Mustangen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fredrik H

Mustangen

Inlägg av Fredrik H »

Var kommer ordet "mustang" från egentligen?
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Mustang är ett "finare" ord för snabb och stark häst. Det var vanligt att namnge nya snabba och starka saker som mustang under mitten av 1900-talet. På härvarande forum torde spårvagnsmustangerna vara mest kända. Dessa mustanger brukar kännetecknas av att vara enriktningsvagnar med enligt den vid konstruktionstillfället rådande uppfattningen av modern formgivning. Spårvagnsmustanger fanns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Gävle som boggivagnar. Tvåaxliga mustanger återfanns i Norrköping och Helsingborg. (Har jag missat nåt?)

En annan fyrtiotalsmustang var det från USA importerade jakt- (mest)/spaningsflygplanet J26/S26 (stationerade i Uppsala, Frösön Barkarby och Luleå). I det amerikanska flygvapnet hette flygplanstypen P51D Mustang och gjorde bland annat tjänst i det amerikanska flygvapnet under slutskedet av VK2 i Europa. Ett flygplan lär ha leveransflugits av amerikanska flygare till Barkarby genom att passera under Västerbron. Detta skedde i samma veva som Stockholm fick sina första spårvagnsmustanger och det sägs att det är denna flygplantyp som inspirerat spårvägsfolket till spårvagnsnamnet.

Lite mer om J26/S26 kan läsas här: http://hem.passagen.se/hankri/j26.htm

Som tredje mustang bör Fords bilmodell som kom på sextiotalet nämnas. Här finns med all säkerhet ingen koppling till det då hopplöst omoderna jaktflygplanet. Tror inte heller att svenska spårvagnar inspirerat, det är snarare den starka och snabba hästen.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jörgen Gustavsson skrev:Mustang är ett "finare" ord för snabb och stark häst. Det var vanligt att namnge nya snabba och starka saker som mustang under mitten av 1900-talet. På härvarande forum torde spårvagnsmustangerna vara mest kända. Dessa mustanger brukar kännetecknas av att vara enriktningsvagnar med enligt den vid konstruktionstillfället rådande uppfattningen av modern formgivning. Spårvagnsmustanger fanns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Gävle som boggivagnar. Tvåaxliga mustanger återfanns i Norrköping och Helsingborg. (Har jag missat nåt?)

mvh/ Jörgen G
En fråga... GSS 22-24 kan väl knappast betraktas som mustanger, med tanke på att det var pedalmanöver och multipelkörbarhet på dem. Så vitt jag vet så är övriga svenska mustanger rattvagnar, vilket även dessa blev så småningom, men först efter att de kom till Göteborg.
Hur var det med GSS siemens(?)vagnar, 20 och 21, vilken typ av kontroller hade de? (vev, ratt, pedaler???)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Jag skall i erkänna att jag inte inte funderat så mycket på definitionen av spårvagnsmustanger. För mig har det varit designen och de komforthöjande detaljerna från fyrtiotalet som varit det viktiga.

Hoppas någon kan reda ut mer exakt vad som kännetecknar en spårvagnsmustang. Måste den ha rattkontroller till exempel?

Och så en sak till som jag kommit att tänka på sen senaste inlägget:
Att benämna fyrtiotalsspårvagnar för mustang är väl ett svenskt påfund? Det var ju knappast några andra än svenskar som konstrauerade spårvagnar i Europa i mitten av fyrtiotalet, så mustang-benämningen kan knappast ha kommit från utlandet spårledes så att säga.

mvh/ Jörgen G
Daniel Nordling
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nordling »

Mustang är ett "finare" ord för snabb och stark häst.
Om man skall vara petig är Mustang en hästras som lever vilt i västra USA. För mer fakta, se http://www.ansi.okstate.edu/breeds/horses/mustang/.

Det faktum att Mustangerna lever vilt och fritt kan ha varit det som inspirerade till att namnge både flygplanet (P51) och Fords sportbil. Spårvagnarna i sin tur är i sin tur säkert namngivna efter flygplanet.

/Daniel
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jörgen Gustavsson skrev:Jag skall i erkänna att jag inte inte funderat så mycket på definitionen av spårvagnsmustanger. För mig har det varit designen och de komforthöjande detaljerna från fyrtiotalet som varit det viktiga.
I så fall.... eller tvärt om....
GS vagn 210 som byggdes under senare hälften av 1930-talet
Även denna hade stoppade säten och inredning som andades framtid

Även om vagnen var en prototyp som sedermera ledde till konstruktionen av M22, vilket kanske skall betraktas som den första "mustangtypen"

Dock så är det så att om jag inte är helt felunderrättad så är "Mustang" från början ett stockholmsbegrepp lika mycket som "Limpesläp" är ett göteborgsbegrepp. Vad jag förstått kommer sig namnet från att piloter från flygvapnet knäckte extra på spårvägen och gillade då att kalla sina favoritkärror inom respektive yrke för samma sak - osäkert om det var flygplanet eller spårvagnen som hette mustang först...

Ur ett Göteborgsperspektiv så är M22 och M23 medlemmar i Mustangfamiljen. Mb02, eller vagn 210 bör väl inte vara det. Vi skulle kunna diskutera kring huruvida M24 var mustanger.

M24 är en M23-korg men vagnen manövreras med pedalkontroller och är multipelkörbar Om M24 är mustang - hur är det då för M25/28/29? dessa är ju inte mustanger. Skulle jag ge mig på en katalogisering skulle jag kalla M24/M25/M28/M29 för pedalvagnar och M22/M23 för mustanger.
(Även om det är svindlande lätt att bygga om en M23 till M24 och tvärt om.)

Med samma resonemang faller GSS 22-24 ur mustangfamiljen, eftersom dessa i princip är M24-vagnar i tvåriktningsutförande och därmed är Gävlevagnarna av en modernare konstruktion än mustangen.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Olle L

Definition på Mustang

Inlägg av Olle L »

Förslag till mustangdefinition: Rattmanövrerad enriktningsvagn.

Det skulle stämma in på Norrköpings M48 och M51, Helsingborgs F, Malmö G, Göteborgs M22-M23 och Stockholms A25-A27.

Har det funnits fler Mustanger ?

Mustangernas efterföljare, M58 och M67 i Norrköping och M25-M29 i Göteborg är pedalmanövrerade.

/OLLE
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
Andy

Re: Definition på Mustang

Inlägg av Andy »

Olle L skrev:Förslag till mustangdefinition: Rattmanövrerad enriktningsvagn.

Det skulle stämma in på Norrköpings M48 och M51, Helsingborgs F, Malmö G, Göteborgs M22-M23 och Stockholms A25-A27.

Har det funnits fler Mustanger ?

Mustangernas efterföljare, M58 och M67 i Norrköping och M25-M29 i Göteborg är pedalmanövrerade.

/OLLE
Vi har jo også MBO / SM53 vognene i Oslo som er rattmanøvrerte enretningsvogner, og da kan vel de også kalles mustanger!

Andreas
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Daniel Nordling skrev:Om man skall vara petig är Mustang en hästras som lever vilt i västra
Tack, det hade jag ingen aning om.
TonyM skrev:osäkert om det var flygplanet eller spårvagnen som hette mustang först...
Det är jag emellertid helt säker på: Flygplanet var först. Den första Mustangen (P51A) flög 1940 och var på förband 1942 och hette Mustang i England redan från början. Den "svenska" mustangenvarianten P51D flög något år senare. De första Mustangerna i svenska flygvapnet var nödlandade flygplan 1943-44 och första levererans av inköpta plan skedde i april 1945. Den första spårvagnsmustangen kom 1946, även om utvecklingem började ett par-tre år tidigare.

Det där om att det skulle vara speciellt vanligt att FV-personal skulle knäcka extra inom spårvägen har jag aldrig sett tidigare. Det verkar däremot inte alls otroligt - i synnerhet om man känner till löneläget i flygvapnet, särskilt hos markpersonalen. Det fanns ju en hel del städer som hade både spårväg och flygflottilj (Norrköping (F13), Uppsala(F16), Stockholm (F2, F8 och F18), Göteborg (F9) och fram till 1944 Malmö(F10)).

Det finns säkert massor att komplettera med...

mvh/ Jörgen G
Senast redigerad av Jörgen_G den torsdag 13 februari 2003 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Andy skrev:Vi har jo også MBO / SM53 vognene i Oslo som er rattmanøvrerte enretningsvogner, og da kan vel de også kalles mustanger!
Andreas
Visst, men apropå min fråga i ett tidigare inlägg om att Mustang är en unik svensk spårvagnsbeteckning:
Har MBO/SM53-vagnarna kallats för mustanger i Oslo?

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jörgen Gustavsson skrev:
Andy skrev:Vi har jo også MBO / SM53 vognene i Oslo som er rattmanøvrerte enretningsvogner, og da kan vel de også kalles mustanger!
Andreas
Visst, men apropå min fråga i ett tidigare inlägg om att Mustang är en unik svensk spårvagnsbeteckning:
Har MBO/SM53-vagnarna kallats för mustanger i Oslo?

mvh/ Jörgen G
de var omtalt som mustanger i en artikkel i Lokaltrafikk, husker desverre ikke hvilket nummer!
Mesteparten av den elektriske utrustningen og boggiene på vognene er jo svensk produsert

Dog ble vognene mest kalt HØKA i Oslo, dette kommer av produsenten av vognkassen, nemmelig Hønefoss Karroserifabrikk!

Andreas
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Andy skrev:Mesteparten av den elektriske utrustningen og boggiene på vognene er jo svensk produsert
Boggi og det elektrisk kom fra Hägglund, teknisk sett er vognene ganske like GS M23 (om ikke identiske....)

Y
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Yngve skrev:
Andy skrev:Mesteparten av den elektriske utrustningen og boggiene på vognene er jo svensk produsert
Boggi og det elektrisk kom fra Hägglund, teknisk sett er vognene ganske like GS M23 (om ikke identiske....)

Y
Kontrollere og boggier med motorer OSV skal uten videre gå om hverandre, dog så tror jeg at hjulringene er noe forsjellige i Göteborg og Oslo.........

Andreas
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Andy skrev: Kontrollere og boggier med motorer OSV skal uten videre gå om hverandre, dog så tror jeg at hjulringene er noe forsjellige i Göteborg og Oslo.........

Andreas
Oslo har alltid trodd at man hadde Jernbaneprofil på sporvognene sine. Etter to tilfeller med SL79 i pukken på Majorstuen T-banestasjon (Hva nå enn den skulle der etter....) midt i rushet, så har man endelig lært forskjellen på hjul-profilene.

Y
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Yngve skrev:
Andy skrev: Kontrollere og boggier med motorer OSV skal uten videre gå om hverandre, dog så tror jeg at hjulringene er noe forsjellige i Göteborg og Oslo.........

Andreas
Oslo har alltid trodd at man hadde Jernbaneprofil på sporvognene sine. Etter to tilfeller med SL79 i pukken på Majorstuen T-banestasjon (Hva nå enn den skulle der etter....) midt i rushet, så har man endelig lært forskjellen på hjul-profilene.

Y
Vell, den ene gangen var for at man skulle teste en leddvogn og en SM83 på 750 volt, og den andre gangen var vell feiring før avsluttning av kjøreledningen mellom Montebello og Majorstuen med rygg mot rygg koblet leddvognstog.

Forøvrig så er det diskusjon på om at det er noe med boggiene på SL79 som er problemet, siden man har kjørt både gullfisk og Tatra på samme stedet uten avsporinger!

Andreas
Johannes Erra

Inlägg av Johannes Erra »

Olle L frågade tidigare i denna tråd om det har funnits andra mustanger än de i Norrköping Helsingborg, Malmö, Göteborg och Stockholm.
I Helsingfors kallades fyraxliga vagnarna 301-330 mustanger (typ HM IV). Dessa var enriktningsvagnar med rattmanövrering, vagnarna var i trafik åren 1955-1985.

mvh
J Erra
AGR
Kontakt:

Mustang

Inlägg av AGR »

När mustangen var ny så fans det värnpiktiga flygare. Enligt en historia så var det en sådan pilot, som när han fick utbildning på A25 sade oj oj att köra den här vagnen är som att flyga en Mustang, och så fick spårvagnen sitt namn.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Mustang

Inlägg av Jörgen_G »

17AGR skrev:När mustangen var ny så fans det värnpiktiga flygare. Enligt en historia så var det en sådan pilot, som när han fick utbildning på A25 sade oj oj att köra den här vagnen är som att flyga en Mustang, och så fick spårvagnen sitt namn.
Tack, tänkte inte på att det kunde vara spårvägare som var värnpliktiga flygare när det talades om personalunion mellan spårvagsbolagen och flygvapnet i ett tidigare inlägg. Men det borde det naturligtvis ha funnits en och annan värnpliktig flygare i bland spårvägarna. Känner mig också tillfreds med att någon kan återge hur kopplingen mellan spårvagnsmustangen och flygplansmustangen kan ha gått till.

mvh/ Jörgen G
Skriv svar