Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ett helt tåg liknande C1/C2 såg jag rullandes förra året på Rödalinjen. (ur trafik) Den stannade i liljeholmen, skulle kanske in i depån.
Hela tåget va i mycket bra skick och med gammla reklamskyltar och gammla SL märken.. vad jag kommer ihåg iaf. så va det inte SS. Men det skulle de nog inte ens våga köra runt med i dagens samhälle då de direkt skulle förknippas med nazityskland och vips så är hela SL rasister..
Vilket fall som helst så undrar jag om någon har intressant info om detta tåg, tex. om det är från museum och bara på en "hålla-vid-liv-runda" eller vad?
Tycker det är jävligt synd att allting ska bytas till C20 och vad jag vet så kommer gammlingarna aldrig mer få komma ut i trafik om något år? Skulle iof. va grymt om dagens vagnar plötsligt kom när man stog på perrongen om 5år som en överraskning :P
Det du såg var museitåget bestående av 3st C2or och 1st C3a. Tåget körs ibland på Tub 2 för att vagnarna ska få röra på sig. Att man kör på bana 2 beror på att C2orna endast har det gamla H-S systemet, och för att köra på Tub 1 så måste H-S systemet urkopplas. Körning får då endast ske med STH 30 km/h och under övervakning av ett medföljande trafikbefäl. Vagnarna är faktiskt försedda med SS emblem. Se bilden
Vad tråkigt att det inte fanns resurser till nya hyttsignalsystemet också. Hade räckt med två av C2orna. Borde väl gått att installera paneler o.dyl. på ett acceptabelt sätt i en hytt per vagn.
MemberTryout skrev:Vad är skillnadn mellan C2 och C3?
Föreslår att du letar dig Vagnhallen (http://web.ss.se/vagnhallen/) på härvarande webbplats. Där finns väldigt mycket data om väldigt många lokaltrafikfordon.
17AGR skrev:Det du såg var museitåget bestående av 3st C2or och 1st C3a. Tåget körs ibland på Tub 2 för att vagnarna ska få röra på sig. Att man kör på bana 2 beror på att C2orna endast har det gamla H-S systemet, och för att köra på Tub 1 så måste H-S systemet urkopplas. Körning får då endast ske med STH 30 km/h och under övervakning av ett medföljande trafikbefäl. Vagnarna är faktiskt försedda med SS emblem. Se bilden
De gånger jag åkt på gröna, ettan, när tåget gått där så har det vad jag tyckt gått bra mycket fortare än 30. var det vara en känselvilla?