Lars Ödlund skrev:
Jag visade bara på att skillnaden på samhällsägt kontra privatägt är obefintlig vilket visas i Göteborg tex.
Det var precis det du inte gjorde.
Du visar möjligen att villkoren för utförande av tjänsten är lika för offentlig och privat verksamhet, vilket blott är rimligt.
Däremot kan man just i Göteborg se att med samma standard blir det billigare (för det allmänna) att utföra tjänsten kollektiv trafik genom det allmännas försorg. Däri ligger nämligen skillnaden - vinstkravet är inte detsamma hos en privat entreprenör som hos en offentlig.
Lars Ödlund skrev:
Ska man istället försöka komma till rätta med problemen är frågan om inte THM ska avskaffas i nuvarande form.
Det där tål att diskuteras, det finns en anledning till att THM kom till en gång i världen. Bland annat att de kommunala trafikförvaltningarna i vissa fall var "arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram" snarare än en sund och fungerande verksamhet.
På samma sätt finns det brister i det nuvarande systemet med upphandlingar också, jag kan inte entydigt säga att det ena är bättre än det andra.
Men för stunden så tror jag att vi lägger den debatten till handlingarna.
//Tony
Med reservation för tyckfel.