Lite funderingar kring trafiken i Hammarby sjöstad
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Lite funderingar kring trafiken i Hammarby sjöstad
Jag tycker att SL måste välja om de anser att Hammarby sjöstad ska trafikeras i 400-området eller i det tvåsiffriga innerstadsområdet. Idag är det någon form av bladning.
Om man ser Ham. sjö. som en del av Nacka ska det gå buss direkt till Slussen (utan kroken upp till Tjärhovsplan som 71 gör)
Om man ser Ham. sjö. som en del av innerstan ska det gå en buss som inte bara går till Slussen.
Åker man 71 till stan känns det otrolig onödigt att den går upp på Söder.
Åker man 401/403/491 till Sickla allé och går därifrån känns det otroligt onödigt att den inte svänger av vid Henriksdal och passerar Ham. sjö på sin väg mot Älta/Hästhagen/Nyfors.
Förslag på åtgärder:
Dra blåbusslinje 2 inte till Sofia utan till Sicka udde - Sicka kaj - Luma i avvaktande på tvärbana.
Låt busslinje 74 gå även kvällar, lördagar och söndagar. Ge den nummer 64 för att visa att det inte är en högtrafiklinje.
eller
Låt buss 401/403/491 gå Järlaleden med station Båtbyggargatan (Sickla udde) - Sicka allé och sen vidare istället för Sicka station (Sickla bro ligger precis bredvid) och Sickla industriväg (Sickla allé ligger precis bredvid).
Jag tror att SL inte går med på detta med att säga att passagerarunderlaget är litet. Det är faktiskt inte jättemånga som åker 71. Men det beror inte på bristande passagerarunderlag i den 10000 människor stora stadsdelen, utan uteslutande pga placeringen av busshållplatsen längst ut i statdelen. Ingen orkar gå dit.
Kommentarer?
Om man ser Ham. sjö. som en del av Nacka ska det gå buss direkt till Slussen (utan kroken upp till Tjärhovsplan som 71 gör)
Om man ser Ham. sjö. som en del av innerstan ska det gå en buss som inte bara går till Slussen.
Åker man 401/403/491 till Sickla allé och går därifrån känns det otroligt onödigt att den inte svänger av vid Henriksdal och passerar Ham. sjö på sin väg mot Älta/Hästhagen/Nyfors.
Förslag på åtgärder:
Dra blåbusslinje 2 inte till Sofia utan till Sicka udde - Sicka kaj - Luma i avvaktande på tvärbana.
Låt busslinje 74 gå även kvällar, lördagar och söndagar. Ge den nummer 64 för att visa att det inte är en högtrafiklinje.
eller
Låt buss 401/403/491 gå Järlaleden med station Båtbyggargatan (Sickla udde) - Sicka allé och sen vidare istället för Sicka station (Sickla bro ligger precis bredvid) och Sickla industriväg (Sickla allé ligger precis bredvid).
Jag tror att SL inte går med på detta med att säga att passagerarunderlaget är litet. Det är faktiskt inte jättemånga som åker 71. Men det beror inte på bristande passagerarunderlag i den 10000 människor stora stadsdelen, utan uteslutande pga placeringen av busshållplatsen längst ut i statdelen. Ingen orkar gå dit.
Kommentarer?
Eller ännu bättre, bygg en eller kanske tillochmed två broar mellan Norra och Södra Hammarbysjöstad.
Det skulle underlätta bussdragningar + att det skulle skänka lite "storstadspuls" i denna lilla avkrok som känns allmänt död.
Man vill att området ska kännas och vara innerstad, men då behövs det lite mer trafikflöde dirrekt upp på söder.
Det skulle underlätta bussdragningar + att det skulle skänka lite "storstadspuls" i denna lilla avkrok som känns allmänt död.
Man vill att området ska kännas och vara innerstad, men då behövs det lite mer trafikflöde dirrekt upp på söder.
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
-
-
Re: Lite funderingar kring trafiken i Hammarby sjöstad
Om 401:an ska ersätta 71:an till Båtbyggargatan ska då 71:an ersätta 401:an längs Sickla Industriväg?kotten skrev:Jag tycker att SL måste välja om de anser att Hammarby sjöstad ska trafikeras i 400-området eller i det tvåsiffriga innerstadsområdet. Idag är det någon form av bladning.
Förslag på åtgärder:
eller
Kommentarer?
Det är nämligen ett avsevärt antal kunder som nyttjar de två hpl som annars blir utan trafikförsörjning, och Nackabussarna går inte så ofta numera att det är ett alternativ att promenera upp till G.la Värmdövägen.
Sedan är inte vägen Henriksdal-Båtbyggargatan avpassad för trafik med led och boggiebussar.
401:an är dessutom hårt belastad så ståplats är nog att räkna med för påstigande vid Båtbyggargatan mot staden.
Ett onödigt "dribblande" med busslinjerna som inte ger någon som helst förbättring, bara försämringar.
//Lasse
Det jag ifrågasätter är hållplatserna Sicka station och Sickla industrivägs betydelse. Till Sickla bro går många bussar och den ligger mkt nära Sickla station (J). Sickla industrivägs hållplats ligger 75-100 m från Sickla allé och ter sig mycket överflödig.Om 401:an ska ersätta 71:an till Båtbyggargatan ska då 71:an ersätta 401:an längs Sickla Industriväg?
401/403 får gärna gå där, men jag tycker att det är onödigt. Desto mer nödvändigt är en bättre förbindelse till Slussen direkt från Sickla udde/kaj. Därför är en hållplats Båtbyggargatan/Sickla udde motiverat placerat på Järlaleden. (Möjliggör omstigning till Tvärbana också för ex. Hästhagenbor)
Jag misstänker att du syftar på den väg 71 går efter Henriksdal (Kanalvägen). Jag menar inte att 401 ska gå där utan snarare på Järlaleden och ha hållplats korsningen Båtbyggargatan/Järlaleden.Sedan är inte vägen Henriksdal-Båtbyggargatan avpassad för trafik med led och boggiebussar.
Jag föreslår tätare turer.401:an är dessutom hårt belastad så ståplats är nog att räkna med för påstigande vid Båtbyggargatan mot staden.
Finns många alternativ. Kanske Barnängen - Tjärhovsplan - Slussen - Karl XII:s torg - Hamngatan - Sveavägen - Odenplan - Tomteboda. Låt oss kalla bussen för, tja, 45? Låt 47:an sluta vid Odenplan.Vad ska då gå till Barnängen
Bara en av många möjligheter.
Hur som helst avvakar vi tvärbanan till slussen.
-
Jag tror knappast att en omledd 401:a med hpl Båtbyggargatan/Uddvägen ute på v 260 skulle locka speciellt många resenärer, knappast så att det skulle motivera en indragen trafik på S Industriväg, betänk också att antalet Nackabussar har mer än halverats på sträckan fram till Forum via G:la Värmövägen sedan i somras, inget bra alternativ alltså.
Utökade turer kostar pengar, stora pengar, vad ska dras in i stället?
Det finns redan idag förbindelse till Båtbyggargatan med 71:an, och då hamnar man vid hållplatsen närmare bebyggelsen, inte ute vid Statoil, vad är felet på den bussen?
På vilket sätt skulle en hållplats ännu längre ut i stadsdelen locka fler resande? du nämner ju själv att redan dagens hållplats för 71:an ligger för långt ut, att flytta den ytterligare 500 meter?
//Lasse
Det finns redan idag förbindelse till Båtbyggargatan med 71:an, och då hamnar man vid hållplatsen närmare bebyggelsen, inte ute vid Statoil, vad är felet på den bussen?
På vilket sätt skulle en hållplats ännu längre ut i stadsdelen locka fler resande? du nämner ju själv att redan dagens hållplats för 71:an ligger för långt ut, att flytta den ytterligare 500 meter?
//Lasse
-
Nej, inga broar mellan Hammarby Sjöstad och Södermalm. Det går inte. Antingen skulle de bli så låga att de skulle behöva vara öppna större delen av tiden eller så höga att de skulle bli svåråtkomliga. Hammarby Sjöstad är ju låglänt. Ett förslag till gångbro har funnits, men det föll på att den skulle bli så hög så att man måste ha hiss för att komma upp på den (det var en gångbro). De flesta boende föredrar nog färjan framför att ta en hiss upp för att gå över en hög och blåsig bro och sedan ta hiss ned igen.
Okej. Du har en poäng där. Felet med 71:an är att den går oförskämt sällan och är bara snuddar vid stadsdelen.Jag tror knappast att en omledd 401:a med hpl Båtbyggargatan/Uddvägen ute på v 260 skulle locka speciellt många resenärer, knappast så att det skulle motivera en indragen trafik på S Industriväg, betänk också att antalet Nackabussar har mer än halverats på sträckan fram till Forum via G:la Värmövägen sedan i somras, inget bra alternativ alltså.
//Lasse
Jag föreslår då att den går Henriksdal - Sickla udde - Sickla kaj - Luma.
Jag föreslår vidare att den går
1) direkt till slussen
eller
2) vidare från slussen efter Tjärhovsplan åt något håll
Jag vill poängtera att missnöjet med 71:an är mycket stort i Ham. sjöstad. Det finns alltså inget vettigt alternativ till tvärbana + t-bana, vilket tar ca 30 minuter. Så en åtgärd behövs. Men vilken som är bäst kan man fundera på?
-
Gissningsvis anses att trafikförsörjningen i området sköts av Tvärbanan, men visst har du en poäng i att omvägen till city blir något lång via Gullmarsplan.kotten skrev:Okej. Du har en poäng där. Felet med 71:an är att den går oförskämt sällan och är bara snuddar vid stadsdelen.Jag tror knappast att en omledd 401:a med hpl Båtbyggargatan/Uddvägen ute på v 260 skulle locka speciellt många resenärer, knappast så att det skulle motivera en indragen trafik på S Industriväg, betänk också att antalet Nackabussar har mer än halverats på sträckan fram till Forum via G:la Värmövägen sedan i somras, inget bra alternativ alltså.
//Lasse
Jag föreslår då att den går Henriksdal - Sickla udde - Sickla kaj - Luma.
Jag föreslår vidare att den går
1) direkt till slussen
eller
2) vidare från slussen efter Tjärhovsplan åt något håll
Jag vill poängtera att missnöjet med 71:an är mycket stort i Ham. sjöstad. Det finns alltså inget vettigt alternativ till tvärbana + t-bana, vilket tar ca 30 minuter. Så en åtgärd behövs. Men vilken som är bäst kan man fundera på?
Att lägga 71:an med skaftkörning i sjöstaden tror jag inte är en bra lösning, eller tänkte du att bussen skulle gå ut på H Fabriksväg efter Luma?
Hur som helst kostar detta bussar.
Direkt till Slussen? på Stadsgårdsleden? problemet blir då att hantera det att bussen ska fortsätta till Norrmalmstorg.
"Vidare från Slussen efter Tjärhovsplan åt något håll" den meningen förstår jag inte!?
//Lasse
-
Titta på den befintliga linje 74, ska man byta till Tunnelbana kan man lika gärna göra det i Skanstull som Slussen, tidsmässigt går det på ett ut jmf med en omlagd 71:a, gissningsvis tjänar man tom några minuter.kotten skrev:Vilken åtgärd skulle du föreslå, Lasse?
Jag åkte själv oftast 74:an så länge jag jobbade i Sjöstaden, när salig 150 inte passade.
//Lasse
Det finns ett problem till om man gör en linje som går från Sjöstaden direkt till Slussen och det är att ingen skulle använda Tvärbanan, folk skulle tycka det gick fortare att ta sig till Slussen (även om det i verkligheten säkert skulle ta längre tid) än till Gulmarsplan, Sjöstadsborna vill gärna vara innerstandsbor och Gullmarsplan är ju som sagt en terminal utanför tullarna medan slussen ligger innanför
en sista detalj är att slussen inte klarar mycket mer busstrafik än idag
en sista detalj är att slussen inte klarar mycket mer busstrafik än idag
En annan aspekt är nattrafiken. Tvärbanan går bara till halv två. Sedan är man förpassad till 96:an.
Slussen - Tjärhovsplan - Londonviadukten - Spårvägsmuseet - Sofia - Spårvägsmusset - Renstiernas Gata - Skanstull -Mårtendal - Luma - Sickla kaj/udde
Det finns ingen vettig människa som vill åka på en sådan abnorm rundtur för att komma hem.
Det är klart att man tar 491 till Sickla allé och går därifrån. Men alla kanske inte känner till alternativet.
En tanke jag fick, som visar på hur illa planerad trafiken till Ham. sjö. egentligen är.
Slussen - Tjärhovsplan - Londonviadukten - Spårvägsmuseet - Sofia - Spårvägsmusset - Renstiernas Gata - Skanstull -Mårtendal - Luma - Sickla kaj/udde
Det finns ingen vettig människa som vill åka på en sådan abnorm rundtur för att komma hem.
Det är klart att man tar 491 till Sickla allé och går därifrån. Men alla kanske inte känner till alternativet.
En tanke jag fick, som visar på hur illa planerad trafiken till Ham. sjö. egentligen är.
Går det inte att ta "tuben" till Skanstull och bussen därifrån?kotten skrev:En annan aspekt är nattrafiken. Tvärbanan går bara till halv två. Sedan är man förpassad till 96:an.
(Min fet-markering i citatet!)
-
Jo det är ju en iaktagelse.LÅ1 skrev:Går det inte att ta "tuben" till Skanstull och bussen därifrån?kotten skrev:En annan aspekt är nattrafiken. Tvärbanan går bara till halv två. Sedan är man förpassad till 96:an.
(Min fet-markering i citatet!)
Annars är väl Slussen-Skanstull via Sofia inget att bråka om, på tiden et begav sig kunde man åka nattbussen Slussen- Skanstull via Tumba, det var en resa det.
//Lasse
Tunnelbanan går inte längre än till kl 01. Innan dess går fortfarande 71 som om den inte går direkt, ivarje fall går lite mer raka spåret.Går det inte att ta "tuben" till Skanstull och bussen därifrån?
Ska jag tolka alla reaktioner här på forumet som om ni tycker att trafiken till Ham. sjöstad som om den är oproblematisk och mycket välfungerande.Annars är väl Slussen-Skanstull via Sofia inget att bråka om, på tiden et begav sig kunde man åka nattbussen Slussen- Skanstull via Tumba, det var en resa det.
Varför är missnöjet så stort i Hammarby sjöstad med 71 och 74? Är vi bara bortskämda?
www.hammarbysjostad.se
Är du nöjd med busslinje 71?
Ja: 40% Nej: 60%
Är du nöjd med busslinje 74?
JA: 45% Nej: 55%
-
Tumbaturen var ett skämt.kotten skrev:Tunnelbanan går inte längre än till kl 01. Innan dess går fortfarande 71 som om den inte går direkt, ivarje fall går lite mer raka spåret.Går det inte att ta "tuben" till Skanstull och bussen därifrån?
Ska jag tolka alla reaktioner här på forumet som om ni tycker att trafiken till Ham. sjöstad som om den är oproblematisk och mycket välfungerande.Annars är väl Slussen-Skanstull via Sofia inget att bråka om, på tiden et begav sig kunde man åka nattbussen Slussen- Skanstull via Tumba, det var en resa det.
Varför är missnöjet så stort i Hammarby sjöstad med 71 och 74? Är vi bara bortskämda?
www.hammarbysjostad.seÄr du nöjd med busslinje 71?
På -80 talet när linje 790 fanns skyltades på Södermalmstorg, Skanstull (via Tumba), det hörde inte till ovanligheterna att överförfriskade herrar o damer klev på bussen i förhoppning att de skulle komma till Skanstull, vilket de också gjorde ett antal timmar senare....
Jag tycker för egen del att Sjöstadsområdet är förhållandevis bra trafikförsörjt, SL:s policy har ju varit att satsa på Tvärbanan med kompletterande bussar, en nattrafik med 6 turer (vardagar) och kvartstrafik n m LSoH med en restid på ca 20 minuter från Slussen tycker inte jag är så förfärligt, jag skulle inte vilja åka med 491:an till Järlaleden och promenera genom hela området även om jag tjänade någon minut.
Dock kan jag mycket väl förstå att som boende där vill man gärna nå city ännu några minuter snabbare.
//Lasse
Jag tycker att man skall bygga en tunnelbana till Sofia...förlåt Barnängen, så att de som bor där får se på lite riktig kollektivtrafikdekadens!Johan Eriksson skrev:kotten skrev:Vad ska då gå till Barnängen (Sofia är stadsdelen, inte platsen där ändhållplatsen ligger och mycket riktigt står det Barnängen på busskuren. Respektlös byråktrati!). Det är tämligen fullsatt redan efter tre hpl sedan N.Hammarbyhamnen och Sjöstadsfärjan tillkom.Dra blåbusslinje 2 inte till Sofia utan till Sicka udde - Sicka kaj - Luma i avvaktande på tvärbana.
Ska jag tolka alla reaktioner här på forumet som om ni tycker att trafiken till Ham. sjöstad som om den är oproblematisk och mycket välfungerande.
www.hammarbysjostad.se
Ja de skulle jag vilja påstå ni vill ju självklart ha busstrafik direkt till slussen via stadsgårdleden.
www.hammarbysjostad.se
[/quote]Är du nöjd med busslinje 71?
Ja de skulle jag vilja påstå ni vill ju självklart ha busstrafik direkt till slussen via stadsgårdleden.
Nja... Det handlar om cirka 50-60 meter. 71 stannar i princip längst ut på Båtbyggaragatan mot Järlaleden. Det är närmare ut till en eventuell hållplats ute på "stora vägen" än till exempelvis Tvärbanan från dragens hållplatsläge...Lars Ödlund skrev: På vilket sätt skulle en hållplats ännu längre ut i stadsdelen locka fler resande? du nämner ju själv att redan dagens hållplats för 71:an ligger för långt ut, att flytta den ytterligare 500 meter?
//Lasse
I onsdags (läs: 22/3) gick det ledbussar på linje 71. Och den verkade klara Kanalvägen.Lars Ödlund skrev:Sedan är inte vägen Henriksdal-Båtbyggargatan avpassad för trafik med led och boggiebussar.
//Lasse