C20 2221

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

C20 2221

Inlägg av Bussmicke »

levererades idag via Tvärbanan, såg ejipaget med vagnar och Z70 vid 13:40 tiden då jag satt på buss 134
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Daniel Wohlin
Kontakt:

trevligt...

Inlägg av Daniel Wohlin »

Hur fungerar det med leveranserna av C20, går dom till den depå där dom skall tjänst göra på en gång?
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: trevligt...

Inlägg av august »

Daniel Wohlin skrev:Hur fungerar det med leveranserna av C20, går dom till den depå där dom skall tjänst göra på en gång?
Går de inte till Hammarby först? För installation av nåt??? Eller går de till Högdalen?
AGR
Kontakt:

C20

Inlägg av AGR »

När en ny C20 ankommer till Tunnelbanan så dras den ner till vändbryggan norr om Gullmarsplan av ett lok. Vid vändbryggan så tillkopplas en C20 som sedan går som ledarvagn till Högdalsdepån detta för att ATP/ATC i den nya C20 inte är provat och godkänt. I Högdalsdepån görs sedan tåget klart för användning.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kommer ikke vognene ut og kjører i trafikk noen få dager etter at de har ankommet SWtockholm?
Roger Åhman

Inlägg av Roger Åhman »

Vem kör tunnelbane vagnarna från fabriken. Har dom utbilning på både sj och sl.

Roger
Ulf_S

Inlägg av Ulf_S »

2220, 2219, 2218, 2217 och 2216 har idag gått på Skarpnäckslinjen. Tycker att de är en försämring jämfört med tidigare C20.. nya detaljer som tar för mycket plats!
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Roger Åhman skrev:Vem kör tunnelbane vagnarna från fabriken. Har dom utbilning på både sj och sl.

Roger
Från Västerås till Älvsjögodsbangård dras C20 leveransen på egna hjul i ett eget tåg, som består av Rc lok och några bromsvagnar. Från Älvsjögodsbangård till Marievik av Disellok oftast 2st Z70. Vid Marievik så hämtas C20 av ett SL lok. Alltså så behövs ingen dubbelutbildning SJ/SL. En bild av en A32 leverans som går till på samma sätt.
Bild
AGR
Gäst

Inlägg av Gäst »

Som tunneltågsfantast vore det väldigt roligt att bevittna en sådan transport. Vem ska man prata med?

/Manne
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Nån som vet när 2222 kommer och vilken tid?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
AGR
Kontakt:

C20 2222

Inlägg av AGR »

2222 kommer troligen på Måndag 24/2 till Marievik ca kl 11.00
AGR
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: C20 2222

Inlägg av august »

17AGR skrev:2222 kommer troligen på Måndag 24/2 till Marievik ca kl 11.00
Finns det något bra tips om fotoplats?
Det är ju sportlov på måndag, så jag kanske kan ta mig ut i söderns djungler beväpnad med en kamera mot farliga spårfordon... haha... :D
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

august skrev:
Det är ju sportlov på måndag, så jag kanske kan ta mig ut i söderns djungler beväpnad med en kamera mot farliga spårfordon... haha... :D
Jaaa! Bilder, bilder, bilder! Någon som kan filma också månne?
Kan i så fall, om det är digitalvideokamera, hjälpa till att redigera ihop en snutt att visa här.

/Jonas.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Jonas skrev:
august skrev:
Jaaa! Bilder, bilder, bilder! Någon som kan filma också månne?
Kan i så fall, om det är digitalvideokamera, hjälpa till att redigera ihop en snutt att visa här.

/Jonas.
Haha... XM-ettan lämnades in på tvättning i torsdags, så tyvärr blir det nog ingen filmning (dessutom behövs extra kameraman då ? redigera kan jag allt själv)... men vart sjutton skall jag åka och fota??? Är Marievik bäst, eller någonstans på vägen??? Tips??? Annars kan jag ju alltid sova till tolv... det är också ett lockande alternativ... :D
PerGH

Inlägg av PerGH »

17AGR skrev:
Roger Åhman skrev:Vem kör tunnelbane vagnarna från fabriken. Har dom utbilning på både sj och sl.

Roger
Från Västerås till Älvsjögodsbangård dras C20 leveransen på egna hjul i ett eget tåg, som består av Rc lok och några bromsvagnar. Från Älvsjögodsbangård till Marievik av Disellok oftast 2st Z70. Vid Marievik så hämtas C20 av ett SL lok. Alltså så behövs ingen dubbelutbildning SJ/SL. En bild av en A32 leverans som går till på samma sätt.
Bild
Men går då inte sj tåget på sl spåret? Då måste väl ändå dubbel utbildning behövas?
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

PerGH skrev: Men går då inte sj tåget på sl spåret? Då måste väl ändå dubbel utbildning behövas?
Den del av tvärbanans spår som Green Cargo-fordonen använder vid tunnelvagnsleveranser används även för transporter till Cementa, som ju ligger ännu längre ner i Lijeholmen. Därför torde ett antal förare ha behörighet att genomföra nödvändiga rörelser med GC-lokomotorer på dessa spår. Förmodligen behövs någon form av särskild behörighet. Jag känner emellertid inte till vad den innebär.

mvh/ Jörgen G
PerGH

Inlägg av PerGH »

Jörgen Gustavsson skrev:
PerGH skrev: Men går då inte sj tåget på sl spåret? Då måste väl ändå dubbel utbildning behövas?
Den del av tvärbanans spår som Green Cargo-fordonen använder vid tunnelvagnsleveranser används även för transporter till Cementa, som ju ligger ännu längre ner i Lijeholmen. Därför torde ett antal förare ha behörighet att genomföra nödvändiga rörelser med GC-lokomotorer på dessa spår. Förmodligen behövs någon form av särskild behörighet. Jag känner emellertid inte till vad den innebär.

mvh/ Jörgen G
Bakgrunden till min fråga är följande.

Vi har en spårväg och järnväg på samma spår (men med olika reglering TRI Spv resp BVF 900). Frågan kvarstår därför - finns det någon form av särskild behörighet för transporter ned till M-vik/Cementa? Det borde nämligen inte vara fallet men jag skulle inte bli förvånad om det ändå krävs eftersom SL ju har ett finger i syltburken...
Skriv svar