Övningsvagnar i väntan på aspiranter
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Övningsvagnar i väntan på aspiranter
Bilden tagen på morgonen Rantorget södra del 25/2-06

GS två sista M25:or.
Jag tror att det är 552 som är ombyggd invändigt till rullande lektionssal, med "skolbänkar", överhuvudsprojektor och vittavla, men det kan vara 518....
Dessa båda är väl snart redo att ersättas, hugade spekulanter? Malmköping? Djurgårdslinjen?
Vagnarna är i gott skick, sparsamt körda, endast en ägare, nybesiktigade och med all service dokumenterad.
Jag tror att det är 552 som är ombyggd invändigt till rullande lektionssal, med "skolbänkar", överhuvudsprojektor och vittavla, men det kan vara 518....
Dessa båda är väl snart redo att ersättas, hugade spekulanter? Malmköping? Djurgårdslinjen?
Vagnarna är i gott skick, sparsamt körda, endast en ägare, nybesiktigade och med all service dokumenterad.
Vadå jag dyster?
-
-
Hrm, bara sådär en 1.500.000 kmBjörn J. skrev:..., sparsamt körda, ...
Är du säker på det? Det var ett tag som GS skulle "avbyråkratiseras" och i den vevan var det några med stort inflytande men litet förstånd som tyckte att man kunde göra sig av med historiken. T.ex. skulle arkivet med alla uppgifter om vad som hade hänt med hjulsatserna slängas, men en av mina medarbetare lyckades rädda det i sista stund.Björn J. skrev:... all service dokumenterad.
En och en halv milijon kilometer är väl ingenting för en M25:a... om man nu bara inte lackerar om dem med miljövänlig färg så kan dom hålla nästan hur länge som helst
.
Medges att riktigt allt är nog inte så väldokumenterat...
Men som museievagn och representant för Europas (Världens?) största sammanhängande spårvagnsbeställning kan den nog duga i många år framöver.
Det är riktigt att 582 är en vänstervagn, renovering pågår, dock ganska så långsamt, den har ju fått stå tillbaka för andra projekt.

Men som museievagn och representant för Europas (Världens?) största sammanhängande spårvagnsbeställning kan den nog duga i många år framöver.
Det är riktigt att 582 är en vänstervagn, renovering pågår, dock ganska så långsamt, den har ju fått stå tillbaka för andra projekt.
Vadå jag dyster?
Får bara be att påpeka att jag anser det för tragiskt om man inte får en M25 till riksmuseet, M25 är trotsallt den enskilt största serien spårvagnar av samma typ som levererats till en svensk spårvägsstad. 125 st.Björn J. skrev:En och en halv milijon kilometer är väl ingenting för en M25:a... om man nu bara inte lackerar om dem med miljövänlig färg så kan dom hålla nästan hur länge som helst.
Som avslöjats i annan tråd är det 518 som är rullande lektionssal.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Största leverans?
Jag har för mig att Wiens E1:or i serien 4729-4868 beställdes på en gång?
Det är 139 vagnar, och alltså fler äf M25:orna.
Totalt levererades 338 E1 till Wiens spårvägar.
/Christer
/Christer
Re: Största leverans?
Det är möjligt, men M25 är den största svenska serien. Vilket jag skrev.Christer G skrev:Jag har för mig att Wiens E1:or i serien 4729-4868 beställdes på en gång?
/Christer
Det finns säkerligen fler stora beställningar på vagnar, skulle inte förvåna mig om det finns fler än 139 på ett bräde heller.
//Tony
-
Hmmm jag skrev först "Norra Europas" men raderade "norra" innan jag klickade på "skicka"...Christer G skrev:Jodå, DU skrev så, men Björn J skrev något helt annat.
Därav min kommentar.
/Christer
Huruvida Wien ligger i norra eller södra, eller mitt i denna världsdel får andra geografiskt mer orienterade bedömma.
125 spårvagnar i ett litet land med en numrärt liten befolkning (medellängden var väl även då större än på kontinenten?) är ju inte så illa iallafall.
Vadå jag dyster?
Djurgårdslinjen borde åtminstone ta en av dessa M25:or, skulle vara ett trevligt inslag på 7:an.
Därtill finns vagnarna nr 40 och 92 (M67) i Norrköping som förmodligen kommer att skrotas, då det blir platsbrist i vagnhallen. Även en av dessa vagnar skulle vara ett trevligt inslag på Djurgårdslinjen (helst 40).
Både M25 och M67 kan köras enmansbetjänade, ett bra alternativ som slitvagnar. Saknas det konduktörer är det bra att ta till. Även ett sätt att visa vad Stockholmarna gick miste om efter den 2 september 1967.
Mikael
P.S. En som tycker att riksmuseet borde vara i Stockholm (möjligtvis Norrköping), och då kanske just Djurgårdslinjen! Göteborg ser jag inte som ett alternativ. Där har Ringlinien byggt upp en fin verksamhet som visar stadens historia!
Därtill finns vagnarna nr 40 och 92 (M67) i Norrköping som förmodligen kommer att skrotas, då det blir platsbrist i vagnhallen. Även en av dessa vagnar skulle vara ett trevligt inslag på Djurgårdslinjen (helst 40).
Både M25 och M67 kan köras enmansbetjänade, ett bra alternativ som slitvagnar. Saknas det konduktörer är det bra att ta till. Även ett sätt att visa vad Stockholmarna gick miste om efter den 2 september 1967.
Mikael
P.S. En som tycker att riksmuseet borde vara i Stockholm (möjligtvis Norrköping), och då kanske just Djurgårdslinjen! Göteborg ser jag inte som ett alternativ. Där har Ringlinien byggt upp en fin verksamhet som visar stadens historia!
Det vore snarare ett sätt att visa vad stockholmarna slapp uppleva efter den 2 september 1967.Mikael Karlsson ej inlogg skrev:Djurgårdslinjen borde åtminstone ta en av dessa M25:or, skulle vara ett trevligt inslag på 7:an.
Både M25 och M67 kan köras enmansbetjänade, ett bra alternativ som slitvagnar. Saknas det konduktörer är det bra att ta till. Även ett sätt att visa vad Stockholmarna gick miste om efter den 2 september 1967
Säg mig en sak, när du har fyllt Djurgårdslinjen med begagnade skräpvagnar från Norrköping och Göteborg, var skulle de riktiga museivagnarna vara någonstans om du samtidigt vill ha lokaltrafikmuseet i Stockholm?
Inse att det finns en skillnad mellan att spara vagnar för att de blivit kvar och att spara dem av museala skäl. Jag tycker att det är en utmärkt idé att spara pedalvagnar i Malmköping av museala skäl, och en utmärkt dålig idé att låta dem ta upp plats i Stockholm för att det känns synd att skrota dem. Ett spårvägsmuseum i Stockholm bör väl reserveras för stockholmsvagnar, de är ändå nästan 50% av det totala antalet spårvagnar i Sverige.
Skräpvagnar? Förvisso har M25, M28 och M29 rullat länge och väl men några direkta skräpvagnar är det inte. Oavsett vad elaka tungor säger så är M25 en mycket modern vagn för sin tid. M28 var den första spårvagnstypen i världen med chopperpådrag (även om den individ som haft detta sedermera likt andra särlingar har "normaliserats")daniel_s skrev:
Det vore snarare ett sätt att visa vad stockholmarna slapp uppleva efter den 2 september 1967.
Säg mig en sak, när du har fyllt Djurgårdslinjen med begagnade skräpvagnar från Norrköping och Göteborg, var skulle de riktiga museivagnarna vara någonstans om du samtidigt vill ha lokaltrafikmuseet i Stockholm?
Ett riksmuseum bör inte vara placerat i en spårvägsstad. Det bör även ge utrymme för att visa det som är unikt i de olika städerna och koncentrera sig på ett helhetsgrepp. Framförallt bör man värna de värden som finns i de städer som inte har sin spårväg eller museispårväg kvar.daniel_s skrev: Inse att det finns en skillnad mellan att spara vagnar för att de blivit kvar och att spara dem av museala skäl. Jag tycker att det är en utmärkt idé att spara pedalvagnar i Malmköping av museala skäl, och en utmärkt dålig idé att låta dem ta upp plats i Stockholm för att det känns synd att skrota dem. Ett spårvägsmuseum i Stockholm bör väl reserveras för stockholmsvagnar, de är ändå nästan 50% av det totala antalet spårvagnar i Sverige.
Malmköping är en bra placering på ett sådant museum.
Spårvagnar bör dock upplevas i sin hemmiljö, men då menar jag i sin hemstad om möjligt. Helsingborgsvagnar i Stockholm eller för den saks skull Göteborg vore för mig väldigt fel.
//Tony
Nej, så menade jag inte. Jag syftade på de överblivna exemplaren! Man kan inte spara på allt, speciellt inte när det gäller främmande vagntyper som till yttermera visso är bevarade i flera exemplar.TonyM skrev:Skräpvagnar? Förvisso har M25, M28 och M29 rullat länge och väl men några direkta skräpvagnar är det inte. Oavsett vad elaka tungor säger så är M25 en mycket modern vagn för sin tid.
Dessutom är det väldigt opraktiskt att ha "slitvagnar" av femtielva olika sorter, ge oss ett gäng likadana vagnar i stället så att man kan utöva något slags verksamhet på den här s k museilinjen. Redan nu är "slitvagnsparken" på Djurgårdslinjen mer diversifierad än vad som egentligen är nyttigt, men man kan åtminstone använda motorvagnar och släpvagnar i valfri kombination.
Jag tycker att det är OK att debattera museivagnparkens sammansättning ur ett ideellt perspektiv men när det gäller slitvagnarna krävs det bättre kunskaper. Det går inte att ha en vagn för att det är trevligt, det måste fungera logistiskt också.
-
Lugn, om en 10-15 år så har ni A30/B30 så det räcker och blir över (om man nu bestämmer sig för att köpa in, och köra A32 på Lidingöbanan.daniel_s skrev:Dessutom är det väldigt opraktiskt att ha "slitvagnar" av femtielva olika sorter, ge oss ett gäng likadana vagnar i stället så att man kan utöva något slags verksamhet på den här s k museilinjen.
Häpp, och så blev tråden dragen till Stockholm igen