Fuskåkare på T-centralen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fuskåkare på T-centralen
Idag när jag var på väg genom spären på Tcentralen kom en kille och smet igenom när en annan gick igenom . Sånt borde inte få hända varför sa inte spärr vakten till ? Hon såg han säkert för de var precis utanför spären . 

Re: Fusk åkare på Tcentralen
Spärrvakterna struntar fullständigt i om en fuskåkare gör så. Det är jue fuskåkaren själv som åker dit vid en ev. kontroll. Det ingår inte heller i deras arbetsuppgifter att stoppa fuskåkare, Ingen connex personal har rätt till att hålla fast en fuskåkare såvidare fuskåkaren använder våld mot tjänsteman, utan det är bara polis eller väktare som får hålla fast dig vid en ev. kontroll vid spärrarna.Johan A skrev:Idag när jag var på väg genom spären på Tcentralen kom en kille och smet igenom när en annan gick igenom . Sånt borde inte få hända varför sa inte spärr vakten till ? Hon såg han säkert för de var precis utanför spären .
Sån't händer hela tiden... Och vad skulle spärrvakten göra? Springa efter och lämna växelkassan obevakad (och kanske få stryk av tjyvåkaren)? Eller ropa från spärrkuren "hörru, så får du inte göra!", vilket knappast gör någon skillnad eftersom personen lär bara knalla vidare.Johan A skrev:Idag när jag var på väg genom spären på Tcentralen kom en kille och smet igenom när en annan gick igenom . Sånt borde inte få hända varför sa inte spärr vakten till ? Hon såg han säkert för de var precis utanför spären .
Jag har vid ett par tillfällen stannat mitt i spärren när jag haft "friåkare" som går en decimeter bakom mej. Ena gången började de tjafsa, (det var två) och då gick jag vidare och de slank in. Andra gången så backade personen efter en snabb meningsytring.
Jag försöker hålla koll bakåt, men det händer ofta att man inte märker det förän man är igenom, och någon trampar en i bakhasorna!
Jag försöker hålla koll bakåt, men det händer ofta att man inte märker det förän man är igenom, och någon trampar en i bakhasorna!
Pinsamt att sånt förekommer då en annan slantar upp en massa pix var 4:e månad för en biljett..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Va bara var 4:e måmad
Va betalar du bara var 4:månad. Betyder det att du åker gratis i 3 månader?Bussmicke skrev:Pinsamt att sånt förekommer då en annan slantar upp en massa pix var 4:e månad för en biljett..

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Jag har sett vid flera tillfällen folk som smiter in direkt efter andra i dom nya spärrarna med glasdörrar. Har råkat ut för det själv en gång att någon smitit in efter mig.
Nu för tiden kollar jag alltid noga bakåt innan jag drar kortet och ser jag någon som verkar misstänkt väljer jag oftast en annan automatspärr om det är möjligt.
Nu för tiden kollar jag alltid noga bakåt innan jag drar kortet och ser jag någon som verkar misstänkt väljer jag oftast en annan automatspärr om det är möjligt.
Äääh, åk ned till Östermalms torgs T-banestation en fredag eller lördagkväll. Helst då nedgången från Birger Jarlsgatan även om den från torget oxå kan användas för dessa studier. Där är det snarare regel än undantag (känns det som) att folk som festat loss helt ogenerat, en sisådär 20 stycken i taget, klättrar över spärrarna. Visst skulle man kunna ha väktare, men med tanke på att folk (småglina på Öfre Östermalm och vissa lyxbohemer på Söder, dvs. medlemmarna i Planka) verkar tycka att det numera är en mänsklig rättighet att inte göra rätt för sig. Istället för ökad betalningsvilja så blir det väl istället upplopp om man försökte att förhindra denna smitning.
Mvh // Nico

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
En väktare får inte mer än en vanlig civilperson, möjligtvis ordningsvakter får kvarhålla dig. För väktare gäller enbart lagen om envarsgripande och där har man lika mycket rätt som vem som helst.Sparkfot skrev:Spärrvakterna struntar fullständigt i om en fuskåkare gör så. Det är jue fuskåkaren själv som åker dit vid en ev. kontroll. Det ingår inte heller i deras arbetsuppgifter att stoppa fuskåkare, Ingen connex personal har rätt till att hålla fast en fuskåkare såvidare fuskåkaren använder våld mot tjänsteman, utan det är bara polis eller väktare som får hålla fast dig vid en ev. kontroll vid spärrarna.Johan A skrev:Idag när jag var på väg genom spären på Tcentralen kom en kille och smet igenom när en annan gick igenom . Sånt borde inte få hända varför sa inte spärr vakten till ? Hon såg han säkert för de var precis utanför spären .
Re: Va bara var 4:e måmad
Hehe, förstår det. Det råkar visst kallas Säsongskort...17AGR skrev:Va betalar du bara var 4:månad. Betyder det att du åker gratis i 3 månader?Bussmicke skrev:Pinsamt att sånt förekommer då en annan slantar upp en massa pix var 4:e månad för en biljett..(Ursäkta Micke jag kunde inte låta bli.)

//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Gud så modigt! Slår du pensionärer som klämmer på bananerna på konsum på fingrarna med långa linjalen också?Jag har vid ett par tillfällen stannat mitt i spärren när jag haft "friåkare" som går en decimeter bakom mej. Ena gången började de tjafsa, (det var två) och då gick jag vidare och de slank in. Andra gången så backade personen efter en snabb meningsytring.
Ja, goddag yxskaft. "Göra rätt för sig" har inget med hur man passerar spärren att göra. Och så länge du inte har någon aning om vilka "medlemarna i planka" är kanske du ska akta dig för liknande yttranden.Visst skulle man kunna ha väktare, men med tanke på att folk (småglina på Öfre Östermalm och vissa lyxbohemer på Söder, dvs. medlemmarna i Planka) verkar tycka att det numera är en mänsklig rättighet att inte göra rätt för sig.
Vadå, räknar du mitt ironiserande som hets mot folkgrupp eller ska jag räkna med att någon från Planka kommer att försöka att slå mig...eller?Dennis skrev:Ja, goddag yxskaft. "Göra rätt för sig" har inget med hur man passerar spärren att göra. Och så länge du inte har någon aning om vilka "medlemarna i planka" är kanske du ska akta dig för liknande yttranden.
I övrigt vidhåller jag fortfarande att om man passerar spärren utan att pröjsa så har man undvikit att göra rätt för sig.

Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
-
Dennis skrev:Och så länge du inte har någon aning om vilka "medlemarna i planka" är kanske du ska akta dig för liknande yttranden.
Vi vet mycket väl vilka medlemmarna i Planka är,
ett gäng snyltare som borde fått ett kok stryk och ordentlig uppfostran om vad som är moraliskt rätt och fel i samhället, för bra länge sedan.
Att agera med devisen "att kollektivtrafik skall vara gratis för alla" är bara ett flummigt påfund och en billig ursäkt för att "man har inte råd"...
Försök att hävda det argumentet när SL inför sin nya taxa...

Coppas skrev:Vadå, räknar du mitt ironiserande som hets mot folkgrupp eller ska jag räkna med att någon från Planka kommer att försöka att slå mig...eller?Dennis skrev:Ja, goddag yxskaft. "Göra rätt för sig" har inget med hur man passerar spärren att göra. Och så länge du inte har någon aning om vilka "medlemarna i planka" är kanske du ska akta dig för liknande yttranden.
I övrigt vidhåller jag fortfarande att om man passerar spärren utan att pröjsa så har man undvikit att göra rätt för sig.![]()
![]()
Nico
På många ställen i T-banan är det lättare att pilla upp spärren än att gräva fram kortet och dra detsamma.
Putte (som har årskort och därför har gjort rätt för sig även när han passerar spårren på "fel sätt")

Det som plankar i vårt samhälle är fattiga äckel människor. Det glädjer mig varje dag att kolla på spärrarna när man väntar på tåget, sen kommer de en liten rackare som ska planka. Då kollar man på han/henne och flinar, det blir så generade. Men altså, det jag vill säga är att plankning är så onödigt. Kan inte dessa människor betala för sig! Ar det verkligen så svårt? Ni skämmer ut er! 

*The One And Only*