Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag är ny på detta forum, men har smygläst ett litet tag nu.
Jag läste i en artikel i Nerikes Allehanda att det finns planer på att bygga ut ett Spårvagnssystem i staden. I samma artikel nämns att liknande planer har funnits eller finns i min hemstad Linköping. Är detta endast ett rykte, eller något som förkommer i planeringen för Linköping
Tack Johan Eriksson, jag ska snarast titta in bibblan och se fall de har ett ex av tidningen.
Intressanta uppgifter ni kommer med, men jag har ytterligare en newbie fråga, vad innebär en Duo-linje? Har jag fattat det rätt om det helt enkelt rör sig om spårvagnar som kan fara på länsjärnvägsnätet?
En så länge finns det bara planer på duospårväg i Östergötland. En första linje är tänkt att gå mellan Norrköping och Linköping.
I Norrköping kör den på det befintliga spårvägsnätet, vid Himmelstalundsområdet är det tänkt att spåren skall sammankopplas med järnvägen mot Linköping. Någonstans efter Ljungstedska skolan är det väl tänkt att spårvagnarna ska lämna järnvägen och fortsätta på nybyggda spårvagnsspår igenom Linköping. Möjligtvis mot US och Mjärdeviområdet.
Det fina med duospårvagnen är att det kan köras både med likströmsdrift och växelströmsdrift, den kan även ha dieselmotorer och köras på linjer som saknar kontaktledning, exempelvis Linköping-Åtvidaberg.
Tack för välkomnandet och svaret! hur lång tid tar det att anlägga en sådan här duobanaom de ekonomiska medlen skulle finnas. Och hur ligger den till rent kostnadsmässigt?
Jag vet faktiskt inte vad kostnaden skulle bli för duoprojektet i Östergötland. En duospårvagn kostar väl runt 20-26 milj kr/styck. Banan i Norrköping finns till stora delar, likaså järnvägen. Det är i Linköping som de största investeringarna krävs. Sedan beror det på val av sträckning genom staden. Skulle detta duoprojekt bli verkligt vill visst även Linköping ha spårvagnar inom staden.
Skulle tippa på att duospårvägens investeringar hamnar på minst 650 milj kronor, beträffande linjen Norrköping-Linköping.
Finns bara pengarna kan det nog bli verklighet av detta ganska snabbt.
Tror det är nu under hösten som det kommer en duospårvagn till Östergötland för prov på några banor, och uppvisning för allmänheten.
Oj det är ju en liten slant att investera såklart, men kanske är de samhällsekonomiska aspekterna viktigare. Jag hittade en intressant länk, nu sen jag fick klart för mig att det var duo-spårvagnar; http://www.vti.se/templates/Project____3193.aspx
Där finns även bilder på vilka vagnar som kommer att rulla mellan Lkpg och Nkpg i vår!
Tydligen är ett antal aktörer inblandade i projektet, bland annat Östsam (Eu:s regional kontor).
En fråga som egentligen inte har med saken att göra.
Vad finns det för busslinjer mellan Norr och Linköping, och hur lång tid tar det ungefär att åka mellan städerna med bussen?
Nima skrev:En fråga som egentligen inte har med saken att göra.
Vad finns det för busslinjer mellan Norr och Linköping, och hur lång tid tar det ungefär att åka mellan städerna med bussen?
Mellan Norrköping och Linköping finns det pendeltåg som går var 20:e minut, Sveriges mest pålitliga tåg!
Därtill finns det expressbussar som stannar vid ett fåtal hållplatser i Norrköping och kör sedan E4 direkt till Linköping, och delar sig i flera riktningar, mot Saab-Scania, Ekholmen, Universitetssjukhuset och Universitetsområdet. Körtid cirka 35-45 minuter.
Därtill finns det bussar från Norrköping (linje 481) till Kimstad, byte till (linje 510) mot Linköping.
Det var först i slutet av 1980-talet som expressbussen infördes. Annars fick man ta SJ-tåg (då fanns inte pendeltågen, kom först 1995). Eller åka via Kimstad, eller via Söderköping
Ska väl tilläggas att Campusbussen finns också, som går i gratistrafik för Studenter mellan Campus Valla och Campus Norrköping. Mycket trevligt om man har betalat kåravgiften Den drivs inte av Östgötatrafiken, enbart i alla fall, därför tar jag upp den speciellt.
Nima skrev:En fråga som egentligen inte har med saken att göra.
Mellan Norrköping och Linköping finns det pendeltåg som går var 20:e minut, Sveriges mest pålitliga tåg!
Därtill finns det expressbussar som stannar vid ett fåtal hållplatser i Norrköping och kör sedan E4 direkt till Linköping, och delar sig i flera riktningar, mot Saab-Scania, Ekholmen, Universitetssjukhuset och Universitetsområdet. Körtid cirka 35-45 minuter.
Därtill finns det bussar från Norrköping (linje 481) till Kimstad, byte till (linje 510) mot Linköping.
Det var först i slutet av 1980-talet som expressbussen infördes. Annars fick man ta SJ-tåg (då fanns inte pendeltågen, kom först 1995). Eller åka via Kimstad, eller via Söderköping
Mikael
Angående söderköping, har pkt igenom Norr och Söderköping med långfärdsbuss några gånger, och det känns ju som att söderköping ligger bara ett stenkast från Norrköping, som en sorts liten förort/förstad.
Ser man sig som Östgöte eller är man Norrköpingsbo, Linköpingsbo och Söderköpingsbo?
Det ryktas att finansieringen är ordnad för demonstrationskörningar i Östergötland under maj månad i år. Vagntypen skulle vara en Alstom Regio Citadis f.n. trafik i Kassel i Tyskland. Demotrafik Linköping-Åtvidaberg samt Linköping-Kisa planeras liksom visningar i Norrköping, Finspång och Västervik.
Man ser sig nog helst som Söderköpingsbo, då det är en egen kommun. Fast visst känns det mer som en förort till Norrköping.
Om/när spårvägen blir utbyggd till Navestad i Norrköping (sista stadsdelen utmed E22), finns det planer på en spårvägsutbyggnad den sista milen till Söderköping. Om det någonsin blir verklighet eller inte ska vi låta vara osagt. Men helt omöjligt är det nog inte.
Mikael
P.S. Busslinjen 511 mellan Söderköping-Linköping är nedlagd sen några år. Idag krävs omvägen via Norrköping. Så spårvagnar mot både Söderköping och Linköping kan vara önskvärt!
Spårväg i Linköping utreddes redan på 1910-talet och befanns vara lönsam, men byggdes aldrig. Det hade något med Livregementets flytta att göra eller så? Jag har för mig att planerna presenteras i senaste utgåvan av Wadstena - Fågelsta Jernvägs medlemstidning "Gurklisten".
Reimersholme71 skrev:Spårväg i Linköping utreddes redan på 1910-talet och befanns vara lönsam, men byggdes aldrig. Det hade något med Livregementets flytta att göra eller så? Jag har för mig att planerna presenteras i senaste utgåvan av Wadstena - Fågelsta Jernvägs medlemstidning "Gurklisten".
M
Jag antar att det, liksom för Karlstads spårväg, hade att göra med världskrigets utbrott. Krigsutbrottet innebar kraftigt fördyrade råvaror och försämrad ekonomi varför spårvägen sköts på framtiden, och när kriget väl var över var busstekniken så utvecklad att spårvägsplanerna lades ned.
De senast öppnade spårvägssystemen i Sverige var Sundsvall och Karlskrona, båda invigda 21/12 1910, lustigt nog. Ulricehamnsspårvägen skulle ha öppnat året efter. Efter första världskriget har bara utbyggnader av befintliga system skett.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Mikael Karlsson skrev:Hej Robert, och välkommen till forumet!
En så länge finns det bara planer på duospårväg i Östergötland. En första linje är tänkt att gå mellan Norrköping och Linköping.
I Norrköping kör den på det befintliga spårvägsnätet, vid Himmelstalundsområdet är det tänkt att spåren skall sammankopplas med järnvägen mot Linköping. Någonstans efter Ljungstedska skolan är det väl tänkt att spårvagnarna ska lämna järnvägen och fortsätta på nybyggda spårvagnsspår igenom Linköping. Möjligtvis mot US och Mjärdeviområdet.
Det fina med duospårvagnen är att det kan köras både med likströmsdrift och växelströmsdrift, den kan även ha dieselmotorer och köras på linjer som saknar kontaktledning, exempelvis Linköping-Åtvidaberg.
Mikael
Enligt de senaste planerna från Linköpings kommun med flera (bland andra Landstinget) vill man bygga den så kallade LinkLink-länken. Den skulle gå från Malmslätt (där en ny pendeltågsstation anläggs) genom Mjärdevi, förbi universitetet, till Universitetsjukhuset. Därifrån finns två tänkbara fortsatta sträckningar. I det ena förslaget fortsätter linjen österut genom de sydöstra stadsdelarna (t.ex. Ekholmen) till järnvägen mot Västervik/Kalmar där triospårvagnen fortsätter (med dieseldrift) till Kisa. Eller, troligare, så går den från US via Sankt Larsgatan till resecentrum. Däremot verkar man helt ha avskrivit planerna på en anslutning mellan spårvägen och järnvägen i centrala Linköping.
Hur det blir är det ingen som vet, men visionerna finns ju.