Västtrafik, mästare på att inte informera
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Västtrafik, mästare på att inte informera
Igår var det ju som bekant stopp i all trafik förbi Bellevue, en hållplats som trafikeras av sju linjer. 3 Spårvagnslinjer och 4 busslinjer. All trafik till Kortedala och Bergsjön, med sina 40 000 invånare, passerar här (källa http://www.goteborg.se)
Stoppet varade i ca 5 timmar, och trots detta så skriver västtrafik inte ett ord om det på sin hemsida!
Man ropar ej heller ut det i högtalarsystemet, vilket är om möjligt än konstigare.
Man svarar ej heller i telefon eller uppdaterar sin wap-sida.
Hur kan ett så stort företag göra en sån stor miss!
Någon som vet hur informationsstrukturen hos västtrafik ser ut?
Hur är ansvaret fördelat för att rätt information skall nå ut till kunderna snarast möjligt?
Själv blev jag cirka 40 minuter försenad på grund av denna lilla fars, och räkningen den skall jag skicka till västtrafik som troligen inte vill betala.
Resegarantin är ju mest en slags fin fasad som man kan visa upp utåt, att sen använda den i prraktiken är ju en annan femma.
Stoppet varade i ca 5 timmar, och trots detta så skriver västtrafik inte ett ord om det på sin hemsida!
Man ropar ej heller ut det i högtalarsystemet, vilket är om möjligt än konstigare.
Man svarar ej heller i telefon eller uppdaterar sin wap-sida.
Hur kan ett så stort företag göra en sån stor miss!
Någon som vet hur informationsstrukturen hos västtrafik ser ut?
Hur är ansvaret fördelat för att rätt information skall nå ut till kunderna snarast möjligt?
Själv blev jag cirka 40 minuter försenad på grund av denna lilla fars, och räkningen den skall jag skicka till västtrafik som troligen inte vill betala.
Resegarantin är ju mest en slags fin fasad som man kan visa upp utåt, att sen använda den i prraktiken är ju en annan femma.
"I bring nothing to the table!"
Så bedrövligt som infon verkar ha skötts kan man ju börja undra, men jag tror nog du får pengar. Har skickat in åtskilliga taxiräkningar och inte haft några problem att få ersättning. Vissa av dem har inte ens formellt uppfyllt villkoren i resegarantin, som när jag i höstas blev frånåkt av en buss som gick fem minuter före utsatt tid. Förseningar kan även den bäste förare drabbas av, men att gå före tidtabellen är bara nonchalant. Så jag tog en bil trots att nästa buss skulle komma om en kvart. Det sägs att resegarantin kostar Västtrafik betydligt mindre än vad man hade budgeterat för innan den startades upp, så jag tror inte man lägger alltför mycket krut på att utreda varje enskilt fall.
-
Göteborgs Trafikinformation (GTIC), som sköter utrop på hållplatserna samt informerar via hållplatsskyltar i Göteborgs stad, är bemannad M-F 06-21, L-S 10-17.
Utöver GTIC finns Tidp... förlåt, Kundservice, M-F 7-20, L 8-19 samt S 9-20.
Utanför dessa tider är det endast i Nils Ericson Terminalen man kan erhålla information om trafiken när den inte går som planerat, men endast om trafiken vid terminalen förstås.
Utanför dessa tider är det endast i Nils Ericson Terminalen man kan erhålla information om trafiken när den inte går som planerat, men endast om trafiken vid terminalen förstås.
Man kunde ju utnyttja Göteborgs Spårvägars Trafikledningsexpedition. Jag vet inte om den fortfarande är bemannad dygnet runt, men den lär i alla fall vara bemannad så länge det finns spårvagnar på stan. Är revirpinkadet viktigare än servicen till resenärerna?Patrik Henriksson skrev:Göteborgs Trafikinformation (GTIC), som sköter utrop på hållplatserna samt informerar via hållplatsskyltar i Göteborgs stad, är bemannad M-F 06-21, L-S 10-17.
TLX finns dygnet runt Harald och efter det att G-TIC har stängt ska TLX informera i högtalarna.Harald skrev:Man kunde ju utnyttja Göteborgs Spårvägars Trafikledningsexpedition. Jag vet inte om den fortfarande är bemannad dygnet runt, men den lär i alla fall vara bemannad så länge det finns spårvagnar på stan. Är revirpinkadet viktigare än servicen till resenärerna?Patrik Henriksson skrev:Göteborgs Trafikinformation (GTIC), som sköter utrop på hållplatserna samt informerar via hållplatsskyltar i Göteborgs stad, är bemannad M-F 06-21, L-S 10-17.
Har dock märkt att TLX bara har tillgång till de högtalarna i hållplatskurerna i centrum och inte de käftförlängare som finns på stolparna(Brunnsparken och Drottningtorget).
För den som undrar så fungerar det så att TLX ringer FRÅN ett specifikt nummer till ett nummer där man sedan slår in en viss hållplats, område, delsträcka eller alla högtalare.
Systemet är ljudkänsligt så snackar någon 10 meter bort från den som nyttjar högtalarna hörs den personen ut

-
Helt riktigt... Jag skulle vilja säga så här; när man själv inte åker, då informeras det typ var 3:e minut, d.v.s. om någon är elak nog att sätta utropet på "repeat". Men, om man själv åker, jag då får man stå där utan information. Många utrop görs också på helt fel hållplatser, som då inte har någon glädje av dessa utrop. Det finns faktiskt hållplatser som enbart trafikeras av bussar, och så vitt jag vet så informeras det aldrig om inställda bussar.Grovsnus skrev:TLX finns dygnet runt Harald och efter det att G-TIC har stängt ska TLX informera i högtalarna.Harald skrev:Man kunde ju utnyttja Göteborgs Spårvägars Trafikledningsexpedition. Jag vet inte om den fortfarande är bemannad dygnet runt, men den lär i alla fall vara bemannad så länge det finns spårvagnar på stan. Är revirpinkadet viktigare än servicen till resenärerna?Patrik Henriksson skrev:Göteborgs Trafikinformation (GTIC), som sköter utrop på hållplatserna samt informerar via hållplatsskyltar i Göteborgs stad, är bemannad M-F 06-21, L-S 10-17.
Har dock märkt att TLX bara har tillgång till de högtalarna i hållplatskurerna i centrum och inte de käftförlängare som finns på stolparna(Brunnsparken och Drottningtorget).
För den som undrar så fungerar det så att TLX ringer FRÅN ett specifikt nummer till ett nummer där man sedan slår in en viss hållplats, område, delsträcka eller alla högtalare.
Systemet är ljudkänsligt så snackar någon 10 meter bort från den som nyttjar högtalarna hörs den personen ut
Om man tror att det hörs bättre i högtalarna genom att *skrika*, ja då har man fel, det hörs sämre. Dock kan jag tycka att det tyvärr verkar vara samma kvinna som ropar 24 h om dygnet... Går hon aldrig hem?
//Lukas