I slutet av 1970 talet arbetade jag med under en tid med en person som var byggnadsingenjör. Han hade arbetat som platschef när Skansens Bergbana renoverades / byggdes om några år tidigare. Han berättade att han då var tvungen att ringa ett specielt telefonnummer varje gång man skulle spränga eller göra en kraftigare borrning i berget. Detta för att inte utlösa larmet för det under bergbanan liggande bergrummet där Sveriges guldresärv förvarades. Han kunde gå ed på att det var sant. Jag vet inte om guldet fortfarande ligger kvar där men det är ju en intresant tanke.
M.V.H
CB.
Igenmurad tunnel vid Hornstull
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
guldreserven . . .
guldreserven . . .
Var det inte i Bodens fästning den förvarades?
undrar VeVeN
undrar VeVeN
Re: guldreserven . . .
Nej, det är bara vad de har velat få oss att tro. Förresten, vilken guldreserv? Gick inte den åt när vi köpte Norge av britterna på 1800-talet?VeVen skrev:guldreserven . . .
undrar VeVeN

-
Klart att guldreserven finns på hemlig ort. Jag har för mig att stora delar av den inte ens befinner sig i Sverige.Nima skrev:Den där guldreserven ligger på "hemlig ort".
Det lästa jag i en notis i tidningen för nån vecka sen.
Dock så tror jag att det är mycket smarater att lägga den i ett bergrum ute i skogen än på Djurgården...
Guldreserv är förresten inte lika viktigt i dag när valutavärdena inte längre baseras på guld utan på "förtroende" för de olika staternas ekonomi och politik. Den svenska riksbanken de senaste decennierna sålt mycket guld och i stället investerat i valuta och obligationer och TT formulerade det nyligen som att "traditionen att hålla en guldreserv är på utdöende". Den svenska guldreserven utgör numer endast 10 % av guld- och valutareserven.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!