För någon månad sedan diskuterades användandet av vagntyp A 32 i Holland, och jag informerade - efter det att någon frågade - om en del detaljer om vagnarna, bl a om att spårvägsföretaget i Haag utnyttjat den upphandling som SL gjorde och köpt några vagnar som var i princip desamma. En alltför liten serie hindrade större förändringar, och bl a hade man tänkt behålla grundfärgerna som SL har. Om en vecka startar driften (28 februari) på en linje mellan Gouda och Alphen i västra Holland. På hemsidan för Light Rail Atlas (mycket sevärd tycker jag) kan man se fordonen i holländska versionen. Dels när man öppnar sidan och om man scrollar ner blir det en mer detaljerad bild. Läs mer på http://www.xs4all.nl/~rajvdb/lra/
Ragnar D
A 32 i Holland
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
A 32:orna i Holland
Hallå där min bäste namne!
Det förekommer ibland uppgifter om att holländarna "utnyttjade SL:s upphandling av A 32" för att skaffa sig några vagnar via en genväg s a s. Detta stämmer inte riktigt med verkligheten, eller kan i varje fall missförstås, så nu kan det vara dags att reda ut det hela (vilket väl är gjort en gång tidigare tror jag)!
Första närmandet från holländarna var en fråga om SL var villiga att avropa ett antal A 32 ur sina optioner utöver det egna behovet och sedan hyra ut vagnarna till dem på högst 3 år, som var den tid som den tänkta provdriften i Holland längst skulle pågå. Sedan skulle vagnarna gå till Stockholm och komma dit i ett läge, när det med säkerhet fanns ett behov av dem för den ökande trafiken på Tvärbanan. På så sätt skulle SL enkelt kunna utöka vagnparken utan att behöva bekymra sig om allt som följer med uppföljning av tillverkning mm. Vagnarna var ju redan väl inkörda och så skulle SL ju i väntan på dem kunna ha en inkomst av uthyrningen.
Detta lät sig dock inte göra på ett enkelt vis. Holländarna beslutade sig då i stället för att köpa sina vagnar själva. För att snabbt kunna komma fram med den lämpligaste kända vagntypen, vilket man ansåg A 32 vara, så frågade man SL (andra närmandet) om det kunde accepteras att man använde exakt samma specifikation som SL har på sina vagnar. T o m färg och inredning skulle vara samma som hos SL, för att det skulle vara smidigast för Bombardier att snabbt kunna leverera. Så blev det också, även om man efter leveransen tejpat på diverse färgfält mm. Som väl många vet så medverkade SL också i holländarnas projekt genom att hjälpa dem med en del strategiska frågor kring underhåll mm, samt genom att grundutbilda på vagnarna, vilket Connex stod för (kända medlemmar i SSS var med i dessa aktiviteter!).
SL:s option på vagnarna nr 423 - 470 är alltså orörd och intakt. Anskaffningsbeslutet på vagnarna nr 423 - 429, som redan finns för bytet av vagnarna på Nockebybanan, har alltså inte något med ett mellanspel i Holland att göra utan möjliggör fortfarande avrop av 7 vagnar hos Bombardier, när man finner det lämpligt. Dock gäller f n p g a brist på investeringsmedel, att de 7 vagnarna inte kan komma förrän tidigast år 2008. Naturligtvis kan man avropa dem tidigare, men då skulle det förmodligen bero på att det blir akut vagnbrist p g a exceptionellt stor tillströmning av trafikenter till Tvärbanan.
Joy Stick in Coffee position!
Rugge Ragge
Det förekommer ibland uppgifter om att holländarna "utnyttjade SL:s upphandling av A 32" för att skaffa sig några vagnar via en genväg s a s. Detta stämmer inte riktigt med verkligheten, eller kan i varje fall missförstås, så nu kan det vara dags att reda ut det hela (vilket väl är gjort en gång tidigare tror jag)!
Första närmandet från holländarna var en fråga om SL var villiga att avropa ett antal A 32 ur sina optioner utöver det egna behovet och sedan hyra ut vagnarna till dem på högst 3 år, som var den tid som den tänkta provdriften i Holland längst skulle pågå. Sedan skulle vagnarna gå till Stockholm och komma dit i ett läge, när det med säkerhet fanns ett behov av dem för den ökande trafiken på Tvärbanan. På så sätt skulle SL enkelt kunna utöka vagnparken utan att behöva bekymra sig om allt som följer med uppföljning av tillverkning mm. Vagnarna var ju redan väl inkörda och så skulle SL ju i väntan på dem kunna ha en inkomst av uthyrningen.
Detta lät sig dock inte göra på ett enkelt vis. Holländarna beslutade sig då i stället för att köpa sina vagnar själva. För att snabbt kunna komma fram med den lämpligaste kända vagntypen, vilket man ansåg A 32 vara, så frågade man SL (andra närmandet) om det kunde accepteras att man använde exakt samma specifikation som SL har på sina vagnar. T o m färg och inredning skulle vara samma som hos SL, för att det skulle vara smidigast för Bombardier att snabbt kunna leverera. Så blev det också, även om man efter leveransen tejpat på diverse färgfält mm. Som väl många vet så medverkade SL också i holländarnas projekt genom att hjälpa dem med en del strategiska frågor kring underhåll mm, samt genom att grundutbilda på vagnarna, vilket Connex stod för (kända medlemmar i SSS var med i dessa aktiviteter!).
SL:s option på vagnarna nr 423 - 470 är alltså orörd och intakt. Anskaffningsbeslutet på vagnarna nr 423 - 429, som redan finns för bytet av vagnarna på Nockebybanan, har alltså inte något med ett mellanspel i Holland att göra utan möjliggör fortfarande avrop av 7 vagnar hos Bombardier, när man finner det lämpligt. Dock gäller f n p g a brist på investeringsmedel, att de 7 vagnarna inte kan komma förrän tidigast år 2008. Naturligtvis kan man avropa dem tidigare, men då skulle det förmodligen bero på att det blir akut vagnbrist p g a exceptionellt stor tillströmning av trafikenter till Tvärbanan.
Joy Stick in Coffee position!
Rugge Ragge
Godstrafik med spårvagn är inte så vanligt numera, men har funnits i på många ställen. Jag känner till följande i Sverige:
I Kiruna hände det att man körde flyttlass på stadsspårvägen.
I Stockholm har det transporterats slaktdjur mellan Söder Mälarstrand och Slakthuset. Även vedtransporter har förekommit.
Vagnslasttrafiken på Lidingö är väl ett gränsfall. Det var ju järnvägsvagnar och banan är formellt järnväg, men man körde i alla fall på gatuspår på bron.
Även i Göteborg har det förekommit djurtransporter och vedtransporter. Dessutom transporter av socker samt styckegodstrafik med godsspårvagnar på Långedrags- och Mölndalslinjerna.
I Hälsingborg fanns också styckegodstrafik förutom trafiken med järnvägsvagnar till Kopparverket.
I Malmö transporterades kol från hamnen till gasverket fram till 1963.
Möjlighet att skicka paket med de vanliga vagnarna har också funnits på många håll.
I Kiruna hände det att man körde flyttlass på stadsspårvägen.
I Stockholm har det transporterats slaktdjur mellan Söder Mälarstrand och Slakthuset. Även vedtransporter har förekommit.
Vagnslasttrafiken på Lidingö är väl ett gränsfall. Det var ju järnvägsvagnar och banan är formellt järnväg, men man körde i alla fall på gatuspår på bron.
Även i Göteborg har det förekommit djurtransporter och vedtransporter. Dessutom transporter av socker samt styckegodstrafik med godsspårvagnar på Långedrags- och Mölndalslinjerna.
I Hälsingborg fanns också styckegodstrafik förutom trafiken med järnvägsvagnar till Kopparverket.
I Malmö transporterades kol från hamnen till gasverket fram till 1963.
Möjlighet att skicka paket med de vanliga vagnarna har också funnits på många håll.
A32 i Holland
The start of the trials with A32 stock on the Alphen-Gouda railway have been postponed from March 2 to about April 7, since the Dutch rail authority Railned refused its approval, due to problems with speed limitations. Technicians will have to come over from Sweden to solve this.
NS officials claimed the inaugural journey on February 28 would take place as planned. I am just wondering how they intend to employ stock that is not allowed to ride...
NS officials claimed the inaugural journey on February 28 would take place as planned. I am just wondering how they intend to employ stock that is not allowed to ride...