Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr skrev:Finns det några planer för nya fordon på Saltsjöbanan, och när kan de tänkas komma? Kan det finnas samordningsfördelar med en eventuell upphandling av nya fordon på Roslagsbanan?
Borde rentav nya fordon för Saltsjöbanan specificeras så att de är möjliga att anpassas för smalspår?
Är det inte mer lämpligt att samordna Saltsjöbanan med Tvärbanan med tanke på spårvidd, hastighet, läge och framtida planer?
Det behöver utredas förstås. Båda kan vara bra idéer.
Saltsjöbanan är ju relativt lång och skulle gynnas av snabba tåg. Och resandet förväntas bli stort. 180 meters tåg är nog lämpligare än 60 meter eller 90 meter (som förslaget var i "Danvikslösen").
twr skrev:Finns det några planer för nya fordon på Saltsjöbanan, och när kan de tänkas komma? Kan det finnas samordningsfördelar med en eventuell upphandling av nya fordon på Roslagsbanan?
Borde rentav nya fordon för Saltsjöbanan specificeras så att de är möjliga att anpassas för smalspår?
Är det inte mer lämpligt att samordna Saltsjöbanan med Tvärbanan med tanke på spårvidd, hastighet, läge och framtida planer?
Att köra med spårvagnar på SB (gemenligen kallat "göra om SB till spårväg")?
2010 rådde en vild entusiasm över idén att dra Tvärbanan till Slussen via Folkungagatan-Katarinavägen. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=30329
Då skulle Tvärbanans A32-vagnar dumpas på SB och Tvärbanan enbart trafikeras med A35. Det var allt en -ans tur att det inte blev så. Detta sista mest sagt för kännedom
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr skrev:Finns det några planer för nya fordon på Saltsjöbanan, och när kan de tänkas komma? Kan det finnas samordningsfördelar med en eventuell upphandling av nya fordon på Roslagsbanan?
Borde rentav nya fordon för Saltsjöbanan specificeras så att de är möjliga att anpassas för smalspår?
Är det inte mer lämpligt att samordna Saltsjöbanan med Tvärbanan med tanke på spårvidd, hastighet, läge och framtida planer?
Det behöver utredas förstås. Båda kan vara bra idéer.
Saltsjöbanan är ju relativt lång och skulle gynnas av snabba tåg. Och resandet förväntas bli stort. 180 meters tåg är nog lämpligare än 60 meter eller 90 meter (som förslaget var i "Danvikslösen").
Vad har Saltsjöbanan för största tillåtna hastighet? Avståndet mellan Slussen och Saltsjöbaden/Solsidan är cirka 16 km. Tvärbanans och Lidingöbanans vagnar är byggda för 90 km/h. Räcker inte den hastigheten? Är inte accelerationen viktigare på Saltsjöbanan?
Roslagsbanan upprustas för 120 km/h och den hastigheten ska de nya vagnarna ha. Det är ungefär dubbelt så långt mellan T-Centralen och Lindholmen/Österskär. Har inte banorna ganska olika behov?
Enceladus skrev:Roslagsbanan upprustas för 120 km/h och den hastigheten ska de nya vagnarna ha. Det är ungefär dubbelt så långt mellan T-Centralen och Lindholmen/Österskär. Har inte banorna ganska olika behov?
Har också hört att man bygger för 120 km/h, men det verkar som att man inte skyltar för högre hastighet än 100 km/h på de upprustade sträckorna.
Senast redigerad av X12 den söndag 09 februari 2020 14:29, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus skrev:Roslagsbanan upprustas för 120 km/h och den hastigheten ska de nya vagnarna ha. Det är ungefär dubbelt så långt mellan T-Centralen och Lindholmen/Österskär. Har inte banorna ganska olika behov?
Har också hört att man bygger för 120 km/h, men det verkar som att man inte skyltar för högre hastighet 100 km/h på de upprustade sträckorna.
Spårteknisk och signalerad sth är inte nödvändigtvis samma sak, ska man ha högre hastighet kan det krävas utbyggd försignalering, ändringar av vägskydd m m. Sen var man ju egentligen ute efter vagnar med sth 100 men valde (dessbättre!) en fordonstyp med sth 120 så ordet "ska" är ju möjligen lite att skruva på sanningen.
Enceladus skrev:Roslagsbanan upprustas för 120 km/h och den hastigheten ska de nya vagnarna ha. Det är ungefär dubbelt så långt mellan T-Centralen och Lindholmen/Österskär. Har inte banorna ganska olika behov?
Har också hört att man bygger för 120 km/h, men det verkar som att man inte skyltar för högre hastighet 100 km/h på de upprustade sträckorna.
Spårteknisk och signalerad sth är inte nödvändigtvis samma sak, ska man ha högre hastighet kan det krävas utbyggd försignalering, ändringar av vägskydd m m. Sen var man ju egentligen ute efter vagnar med sth 100 men valde (dessbättre!) en fordonstyp med sth 120 så ordet "ska" är ju möjligen lite att skruva på sanningen.
Hr. S och jag är väl ändå överens om att det inte är någon bra idé att göra om SB till spårväg? Detta trots att den vagnillustration som Nacka kommun har på sin sajt om SB:s upphöjning vid Sickla påminner obehagligt mycket om A35: https://www.nacka.se/stadsutveckling-tr ... -startpage
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Något OT, men ändå: hur har det gått med ATC på SB? Här skiljer ju Tvärbanan ut sig genom sitt udda General Electric/Alstom-system jämfört med Siemens ZUB200 (var det väl) på såväl Saltsjöbanan som Lidingöbanan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Såna illustrationer görs väl oftast av arkitekter, som inte bryr sig så mycket om att få trafiken rätt. Även Roslagsbanan brukar oftast illustreras med spårvagnar, eftersom de flesta utanför branschen (och ganska många inom branschen) tror att det är en spårväg. Det finns till exempel illustrationer av Roslagsbanan till Arlanda som visar 60 meters spårvagnståg i stället för 180 meters tåg som det borde vara.
dr Cassandra Nojdh skrev:Något OT, men ändå: hur har det gått med ATC på SB? Här skiljer ju Tvärbanan ut sig genom sitt udda General Electric/Alstom-system jämfört med Siemens ZUB200 (var det väl) på såväl Saltsjöbanan som Lidingöbanan.
222c ja. Några inkörningsproblem har det naturligtvis varit på SB kopplat till applikationen i det enskilda fallet, dessa har utretts och ett som avsåg linjeutrustning har åtgärdats (på garanti givetvis) och ett som avser fordonsutrustningen är på gång att åtgärdas. Men annars är det redan ett knappt år efter starten ett utmärkt system som föraren knappt märker av och som är driftsäkert och enkelt.
dr Cassandra Nojdh skrev:Något OT, men ändå: hur har det gått med ATC på SB? Här skiljer ju Tvärbanan ut sig genom sitt udda General Electric/Alstom-system jämfört med Siemens ZUB200 (var det väl) på såväl Saltsjöbanan som Lidingöbanan.
222c ja. Några inkörningsproblem har det naturligtvis varit på SB kopplat till applikationen i det enskilda fallet, dessa har utretts och ett som avsåg linjeutrustning har åtgärdats (på garanti givetvis) och ett som avser fordonsutrustningen är på gång att åtgärdas. Men annars är det redan ett knappt år efter starten ett utmärkt system som föraren knappt märker av och som är driftsäkert och enkelt.
"...driftsäkert och enkelt", ja just det, precis som på Lidingöbanan. Och till skillnad mot vissa andra system.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Såna illustrationer görs väl oftast av arkitekter, som inte bryr sig så mycket om att få trafiken rätt. Även Roslagsbanan brukar oftast illustreras med spårvagnar, eftersom de flesta utanför branschen (och ganska många inom branschen) tror att det är en spårväg. Det finns till exempel illustrationer av Roslagsbanan till Arlanda som visar 60 meters spårvagnståg i stället för 180 meters tåg som det borde vara.
Det var en skämtsam referens, förstår sig. Det är naturligtvis helt betydelselöst vad Nacka kommun ritar på sina sidor, åtminstone beträffande detta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Såna illustrationer görs väl oftast av arkitekter, som inte bryr sig så mycket om att få trafiken rätt. Även Roslagsbanan brukar oftast illustreras med spårvagnar, eftersom de flesta utanför branschen (och ganska många inom branschen) tror att det är en spårväg. Det finns till exempel illustrationer av Roslagsbanan till Arlanda som visar 60 meters spårvagnståg i stället för 180 meters tåg som det borde vara.
Det var en skämtsam referens, förstår sig. Det är naturligtvis helt betydelselöst vad Nacka kommun ritar på sina sidor, åtminstone beträffande detta.
Ja, det är klart att det inte spelar någon roll och att jag förstår att du vet det.