Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson skrev:Gjordes det inte en sådan utredning redan i mitten på 70-talet (av?), eller var det trådbuss? Har för mig att jag sett en artikel med karta i Mfss vid den tiden, stämmer det?
-------------------------------
Jo. Eftersom det var undertecknad som gjorde utredningen kan jag komplettera med att det var i slutet av 1970-talet och att den bl.a. presenterades vid en internationell konferens i Göteborg under titeln 'Light Rail in Linköping'. Det var väl närmast att se som ett jämförande alternativ med den trådbussutredning som också gjordes vid denna tid. Förslaget byggde bl.a. på centrala stråk för kollektivtrafiken i de då nybyggda stadsdelarna Ryd och Skäggetorp. Det fanns en artikel i Mfss också om detta, det är så sant.
På tal om Skäggetorp, det var meningen att det skulle bli en bussgata rätt igenom området 1997 när det nya linjenätet togs i bruk. Östgötatrafikens dåvarande VD var väldigt positiv till detta med, och jämförde hur bra det var med 3:an i Klockaretorpet (Norrköping). Dock var invånarna inte lika positiva, varför denna bussgata aldrig blev av.
Hur är stort är resandet med stadsbussarna i Linköping? Har det ökat eller minskat de senaste åren. Finns det rim och reson att ersätta linjerna 201 och 202 med spårvagn till exempel
Mikael Karlsson skrev:Har någon denna karta det talas om?
På tal om Skäggetorp, det var meningen att det skulle bli en bussgata rätt igenom området 1997 när det nya linjenätet togs i bruk. Östgötatrafikens dåvarande VD var väldigt positiv till detta med, och jämförde hur bra det var med 3:an i Klockaretorpet (Norrköping). Dock var invånarna inte lika positiva, varför denna bussgata aldrig blev av.
Hur är stort är resandet med stadsbussarna i Linköping? Har det ökat eller minskat de senaste åren. Finns det rim och reson att ersätta linjerna 201 och 202 med spårvagn till exempel
Mikael
-------------------
Nja. Kartan över det tänkta spårvägsnätet i Linköping finns också publicerad i en artikel i Modern Tramway vid ungefär den nämnda tidpunkten eller något/några år senare.
Det aktuella exemplet med Skäggetorp visar väl att det är svårt att få gehör för att dra vanliga dieselbussar genom ett bostadsområde på en bussgata där biltrafik är förbjuden.
Jag skulle vilja bedömma bussåkandet som väldigt centralt i Linköping, jag har själv aldrig åkt så mycket buss som jag gör här i stan. Stamlinjerna 201 och 202 skulle nog dock vara svåra att ersätta. I varje fall linje 202, som i princip täcker in hela linköpings stadsområde. se; http://www.ostgotatrafiken.se/images_og ... ig_new.gif
Faktum är att i mitt område, lambohov, har vi kankse hälften av bussens rutt i en separat bussgata. Visserligen får man köra vanlig trafik i dem med, men att de är skapade för bussarna är uppenbart.
Jeg skulle tro at man kan komme til gang med duosporvei i Norrköping i løpet av noen måneder. Slik man har gjort både i Kassel og Karlsruhe er at man har begynt å kjøre prøvetrafikk på jernbanespor. Så har man etter hvert bygd forbindelse til den lokale gatesporveien. Kassel startet med å hyre inn vogner fra Saarbrücken. I 2005 fikk man sine egne vogner og de innhyrede vognene gikk tilbake til Saarbrücken. Nå holder man på å bygge forbindelse fra Hauptbahnhof til sporveisnettet og først når denne linken er ferdig vil duosporveien i Kassel bli i full aktivitet som duosporvei. Både Karlsruhe og Kassel har elektrifisert dieseldrevne jernbaner for kombinasjon regulær sporvei/godstog. I tillegg har man også satset på tosystemvogner for bruk på jernbanestrekninger med 15 kV. Vi skulle gjerne ha prøvekjørt en duosporvogn i Oslo, men den finnes hittil ingen vogntype som kan kjøre på sporveisnettet i Oslo (og Norrköping) De vognene som finnes i Saarbrücken, Karlsruhe, Chemnitz og Kassel klarer ikke Oslos trange kurver. I Norrköping er vognprofilen for stor.