Någon som har bra tips för att genomlida en influensa?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Någon som har bra tips för att genomlida en influensa?
Hej!
Så har även jag åkt på något slags virus....det är för tidigt och säga om det verkligen är Kräksjukan, men kära forumiter, har ni nått tips för att den tiden man är sjuk i kräksjukan(lr annan influensa, det behöver inte vara KS jag har fått)kunna lida ut och ha det något så när bra...
Förtillfället så
* Har jag typ 40 graders feber
* Rejäl huvudverk
* Svettig som fn (beror nog på febern)
* Ont i hela kroppen
* När jag är uppe och rör mig så typ snurrar allt....HEMSKT!
Jag liiiiiiiider såå...varför just jag..jag som hoppades att jag hade den där genen(om det nu är Kräksjukan)
Jag har alltså inte spytt lr haft diaré än...men sanningen är att jag heller vill ha kräksjukan än en lite vanligare influensa då den går över fort.....
Så har även jag åkt på något slags virus....det är för tidigt och säga om det verkligen är Kräksjukan, men kära forumiter, har ni nått tips för att den tiden man är sjuk i kräksjukan(lr annan influensa, det behöver inte vara KS jag har fått)kunna lida ut och ha det något så när bra...
Förtillfället så
* Rejäl huvudverk
* Ont i hela kroppen
Jag liiiiiiiider såå...varför just jag..jag som hoppades att jag hade den där genen(om det nu är Kräksjukan)
Jag har alltså inte spytt lr haft diaré än...men sanningen är att jag heller vill ha kräksjukan än en lite vanligare influensa då den går över fort.....
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
Kan inte annat än lida med dig. För en gångs skull tog jag en influensavaccination i år. Så jag räknar med att risken ska ha minskat kraftigt för mig. Men det skulle jag väl inte ha sagt...Kvarne skrev:Hej!
Förtillfället så
* Rejäl huvudverk
* Ont i hela kroppen
Vinterkräksjukan behöver du nog inte fundera på. Kraftigt illamående, smärtor klart lokaliserade till magen och riktigt jobbiga kräkningar är normalt de enda tydliga symtomen. De klassiska influensasymtomen (huvudvärk, feber och muskelvärk) brukar inte vara påtagliga. Det är alltså klart troligare att du har drabbats av en influensa.
Som alltid finns olika doktriner för behandling. Jag föredrar att lyssna så mycket som möjligt på kroppen vid influensor och "vanliga förkylningar". Dvs. låt kroppen vara varm och vila så mycket du kan. Därigenom försämrar du virus överlevnadsförutsättningar (febern) och fokuserar inte energi på att röra dig i onödan.
Febern och värken kan minskas med paracetamol (Curadon är billigast). Men det innebär att du trotsar kroppens signaler. Och så länge inte komplicerande förutsättningar (ålder, div. andra sjukdomar) finns i bakgrunden avstår jag helst från sådan behandling. Vila och rikligt vätskeintag är nyckelfaktorer för ett snabbt tillfrisknande. Längre än en knapp vecka borde inte allmänsymtomen sitta i.
Behöver väl inte påminna dig om att ta konsultationer över nätet för vad det är. Blir du sämre eller känner dig osäker är det bara att åka in till tant/farbror doktorn.
/Michael (med. kand.)
Re: Någon som har bra tips för att genomlida en influensa?
Lite kurer som kan lindra och bota:Kvarne skrev:Hej!
Förtillfället så
* Rejäl huvudverk
* Ont i hela kroppen
* Drick varm kaneldryck - bl.a. bra mot huvudvärk och feber.
* Skivor av rå potatis på tinningarna är bra mot hudvärk.
* Badda huden med ättika - bra mot feberhuvudvärk.
* Grötomslag av kålblad lindrar huvudvärk.
* Varmt honungsthe med citron mot feber.
* Varmt lavendelthe mot feber.
* Lukta på eller gnid in tinningarna med lavendelolja - mot huvudvärk.
Bara några tips...
/Jonas
kräksjukan
Jag hade vinterkräksjukan (vks). Det var inte kul. Läste på aftonbladet.se att en miljon svenskar kan drabbas av vks.
Mina symptom liknar dina lite grann.
Mina symptom liknar dina lite grann.
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Om du inte börjat kräkas ännu eller fått diarré så låter det ju som andra redan sagt som den "vanliga" influensan.
Vinterkräksjukan orsakas av ett luftburet virus och är svår att skydda sig emot.
Vks. innehåller symtom som feber, huvudvärk, kräkningar och diarré. Kanske fler olägenheter. Febern och huvudvärken mer sekundärt.
Kräkningarna brukar vara mycket kraftfulla och därför smärtsamma.
Man behöver nödvändigtvis inte drabbas av alla dessa symtom.
Själv låg jag sjuk i två omgångar med feber och kraftfulla kräkningar.
Äldreboendet där jag jobbar har blivit drabbat under minst två omgångar, det går liksom runt likt ett sommaråskväder.
Många ur personalstyrkan har drabbats, liksom många boende, någon med kraftfullt nedsatt AT redan innan utbrottet klarade sig inte...
Vi har i olika omgångar fått införa restriktioner för besök och låsa dörrar mellan olika enheter för att inte sprida smittan vidare, men detta har bara haft marginell inverkan.
Och detta har skett på ett stort antal sjukhem, sjukhus, skolor, dagis, arbetsplatser... i hela landet.
Influensa eller kräksjukan... drick mycket, men i små mängder. Vinterkräksjukan är ju över på en eller max tre dagar, så det blir sällan några större problem med nutritionen.
Influensor med asiatiskt ursprung kan ta längre tid.
Skonsammare diet när aptiten återkommer och illamåendet försvinner rekommenderas, te, rostade mackor, nypon eller blåbärssoppa... eller känn efter själv.
Någon (IRL) rekommenderade Whisky... tja, kanske tar död på en del bakterier i magsäcken och i tarmsystemet... men inte hjälper det mot vinterkräksjuka, möjligen blir det roligare att vara sjuk... (om man lyckas få drycken i sig).
Avslagen (uppvispad) Coca Cola är annars ett väl beprövat knep mot diverse typer av magsjukor.
Paracetamol rekommenderades högre upp, visst jättebra... om man nu inte kräks upp tabletterna igen, men exempelvis Panodil finns som suppositorier, även som brustablett, det senare kan vara tveksamt om man kräks, men det tas ju fort upp i magsäcken.
Bj. (leg. sjuksköt.)
Vinterkräksjukan orsakas av ett luftburet virus och är svår att skydda sig emot.
Vks. innehåller symtom som feber, huvudvärk, kräkningar och diarré. Kanske fler olägenheter. Febern och huvudvärken mer sekundärt.
Kräkningarna brukar vara mycket kraftfulla och därför smärtsamma.
Man behöver nödvändigtvis inte drabbas av alla dessa symtom.
Själv låg jag sjuk i två omgångar med feber och kraftfulla kräkningar.
Äldreboendet där jag jobbar har blivit drabbat under minst två omgångar, det går liksom runt likt ett sommaråskväder.
Många ur personalstyrkan har drabbats, liksom många boende, någon med kraftfullt nedsatt AT redan innan utbrottet klarade sig inte...
Vi har i olika omgångar fått införa restriktioner för besök och låsa dörrar mellan olika enheter för att inte sprida smittan vidare, men detta har bara haft marginell inverkan.
Och detta har skett på ett stort antal sjukhem, sjukhus, skolor, dagis, arbetsplatser... i hela landet.
Influensa eller kräksjukan... drick mycket, men i små mängder. Vinterkräksjukan är ju över på en eller max tre dagar, så det blir sällan några större problem med nutritionen.
Influensor med asiatiskt ursprung kan ta längre tid.
Skonsammare diet när aptiten återkommer och illamåendet försvinner rekommenderas, te, rostade mackor, nypon eller blåbärssoppa... eller känn efter själv.
Någon (IRL) rekommenderade Whisky... tja, kanske tar död på en del bakterier i magsäcken och i tarmsystemet... men inte hjälper det mot vinterkräksjuka, möjligen blir det roligare att vara sjuk... (om man lyckas få drycken i sig).
Avslagen (uppvispad) Coca Cola är annars ett väl beprövat knep mot diverse typer av magsjukor.
Paracetamol rekommenderades högre upp, visst jättebra... om man nu inte kräks upp tabletterna igen, men exempelvis Panodil finns som suppositorier, även som brustablett, det senare kan vara tveksamt om man kräks, men det tas ju fort upp i magsäcken.
Bj. (leg. sjuksköt.)
Vadå jag dyster?
-
Av alla kurer som inte fungerar mot förkylning är nog whisky den trevligaste.Björn J. skrev:Någon (IRL) rekommenderade Whisky... tja, kanske tar död på en del bakterier i magsäcken och i tarmsystemet... men inte hjälper det mot vinterkräksjuka, möjligen blir det roligare att vara sjuk... (om man lyckas få drycken i sig).
(Gammalt visdomsord.)
Anders, whiskyälskare
"Loch Lomond" har ju en viss spåranknytning iallafall...Anders Norén skrev:Av alla kurer som inte fungerar mot förkylning är nog whisky den trevligaste.Björn J. skrev:Någon (IRL) rekommenderade Whisky... tja, kanske tar död på en del bakterier i magsäcken och i tarmsystemet... men inte hjälper det mot vinterkräksjuka, möjligen blir det roligare att vara sjuk... (om man lyckas få drycken i sig).
(Gammalt visdomsord.)
Anders, whiskyälskare
http://www.whiskyclassified.com/lochlomond.html
Godståg visserligen, men en sådan tankvagn rekommenderas starkt åt såväl lokala transportföretag såsom dito i modellvärlden.
Kanske SSR skulle ha en liknande att hänga efter L VI...
Jag trodde bara att denne drycks existens fanns i det "rutiga" livet... såväl i det rutiga Skottland som i det rutiga seriernas värld, men döm av min förvåning när jag fick en flaska med Loch Lomond i juklapp av min mor...
Har dock inte smakat whiskyn ännu.
Bj.
Vadå jag dyster?
Eller till Pocket Shop eller annan boklåda där pocketböcker säljs. För cirka sextio pix kan man köpa den svenska utgåvan av det skönlitterära verket "Tunnelseeende" skriven av britten Keith Lowe. Den går inte att missa i hyllan, omslaget är mycket iögonenfallande: Närbild på en London Undergroundskylt med Euston.
I korthet handlar det om en av "vår sort " som slår vad om att han kan passera alla Londons tunnelbanestationer innan han ska åka iväg för att gifta sig. Han har cirka nitton timmar på sig...
Jag har själv bara hunnit igenom ungefär halva boken, men den är så långt mycket roande.
mvh/ Jörgen G
I korthet handlar det om en av "vår sort " som slår vad om att han kan passera alla Londons tunnelbanestationer innan han ska åka iväg för att gifta sig. Han har cirka nitton timmar på sig...
Jag har själv bara hunnit igenom ungefär halva boken, men den är så långt mycket roande.
mvh/ Jörgen G
Nu har jag hunnit igenom hela boken och jag kan alltjämt rekommendera den. Jag är väldigt imponerad av beskrivningarna av själva tunnelbanan som jag utifrån mina begränsade kunskaper uppfattar som korrekta. Och det är ju rätt ovanligt i skönlitteratur som utspelar sig i inom specialområden som till exempel Londons tunnelbana. Storyn är också roande; lite spännande, lite rolig och lite romantisk - en typisk komedi således.Jörgen Gustavsson skrev:Eller till Pocket Shop eller annan boklåda där pocketböcker säljs. För cirka sextio pix kan man köpa den svenska utgåvan av det skönlitterära verket "Tunnelseeende" skriven av britten Keith Lowe. Den går inte att missa i hyllan, omslaget är mycket iögonenfallande: Närbild på en London Undergroundskylt med Euston.
Så här presenterar förlaget boken: http://www.manpocket.com/book.asp?bookID=120974
mvh/ Jörgen G
Böcker
Övergång till Hökmossen. Handlar om en spårvägare vid Ringvägshallen under VK2.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Enligt en läsaromröstning på Aftonbladets webbplats (http://www.aftonbladet.se/) som pågår i skrivande stund, tycker hela 31,5% - klart flest - att whisky inte enbart är den trevligaste utan till och med den bästa kuren mot förkylning.Anders Norén skrev:Av alla kurer som inte fungerar mot förkylning är nog whisky den trevligaste.(Gammalt visdomsord.)Björn J. skrev:Någon (IRL) rekommenderade Whisky... tja, kanske tar död på en del bakterier i magsäcken och i tarmsystemet... men inte hjälper det mot vinterkräksjuka, möjligen blir det roligare att vara sjuk... (om man lyckas få drycken i sig).
Anders, whiskyälskare
mvh/ Jörgen G