Piirka
---------------
Språklektion 84 i Mumindalen
blodbröd - paltbröd (ungefär)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Böle och Fredriksberg är olika namn på samma station och stadsdel. På finska heter dom alltjämnt Pasila. På svenska hette dom förut Fredriksberg, enligt en gård som var på platsen, men stadsdelen som bestod av gamla trähus blev senare ett vanryktat "slumkvarter" och det bestämdes att det skulle rivas på 1970-talet. Det som byggdes i stället blev inte så snyggt heller, den del som byggdes på östra sidan om Fredriksbergs bangård (som är ungefär som Tomteboda i Stockholm) var 10-15-våningshus i betong i samma stil som man byggde i DDR och Sovjet på den tiden. På västra sidan blev det litet vackrare, mest röda tegelhus. En bro byggdes över bangården för att binda samman de två "nya" stadsdelarna som staden hade döpt till Östra Böle (Itä-Pasila) och Västra Böle (Länsi-Pasila) , och i anslutning till bron, en ny stor järnvägsstation på ett betongdäck som invigdes år 1990. Stationen är en modern anläggning med butiker och restauranger. Räknat i passagerarantal är den näst störst i Finland efter Helsingfors centralstation, men funktionellt är den mera en omstigningsstation, eftersom alla pendeltågs- och fjärrtågslinjer strålar samman där.essin skrev: En annan fråga, är Fredriksbergs station samma som dagens Böle station? Om ja, när och varför bytte den namn? Om nej, varför flyttades den, och hur låg Fredriksberg i förhållande till Böle?
Spårvägstrafiken till Östra Böle startade hösten 1976 med linjerna 2 Salutorget - Sörnäs - Östra Böle samt 2A Eira - Salutorget - Sörnäs - Östra Böle. Linje 2A trafikerades endast i högtrafik och tvåan övriga tider (men inte på söndagar). Vid den stora linjeomläggningen den 2 juni 1985 ersattes dessa linjer med den nya sjuan, med en temporär rutt Brunakärr - centrum - Sörnäs - Östra Böle. På Helsingforsdagen den 12 juni 1985 kl 12 togs Bölebron och den nya ringlinjen 7 ibruk, (gamla sjuan gick som ringlinjen Sörnäs - Järnvägstorget - Tölö - Sörnäs mellan åren 1951-80).essin skrev:Tack för den förklaringen! Lite samma utveckling som Hagalund i Solna antar jag. Drogs 7:an genom Böle om vid ombyggnaden, eller blev gatunätet kvar oförändrat?
Javisst. Under förra årtusendet planerades linje 9 från Busholmen mot centrum längs hamnbanans spår. Även den planen hör i högsta grad till serien "Linjer som aldrig blev av i Helsingfors". Man har även planerat att bygga en biltunnel i järnvägsschaktet, så att bilisterna från Esbo smidigare kan undvika att åka kollektivt mot Helsingforsessin skrev:När godstrafiken till innerstadshamnarna läggs ned, vad kommer då att ske med spåret/spåren mellan Järnvägsgatorna? Finns det några planer på att använda dem för spårvagnstrafik?
Eipä kestä - håller inte.Harri skrev:Piirka, tack att du länkade fiktiva metrostationen i Helsingfors även på denna forum.
De vinröda vagnarna (=äldre färgsättningen) är snygga!
Mycket intressant och användbar länk! Jag hade väl för mig att nian skulle dras längs hamnbanan... Planeras nian fortfarande, och i så fall hur? Jag har för mig att jag har sett några planer tidigare, men jag hittar dem inte nu.Piirka skrev:[---]
Här är en karta över dagens spårvägsnät i Helsingfors. Genom att klicka på "1928-52" får man fram linjestäckningen för tian. ("Sulje" gömmer nämnda sträckning). En bild på tian i Böle ca en månad före nedläggningen år 1952.
Javisst. Under förra årtusendet planerades linje 9 från Busholmen mot centrum längs hamnbanans spår. Även den planen hör i högsta grad till serien "Linjer som aldrig blev av i Helsingfors". Man har även planerat att bygga en biltunnel i järnvägsschaktet, så att bilisterna från Esbo smidigare kan undvika att åka kollektivt mot Helsingforsessin skrev:När godstrafiken till innerstadshamnarna läggs ned, vad kommer då att ske med spåret/spåren mellan Järnvägsgatorna? Finns det några planer på att använda dem för spårvagnstrafik?![]()
Busholmen planeras för spårvägstrafik, på så sätt att åttan förlängs från Sundholmen och sexan från Sandviken. En tredje linje dras kanske från Kampen mot Busholmen.
Piirka
---------------
Språklektion 85 i Mumindalen
blåsprov - utandningsprov (vid trafikkontroll)
Inte som en linje från Busholmen, men som en linje mellan Kirurgen och Östra Böle. Jag minns att jag har sett en tidningsartikel om ny linjedragning i Kampenområdet. Man planerar att flytta sjuorna bort från Mannerheimvägen till en ny stäcka via Kampen och Tölö (Runebergsgatan). Samtidigt skulle sträckan på Arkadiagatan läggas ned och treorna flyttas tillbaka till den rutt de trafikerade före den 2 juni 1985 (dvs längs Mannerheimvägen mellan Glaspalatset och Operan). Tvåan skulle dras via Kampen till färjeterminalen i Västra Hamnen, så att en pendellinje mellan terminalerna i Västra Hamnen och på Skatudden skulle ha blivit till. Tvåan hann läggas ned för snart ett år sen.essin skrev:Planeras nian fortfarande, och i så fall hur? Jag har för mig att jag har sett några planer tidigare, men jag hittar dem inte nu.
Tack, de är nu korrigerade på kartan. Jag erkänner att jag drog Stansvik ur hatten. Hästnässundet hängde med från tidigare planer, fast nu planerar man läget aningen längre norrut. Närmaste namnpunkt på kartan är Finnträsket, men det låter inte så smickrande att ta tunnelbanan till ett träsk. På samma sätt låter inte namnet Stansvik lika glamoröst som Kronbergsstranden.Harri skrev:... var arbetsnamnet om 'Stansvik' 'Kronobergsstranden' och efter 'Degerö' kommer 'Gunillavägen' före 'Sandhamn'.
Här i Sverige gäller, åtminstone på orter i närheten av Stockholm (15-20 mil) att bostadsområden ska vara små, sammanhållna (läs: enformiga) enheter med ett tvådelat namn på formen "ortnamn + geografisk företeelse".Piirka skrev:Tack, de är nu korrigerade på kartan. Jag erkänner att jag drog Stansvik ur hatten. Hästnässundet hängde med från tidigare planer, fast nu planerar man läget aningen längre norrut. Närmaste namnpunkt på kartan är Finnträsket, men det låter inte så smickrande att ta tunnelbanan till ett träsk. På samma sätt låter inte namnet Stansvik lika glamoröst som Kronbergsstranden.Harri skrev:... var arbetsnamnet om 'Stansvik' 'Kronobergsstranden' och efter 'Degerö' kommer 'Gunillavägen' före 'Sandhamn'.
Att ge mer glamorösa namn åt stadsdelar är inget nytt fenomen. Då Gamlas skulle få ett finskt namn, så förvanskades namnet till Kannelmäki ("Kantelebacka"). Den direkta översättningen Vanhainen ansågs skrämma bort bostadsköpare, då ingen vill bo i något gammalt.
Hittade på rak arm endast ett namn i "Stockholmstil", Botby Gård. Gården Botby gård heter på finska Puotinkylän kartano. Området däremot heter på finska enbart Puotila (på svenska Botby gård) - så det stockholmsmonstruösaAnders Norén skrev:Hade Helsingfors velat vara ett bihang till Stockholm hade ni säkert haft områdena Gräsviks Strand...
Nej men se, jag hittade faktiskt ett namn (på båda språken), som följer Stockholmsmodellen: Hertonäs strand. På finska skrivs orden visserligen ihop, men ändå. Tidigare hette området Hertonäs oljehamn. På samma sätt blir det enklare att sälja bostäder om de säljs i området Kronobergs Strand istf. Degerö Oljehamn.Harri skrev: Den blivande metrostationen kommer inte till bostadsområdet Stansvik (=Tahvonlahti), utan lite mera norr. Där ligger nu Degerös oljehamn
Kiitos.Piirka skrev:HST = Helsingfors Stads Trafikverk. Trafikverket består nuförtiden av olika divisioner, bl a av en beställarorganisation (såsom SL i Stockholm), samt av HST-Spårvägstrafiken resp. HST-Metrotrafiken. HST-Busstrafiken fusionerades i december 2004 med den av staden ägda STA (Suomen Turistiauto Oy = "Finlands TuristBil Ab"). I januari bytte bussbolaget namn till Helsingin Bussiliikenne Oy ("Helsingfors Busstrafik Ab").Zill skrev: Jag har förstått att Metron i Helsingfors har alltid ägts och körts av HST - Helsingfors Stads Trafik, och av denna orsak har förortskommunerna Vanda och särskilt Esbo inte varit vidare intresserade i HSTs Metro. Är det sanning i detta?
Jag anser att staten inte borde betala hela notan när det byggs nya vägar eller Metroer eller spårvägar.Piirka skrev:I Vanda är det politiska motståndet mot metron inte så hård. Dit går det två stadsbanor med metroaktig trafik. Dessutom finansierade Vanda en del av förlängningen Gårdsbacka - Mellungsbacka.
I Esbo är motståndet hårdare, främst pga kostnadsskäl. Högern har ett starkt stöd i Esbo och den stöder hellre biltrafik än kollektivtrafik (och då hellre buss än metro - för packet). Metron till Mattby skulle kosta dryga 400 miljoner euro (nästan 4 miljarder SEK). Helsingfors andel är 100 miljoner, Esbos andel ca 200 miljoner och staten skulle stå för resten av summan (finansministern lovade detta helt nyligen). Varför punga ut med 200 miljoner, då staten ändå betalar sgs allt för en utbyggnad av Västerleden (motorvägen genom södra Esbo mot Helsingfors centrum).
Där ligger USA långt efter Er i Europa.Piirka skrev:Metrovagnarnas ägoförhållanden spelar ingen roll i motståndet mot metron. Om Västmetron byggs, så är det skäl att anta att HST-Metrotrafiken blir SAD-Metrotrafiken (SAD =huvudstadsregionens Sammarbetsdelegation). SAD förbereder sej inför upphandlingen av stadsbanetrafiken genom grundandet av bolag, som kommer att äga pendeltåg (och kanske även metrovagnar?). Bolaget hyr ut materiel till vinnaren av upphandlingen.
Eipä kestä (direkt översättning: "Håller inte").Zill skrev:Kiitos.Piirka skrev: HST = Helsingfors Stads Trafikverk.
Helsingfors bygger spårväg bara på "local match", inte en röd cent (kanhända av grekiskt eller portugisiskt ursprung) bekostas av staten. Metrons "local match" är för Helsingfors del över 90%. Jag täknade ut att byggandet av metron sedan byggbeslutet år 1969 har i dagens penningvärde kostat ca 690 milj. euro (ca 6.500 milj. SEK). Staten har bidragit med "unlocal match" av ett värde på ca 34 milj. euro (ca 320 milj. SEK). Vandas "local match" har kanske varit ca 20 milj. euro (ca 190 milj. SEK). Generöst har staten alltså bidragit metrobygget med 5% av de totala kostnaderna (21 km spår, 16 stationer, 114 metrovagnar).Zill skrev: Jag anser att staten inte borde betala hela notan när det byggs nya vägar eller Metroer eller spårvägar.
Lokala politiker borde (vanligen) vara tvungna att betala en viss del av alla nya banor och vägar och motorvägar (om inte de nya motorvägarna är avgiftsbelagda).
I USA kallas detta local match. I vissa fall i USA betalas denna local match helt av delstaten, men det är inte vidare bra det heller - när lokala politikerna får en fin ny Metro "gratis," så vill dessa politiker ofta ha mera Metrolinjer gratis.
Jag hittade statistik över arbetsresor i Seattle (från år 2000). Andelen kollektivt resande var 17%, vilket var en hög andel, då medelvärdet för hela USA låg på under 5%. Bilisternas andel låg på 68%. Kollektivt resande (arbetsresor) till centrala Helsinfors är ca 65-70%. Jag vet inte om cyklister och fotgängare räknas med - när metroförarna strejkade i februari 1998, så tog endel fram skidorna och skidade till jobbetZill skrev:Där ligger USA långt efter Er i Europa.Piirka skrev:SAD förbereder sej inför upphandlingen av stadsbanetrafiken genom grundandet av bolag, som kommer att äga pendeltåg (och kanske även metrovagnar?). Bolaget hyr ut materiel till vinnaren av upphandlingen.
Vi fick en del finska ord som små, men det pratades nästan enbart svenska hemma. Och av den orsak uppskattar jag skyltarna på svenska i vissa delar av Finland!Piirka skrev:Eipä kestä (direkt översättning: "Håller inte").Zill skrev:Kiitos.Piirka skrev: HST = Helsingfors Stads Trafikverk.
Kostnaderna för Metron i Washington, som hadde byggstart 1969 och trafikstart 1976 (men blev helt klar bara 2001) kostade USD 10 eller 12 miljärder (103 miles eller 166 km, 86 stationer).Piirka skrev:Helsingfors bygger spårväg bara på "local match", inte en röd cent (kanhända av grekiskt eller portugisiskt ursprung) bekostas av staten. Metrons "local match" är för Helsingfors del över 90%. Jag täknade ut att byggandet av metron sedan byggbeslutet år 1969 har i dagens penningvärde kostat ca 690 milj. euro (ca 6.500 milj. SEK).Zill skrev: Jag anser att staten inte borde betala hela notan när det byggs nya vägar eller Metroer eller spårvägar.
Lokala politiker borde (vanligen) vara tvungna att betala en viss del av alla nya banor och vägar och motorvägar (om inte de nya motorvägarna är avgiftsbelagda).
I USA kallas detta local match. I vissa fall i USA betalas denna local match helt av delstaten, men det är inte vidare bra det heller - när lokala politikerna får en fin ny Metro "gratis," så vill dessa politiker ofta ha mera Metrolinjer gratis.
I vissa delar av USA har man gjort ganska stora investeringar i lokaltrafiken utan statens del (federal share). Inkluderande den mest effektiva "nya" spårväg i hela förbundsrepubliken, San Diegos linje till mexikanska gränsen (klar 1982 - nu kallas den blåa linjen).Piirka skrev:Staten har bidragit med "unlocal match" av ett värde på ca 34 milj. euro (ca 320 milj. SEK). Vandas "local match" har kanske varit ca 20 milj. euro (ca 190 milj. SEK). Generöst har staten alltså bidragit metrobygget med 5% av de totala kostnaderna (21 km spår, 16 stationer, 114 metrovagnar).
För stora projekt som metrolinjer så är staten i USA villig, i vissa fall, att bekosta 50% av kostnaderna.Piirka skrev:Det att staten lovar att bidra 25% av byggkostnaderna för Västmetron kan ses som en morot. Det verkar som om staten räknar med att det blir billigare att satsa på metron än på byggande av ytterligare motorvägsfiler på västleden (byggandet av denna (har) bekosta(t)s helt av staten).
Piirka skrev:Jag hittade statistik över arbetsresor i Seattle (från år 2000). Andelen kollektivt resande var 17%, vilket var en hög andel, då medelvärdet för hela USA låg på under 5%. Bilisternas andel låg på 68%. Kollektivt resande (arbetsresor) till centrala Helsinfors är ca 65-70%.Zill skrev:Där ligger USA långt efter Er i Europa.Piirka skrev:SAD förbereder sej inför upphandlingen av stadsbanetrafiken genom grundandet av bolag, som kommer att äga pendeltåg (och kanske även metrovagnar?). Bolaget hyr ut materiel till vinnaren av upphandlingen.
Ofta har man inte ett alternativ med kollektiva medel. Och bilar och bensin i detta land är lite billigare än va Ni betalar i Finland och Sverige.Piirka skrev:Jag vet inte om cyklister och fotgängare räknas med - när metroförarna strejkade i februari 1998, så tog endel fram skidorna och skidade till jobbet. Om cyklisterna inte räknas, så tar 25-30% bilen till jobbet i centrum. Att så många i USA tar bilen till jobbet är ett verkligt slöseri. Okej, USA är ett u-land när det gäller den kollektiva trafiken.
![]()
Jag har ofta åkt med närtrafikens tåg (mot Esbo och Grankulla).Piirka skrev:VR (statsjärnvägarna i Finland) har monopol på järnvägstrafiken. Därför är SAD en mjölkko för VR. Det blir billigare att transportera folk med bussar än med VR:s stadsbanetåg. VR kräver större ersättningar för sina tågturer och SAD igen är tvungen att spara. Lördagstrafiken på Mårtensdals- och Albergabanorna glesas ut från 10 minuters till 15 minuters trafik, bl a. Mjölkkomonopolet är kanske den största orsaken till att SAD håller på att grunda ett eget bolag för uthyrning av tågmateriel.
Thank you for the abovePiirka skrev:Piirka
---------------
Språklektion 104 i Mumindalen
bondost (brödost) - kaffeost
På endel håll i Finland kan det vara klokt att tiga på svenskaZill skrev: Vi fick en del finska ord som små, men det pratades nästan enbart svenska hemma. Och av den orsak uppskattar jag skyltarna på svenska i vissa delar av Finland!
Jo, de finns kvar. Över 100 bussar kör i högtrafik per timme och riktning.Zill skrev: Har man inte kvar kollektiv/taxi körfält på Västerleden?
Jag är medveten om att bilen är det enda alternativet på många håll i USA. Därför anser jag att USA är ett u-land gällande de kollektiva transportmedlen.Zill skrev: Ofta har man inte ett alternativ med kollektiva medel. Och bilar och bensin i detta land är lite billigare än va Ni betalar i Finland och Sverige.
På SAD väntar man ivrigt på EU-direktivet för persontrafiken på järnvägarna. Finska riksdagen kommer knappast att utan direktivet ändra på lagen, som nu garanterar monopolställningen för VR:s persontrafik.Zill skrev: Jag har ofta åkt med närtrafikens tåg (mot Esbo och Grankulla).
Kommer inte VR monopolet att tvingas bort av EU?
Min Pappa (född i Helsingfors) flyttade till USA som liten pojke, och han blev inkallad i USAs armé ca. 1950, och sedan skickad till Österrike där han tjänade som soldat i ockupationen av USAs del av landet.Piirka skrev:På endel håll i Finland kan det vara klokt att tiga på svenskaZill skrev: Vi fick en del finska ord som små, men det pratades nästan enbart svenska hemma. Och av den orsak uppskattar jag skyltarna på svenska i vissa delar av Finland!Det finns ett stort hat mot svenskan i Finland, företeelsen har jag stött på även i huvudstadsregionen. På en buss satt ett gäng flickor, som talade svenska. Plötsligt röt en junt "puhukaa suomea" ("tala finska"). Flickorna fortsatte på samma språk, men mera högljudda
Way cool. Fina bilder! Oavsett språket.Piirka skrev:På hästspårvagnarna i Helsingfors skrevs bolagets namn på ena sidan på svenska (vagn 12) och på andra sidan på finska (vagn 6). Språken rangordnades på linjeskyltarna - svenskan först, sedan finskan. På sexan ser vi att det finska namnet på Sörnäs är ännu en direkt förvrängning "Söörnääsi" (nuförtiden Sörnäinen).
På spårvagnarna i Åbo och i Helsingfors var skyltningen endast tvåspråkigt. I Viborg skyltades vagnarna fram till åtminstone år 1917 på tre språk: finska, svenska och ryska. Leveransfoto (taget i Västerås?) på vagn 6 skyltat för linjen Papula - Järnvägsstation - Åbo bro. Jag funderar på att rita en karta i samma stil över linjenätet i Viborg. Den fär vänta till en ny tråd.
Fast 100 bussar i timmen anser jag vara bra - ganska likt HOV lanes på Shirley Highway (I-395) i delstaten Virginia - som anses bland de bästa i USA. Ca 500 bussar på 5 timmar mot centrala Washington.Piirka skrev:Jo, de finns kvar. Över 100 bussar kör i högtrafik per timme och riktning.Zill skrev: Har man inte kvar kollektiv/taxi körfält på Västerleden?
Detta anser jag vara ett slosande av resurser. Dels för att ledbussar kan sättas endast in i morgonrusningen på turer mot Helsingfors. Konstruktionen av platformerna i bussterminalen i Kampen tillåter inte ledbussar. Dessutom är gasbussar förbjudna i den underjordiska terminalen.
En del problem med kollektivtrafiken i USA:Piirka skrev:Jag är medveten om att bilen är det enda alternativet på många håll i USA. Därför anser jag att USA är ett u-land gällande de kollektiva transportmedlen.Zill skrev: Ofta har man inte ett alternativ med kollektiva medel. Och bilar och bensin i detta land är lite billigare än va Ni betalar i Finland och Sverige.
Det förstår jag - men det verkar som Ni har mycket mera upphandlad kollektivtrafik i Finland - jämfört med USA.Piirka skrev:På SAD väntar man ivrigt på EU-direktivet för persontrafiken på järnvägarna. Finska riksdagen kommer knappast att utan direktivet ändra på lagen, som nu garanterar monopolställningen för VR:s persontrafik.Zill skrev: Jag har ofta åkt med närtrafikens tåg (mot Esbo och Grankulla).
Kommer inte VR monopolet att tvingas bort av EU?
Piirka skrev:Piirka
---------------
Språklektion 109 i Mumindalen
junt - lantis, tönt, tölp