Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Har ni någon gång irriterat er på att bussen inte väntat på er när ni ska till att byta vid pendeln? Eller är det rentav så att ni får stå och frysa en kvart i väntan på bussen? Jag är intresserad av alla svar jag kan få i denna fråga. resultatet kommer förhoppningsvis alla resenärer till del i form av en basstandard för byten, som SL planering håller på att ta fram .
Hoppas stort på er hjälp!
Senast redigerad av Ulrik Berggren den fredag 14 februari 2003 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Tyvärr tvivlar jag på att du kan få något användbart svar med en så allmänt ställd fråga, eftersom det finns betydande skillnader på gångavstånd vid bytespunkterna.
Vill du ha ett användbart svar bör du specificera en bestämt byte (även om du därmed är dömd att få färre svar).
Till exempel: vid byte mellan T-bana och Tåg på centralen räknar jag med att behöva 4 minuter, och då är det att märka att jag normalt inte ska med pendeltåg och alltså inte behöver ta hänsyn till eventuella köer i biljettspärren.
Byter man å andra sidan mellan tåg och buss i Vallentuna (i den mån sådan anslutning finns) torde 30 sekunder räcka. Samma tid lär väl räcka för byte mellan västergående tunnelbanetåg och linje 12 (men observera att för sydgående tunnelbanetåg till 12-an gälller helt andra omstigningstider).
Stefan Isaksson skrev:Tyvärr tvivlar jag på att du kan få något användbart svar med en så allmänt ställd fråga, eftersom det finns betydande skillnader på gångavstånd vid bytespunkterna.
Vill du ha ett användbart svar bör du specificera en bestämt byte (även om du därmed är dömd att få färre svar).
Till exempel: vid byte mellan T-bana och Tåg på centralen räknar jag med att behöva 4 minuter, och då är det att märka att jag normalt inte ska med pendeltåg och alltså inte behöver ta hänsyn till eventuella köer i biljettspärren.
Byter man å andra sidan mellan tåg och buss i Vallentuna (i den mån sådan anslutning finns) torde 30 sekunder räcka. Samma tid lär väl räcka för byte mellan västergående tunnelbanetåg och linje 12 (men observera att för sydgående tunnelbanetåg till 12-an gälller helt andra omstigningstider).
SI
Tack för tipsen. Har modifierat texten något.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Stefan Isaksson skrev:Tyvärr tvivlar jag på att du kan få något användbart svar med en så allmänt ställd fråga, eftersom det finns betydande skillnader på gångavstånd vid bytespunkterna.
Förr bytte jag i Älvsjö, å på den rampen tar det tid. Typ 5 minuter minst.
Medans exempelvis ett byta u Sumpan tar väl 2 minuter.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Nu har jag avgivit min röst: det blev 5 minuter. Mitt resonemang om varför det blev så, är att jag vill känna mig någorlunda säker på att hinna med anslutningen även om tåget - eller bussen - drabbats av en liten försening. I och för sig är i regel 2-4 minuter fullt tillräckligt på de allra flesta platser för att ta sig från tåget till bussen eller vice versa.
Under en period för rätt länge sedan (hösten 1982) jobbade jag på Televerket ute i Farsta. I mina resor dit ingick byte mellan buss och tunnelbana vid Farsta Centrum. Tiderna var så lagda att antingn fick man springa utav bara h*ls*ck* för att hinna med bussen eller tunnelbanan eller också ficka man vänta i 9 3/4 minut på nästa buss eller tåg. Det vara lika båda riktningarna och turtätheten för både bussen och tunnelbanan var 10 minuter i rusningstid, vilket var den tid jag åkte för det mesta. Detta var som ni säkert förstår mycket frustrerande och förstörde en stor del av resan; "Hur kommer bytet att fungera idag" gnagde i huvudet innan bytet skulle företas.
Däremot blir jag nästan aldrig irriterad över att en buss eller ett tåg avgår i rätt tid och lämnar mig akterseglad. Ty antingen ligger orsaken att jag valt en förbindelse med allt för små tidsmarginaler eller också är mitt första tåg eller min första buss försenad.
Undantaget när jag blir irriterad är när det är gles trafik eller sista turen för kvällen och anslutningbussen rullar iväg samtidigt som ett tåg eller en buss kommer med ett lass passagerare. Detta har också säkerhets- och trygghetsaspekter. I synnerhet för akterseglade damer som kan känna stort obehag i att behöva gå mörka och ensliga vägar för att ta sig hem. Detta undantag kan ha stor betydelse för hur trygg kollektivtrafiken känns för såväl befintliga som presumtiva resenärer.