Sida 1 av 2

Gröna linjens trafikering

Postat: torsdag 16 juni 2022 10:03
av twr
Är det någon som har, eller kan länka till, en enkel sammanställning över hur Gröna linjen trafikeras idag, inklusive mellantrafik etc? I Västerort förekommer ju ett antal varianter. Förekommer det fortfarande vändningar vid Odenplan? När vänder man i Alvik, Åkeshov, Vällingby? Vilken turtäthet har Skarpnäcksgrenen och Farstagrenen under olika tider på dygnet?

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: lördag 18 juni 2022 7:47
av Enceladus
Gröna linjens trafikering har ändrats en del med åren, till exempel vilken linje som går till Hässelby strand eller vilken gren som har den nattliga lillpendeln (tidigare Skarpnäcksgrenen, nu Hagsätragrenen). Själva trafikutbudet har dock inte ändrats så mycket. Generellt sett har gröna linjen samma trafikutbud som röda linjen, med förstärkningar i högtrafik, lågtrafik kvällar samt tunnelbanans unika mellantrafik (helger 18-21). Observera att tiderna är ungefärliga.

Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)

Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar

Mellantrafik vardagar 9-14, 19-21 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)

17 Skarpnäck-Åkeshov (några enstaka tåg till Vällingby på kvällar)
18 Farsta strand-Alvik
19 Hagsätra-Hässelby strand

Mellantrafik helger 9-18 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)

17 Skarpnäck-Åkeshov
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Alvik

Mellantrafik helger 18-21 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)

17 Skarpnäck-Odenplan
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Alvik

Lågtrafik 21-1 (tre linjer med 15-minuterstrafik, totalt 12 tåg/h; halverad turtäthet på vardagar 0-1, totalt 6 tåg/h)

17 Skarpnäck-Odenplan/Åkeshov (den senare på fredagar och lördagar)
18 Farsta strand-Alvik (några enstaka tåg till Vällingby på söndagar)
19 Hagsätra-Hässelby strand

Nattrafik 1-3 (tre linjer med 30-minuterstrafik, totalt 6 tåg/h)

17 Skarpnäck-Odenplan
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Åkeshov

Nattrafik 3-6 (två linjer med 30-minuterstrafik samt lillpendel, totalt 4 tåg/h)

17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Gullmarsplan

Lågtrafik helger 6-9 (två linjer med 15-minuterstrafik samt lillpendel, totalt 8 tåg/h)

17 Skarpnäck-Hässelby strand
18 Farsta strand-Alvik
19 Hagsätra-Gullmarsplan

Sträckan Odenplan-Alvik riskerar alltså försämringar under stora delar av dygnet när Arenastadsgrenen öppnar...

Gröna linjen och röda linjen har förvånansvärt lik trafik på de gemensamma sträckorna. Nattrafiken är rentav identisk.

Den enda tiden på dygnet då blå linjen har högre turtäthet är helger 1-2. Se även detta inlägg för andra absurditeter i tunnelbanans trafikering.

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: lördag 18 juni 2022 16:41
av daniel_s
Enceladus skrev: lördag 18 juni 2022 7:47 Gröna linjens trafikering har ändrats en del med åren, till exempel vilken linje som går till Hässelby strand eller vilken gren som har den nattliga lillpendeln (tidigare Skarpnäcksgrenen, nu Hagsätragrenen).
Ja vid varje tidtabellsskifte brukar man lägga alla ettans ändstationer i en hatt och dra några nya kombinationer; numera gärna olika för olika veckodagar också. Det kan faktiskt variera från varv till varv, vilket medger en mer effektiv användning av vagnparken än det gamla systemet med fasta linjer som var anpassat till att tågen hade tryckta sidoskyltar som tog flera minuter per tåg att skylta om.

Att det är linje 19 som vänder vid Gullmarsplan i nattrafiken är i alla fall bra då det är vad bangårdslayouten där är byggd för. Genom den tillfälliga (nyspråk för ”permanenta”) ombyggnaden har den faktiskt kommit att passa ännu bättre för det då man nu kan ha samtidiga tågvägar i båda riktningarna. De där två minuternas omstigningstid skulle egentligen kunna minskas till noll, eller åtminstone till en minut.

”Lillpendel” är för övrigt ett pendeltågsuttryck som blir något tautologiskt i övriga trafikslag.

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: lördag 18 juni 2022 17:06
av Enceladus
daniel_s skrev: lördag 18 juni 2022 16:41 ”Lillpendel” är för övrigt ett pendeltågsuttryck som blir något tautologiskt i övriga trafikslag.
Jag lärde mig detta uttryck av skribenten själv!

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: lördag 18 juni 2022 17:26
av daniel_s
Enceladus skrev: lördag 18 juni 2022 17:06
daniel_s skrev: lördag 18 juni 2022 16:41 ”Lillpendel” är för övrigt ett pendeltågsuttryck som blir något tautologiskt i övriga trafikslag.
Jag lärde mig detta uttryck av skribenten själv!
Man är ju bara människa! :-D

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: lördag 18 juni 2022 19:36
av Odd
Enceladus skrev: lördag 18 juni 2022 7:47 ...
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)

Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar

...
Hur många avgångar vänder vid Odenplan under denna tidsperiod?

(Svar: Mellan kl 06:30-09:00 vänder ett tåg vid Odenplan. Mellan kl 16:00 och 18:00 vänder 0 tåg vid Odenplan. Det kommer bli en väldigt gles trafikering av blindtarmen Gulalinjen under rusningstid...)

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: lördag 18 juni 2022 19:42
av daniel_s
Odd skrev: lördag 18 juni 2022 19:36
Enceladus skrev: lördag 18 juni 2022 7:47 ...
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)

Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar

...
Hur många avgångar vänder vid Odenplan under denna tidsperiod?
Noll.

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 12:54
av Enceladus
Odd skrev: lördag 18 juni 2022 19:36
Enceladus skrev: lördag 18 juni 2022 7:47 ...
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)

Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar

...
Hur många avgångar vänder vid Odenplan under denna tidsperiod?

(Svar: Mellan kl 06:30-09:00 vänder ett tåg vid Odenplan. Mellan kl 16:00 och 18:00 vänder 0 tåg vid Odenplan. Det kommer bli en väldigt gles trafikering av blindtarmen Gulalinjen under rusningstid...)
Det beror väl på när högtrafiken anses börja. Som sagt vänder några avgångar vid Odenplan klockan 6. Men inte i maxtimmen.

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 13:19
av daniel_s
Innan man förstörde banan med nytt signalsystem och nya vagnar så vände vart femte tåg vid Odenplan i rusningen, men numera är det tyvärr inte en fungerande trafiklösning. Nu är det ju inget självändamål att vända tåg där, och när solnagrenen öppnas bortfaller ju behovet ännu mer. Kommer vändspåret ens att finnas kvar eller måste det stryka på foten för att möjliggöra solnagrenens anslutning?

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 13:27
av LÅ1
daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:19 Innan man förstörde banan med nytt signalsystem och nya vagnar så vände vart femte tåg vid Odenplan i rusningen, men numera är det tyvärr inte en fungerande trafiklösning. Nu är det ju inget självändamål att vända tåg där, och när solnagrenen öppnas bortfaller ju behovet ännu mer. Kommer vändspåret ens att finnas kvar eller måste det stryka på foten för att möjliggöra solnagrenens anslutning?
Jag har åkt med ett tåg som vände vid Odenplan en gång för inte allt för länge sedan. Senaste året i alla fall. Men det var väl då till följd av någon trafikstörning antar jag.

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 13:46
av kildor
daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:19 Kommer vändspåret ens att finnas kvar eller måste det stryka på foten för att möjliggöra solnagrenens anslutning?
Det ser ut som att det kommer finnas kvar:
https://www.nyatunnelbanan.sll.se/wp-co ... 1_RevA.pdf (spårplan, sidan 56)

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 13:59
av daniel_s
kildor skrev: söndag 19 juni 2022 13:46
daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:19 Kommer vändspåret ens att finnas kvar eller måste det stryka på foten för att möjliggöra solnagrenens anslutning?
Det ser ut som att det kommer finnas kvar:
https://www.nyatunnelbanan.sll.se/wp-co ... 1_RevA.pdf (spårplan, sidan 56)
Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 14:03
av Diripsi
daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:59 Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.
Menar du att tågen från S:t Eriksplan skulle köra på vändspåret fram till Odenplan? Hur skulle det öka kapaciteten?

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 14:14
av daniel_s
Diripsi skrev: söndag 19 juni 2022 14:03
daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:59 Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.
Menar du att tågen från S:t Eriksplan skulle köra på vändspåret fram till Odenplan? Hur skulle det öka kapaciteten?
Inte alla tåg, men om ett tåg närmar sig Sep från Fhp samtidigt som tågväg är låst från Hgs* till Odp så tänker jag att det skulle kunna dra mot vändspåret om detta är ledigt. Då slipper tåget från Fhp krypa in till Sep. Även om det tåget inte kommer fram tidigare till Odp den vägen (vilket det kan i några fall) så minskar sannolikheten att bakomvarande tåg också behöver bromsa = kapacitetsökning.

* HGS är förkortningen för den station som hellre borde ha hetat till exempel ”Torsplan”.

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 14:28
av Diripsi
daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 14:14
Diripsi skrev: söndag 19 juni 2022 14:03
daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:59 Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.
Menar du att tågen från S:t Eriksplan skulle köra på vändspåret fram till Odenplan? Hur skulle det öka kapaciteten?
Inte alla tåg, men om ett tåg närmar sig Sep från Fhp samtidigt som tågväg är låst från Hgs* till Odp så tänker jag att det skulle kunna dra mot vändspåret om detta är ledigt. Då slipper tåget från Fhp krypa in till Sep. Även om det tåget inte kommer fram tidigare till Odp den vägen (vilket det kan i några fall) så minskar sannolikheten att bakomvarande tåg också behöver bromsa = kapacitetsökning.

* HGS är förkortningen för den station som hellre borde ha hetat till exempel ”Torsplan”.
Jag förstår inte riktigt. Innebär inte detta att bakomvarande tåg måste krypa från Sep till Odp istället?

Skillnaden blir ju att konfliktpunkten förflyttas från att vara mitt på linjen till att vara precis innan stationen. Är det det som är den avgörande skillnaden? Får man i allmänhet högre kapacitet om konfliktpunkterna är precis innan stationer, jämfört med om konfliktpunkterna är mittemellan stationer?

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 17:32
av Enceladus
Året innan pandemin hade gröna linjen 553 000 påstigande per vintervardag medan röda linjen hade 508 000 påstigande per vintervardag. Hagsätragrenen hade 37 800 påstigande per vintervardag, och ungefär lika många påstigande på resten av linjen som åkte till Hagsätragrenen. Därmed är det sannolikt att gröna linjen får ungefär lika många resenärer som röda linjen när Hagsätragrenen kopplas loss.

För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 18:47
av daniel_s
Diripsi skrev: söndag 19 juni 2022 14:28 Jag förstår inte riktigt. Innebär inte detta att bakomvarande tåg måste krypa från Sep till Odp istället?

Skillnaden blir ju att konfliktpunkten förflyttas från att vara mitt på linjen till att vara precis innan stationen. Är det det som är den avgörande skillnaden? Får man i allmänhet högre kapacitet om konfliktpunkterna är precis innan stationer, jämfört med om konfliktpunkterna är mittemellan stationer?
Att flytta konfliktpunkten längre fram i körriktningen är i allmänhet positivt för kapaciteten. Det finns ju en viss, men bara en liten överkapacitet i systemet och ju tidigare tågen börjar bromsas desto snabbare är den förbrukad och desto mer omfattande förseningar blir det totalt sett.

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 22:03
av Odd
Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 17:32 ...
För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?
Det går säkert att åstadkomma. Om man halverar tågen och sätter dom på automatdrift så kan man nog klämma in fyra tåg till i timmen och riktning. Antal resenärer är förmodligen ovidkommande, vilket är ett resultat av politisk prestige.

(Jag behöver nog berätta i det finstilta att det är ett visst mått av ironisk ton i detta inlägg)

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 23:43
av twr
Hur många tåg/fordon finns på banan och hur är de fördelade mellan depåer?

Re: Gröna linjens trafikering

Postat: söndag 19 juni 2022 23:59
av daniel_s
twr skrev: söndag 19 juni 2022 23:43 Hur många tåg/fordon finns på banan och hur är de fördelade mellan depåer?
Nu är det ju flera decennier sedan vagnarna tillhörde en viss depå. Men de båda depåerna är ungefär lika stora.