X60 fråga

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
37368

Inlägg av 37368 »

För någon som är helt blind och i vanliga fall drar käppen längs tågsidan tills han hittar en öppning får ju helt klart problem när dörrarna är stängda: Dörrarna ligger då i linje med tågets sida och man känner bara en kontinuerlig vägg när man drar käppen förbi en dörr som är stängd. Att då hitta knappen som är ett par centimeter i diameter när man inte ens vet var dörren sitter blir en utmaning (tänk på att det är en 7-8 meter mellan dörrarna på X60)!

Det hade ju varit en annan femma om dörrarna hade varit som på t.ex. Cx-vagnar där de ligger någon centimeter innanför ytterväggen, då hade man med blindkäpp lätt kunnat hitta dörren och därefter hade det inte varit några problem att hitta öppna-knappen om man vet vart den sitter i förhållande till dörren.
rojje

Inlägg av rojje »

Fr.o.m imorgon återgår pendeln till central dörröppning efter direktiv från SL.

Mvh Rojje
Senast redigerad av rojje den torsdag 02 februari 2006 11:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

37368 skrev:För någon som är helt blind och i vanliga fall drar käppen längs tågsidan tills han hittar en öppning får ju helt klart problem när dörrarna är stängda: Dörrarna ligger då i linje med tågets sida och man känner bara en kontinuerlig vägg när man drar käppen förbi en dörr som är stängd. Att då hitta knappen som är ett par centimeter i diameter när man inte ens vet var dörren sitter blir en utmaning (tänk på att det är en 7-8 meter mellan dörrarna på X60)!
Med andra ord borde en enkel lösning vara att sätta något som sticker ut lite utanpå ena dörren. Lite förvånande att det inte redan är så faktiskt, med tanke på att allt fler trottoar- och perrongkanter förses med stenar med räfflor som visar vägen.
Joel

Inlägg av Joel »

rojje skrev:Fr.o.m imorgon återgår pendeln till central dörröppning efter direktiv från SL.

Mvh Rojje
Vet du vad anledningarna är? Är det för att folk inte förstår att de ska trycka på knappen, så tycker jag att det är svagt att man ger sig.
Beror det däremot på att synskadade inte hittar dörren(den är som sagt svår att hitta då tågsidorna är helt platta) är det förståeligt.
-"SPÅRSPRING!!"
rojje

Inlägg av rojje »

Joel skrev: Vet du vad anledningarna är? Är det för att folk inte förstår att de ska trycka på knappen, så tycker jag att det är svagt att man ger sig.
Beror det däremot på att synskadade inte hittar dörren(den är som sagt svår att hitta då tågsidorna är helt platta) är det förståeligt.
På papperet står det att det är för att Alstom löst värmeproblemet. Inget om synskadade. Anledningen till att dörrarna frigivits tidigare har varit värmeproblem.

Mvh Rojje
37368

Inlägg av 37368 »

Joel skrev: Vet du vad anledningarna är? Är det för att folk inte förstår att de ska trycka på knappen, så tycker jag att det är svagt att man ger sig.
Njae, jag tror inte problemet är att folk inte hittar knapparna, jag åker X60 praktiskt taget dagligen och numera vet alla att man ska trycka på knappen (det funkar ju på busslinjerna 1-4 och tvärbanan, och pendelresenärerna är väl inte dummare än något annat trafikantslag? :wink: )

Det är förmodligen relaterat till de synskadade.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Spinner vidare på tråden och undrar raskt:

Varför saknas det reklamplatser i X60?

Visserligen ger det ett renare och snyggare intryck utan reklamplatser.

Kanske "Berliner Fenster" vore något för SL att ta efter i X60? :wink:
37368

Inlägg av 37368 »

rojje skrev:Fr.o.m imorgon återgår pendeln till central dörröppning efter direktiv från SL.

Mvh Rojje
Kunde tyvärr inte annat än att konstatera att så var fallet på pendeln till jobbet i morse... :(
rojje

Inlägg av rojje »

37368 skrev: Kunde tyvärr inte annat än att konstatera att så var fallet på pendeln till jobbet i morse... :(
Var det varmt eller kallt i tåget? Enligt SL skall det ju inte kunna vara kallt längre. :?
37368

Inlägg av 37368 »

rojje skrev:
37368 skrev: Kunde tyvärr inte annat än att konstatera att så var fallet på pendeln till jobbet i morse... :(
Var det varmt eller kallt i tåget? Enligt SL skall det ju inte kunna vara kallt längre. :?
Tja, det var ju lite svalare än vad det var när dörrarna var stängda, men så stor var inte skillnaden och jag frös inte eller så. Å andra sidan satt jag ganska långt från närmsta dörr samtidigt som det inte var särskilt kallt ute.

Kanske SLs lösning på värmeproblemet är att ha såpass stor vagnbrist att man får stå så tätt att man delar kroppsvärme med den brevid... :twisted:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

37368 skrev:
rojje skrev:
Tja, det var ju lite svalare än vad det var när dörrarna var stängda, men så stor var inte skillnaden och jag frös inte eller så. Å andra sidan satt jag ganska långt från närmsta dörr samtidigt som det inte var särskilt kallt ute.

Kanske SLs lösning på värmeproblemet är att ha såpass stor vagnbrist att man får stå så tätt att man delar kroppsvärme med den brevid... :twisted:
Man kanske vill "stressprova" värmen genom att i det relativt milda väder vi har i dagarna köra med central dörröppning, för att eventuella ytterligare problem med värmen ska komma fram snarast möjligt? Ett klokt beslut i så fall.

När det gäller möjligheten för blinda att hitta dörrarna så borde man kanske kunna använda ljudsignaler, ungefär som knäpp/klick/tickljuden på "herr gårman"-stolparna?
Jonas Strömblad

Inlägg av Jonas Strömblad »

knappen syns faktiskt riktigt dåligt om man är blind
Om man är blind ser man ingenting, däremot kan man vara synskadad utan att vara blind... 8)
Tror nog oxå att de synskadade skulle kunna lära sig var knapparna sitter (hur gjorde de för att lära sig på Tvärbanan och i bussarna?).
Återinför passöppning NU!
/J
37368

Inlägg av 37368 »

Jonas Strömblad skrev: Tror nog oxå att de synskadade skulle kunna lära sig var knapparna sitter (hur gjorde de för att lära sig på Tvärbanan och i bussarna?).
Återinför passöppning NU!
/J
Just bussarna är nog ingen match eftersom knappen bara används när du går av. T.o.m. jag skulle med en ögonbindel kunna hitta till närmsta dörr om jag är inne i en buss: Det är det bara att leta reda på en avsaknad av stolar på bussens högersida så har du dörren, sedan får man vifta lite med handen för att hitta stången som knappen sitter på och följa den till själva knappen. På samma sätt tror jag inte en synskadad person tycker det är något större problem med att ta sig ur ett pendeltåg, snarare att ta sig in.

Tvärbanan från utsidan är däremot lite knepigare. Men man kanske kan anta att tvärbanan till sin storlek är jämförbar med en buss där föraren har god uppsikt över alla dörrar och märker om någon person med vit käpp vill kliva på och då öppnar dörren åt honom/henne.

På tunnelbanan och pendeltågen däremot ska den som manövrerar dörrarna ska ha uppsikt på upp till 24 dörrpar varav det bakersta är nästan 150 meter bort (fullängds T-tåg) och på det avståndet är det frågan om man kan knappast avgöra om någon som går längs perrongkanten mot tågets slut är en synskadad som försöker hitta dörren/knappen eller bara någon vanlig person som valt "ytterfilen".

Jag vill bara poängtera att jag själv är för passöppning, men den lilla extra komfort det innebär för mig som resenär kan jag tänka mig att avstå ifrån om det får någon annan att känna sig otrygg/obekväm (t.ex. en synskadad som känner att det är så svårt/riskfyllt att ta sig av och på tågen att han/hon hellre stannar hemma) eller om det rent av hindrar någon från att åka överhuvudtaget.

Synd att det inte är någon blind person inne på det här forumet för att belysa frågan lite!
Ilias Bennani

Inlägg av Ilias Bennani »

Är inte blind själv, men är synsvag och umgås rät mkt med blinda.

Låt mig belysa frågan åt er.

Problemet med passöppning är _INTE_ att ta sig ut ur pendeln/tuben/tvärbanan, problemet är att hitta knappen när man befinner sig på utsidan.

Just pendeltågen är lite speciella.

Dels är det, som många nämnt innan. svårt att hitta dörrarna genom att "känna med käppen". På tunnelbanans ändstationer har man dels tid att leta, dels vet man att dörrarna är släta men övriga tåget är räfflat. En slät yta är en dörr. Kanske en förardörr, men det märker man snabbt.

Dels är det ett relativt stort avstånd mellan perrongen och peldeltåget. Man har kort tid på sig att hitta dörrknappen samtidigt som man ska undvika att falla mellan perrongen och tåget.

Pendeln är allstå ett svårt specialfall.

Metoden att använda tickljud eller liknande för att lokalisera knapparna är i och för sig klok, men det blir lätt ett stressmoment med tanke på att man har kort tid på sig, det är mycket folk på plattformen, själva tåget är sällan knäpptyst (gäller även X60) och så har vi åter problemet med "the gap".

Slutligen vill jag berätta att många blinda är skitskrajja för att ramla ner på spåret. Det har hänt alltför ofta (oftare än ni anar) och i vissa fall har detta även inneburit döden för några blinda trafikanter.

http://www.srfstockholm.se kan man läsa en rapport om olyckstillbud i den spårbundna trafiken. Ingen trevlig läsning.

Mot bakgrund av ovanstående hoppas jag ni förstår att passöppningen innebär stora problem för folk som gärna föredrar att åka kollektivt istället för att tvingas åka en uselt fungerande färdtjänst.
Sune Lindstam

Inlägg av Sune Lindstam »

Hur många fler synskadade kommer att åka pendeltåg om passöppningen avskaffas?

Hur många icke synskadade kommer att sluta åka pendeltåg om de tvingas sitta i kalla vagnar?

Är det lilla fåtalets behov viktigare än den stora majoriteten?
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

...och är bekvämlighet viktigare än dessa behov?

mvh /M som naturligtvis tycker att man skulle konstruerat tåget så det funkar för blinda från början istället. Liten plåtbit som sticker ut på vardera sidan dörren i nivå med eller strax under plattformsnivån?
VeVen

Inlägg av VeVen »

Jag kan inte säga mig ha detaljkunskaper inom detta område, men nog borde det vara möjligt att lösa detta på något sätt.

Självklart skall kollektivtrafiken vara handikappanpassad!!!

anser VeVeN
37368

Inlägg av 37368 »

Sune Lindstam skrev:Hur många fler synskadade kommer att åka pendeltåg om passöppningen avskaffas?

Hur många icke synskadade kommer att sluta åka pendeltåg om de tvingas sitta i kalla vagnar?

Är det lilla fåtalets behov viktigare än den stora majoriteten?
Det blir ju billigare för mig som skattebetalare om en synskadad person väljer att åka pendeltåg framför färdtjänst!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Vad sägs om att limma/nita på en list på kanske 15x15 mm från strax under knappen och rakt ner till plattformskanten? Då känner man listen när man trevar med käppen och sedan kan man känna efter den med handen, och i listens övre ände hittar man knappen.

Någon som förstår hur jag menar?
Sture!

Inlägg av Sture! »

Går det inte att göra så att alla dörrar öppnas först men att de sedan ställs in på att öppnas med knapptryckning direkt efter? Då går ju dörren igen på de ställen där ingen kliver av eller på och värmen/kylan sipprar inte ut lika mycket samt att den synskadade förhoppningsvis hinner ta sig av eller på innan.
Kanske inte så mycket vinst eftersom de flesta uppehåll är ganska korta så att dörren knappt hinner stängas ändå i och för sig. Men när jag åkte X60 idag så tyckte jag nog att vi gjorde tillräckligt långa uppehåll för att det skulle vara ett alternativ.
Skriv svar