Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tolvantrafikant skrev:I Alvik vore det väldigt bra med en tavla som visar hur många minuter det är kvar till 12:an har avgång.När man kommer med tunnelbanan har man aldrig pejl på detta utan springer då ofta i onödan.Tänk så skönt om man kunde se på en tavla -Aha! Tre minuter kvar,jag behöver inte springa.
Det är väl bara att ha en tidtabell i innerfickan så kan du titta själv.
Eller varför inte skriva ut en egen? Här är länken:
Tolvantrafikant skrev:Har framfört detta för en massa år sedan till SL,men vem lyssnar, egentligen, på trafikanterna där kan man undra?Är kanske mest ett spel för galleriet detta med kundtjänst och trafikantsynpunkter?
Ja, där slog du huvudet på spiken!
SL:s kundtjänst är egentligen en sorts psykologlinje, som använder SL:s medel till att få folk att känna sig bättre utan att något egentligen blir bättre. Inget ont i det, men det är ju kanske inte det man tror att den är till för.
Trams!
Skriver du ett mail till SLs kundtjänst går det dels till SL, dels till ansvarig hos berörd entreprenör. I mitt arbete tar jag del av sådana kundtjänstrapporter och konstruktiva förslag mottages med största tacksamhet, framför allt de som inte kostar alltför mycket att genomföra.
Dock kan jag hålla med om att SL kanske borde bli tydligare med att visa hur kundsynpunkterna behandlas. Varför inte publicera ett urval intressanta förslag som kommit in? Kommentera när de kommer att genomföras, eller varför det inte går. Jag vet mycket väl hur det känns att höra av sig till en kundtjänst som bara känns som ett svart hål, men ett seriöst företag vidarebefordrar alla synpunkter till ansvarig, även om denne naurligtvis inte har tid att svara själv.
Tolvantrafikant skrev:I Alvik vore det väldigt bra med en tavla som visar hur många minuter det är kvar till 12:an har avgång.När man kommer med tunnelbanan har man aldrig pejl på detta utan springer då ofta i onödan.Tänk så skönt om man kunde se på en tavla -Aha! Tre minuter kvar,jag behöver inte springa.
Det är väl bara att ha en tidtabell i innerfickan så kan du titta själv.
Eller varför inte skriva ut en egen? Här är länken:
Betydligt lättare och bättre med en tocken där eletronisk tavla än en tidtabell i varje innerficka!På sommaren har man inte ens innerficka möjligtvis en bakficka.Tavlan finns däremot alltid att beskåda och då behöver man inte rota i innerfickan efter en tidtabell som förmodligen ligger i en annan innerficka än just den innerfickan man letar i just när tunnelbanetåget närmar sig Alvik och man vill veta när tolvan skall avgå-Snart eller om en stund...Springa eller coola
Hellre en skylt än en tidtabell i varje innerficka
Mattias Henriksson skrev:Trams!
Skriver du ett mail till SLs kundtjänst går det dels till SL, dels till ansvarig hos berörd entreprenör. I mitt arbete tar jag del av sådana kundtjänstrapporter och konstruktiva förslag mottages med största tacksamhet, framför allt de som inte kostar alltför mycket att genomföra.
Oj, det var hårda ord för att komma från en som uppenbarligen har nyckeln till kassaskåpet eller åtminstone vet var den är gömd någonstans. Tänk om verkligheten vore så där också?
Vill man göra det hela riktigt ultra-hitech så skulle man ha ett system som via radio eller liknande överför info till tunneltågen, så att displayerna inne i C20-vagnar påväg mot alvik kan visa hur lång tid man beräknas ha på sig att byta till både nockebybanan och tvärbanan. DET vore verkligen en fräck grej.
Finns det NÅGON kollektivtrafik som har den typen av information? Det skulle ju inte vara särskilt svårt att konstruera heller faktiskt. Samma system skulle kunna användas vid övriga bytespunkter också.