X60 fråga
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
6015+6016 ingick i det tåg jag åkte med i torsdags till Sumpan..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: fredag 20 maj 2005 0:28
- Ort: Stockholm
Jag tror att det är så att när 6001-6004 byggdes så hade Alstom och/eller SL inte helt bestämt sig på en del detaljer, så 6001-6004 är en aning avvikande från 6005+, och har därför fått stanna i Alstoms fabrik; dom ska modifieras så att dom är lika alla andra, men konstruktionen av nya är prioritet för tillfället.
Tack, det förklarar varför jag inte har sett dom...andreaspain skrev:Jag tror att det är så att när 6001-6004 byggdes så hade Alstom och/eller SL inte helt bestämt sig på en del detaljer, så 6001-6004 är en aning avvikande från 6005+, och har därför fått stanna i Alstoms fabrik; dom ska modifieras så att dom är lika alla andra, men konstruktionen av nya är prioritet för tillfället.

- aik_putte
- Inlägg: 2945
- Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
- Ort: Stora Mellösa (Örebro)
- Kontakt:
Dom kör väl i princip hela tiden nu..?
Bara imorse på väg till skolan såg jag 3st X60 på Bålsta linjen...
Bara imorse på väg till skolan såg jag 3st X60 på Bålsta linjen...
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
Njae, jag har för mig att de inte kör X60 på Bålsta-Nynäshamnturerna eftersom detta kräver koppling i Västerhaninge (p.g.a. att plattformarna på sträckan Nynäshamn-Västerhaningen endast rymmer 1 X60-vagn). Dock kan man se X60 i Nynäshamn på "snabbtåget" som avgår 0707 eftersom detta inte kopplas i Västerhaninge. Däremot används X60 flitigt på turerna som går Kungsängen-Västerhaninge.aik_putte skrev:Dom kör väl i princip hela tiden nu..?
Bara imorse på väg till skolan såg jag 3st X60 på Bålsta linjen...
Jag tror även att de flesta förarna (rätta mig om jag har fel) nu har fått utbildning på X60 vilket innebär att man inte heller behöver anpassa turerna efter förarnas arbetstiden på samma sätt som förut, alltså kan man se X60 lite närsom (på samma sätt som man i tunnelbanan inte har en specifik tidtabell för C20)
Dom förarna som har fått utbildning på X60 kör endast X60 men nu på senare tid har det blivit en liten intern strejk bland några förare som vägrar att köra X60.37368 skrev:Njae, jag har för mig att de inte kör X60 på Bålsta-Nynäshamnturerna eftersom detta kräver koppling i Västerhaninge (p.g.a. att plattformarna på sträckan Nynäshamn-Västerhaningen endast rymmer 1 X60-vagn). Dock kan man se X60 i Nynäshamn på "snabbtåget" som avgår 0707 eftersom detta inte kopplas i Västerhaninge. Däremot används X60 flitigt på turerna som går Kungsängen-Västerhaninge.aik_putte skrev:Dom kör väl i princip hela tiden nu..?
Bara imorse på väg till skolan såg jag 3st X60 på Bålsta linjen...
Jag tror även att de flesta förarna (rätta mig om jag har fel) nu har fått utbildning på X60 vilket innebär att man inte heller behöver anpassa turerna efter förarnas arbetstiden på samma sätt som förut, alltså kan man se X60 lite närsom (på samma sätt som man i tunnelbanan inte har en specifik tidtabell för C20)
Idag får även nya pendeltåget hård kritik i "Lokaltidningen Mitt i". Huvudrubriken på framsidan (i Sollentuna-upplagan i varje fall) lyder:
"Nya pendeln ett hån mot blinda"
Anledningen är den att man har slutat med central dörröppning.
Jag som tyckte det var ett så bra initiativ.
Nu lär väl inte SL överväga att fortsätta med det om man får ordning på värmen antar jag.
Hur kan det vara så svårt för synskadade att trycka på knappen? Syns den dåligt eller? Hur fungerar det på tvärbanan, roslagsbanan och liknande för de synskadade? Lär man sig inte efter ett tag vart man ska trycka som synskadad?
Jag som hoppades på att knapptryckning skulle införas på tunnelbanan också. I alla fall utomhusstationerna där väldigt få kliver av och på. Har man det på några stationer redan nu?
"Nya pendeln ett hån mot blinda"
Anledningen är den att man har slutat med central dörröppning.
Jag som tyckte det var ett så bra initiativ.
Nu lär väl inte SL överväga att fortsätta med det om man får ordning på värmen antar jag.
Hur kan det vara så svårt för synskadade att trycka på knappen? Syns den dåligt eller? Hur fungerar det på tvärbanan, roslagsbanan och liknande för de synskadade? Lär man sig inte efter ett tag vart man ska trycka som synskadad?
Jag som hoppades på att knapptryckning skulle införas på tunnelbanan också. I alla fall utomhusstationerna där väldigt få kliver av och på. Har man det på några stationer redan nu?
Värmen verkar iallafall de ha fått ordning på. Knapptryckning i t-banan används ofta på utomhus ändstationer.Sture! skrev:Idag får även nya pendeltåget hård kritik i "Lokaltidningen Mitt i". Huvudrubriken på framsidan (i Sollentuna-upplagan i varje fall) lyder:
"Nya pendeln ett hån mot blinda"
Anledningen är den att man har slutat med central dörröppning.
Jag som tyckte det var ett så bra initiativ.
Nu lär väl inte SL överväga att fortsätta med det om man får ordning på värmen antar jag.
Hur kan det vara så svårt för synskadade att trycka på knappen? Syns den dåligt eller? Hur fungerar det på tvärbanan, roslagsbanan och liknande för de synskadade? Lär man sig inte efter ett tag vart man ska trycka som synskadad?
Jag som hoppades på att knapptryckning skulle införas på tunnelbanan också. I alla fall utomhusstationerna där väldigt få kliver av och på. Har man det på några stationer redan nu?
Jag håller med dig!Joel skrev:Man bör fortsätta med individuell dörröppning. Synskadade klarar att trycka på knappen vid övergångsställen, så vad är problemet? Man kan inte anpassa ett helt samhälle efter en mindre grupp, det fungerar inte så.

Generellt sett , hur går det för dessa kärror nu? Finns det kvarsående barnsjukdiomar som man ännu inte har fått bukt med? (mässling, röda hund, påssjuka. . .)Sparkfot skrev:Värmen verkar iallafall de ha fått ordning på. Knapptryckning i t-banan används ofta på utomhus ändstationer.Sture! skrev:Idag får även nya pendeltåget hård kritik i "Lokaltidningen Mitt i". Huvudrubriken på framsidan (i Sollentuna-upplagan i varje fall) lyder:
"Nya pendeln ett hån mot blinda"
Anledningen är den att man har slutat med central dörröppning.
Jag som tyckte det var ett så bra initiativ.
Nu lär väl inte SL överväga att fortsätta med det om man får ordning på värmen antar jag.
Hur kan det vara så svårt för synskadade att trycka på knappen? Syns den dåligt eller? Hur fungerar det på tvärbanan, roslagsbanan och liknande för de synskadade? Lär man sig inte efter ett tag vart man ska trycka som synskadad?
Jag som hoppades på att knapptryckning skulle införas på tunnelbanan också. I alla fall utomhusstationerna där väldigt få kliver av och på. Har man det på några stationer redan nu?
undrar VeVeN
Det går upp och ner. Man får ta dag för dag ibland mår dom bra och ibland uruselt.VeVen skrev:Generellt sett , hur går det för dessa kärror nu? Finns det kvarsående barnsjukdiomar som man ännu inte har fått bukt med? (mässling, röda hund, påssjuka. . .)Sparkfot skrev:Värmen verkar iallafall de ha fått ordning på. Knapptryckning i t-banan används ofta på utomhus ändstationer.Sture! skrev:Idag får även nya pendeltåget hård kritik i "Lokaltidningen Mitt i". Huvudrubriken på framsidan (i Sollentuna-upplagan i varje fall) lyder:
"Nya pendeln ett hån mot blinda"
Anledningen är den att man har slutat med central dörröppning.
Jag som tyckte det var ett så bra initiativ.
Nu lär väl inte SL överväga att fortsätta med det om man får ordning på värmen antar jag.
Hur kan det vara så svårt för synskadade att trycka på knappen? Syns den dåligt eller? Hur fungerar det på tvärbanan, roslagsbanan och liknande för de synskadade? Lär man sig inte efter ett tag vart man ska trycka som synskadad?
Jag som hoppades på att knapptryckning skulle införas på tunnelbanan också. I alla fall utomhusstationerna där väldigt få kliver av och på. Har man det på några stationer redan nu?
undrar VeVeN

På helger kan du se X60 på Bålsta - Nynäs då det går korta tåg i dom omloppen. Vardagar är det tre omlopp efter varandra som är X60. 06.08, 06.38 och 07.08 från Kungsängen.37368 skrev:
Njae, jag har för mig att de inte kör X60 på Bålsta-Nynäshamnturerna eftersom detta kräver koppling i Västerhaninge (p.g.a. att plattformarna på sträckan Nynäshamn-Västerhaningen endast rymmer 1 X60-vagn). Dock kan man se X60 i Nynäshamn på "snabbtåget" som avgår 0707 eftersom detta inte kopplas i Västerhaninge. Däremot används X60 flitigt på turerna som går Kungsängen-Västerhaninge.
Jag tror även att de flesta förarna (rätta mig om jag har fel) nu har fått utbildning på X60 vilket innebär att man inte heller behöver anpassa turerna efter förarnas arbetstiden på samma sätt som förut, alltså kan man se X60 lite närsom (på samma sätt som man i tunnelbanan inte har en specifik tidtabell för C20)
På Märsta - Södertälje skall det vara två omlopp. 05.12 från Cst samt 06.48 från Södertälje.
Alla förare är långt ifrån utbildade. På en höft kanske det är 50-60 stycken av 240 som fått utbildning, så specialturer med X60 finns och det är fortfarande ett trixande att få utbildad personal på rätt ställe.
Mvh Rojje
Jag tror halva svaret ligger i det du citerade, "Nya pendeln ett hån mot blinda". Ja, knappen syns faktiskt riktigt dåligt om man är blind.Sture! skrev:Hur kan det vara så svårt för synskadade att trycka på knappen? Syns den dåligt eller? Hur fungerar det på tvärbanan, roslagsbanan och liknande för de synskadade? Lär man sig inte efter ett tag vart man ska trycka som synskadad?
Vad gäller de andra typerna av tåg är det inte så mycket att göra åt dem men nu har det ju utlovats ett tåg som även synskadade kan använda och då känns det självklart trist för dem att inte kunna göra det för att de måste hitta en förhållandevis liten knapp på en förhållandevis stor plåtyta.
Det kan ju vara så också att de hittar fram till dörrarna med hjälp av ljudet som hörs när de öppnas, är det ingen som öppnar blir det inget ljud och då är det inte lätt att hitta.Sparkfot skrev:Jag håller med dig!Jag minns en blind man vid Skanstull som varje morgon åkte med t-banan och gick av vid skanstull varje morgon, utan någon som helst hjälp gick han på plattformen och upp till övergånsställerna,förmodligen för att han lärde sig att memorera vägen. Bara för att dom är blinda så har dom fortfarande känsel och känner då förmodligen knappen på dörrarna.
Igår klev ett synskadat par på vid Farsta Strand med vita käppar. Dom hade inga större problem att hitta knappen eller dörrarna. Dörrarna är ju i kontrast gentemot övriga tåget, likaså knappen på insidan (ljus dörr, mörk "pil" i mitten där knappen finns). Tror att om en synskadad åker och "tränar" en till två gånger går det alldeles utmärkt. Dom som åker på egen hand brukar vara väldigt duktiga på att lösa dom problem som kan uppstå längs med vägen. Klarar man inte knappen har man nog haft svårt att komma till stationen på egen hand.Sture! skrev:Lär man sig inte efter ett tag vart man ska trycka som synskadad?
Hoppas att den centrala dörröppningen inte införs igen. Det kommer att ge problem på vintern, värmen åker ut. Till sommaren blir det tvärtom, kylan smiter ut och AC:n jobbar till ingen nytta.
Mvh Rojje