Hjälp med med resetips i Berlin

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan N
Inlägg: 619
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:41
Ort: Lidingö
Kontakt:

Hjälp med med resetips i Berlin

Inlägg av Stefan N »

Jag ska åka iväg en sväng till Berlin senare i vår.
Det finns en hel del att välja på när det gäller spårbundet resande så jag tänkte höra med er om vad ni rekommenderar att man ska försöka passa på att åka (och kanske även fotografera).

Främst tänkte jag på spårvägsnätet men även S-Bahn och U-Bahn...

Är själv lite svag för linjer som går på gator, gärna med gräs omkring utan att den svenska Banverks-hysterin a la gigantiska bredder, singelbackar och höga staket eller total förfulning som de två nya hållplatserna på Lidingöbanan. *ironi*

Någon som har några förslag ?
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Berlin

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Ett mycket bra resval!
Tyvärr har man moderniserat en hel del och mycket av det diggabla har försvunnit, men fortfarande finns mycket sevärt.
1. Högst upp sätter jag nog Schöneiche-Rüdersdorf som utgår från S.Bahnhof Friedrichshagen. Smalspårig förortsbana med mycket dubbelspår, i gamla bymiljöer.
2. Sedan kommer nog systerbolaget Woltersdorf som utgår från nästa S-Bahnhof, Rahnsdorf. Mycket dubbelspår, lite enkelspår, 2-axliga vagnar. Långt skogsparti från Rahnsdorf upp till bebyggelsen. Bykaraktär.
3. Strausberg kanske inte tillhör det intressantaste men är ändå sevärt. Modernt bostadsområde. Tidigare samtrafik med DB godsvagnar till militärt område. "Modernt" material.
4. Köpenick har mycket intressant. Många intressanta linjer utgår från detta ö-system. Tidigare hade man mycket godstrafik på separata, paralellgående spår och intressanta spårlösningar.
5. Vid U-Bahnhof Eberswalder Strasse går tunnelbanan på höfbro och under går spårvagnen i gatan på var sida om bropelarna.
6. Alexanderplats.
Sedan har Du ett mycket intressant nät i Halle med långa interurbansträckor långt ut på landet till småbyar. Och Brandenburg som trots nedläggelsen till Kirchmöser har en del vackert att titta på, och Dresden med sitt smalspåriga ångtåg som korsar spårvägen, godsspårvagn och och och ....
Lycka till!
-Per
Kalle

Berlin - Tips

Inlägg av Kalle »

Hej! här kommer mina tips:

S-BAHN / U-BAHN:

Karta över S- och U-bahn-nätet hittar du på följande länk:

http://www.bvg.de/images/sunetz_aktuell.pdf

S-Bahn: Du ska definitivt åka den överjordiska Stadtbahn-sträckan mellan Westkreuz-Ostkreuz (S3,S5,S7,S9) via Zoo-Friedrichstrasse-Hackeschermarkt-Alexanderplatz. Du ser hela innerstaden och både vid Ost- och Westkreuz finns intressanta s-bahnkorsningar i flera plan.

- Längs samma sträcka på de separata fjärrspåren kan du dessutom åka med de täta RE-tågen (tvåvåningståg i regionaltrafik med mycket bra utsikt från övervåningen)

U-Bahn: Linjerna U1 och U2 går till stora delar på bro ovan jord och har smalare tåg än övriga tunnelbanenätet. Från den nyrenoverade jugendstationen Nollendorfplatz och österut är det åkvärda linjer med stora delar bro-sträcka både U1 hela vägen till Warschauer Strasse (korsar floden på sekelskiftesbro i två våningar och möter sedan S-Bahn och spårvagnar i tre plan!) samt U2 till Pankow (stora delar sträcka på bro med spårvagn och gatutrafik undertill vid exempelvis Eberswalder Platz: Mycket snygga foton av spårvagnar i gatuplan och tunnelbana på bro ovanför omgivet av tät sekelskiftes-stadsmiljö blir det där, dessutom är stadsdelen (Prenzlauer Berg) den kanske trevligaste stadsdelen just nu.

-Två diggabla underjordiska stationer längs U7 är Mehringdamm med öppen fyrspårig korsningsstation (U7/U6) i ett plan under jorden samt Herrmannplatz (U7/U8), en jugendpärla designad av svensken Grenander, Berlins tunnelbanas grundar-arkitetkt.


TRAM:

Karta över spårvagnslinjenätet finns här:

http://www.bvg.de/plan/images/tramnetz.pdf

Spårvagnsknuten Hackesher Markt under S-Bahn nära Alexanderplatz är en bra utgångspunkt för diggabla spårvagnsresor i klassisk centraleuropeisk stadsmiljö men med moderna låggolvsspårvagnar i mycket tät trafik. Går du exempelvis norrut kommer du inom några kvarter till en flerspårig spårvagnsuppställningsplats med mängder av moderna vagnar. Åk linje 1 den kringelkrokiga vägen till Am Kupfergraben mitt i det historiska museidistriktet via synagogan och Friedrichstrasse.

Vid Alexanderplatz finns nybyggd spårväg mitt i den realsocialistiska betongbrutalismen.

Den ovan beskrivna kombinationen av spårvagnar och U-Bahn på bro vid Warschauer Brücke och Eberswalder Platz är klart diggabel. Från Hackescher Markt tar du linje 13 och 53 upp till Eberswalder Platz.

Linje 23 och 24s förlängning in i gamla Västberlin till Wirchowklinikum är nybyggd med en del gräsbanvall.

SPÅRVAGNS-MECKAT KÖPENICK + TVÅ SJÄLVSTÄNDIGA LINJER.

En utflykt väl värd att lägga en hel dag på är Köpenick och de självständiga landsbygsspårvagnarna (längs ner i det sydöstra hörnet på kartan)

Till Köpenick och de självständiga spårvagnslinjerna tar du dig snabbt med S-Bahn-linje S3 mot Erkner, men om du har gott om tid även med två spårvagnsbyten hela vägen från Alexanderplatz eller Hackesher Markt med linje 5 eller 7 via linjerna 21 eller 27 över Wilhelminenhof.
- En spårvagnsdiggares dröm: Resa i timtals genom ett stort spårvagnsnät utan att åka i cirklar, och förflytta sig från det moderna systemet med låggolvsvagnar inne i världsstadens centrum ut till landsbygdens meterspåriga landsbygdsspårväg!

En före detta självständig medeltida stad med mycket vackra hus och broar som har ett "eget" spårvagnsnät är Köpenick som växt in och inlemmats i Berlin. Alla BVG-linjer som utgår från S-Bahn Köpenick eller från Schlossplatz Köpenick är åkvärda med bra bildmöjligheter.
Ett måste är linje 68 till Schmöckwitz, sista kilometrarna går linjen helt genom skogen längs vattnet.

Från S3 Friedrichshagen utgår dels en del av BVG-spårvagnslinjerna mot Köpenick men även den meterspåriga självständiga landsbygdsspårvägen linje 88 till Schöneiche-AltRüdersdorf. Detta är en otroligt åkvärd linje som kör Tatra KT4 och Duewag 60-tals-vagnar på enkelspår genom skogar, över fält och genom villakvarter men som även kör enkelspårigt i kullerstensbelagda bygator. I flera av byarna finns bagerier och krogar om man blir hungrig under vägen och vid vagnhallen står en del övergivna gamla vagnar. Detta är förmodligen så nära man kan komma en klassisk landsbygdsspårväg i 2000-talets Europa.

Från S3 Rahnsdorf utgår i sin tur den normalspåriga självständiga spårvägen till Woltersdorf, också en klassisk landsbygdsspårväg som ibland fortfarande trafikeras av 2-axlade Gotha-vagnar.

Med god planering och start på morgonen så hinner du under en heldag lugnt med att ta dig ut till Köpenick med spårvagn, diggaråka där samt även åka landsbygdsspårvagnslinjerna innan du framåt sen eftermiddag/tidig kväll återvänder in till stan med S-Bahn och har med dig mängder av bilder. Avstånden i detta hörn av Berlin är relativt korta.

BUSS:

-Mellan Zoo(-logischer garten) och Alexanderplatz bör du dessutom åka med busslinje 100 som trafikeras av dubbeldäckarbussar och som tar dig längs Unter den Linden och genom Brandeburger Tor på övre våningen till vanlig lokaltrafiktaxa. Kombinerat med återresa via S-Bahn får du hela sightseeingpaketet.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Bara en kommentar ang. Rudersdorf-linjen skriver Kalle "Detta är förmodligen så nära man kan komma en klassisk landsbygdsspårväg i 2000-talets Europa."

Det trodde jag också, till dess jag besökte Katowiceområdet i Polen i somras. Men det är tiopotens större, massor av enkelspår i landsortsmiljö etc. etc. Tom tvåaxlig KSW-vagn på en linje.

Inte för att det har med Berlin att göra men ändå. DET är Interurbanspårvägarnas sista fäste i Europa!

SB
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Interurbans

Inlägg av Per Lind »

DET är Interurbanspårvägarnas sista fäste i Europa!
Hejsan,
Om Stefan B menar gammelvagnar så är svaret OK men generellt är väl Karlsruhe det sista (?) fästet då det verkligen är fråga om interurbans, spårvägar som förbinder städer och byar med varandra. Ett nät som byggs ut hela tiden. Så som det en gång var i Ruhr-området.
Det var en parentes, liksom Stefan B's inlägg - det skulle ju handla om Berlin!

Hälsningar
-Per
cnr
Inlägg: 50
Blev medlem: söndag 16 februari 2003 23:39
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av cnr »

Pass på å få med deg de ennå gjenværende gamle S-Bahn-vognene fra 30-tallet - de som ennå er i trafikk kalles BR477. Ifølge S-Bahn Berlin skal de siste utrangeres i løpet av året. Passende nok går (gikk?) de mye på S3.

Forøvrig finnes en tyskspråklig nyhetsgruppe, bln.verkehr, om Berlins kollektivtrafikk - kan også leses via Google: http://groups.google.com/groups?hl=de&l ... ln.verkehr


- Torbjørn :)
Hans-Heinrich Hartmann

Hjälp med med resetips i Berlin

Inlägg av Hans-Heinrich Hartmann »

Du kann också besöker Potsdam:

http://stadtwerke-potsdam.de/index.php? ... 0&spgid=20

Klicka där på Tagesliniennetz als pdf

I Potdam finns Tatra-vagnar och Combino låggolvvagnar från Siemens

http://www.siemens.com/index.jsp?sdc_p= ... 4938358515&
Skriv svar