
Det dåtida området, som omfattade Helsingfors stad är märkt med grå bakgrundsfärg. Hertonäs, Malm osv. hörde på den tiden till Helsinge socken, som i sin tur blev till Vanda stad. Esbo socken, dvs. nuvarande Esbo stad har inte har inte förändrats sen 1918, således hörde/hör Hagalund och Alberga då som nu till Esbo.
Saarinen (han som ritade järnvägstationen) planerade att Helsingfors centrum skulle flyttas tre km norrut, till Fredriksberg. Därför ratade han järnvägssträckan från Fredriksberg söderut. Istället föreslog han en "Nockebybana" till Brunnsgatan. Denna del av planen verkar underlig, då man samtidigt höll på att färdigställa den pompösa stationsbyggnaden vid Brunnsgatan. Nåja, centrum flyttades aldrig norrut, så järnvägstationen har i snart 90 år gett valuta för pengarna.
Järnvägstationerna längs stambanan mot Mosabacka och vidare norrut är de samma som dagens. Mellan åren 1914 och 1918 fanns visserligen ytterligare två - Djurgårdens plattform (vid hålllplatsen Helsingegatan i Saarinens plan) och Fredriksbergs plattform (ca 1 km norr om Fredriksbergs station). I folkmun kallades den senare för Lilla Fredriksberg.
Linjerna mot Tavastberga resp. Alberga samt "Ringlinjen" byggdes aldrig. Mellan stationerna Hoplaks och Sockenbacka resp. Sockenbacka och Alberga finns idag ytterligare stationer, nämligen Gjuteriet resp. Mäkkylä.
Dagens metrolinje följer nästan exakt Saarinens plan mellan Sörnäs och Hertonäs. Brändö har bara en metrostation, medan Saarinen ritade in Silversundet i västra Brändö och Rovholmssundet i östra Brändö. Järnvägsstorgets metrostation ligger vid Saarinens hållplats Brunnsgatan.
Fredriksbergs station bytte namn till Böle år 1990. Boxbacka stavas (sen år1961) Bocksbacka. Hoplaks stavas nuförtiden Hoplax. Den planerade stationen Mellungsby ligger väster om dagens metrostationer Gårdsbacka och Mellungsbacka.
Fortsättning följer...
Piirka
---------------
Språklektion 60 i Mumindalen
beboare - boende/invånare