21 av 23 göteborgsbussar anmärkta

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Staffan A

21 av 23 göteborgsbussar anmärkta

Inlägg av Staffan A »

Göteborgspoöisen gjorde under två timmar på måndagsmorgonen kontroll av 23 bussar vid Frölunda torg tillhörande GS och Orusttrafiken. Resultatet blev att 21 av dessa fick anmärkningar av olika slag.
Artikel i GP:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=255937
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Vi som åker buss i Göteborg är inte förvånade.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Inte för att jag tror att siffrorna skulle vara så mycket annorlunda i SL-land, men det skulle ändå vara bra med något liknande tillslag här. Det är ju inte speciellt många pass som man kör och inte lämnar in en felrapport på något. Om inte annat så skulle det vara intressant att få se lite reaktioner hos de ansvariga, speciellt bland landstingspolitikerna. :? :roll:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Björne

Inlägg av Björne »

Skulle inte förvåna mig om samtliga 21 bussar. tillhör GS. Orusttrafiken har ju iaf fräscha och nya bussar som inte bör fela efter bara ca 6 månader i trafik.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Björne skrev:Skulle inte förvåna mig om samtliga 21 bussar. tillhör GS. Orusttrafiken har ju iaf fräscha och nya bussar som inte bör fela efter bara ca 6 månader i trafik.
Pikhammaren kan fela efter 10 minuter i trafik....

Och större delen (12) av anmärkningarna gällde saknade pikhammare i de bakre regionerna, sådan brukar i bästa fall monteras till besiktningen.

Men visst, ska den finnas så ska den men i princip kan jag sätta fast en ny hammare när bussen går ut på morgonen och den kan vara borta innan lunch, en föreskrift som alltså är verkningslös.

Sedan när det gäller oljebemängd motor (15 anm) kan ju de flesta bilägare med bilar äldre än 5 år kika under sina bilar, sannolikt skulle stora flertalet av dessa aldrig godkännas om de vore bussreggade.

För att klara denna nya bestämmelse tvättar man normalt motorn med omkringliggande detaljer noga strax innan besiktningen.

En riktig motortvätt en ggr/vecka skulle kanske hjälpa upp en del.

//Lasse
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag som trodde att pikhammarna plockades bort av bussföretaget själva för att de inte ska användas som vandaliseringsredskap.

Jag tycker det här låter mer allvarligt:
"fyra bussar hade fel på ljus, signalhorn eller vindrutetorkare, två hade bristfällig brandsläckningsutrustning och en buss hade undermåligt däck."

Fast man kan inte säga så mycket om det hela utan att se mer exakt vad det hela gäller. Om ett helljus är trasigt på en buss i stadstrafik så må det väl vara hänt, är däremot hela blinkerssystemet eller än värre hela bromsljuset ur funktion är det klart värre. Undermåliga däck kan ju vara allt mellan en bagatell och helvetet.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

mats skrev:Jag som trodde att pikhammarna plockades bort av bussföretaget själva för att de inte ska användas som vandaliseringsredskap.

Jag tycker det här låter mer allvarligt:
"fyra bussar hade fel på ljus, signalhorn eller vindrutetorkare, två hade bristfällig brandsläckningsutrustning och en buss hade undermåligt däck."

Fast man kan inte säga så mycket om det hela utan att se mer exakt vad det hela gäller. Om ett helljus är trasigt på en buss i stadstrafik så må det väl vara hänt, är däremot hela blinkerssystemet eller än värre hela bromsljuset ur funktion är det klart värre. Undermåliga däck kan ju vara allt mellan en bagatell och helvetet.
Precis!

Nu talar vi om reella fel som verkligen kan ha betydelse och som företagen enkelt kan påverka, brandsläckare där den årliga kontrollen missats är inte ovanligt.

//Lasse
Björne

Inlägg av Björne »

Handlar väll snarare att GS inte ersätter nedplockade hammare med nya. Man blir inte förvånad när man hör att detta har hänt. Det är ju sedan länge kännt att GS kör med likkistor i Frölunda bla :wink:

Ett företag i regionen som däremot alltid har fräscha och nya bussar är ju Orusttrafiken! Bussrna på Grön Express är alltid rena och fria från kl-tt-r, dessutom är dom kompletta med nödhammare.
Samma med Orusttrafikens bussar i Kungälv, alltid fräscha och fina, dessutom så tycks man byta ut bussarna rätt tätt där, när Orusttrafiken vann trafiken i Kungälv runt 1998 så köptes det in lite Lathi-bussar samt MaxCi, dom byttes runt 2000 ut mot nya bussar, bla B10M om jag inte minns fel, och dessa B10M bussar som förövrigt var oerhört fräsha är numera utbytta mot nya säffle-skrindor samt bussar från MAN.
Skulle vara kul om Orusttrafiken vinner nästa upphandling av Stjärntrafiken, för mig veterligen är dom alltid med i dessa stora upphandlingar.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Men vad jag hört så behandlar Orusttrafiken sin personal ännu sämre än GS.
Men det är ju klart, det spelar ju ingen som helst roll, bara det är årets modell på bussarna.

Nä upp till bevis GS, bevisa att Ni kan detta med buss också, se till att sköta servicen så lär fordonen hålla bättre i trafiken.
Björne

Inlägg av Björne »

Slagpåse skrev:Men vad jag hört så behandlar Orusttrafiken sin personal ännu sämre än GS.
Men det är ju klart, det spelar ju ingen som helst roll, bara det är årets modell på bussarna.

Nä upp till bevis GS, bevisa att Ni kan detta med buss också, se till att sköta servicen så lär fordonen hålla bättre i trafiken.
och jag har hört motsatsen :wink: och det allra bästa är väll om det är en kombination med bra personalvillkor och god standard på fordon, årets modell är ju knappast nödvändigt, jag har inget problem i att åka med en gammal dansk buss från 1996 bara den är välunderhållen. Men här i GBG så satsar man hellre på att köpa nytt än att underhålla det man har.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Björne skrev:Handlar väll snarare att GS inte ersätter nedplockade hammare med nya. Man blir inte förvånad när man hör att detta har hänt. Det är ju sedan länge kännt att GS kör med likkistor i Frölunda bla :wink:

Ett företag i regionen som däremot alltid har fräscha och nya bussar är ju Orusttrafiken! Bussrna på Grön Express är alltid rena och fria från kl-tt-r, dessutom är dom kompletta med nödhammare.
Samma med Orusttrafikens bussar i Kungälv, alltid fräscha och fina, dessutom så tycks man byta ut bussarna rätt tätt där, när Orusttrafiken vann trafiken i Kungälv runt 1998 så köptes det in lite Lathi-bussar samt MaxCi, dom byttes runt 2000 ut mot nya bussar, bla B10M om jag inte minns fel, och dessa B10M bussar som förövrigt var oerhört fräsha är numera utbytta mot nya säffle-skrindor samt bussar från MAN.
Skulle vara kul om Orusttrafiken vinner nästa upphandling av Stjärntrafiken, för mig veterligen är dom alltid med i dessa stora upphandlingar.
Ho ho ho!

Tror det är betydligt lättare att behålla några nödhammare på expressbussarna än i Stadstrafiken, lite annat klientel och mindre omsättning.

På många håll har man som Policy att aldrig ersätta pikhammarna annat än till besiktningen, ett par hammare/dag blir jättesummor.

//Lasse
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

I grund och botten beror detta på upphandlingar, man vill kunna få kontrakten till vilket pris som helst, och det är klart att när ekonomin blir knaper får man spara på det som går. Egentligen har jag svårt att förstå varför man mot alla odds vill få kontrakten, företagen kan inte göra stora vinster på den här typen av affärer.

Sedan kan man ha olika synpunkter på bussarnas skick. Det här med pikhammare känns inte så viktigt. Vi vet alla att dessa försvinner ganska omgående då nya sätts upp i bussarna. Det händer då och då att polisen hittar dessa i jackfickorna hos ungdomar.

Det viktigaste är att påpeka de brister och fel som kan äventyra säkerheten för just den typ av trafik som bussen används för.
Jag anser att en buss som trafikerar sträckan, Göteborg-Lysekil måste det ställas hårdare krav på, än en buss som kör mellan Marklandsgatan och Hisingen.

Säkerheten måste komma först, men kraven kan se olika ut beroende på vilken trafik bussen används för.

Mikael
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Mikael Karlsson skrev:I grund och botten beror detta på upphandlingar, man vill kunna få kontrakten till vilket pris som helst, och det är klart att när ekonomin blir knaper får man spara på det som går. Egentligen har jag svårt att förstå varför man mot alla odds vill få kontrakten, företagen kan inte göra stora vinster på den här typen av affärer.

Sedan kan man ha olika synpunkter på bussarnas skick. Det här med pikhammare känns inte så viktigt. Vi vet alla att dessa försvinner ganska omgående då nya sätts upp i bussarna. Det händer då och då att polisen hittar dessa i jackfickorna hos ungdomar.

Det viktigaste är att påpeka de brister och fel som kan äventyra säkerheten för just den typ av trafik som bussen används för.
Jag anser att en buss som trafikerar sträckan, Göteborg-Lysekil måste det ställas hårdare krav på, än en buss som kör mellan Marklandsgatan och Hisingen.

Säkerheten måste komma först, men kraven kan se olika ut beroende på vilken trafik bussen används för.

Mikael
Det finns knappast någon operatör idag som med öppna ögon går in med ett förlustavtal, i dåtid fanns det dock många sådana fall, i Göteborg är väl Swebus avtal ett av de mest kända.

Sedan kan man ju pga inkompetens hamna i ett sådant läge, man har lagt ett bud som man "tror" blir bra, företaget saknar sedan ekonomisk styrning och kontroll och först 3-4 år senare upptäcker man av en händelse att avtalet inte alls gått att driva till den uträknade kostnaden.(Borås)

//Lasse
Loke

Inlägg av Loke »

Det som stör mig med detta är att GS representant ljuger. "...vi satsar miljontals kronor varje år på att sätta in nya hammare i bussarna"... JO TJENA!

Vi som åker med GS bussar dagligen är väl medvetna om att hammarna aldrig ersätts. På senare tid har enstaka bussar, antagligen de som kontrollerats av polisen, utrustats med fula, klumpiga hammare utan vajer som bara är att plocka ner (och naturligtvis har de försvunnit inom en kvart) men att det skulle ha kostat GS "miljontals kronor" är löjeväckande!

Jag tycker inte det ska finnas nödhammare i stadstrafikbussar, annat än framme i förarhytten. Jag har full förståelse att GS inte kan uppfylla kraven såsom ungdomen beter sig idag, men någon borde ändå tala om för Herr Modini att det är fult att ljuga!
Gunnar J-son

Fler säkerhetskontroller, TACK !!

Inlägg av Gunnar J-son »

Flera av GS bussar som går bl a i stads- och förortstrafiken har extremt slitna däck - nästan helt utan mönsterdjup. Det behövs fler kontroller med fokus på däck, belysning och oljeläckage.

Hälsningar
Gunnar
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Har du några belägg för att han skulle ljuga??

Om man nu räknar på några år blir det nog miljontals kronor.
Många ggr räknar man som företag in arbetskostnaden också, ta fram idéer om hur man kan få stopp på stölden genom förändring av fästanordning m.m.

Glashammare tycker jag är ett kapitel för sig om man nu ska se till bussen i övrigt.

Ytterst pinsamt med underhållet, kunden skiter i fullständigt i om det varken finns pengar eller personal som ska hinna ge bussen vad den behöver.
Förarna får stå ut med fordonen och få ta emot klagomål från kunderna när de går sönder eller är smutsiga.

Lite tycka till! :wink:
Tycker att det bara är trafiken som ska upphandlas.
Fordonen ska ägas av den stad/kommun som trafiken ska köras i samt handha teknisk personal som jobbar med underhåll av fordonen.

Detta skulle få företagen att börja sätta mer tid på förare som serviceyrke där förarna verkligen kan och vill ge den service dagens passagerare kräver.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Grovsnus skrev:Har du några belägg för att han skulle ljuga??

Många ggr räknar man som företag in arbetskostnaden också, ta fram idéer om hur man kan få stopp på stölden genom förändring av fästanordning m.m.

Glashammare tycker jag är ett kapitel för sig om man nu ska se till bussen i övrigt.

Ytterst pinsamt med underhållet, kunden skiter i fullständigt i om det varken finns pengar eller personal som ska hinna ge bussen vad den behöver.
Förarna får stå ut med fordonen och få ta emot klagomål från kunderna när de går sönder eller är smutsiga.

Fordonen ska ägas av den stad/kommun som trafiken ska köras i samt handha teknisk personal som jobbar med underhåll av fordonen.

Detta skulle få företagen att börja sätta mer tid på förare som serviceyrke där förarna verkligen kan och vill ge den service dagens passagerare kräver.
Ursäkta men...

I Göteborg ägs ju både bussar och trafikutövare av just... staden.

//Lasse
VeVen

Inlägg av VeVen »

Lars Ödlund skrev:
Grovsnus skrev:Har du några belägg för att han skulle ljuga??

Ursäkta men...

I Göteborg ägs ju både bussar och trafikutövare av just... staden.

//Lasse
Ägarskapet borde vara av underordnad betydelse egentligen. Det handlar om att ställa krav på kvalitet i arbetet.

Antag att man köper en ny bil. Låt oss säga en Volvo. Man kommer inte att bry dig om vika delar som Volvo har gjort själva, och vilka de har köpt in. Det skall funka i alla fall. Det spelar natrurligtvis heller ingen roll om det handlar om problem med en vara eller en tjänst.

Det är den man köper varan av som har ansvaret. Problem med underleverantörer skal inte drabba kunder / användare.

exemplifierar VeVeN
Pontén

Inlägg av Pontén »

vet inte om det är Sl som har dispens men här behöver de bara finnas en pikhammare på förarplatsen
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Pontén skrev:vet inte om det är Sl som har dispens men här behöver de bara finnas en pikhammare på förarplatsen
Beror nog enbart på att det inte finns lika nitiska bilinspektörer i huvudstaden, när blev du senast stoppad i en "flygande" med bussen?

SL äger inga fordon (i princip) och har därför inga dispenser, ej heller någon av entreprenörerna, dock är det rådande policy att inte ha pikhammare.

//Lasse
Skriv svar