Någon gång i förra veckan kom det upp här någonstans att Göteborg skulle vara den trafikfarligaste staden i Sverige (och underförstått att spårvagnarna skulle ha med det att göra.).
I Lördags höll vi årsmöte i Spårvägssällskapet ringlinien. I det till årsmöteshandlingarna efterföljande föredraget, av trafikdirektör Jonas Johansson bereddes jag möjligheten att ställa frågan:
Är det sant att Göteborg är den farligaste staden i Sverige trafikmässigt?
Svaret blev: Det där är en gammal seglivad myt som sprids.
Han underbyggde givetvis med fakta och pekade på att både Stockholm och Malmö är betydligt farligare att vistas i.
Därmed: Spårvagnen är alltså säkrare än bussar - eller???
Nej.
Göteborg har nämligen varit farligast att vistas i och var det för c:a 10 år sedan. Orsaken är i huvudsak mötet mellan bilist och fotgängare på övergångsställen och alltså inte på något sätt relaterat till spårburna fordon.
Vad har då gjorts?
Jo man har sänkt medelhasatigheten från 50 till 30 i med hjälp av bland annat bussförarryggknäckare (vägbulor). Vid 50 km/h är möjligheten att överleva en kollission mellan bil och människa c:a 10%, motsvarande siffra vid 30 är c:a 90%
Lägg till det faktum att vid lägre hastighet minskar stoppsträckan ganska radikalt, nästan en faktor 4.
Detta är dock Trafikkontorets egna data, även om den är väl underbyggd med statistik och insamlad data från trafiken i Göteborg.
/Tony
Trafiksäkerhet, Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Trafiksäkerhet, Göteborg
Med reservation för tyckfel.
Tänk, Tony, jag visste nästan att du skulle skriva om detta...
Tilläggas bör ju att de flesta skador som människor så där i allmänhet orsakar sig är inte trafikrelaterade, en stad kan ju vara farlig ur andra synvinklar också. Överfall, misshandel och sådant. Och inte heller då är Göteborg farligast.
Något som jag funderade på under detta föredrag var överlevnads procenten vid olika hastigheter... Nu kan det hända att jag säger fel på ett ungefär, men vid 30 km/h var det väl ungefär 5- 10% av de oskyddade trafikanterna som omkom... men det måste ju ändå vara en skillnad att i 30 knyck bli träffad av en spårvagn, moped, buss eller personbil?
Efter 50 km/h och uppåt var ju dödligheten nästan total... och i detta sammahang berättade Jonas J. att det bara fanns ett övergångställe på en "70-väg" i Göteborg...
Nu ställde jag inte några frågor just här, det var en del andra som gjorde detta men det adekvata i dessa frågor lämnar vi "hjärna" därhän.
Om man nu skall citera Lifterens guide... igen så är det ju inte alltid så att svaret är tokigt om man inte förstår det, det kan ju lika gärna vara frågan som är felaktigt ställd...
Men det var ett sidospår.
Föredraget var iallafall väldigt intressant.
Senare på mer intelligenta frågor (gissa vem som ställde dem?) svarade Jonas att det i ett önsketänkande kan bli en separat "bussbana" ut mot Särö och vidare söderut, samt att spårväg till Backa hela tiden skjuts på framtiden, och att det även där kunde bli buss "på egen banvall".
Trådbuss trodde inte Jonas på....
Som present fick han båda trådbussböckerna samt litet annat från försäljningsavdelningens hyllor.
Med förhoppningen om att han ändrar inställning till trådbuss framledes.
Men nu kanske jag avleder samtalsämnet från trafikfarligheten..? ursäkta iså fall.
Bj.
Tilläggas bör ju att de flesta skador som människor så där i allmänhet orsakar sig är inte trafikrelaterade, en stad kan ju vara farlig ur andra synvinklar också. Överfall, misshandel och sådant. Och inte heller då är Göteborg farligast.
Något som jag funderade på under detta föredrag var överlevnads procenten vid olika hastigheter... Nu kan det hända att jag säger fel på ett ungefär, men vid 30 km/h var det väl ungefär 5- 10% av de oskyddade trafikanterna som omkom... men det måste ju ändå vara en skillnad att i 30 knyck bli träffad av en spårvagn, moped, buss eller personbil?
Efter 50 km/h och uppåt var ju dödligheten nästan total... och i detta sammahang berättade Jonas J. att det bara fanns ett övergångställe på en "70-väg" i Göteborg...
Nu ställde jag inte några frågor just här, det var en del andra som gjorde detta men det adekvata i dessa frågor lämnar vi "hjärna" därhän.
Om man nu skall citera Lifterens guide... igen så är det ju inte alltid så att svaret är tokigt om man inte förstår det, det kan ju lika gärna vara frågan som är felaktigt ställd...
Men det var ett sidospår.
Föredraget var iallafall väldigt intressant.
Senare på mer intelligenta frågor (gissa vem som ställde dem?) svarade Jonas att det i ett önsketänkande kan bli en separat "bussbana" ut mot Särö och vidare söderut, samt att spårväg till Backa hela tiden skjuts på framtiden, och att det även där kunde bli buss "på egen banvall".
Trådbuss trodde inte Jonas på....
Som present fick han båda trådbussböckerna samt litet annat från försäljningsavdelningens hyllor.
Med förhoppningen om att han ändrar inställning till trådbuss framledes.
Men nu kanske jag avleder samtalsämnet från trafikfarligheten..? ursäkta iså fall.
Bj.
Vadå jag dyster?
Hur svårt var det att lista ut?Björn J. skrev:Tänk, Tony, jag visste nästan att du skulle skriva om detta...
Jag tycker det är viktigt att belysa felaktigheter

Tja - jag kan konstatera att det inte stämmer, det finns på flera ställen längs Kortedalavägen, i samtliga rondeller. Man kan diskutera hållbarheten i det men det går utmärkt att hålla 70 genom dessa rondeller. (Har utprovats nattetid då inga andra var i närheten, har även sett andra som jag bedömt hålla högre hastighet än så genom dessa rondeller.Björn J. skrev: Något som jag funderade på under detta föredrag var överlevnads procenten vid olika hastigheter... Nu kan det hända att jag säger fel på ett ungefär, men vid 30 km/h var det väl ungefär 5- 10% av de oskyddade trafikanterna som omkom... men det måste ju ändå vara en skillnad att i 30 knyck bli träffad av en spårvagn, moped, buss eller personbil?
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Translationer
Bäste Björn,
Dn översättning av Kortedala borde ha varit Deep Valley istället.
Eftersom betydelsen i detta ortnamn snarare är ungefär djup än motsatsen till lång.
Flera av rondellerna ligger lite snett i förhållande till mitten av den fyrfältiga körbanan, ett minne från den tiden det bara var två körfält från Kvibergs kyrkogård och uppåt. Därför går det att hålla en genomgående högre hastighet åt ena hållet än åt det andra...
Resenär (och bilförare)
Dn översättning av Kortedala borde ha varit Deep Valley istället.
Eftersom betydelsen i detta ortnamn snarare är ungefär djup än motsatsen till lång.
Flera av rondellerna ligger lite snett i förhållande till mitten av den fyrfältiga körbanan, ett minne från den tiden det bara var två körfält från Kvibergs kyrkogård och uppåt. Därför går det att hålla en genomgående högre hastighet åt ena hållet än åt det andra...
Resenär (och bilförare)
7an och planeringen
Jag har fått berättat att Kortedala från början planerades för enbart busstrafik, med stäckningar ungefär som 57 och 59 hade i början av 50-talet. Ger ganska korta gångavstånd till all bebyggelse. Sedan bestämdes det att (en) spårväg skulle byggas. Den behövde då ha en mer central stäckning. Men där låg det berg i vägen. Alltså blev det tunnlar mellan hållplatserna. Och ganska långa gångavstånd. Och ingen vagn på Almanacksvägen...