Johan Eriksson skrev:(hur får man ett tyskt y, två prickar ovanför ett u på en pc?)
Håll nere alt-tangenten och skriv 154 på det numeriska tangentbordet! När du sedan släpper alt-tangenten så skrivs ett Ü ut! Byt 154 mot 129 så får du ett ü!
Andra bra kombinationer att känna till är följande:
alt-134 ger å
alt-132 ger ä
alt-148 ger ö
alt-143 ger Å
alt-142 ger Ä
alt-153 ger Ö
mickeb skrev:¨ (två prickar) och sedan u. Lite enklare!
Knappen med två prickar hittar du på ett svenskt tangentbord till vänster om enterknappen. När du trycker på den händer det först ingenting, men när du sedan trycker på u får du ett ü!
mickeb skrev:¨ (två prickar) och sedan u. Lite enklare!
Knappen med två prickar hittar du på ett svenskt tangentbord till vänster om enterknappen. När du trycker på den händer det först ingenting, men när du sedan trycker på u får du ett ü!
Jag måste varit väldigt trött i går när jag testade den knappen! För jag hade för mig att det skulle fungera på just det viset. På mitt tangentbord är prickarna förbundna med ett streck!? Förmodligen ett tryckfel. Men varianten med ALT-tangenten är bra att notera om man åker utomlands och vill få till ÅÄÖåäö på "utrikiska" tangentbord!
Jag gillar dessa färger! Mina favoriter är nog grön och röd (i den ordningen) men den svarta är inte dum den heller.
Jag blev så inspirerad att jag försökte lite själv. Förarhytten har fått lite udda ton, men det bjuder jag på.
Just a little sammanställning (med mina förslag längst ned):
Den mörkare blå var faktiskt väldigt snygg! Ger ett mer gedigert intryck än originalfärgen!
Synd man inte kan byta färg på vagnarna snabbt och enkelt, ungefär som destinationsskyltarnas text! Då skulle man kunna ha olika färg olika tider på året!
Nu skulle det väl vara tid för lila, och på långfredagen svart. Sedan vill nog allmänheten att det är berlinfärgen som gäller vid påsk, även om kyrkan då vill ha vitt!
Eller varför inte ge olika vagnar olika färg! Tunnelbanan med regnbågens alla färger skulle kanske bli en värdssensation!
Åter till alvaret! Det jag verkligen ville säga var att den mörka blå var väldigt snygg!