21 av 23 göteborgsbussar anmärkta

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Lars Ödlund skrev: Ursäkta men...

I Göteborg ägs ju både bussar och trafikutövare av just... staden.

//Lasse
Jo, men du missar i det läget detaljen med att trafikhuvudmannen har upphandlat det hela i konkurrens vilket leder till att det egentligen lika gärna kunde varit en privatägd entreprenör som hade kört med i princip samma materiel.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

TonyM skrev:
Lars Ödlund skrev: Ursäkta men...

I Göteborg ägs ju både bussar och trafikutövare av just... staden.

//Lasse
Jo, men du missar i det läget detaljen med att trafikhuvudmannen har upphandlat det hela i konkurrens vilket leder till att det egentligen lika gärna kunde varit en privatägd entreprenör som hade kört med i princip samma materiel.

//Tony
Jag visade bara på att skillnaden på samhällsägt kontra privatägt är obefintlig vilket visas i Göteborg tex.

Ska man istället försöka komma till rätta med problemen är frågan om inte THM ska avskaffas i nuvarande form.

//Lasse
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Lars Ödlund skrev:
Jag visade bara på att skillnaden på samhällsägt kontra privatägt är obefintlig vilket visas i Göteborg tex.
Det var precis det du inte gjorde.

Du visar möjligen att villkoren för utförande av tjänsten är lika för offentlig och privat verksamhet, vilket blott är rimligt.

Däremot kan man just i Göteborg se att med samma standard blir det billigare (för det allmänna) att utföra tjänsten kollektiv trafik genom det allmännas försorg. Däri ligger nämligen skillnaden - vinstkravet är inte detsamma hos en privat entreprenör som hos en offentlig.
Lars Ödlund skrev: Ska man istället försöka komma till rätta med problemen är frågan om inte THM ska avskaffas i nuvarande form.
Det där tål att diskuteras, det finns en anledning till att THM kom till en gång i världen. Bland annat att de kommunala trafikförvaltningarna i vissa fall var "arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram" snarare än en sund och fungerande verksamhet.

På samma sätt finns det brister i det nuvarande systemet med upphandlingar också, jag kan inte entydigt säga att det ena är bättre än det andra.

Men för stunden så tror jag att vi lägger den debatten till handlingarna.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Lukas Johansson
Inlägg: 61
Blev medlem: söndag 04 september 2005 18:23

Inlägg av Lukas Johansson »

Harald skrev:Vi som åker buss i Göteborg är inte förvånade.
Exakt, vi är inte förvånade... Och vid just Frölunda är det gott om slitna, ras till bussar från garaget Majorna... bristerna märks, en efter en..........

//Lukas
Staffan A
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 18 mars 2005 8:19
Ort: Rävlanda

Inlägg av Staffan A »

Polisen i V:a Götaland har genomfört ännu en kontroll av bussar, denna gång i Ulricehamn med skrämmande resultat. Denna gång handlar det mindre om hammare men mer om bromsar. Se artikel i Borås Tidning

http://www.bt.se/bt/btartikel.asp?version=255415
Loke

Inlägg av Loke »

Grovsnus skrev:Om man nu räknar på några år blir det nog miljontals kronor.
Många ggr räknar man som företag in arbetskostnaden också, ta fram idéer om hur man kan få stopp på stölden genom förändring av fästanordning m.m.
Tillåt mig vara skeptisk. Att montera en nödhammare kräver två, tre skruv och en skruvdragare. Det tar ungefär två minuter.

Och om buntband är den bästa idén som kokats fram så tror jag inte det har spenderats många minuter vid tänkarbordet.

Missförstå mig inte, jag avundas inte GS uppgift. Jag tycker det är för jävligt att det finns idioter som saboterar och stjäl nödutrustningen men jag tycker likväl att man bör vara ärlig när man diskuterar frågan i pressen.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Loke skrev:
Grovsnus skrev:Om man nu räknar på några år blir det nog miljontals kronor.
Många ggr räknar man som företag in arbetskostnaden också, ta fram idéer om hur man kan få stopp på stölden genom förändring av fästanordning m.m.
Tillåt mig vara skeptisk. Att montera en nödhammare kräver två, tre skruv och en skruvdragare. Det tar ungefär två minuter.

Och om buntband är den bästa idén som kokats fram så tror jag inte det har spenderats många minuter vid tänkarbordet.

Missförstå mig inte, jag avundas inte GS uppgift. Jag tycker det är för jävligt att det finns idioter som saboterar och stjäl nödutrustningen men jag tycker likväl att man bör vara ärlig när man diskuterar frågan i pressen.
Räkna då med 15 min/hammare eftersom bussen ska in/ut ur verkstan alternativt mecken ska gå t/från rampen, till detta tillkommer den stora kostnaden för stillestånd, en för/eftermiddag.

//Lasse
Loke

Inlägg av Loke »

Nåväl, inte behöver man ta ur en buss ur trafik så fort hammaren är borta. Monteringen skulle väl kunna ske i samband med den dagliga städningen.

Hursomhelst, jag hoppas GS får någon form av dispens och slipper ha hammare ute i kupén.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Loke skrev:Nåväl, inte behöver man ta ur en buss ur trafik så fort hammaren är borta. Monteringen skulle väl kunna ske i samband med den dagliga städningen.

Hursomhelst, jag hoppas GS får någon form av dispens och slipper ha hammare ute i kupén.
Städpersonalen har gissningsvis inte tillgång/behörighet etc att utföra dylika åtgärder, de är anställda till att städa...

//Lasse
J.nsson

Inlägg av J.nsson »

Grovsnus skrev:ta fram idéer om hur man kan få stopp på stölden genom förändring av fästanordning m.m.
Ja, nuvarande lösningen med buntband har nog krävt åratal av forskning att få fram.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

J.nsson skrev:
Grovsnus skrev:ta fram idéer om hur man kan få stopp på stölden genom förändring av fästanordning m.m.
Ja, nuvarande lösningen med buntband har nog krävt åratal av forskning att få fram.
Precis, GS har nog lagt ner åtskilliga miljoner på att ta fram just det där med buntband.

Buntband låter som en idé framtaget vid kaffebordet för min del visserligen.
Skriv svar