade det vart en annan sak!
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

virtual1 skrev:

Håller fullständigt med, tycker snarare att det var fegt att lämna över ansvaret till föraren - om han bett om förarens hjälp för att stoppa dem hade det vart en annan sak!
OK!
Glömde att skriva det.
Passageraren sade till snorungarna först och då kallade de henne för hora! Jepp! Passageraren var en kvinna.
Perra-Spårvagnsförare!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Pwer med ölmagen skrev:OK!
Glömde att skriva det.
Passageraren sade till snorungarna först och då kallade de henne för hora! Jepp! Passageraren var en kvinna.
Oftast är det kvinnorna som har "stake" att säga ifrån, gubbarna i denna stan är enna nåra mesar *ironi* :oops: :wink:
Anders E

Inlägg av Anders E »

För någon månad sedan bevittnade jag följande:
En vuxen karl som är känd för att bland annat slänga ut alla ficktidtabeller genom fönstret (förmodligen psykiskt störd) steg på på Centralen och sekunden efter han hade satt sig vände han sig blixtsnabbt om och gav en flicka en örfil. Hon beskylldes för att ha tittat på honom. Flickan blev förstås vettskrämd och började gråta. I det ögonblicket kom två bastanta förare som var på väg till Ullevi Norra fram och uppmanade bråkstaken att gå av på nästa hållplats. Detta gjorde han också, förmodligen chockad över att blivit ertappad av personal i uniform.
Detta hände mitt på dagen men jag gladdes verkligen av att det fortfarande finns folk med civilkurage.
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Johan skrev:
Tyko skrev:Åkte med 327 ikväll. Sicket vrak! Helt otroligt att Västtrafik får så gott betyg jämt. Fordonen är ju ofta i beklämmande skick. Har Svensson inga som helst krav längre?
Svensson i Göteborg åker inte spårvagn. Eller också åker han eller hon med en vagn som din 327 och gör inte om det.

Svensson åker inte spårvagn, vad är det för larv? Jag gör det, men jag är nån onormal ufo eller? Tror inte det.

Jag blir också arg på den meningslösa vandaliseringen, men att vagnarna skulle vara obrukbara av hygieniska skäl har jag aldrig märkt.

Visst blir man lite ledsen av att se en ledsen spårvagn, men räta lite på ryggen när du färdas miljövänligt och elegant, utan plåtarmbåge (läs bil).
Joohan_
Ort: Göteborg & Västerås - Bussjohan har byttet signatur til Joohan

Inlägg av Joohan_ »

Slagpåse skrev:
Pwer med ölmagen skrev:OK!
Glömde att skriva det.
Oftast är det kvinnorna som har "stake" att säga ifrån, gubbarna i denna stan är enna nåra mesar *ironi* :oops: :wink:
Man ska även passa sig för att säga till man kan åka på stryk , det finns det erfarenhet av :shock:
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Slagpåse skrev: Oftast är det kvinnorna som har "stake" att säga ifrån, gubbarna i denna stan är enna nåra mesar *ironi* :oops: :wink:

Jag tror en del bråkstakar blir mer utmanade av att en man säger till än en kvinna. Är det en man säger de "öö skaru ha stryk eller" och kl-ttr- ännu mer, medans om det är en kvinna kanske de känner sig lite skamsna.

Fast det beror på hur man uppträder också. Många tycker jag ser snäll och ofarlig ut, det kanske jag ska utnyttja.
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Fast det beror väl på!
Är det en grupp 100-kilosbestar (lite överdrivet) som äcklar sig på vagnen kan jag förstå att man är lite återhållsam, men när det är ett gäng skit-ungar som man i sämsta fall skulle nita med en halvmiss, då förstår jag inte att man låter bli att yttra sig.

Oftast är det just ett gäng yngel, eller till och med en ensam yngelperson som härjar.
Jag tror så här!
Vi blir mer och mer egocentrerade i den här världen. Tänker bara på oss själva och det vi sysslar med. Att stoppa vandaler på vagnen får vagnen att sedan stå still en längre stund eftersom att trafiktjänsteman samt polis troligtvis blir inblandad och med vårat stora ego så vill vi ju komma fram i tid! Eller?
Tror att det är enklare att titta åt ett annat håll och ens eget flyter.
Skit samma att spårvagnen ser ut som en gr-f-tt--spyhink, jaget får sitt.
Sedan kan man ju alltid ha de äckliga spårvagnarna som samtals ämne på fikarasten eller lördagsfesten. Det vore synd om den isbrytaren skulle försvinna. Eller?
Perra-Spårvagnsförare!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Det där har du rätt i, bättre att titta åt ett annat håll för då är ju inte jag drabbad!! Fast alla är ju drabbade av det ökande sabbotaget i samhället, ta Marklandsgatan vars hållplatskurer som exempel som slogs sönder o samman, VEM tror Ni betalar för det sabbet?? Ja inte är det skattebetalarna utan Vi som handla i affärerna vars reklam sitter i dessa hållplatskurer.

Nej jag förstår om man inte vågar säga ifrån om det är nåra överförfriskade 100kg bastanta idioter som håller på men småglin som det räcker att säga "Buh" till så att dom kissar ner sig, då förstår jag det INTE.

Jag ser nog inte snäll ut om jag måste säga ifrån, oavsett civil eller ej, men det handlar för min del att använda aktoritet.

Så fram för mer allmänt kurage, klart att känner man sig osäker kan man ta hjälp av föraren, MEN lämnainte förarn ensam med att ta snacket isåfall utan följ med och backa upp förarn om denna bedömmer att han/hon ta tag i skiten.

Det har skett ett par gånger där jag bedömt att detta fixar jag inte ensam utan behöver hjälp men oftast försvinner problemet av egen maskin av den vagnen innan hjälpen kommer fram.
Finns nått som jag kallar för "magiska minuter" när folk vet orsaken till varför man står still ökar trycket på irritationsmomentet, dessa minuter varrierar men liger oftast runnt 3-4 minuter, då är det inte lika kul längre.
Anders E

Inlägg av Anders E »

Det jag tycker är mest otäckt är påverkade personer, antingen sjuka eller påtända. Där vet man inte vad som händer i nästa ögonblick. Ett fel ord eller en blick åt fel håll kan räcka.
Sketungar som lägger upp skorna på sätena får alltid en tillsägelse av mig när jag jobbar på SJ:s regionaltåg men man kan ju inte vara överallt samtidigt.
Skriv svar