Lennart Petersen skrev:
Ja det verkar vara 75min regeln du faller på här. En tvåzons (tre kuponger) gäller i 75 min innebärandes att sista bytet ska göras inom den tiden.
Om nu ingen bussförare protesterade på remsans tid så var det nog så att dom inte tittade så noga...
Men om du från början begär en trezonsresa med en extra kupong så blir biljetten giltig i 120min och du torde klara sista bytet vid Danderyds.
Visst är det så. Men problemet är att SL inte ger det resealternativ jag efterfrågar. Om biljettens giltighetstid har gått ut ska man förstås tala om detta och inte fantisera om att en båtresa kan ingå. I detta exempel ska naturligtvis fyrakupongsalternativet komma upp.
Jag har själv utan SLs hjälp listat ut hur jag ska åka, nämligen byte mellan 176 och 607 i Frösunda istf. Danderyds sjukhus. Restiden ökar med 10 minuter men man åker på 3 kuponger.
O.k det var ju en intressant lösning.
Men är det inte så att den bara funkar vissa tider ?
Det funkar bra på förmiddagar med 3 kuponger när jag brukar åka. När man kunde åka på remsan och bytte vid Danderyds sjukhus var det föraren på 607 som avgjorde om man fick åka vidare på sin stämpling, annars stämplade han 3 nya kuponger.
Idag när jag har standardresa 2 kuponger måste jag dels vara observant om det dras nya kuponger vid bytet och dels om jag passerar zongränsen ytterligare en gång. Jag missade detta vid bytet och fuskåkte således. Detta för att SL inte klarar av att tala om att hela resan kostar 4 kuponger.
Bo Rengmark skrev:Det funkar bra på förmiddagar med 3 kuponger när jag brukar åka. När man kunde åka på remsan och bytte vid Danderyds sjukhus var det föraren på 607 som avgjorde om man fick åka vidare på sin stämpling, annars stämplade han 3 nya kuponger.
Idag när jag har standardresa 2 kuponger måste jag dels vara observant om det dras nya kuponger vid bytet och dels om jag passerar zongränsen ytterligare en gång. Jag missade detta vid bytet och fuskåkte således. Detta för att SL inte klarar av att tala om att hela resan kostar 4 kuponger.
Numera är det en icke flexibel maskin som håller koll på "tiden", inte en "snäll flexibel bussförare med eget tänkande"...
Således så har stressen i lokaltrafiken återigen skruvats upp en smula...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Bo Rengmark skrev:Det funkar bra på förmiddagar med 3 kuponger när jag brukar åka. När man kunde åka på remsan och bytte vid Danderyds sjukhus var det föraren på 607 som avgjorde om man fick åka vidare på sin stämpling, annars stämplade han 3 nya kuponger.
Informationen om var zongränsen går är ju tillgänglig för dig, så vad är det du menar att SL har informerat fel om?
Men även på remsans tid hade du ju kunnat begära att få 4 kuponger stämplade och haft en giltig biljett vid bytet i Danderyd.
daniel_s skrev:
Informationen om var zongränsen går är ju tillgänglig för dig, så vad är det du menar att SL har informerat fel om?
SL har inte informerat fel. SLs fel är att man inte vill informera om vad resan kostar innan jag påbörjar resan. Därför ringde jag SL kundtjänst , talade om precis när jag skulle resa och fick svaret 3 kuponger. Hur får jag reda på zongränserna? När jag utvecklar resan på hållplatsnivå i reseplaneraren ges ingen sådan info.
Lennart Petersen skrev:
Men även på remsans tid hade du ju kunnat begära att få 4 kuponger stämplade och haft en giltig biljett vid bytet i Danderyd.
Ringde SL kundtjänst som svararade att detta gäller om man åker i alla zonerna.
daniel_s skrev:
SL har inte informerat fel. SLs fel är att man inte vill informera om vad resan kostar innan jag påbörjar resan. Därför ringde jag SL kundtjänst , talade om precis när jag skulle resa och fick svaret 3 kuponger. Hur får jag reda på zongränserna? När jag utvecklar resan på hållplatsnivå i reseplaneraren ges ingen sådan info.
Lennart Petersen skrev:
Ringde SL kundtjänst som svararade att detta gäller om man åker i alla zonerna.
Ja då bluddrar dom i nattmössan rejält.
Det finns ju absolut inget som hindrar dig från att begära en trezonsresa med 4 kuponger och sedan bara stanna inom 1 eller 2 zoner.
Om man nu vill ha en biljett giltig i 120min. Vem skulle kunna tvinga dig att fortsätta till nästa zon ?
Sen är dom ju så klart slarviga och tittar väl inte ordentligt i tidtabellen när dom säger att det går 3 kuponger.
Men biljettreglerna finns ju tydligt angivna på sl.se , 2-zonsbiljett är giltig i 75 min och sista bytet ska göras innan dess.
Och även zonerna finns förtecknade, även med kartor, på sl.se så det går att klura ut vad biljetten ska kosta.
Lennart Petersen skrev:
Men biljettreglerna finns ju tydligt angivna på sl.se , 2-zonsbiljett är giltig i 75 min och sista bytet ska göras innan dess.
Och även zonerna finns förtecknade, även med kartor, på sl.se så det går att klura ut vad biljetten ska kosta.
Är det bara jag som tycker det är konstigt att man själv ska klura ut resans pris? Att inte få prisuppgift i reseplaneraren och behöva ha med taxebestämmelser och zonkartor på resan reagerarar nog fler än jag på.
Lennart Petersen skrev:
Är det bara jag som tycker det är konstigt att man själv ska klura ut resans pris? Att inte få prisuppgift i reseplaneraren och behöva ha med taxebestämmelser och zonkartor på resan reagerarar nog fler än jag på.
Ja det får väl anses vara en brist i reseplaneraren.
I allmänhet får man en prisuppgift men det verkar vara en del relationer som är så knepiga att den inte klarar av det.
Föreslår att du klagar till SL
Låt mig sammanfatta dina synpunkter Bo: Förut så kunde man åka lite olika vägar och det kostade lite olika från gång till gång, beroende på bussförarens humör. Numera kan man åka lite olika vägar och det kostar lite olika från gång till gång, beroende på biljettmaskinens humör. Vad är nytt egentligen, utöver reseplaneraren?
Jag lyckades få fram det där prisfelmeddelandet för följande resa:
15:10
Stenhamra centrum 16:51
Sjöbergs centrum blåbuss 176buss 607
1 tim 41 min
ca 15:10 Stenhamra centrum
blåbuss 176 blåbuss 176 mot Mörby station
ca 16:29 Danderyds sjukhus
16:35 Danderyds sjukhus
buss 607 buss 607 mot Sollentuna station
16:51 Sjöbergs centrum
Karta
Pris
Pris kunde inte beräknas. Det kan bero på att du sökt en resa där SL:s biljett inte gäller för hela resan, till exempel för resa till Uppsala, till Arlanda C eller med båt.
En gissning att detta felmeddelande kommer upp därför att den första delresan är så lång, att biljetten hinner gå ut innan du kliver på nästa buss. Du hamnar då i en liten taxemässig paradox som kanske systemet inte hanterar. Du kan dock lösa problemet i praktiken genom att lösa en 4-kupongersresa vid första påstigningen, då får du en biljett som gäller i 2 h och sparar två kuponger.
daniel_s skrev:Låt mig sammanfatta dina synpunkter Bo: Förut så kunde man åka lite olika vägar och det kostade lite olika från gång till gång, beroende på bussförarens humör. Numera kan man åka lite olika vägar och det kostar lite olika från gång till gång, beroende på biljettmaskinens humör. Vad är nytt egentligen, utöver reseplaneraren?
Jag lyckades få fram det där prisfelmeddelandet för följande resa:
Stenhamra centrum 16:51
Sjöbergs centrum blåbuss 176buss 607
1 tim 41 min
blåbuss 176 blåbuss 176 mot Mörby station
ca 16:29 Danderyds sjukhus
buss 607 buss 607 mot Sollentuna station
16:51 Sjöbergs centrum
Karta
Pris
Pris kunde inte beräknas. Det kan bero på att du sökt en resa där SL:s biljett inte gäller för hela resan, till exempel för resa till Uppsala, till Arlanda C eller med båt.
En gissning att detta felmeddelande kommer upp därför att den första delresan är så lång, att biljetten hinner gå ut innan du kliver på nästa buss. Du hamnar då i en liten taxemässig paradox som kanske systemet inte hanterar. Du kan dock lösa problemet i praktiken genom att lösa en 4-kupongersresa vid första påstigningen, då får du en biljett som gäller i 2 h och sparar två kuponger.
Eller också är problemet att det i just detta fall är exakt 75 minuter mellan första och andra påstigning. Det kan alltså vara en fråga om sekunder som avgör ifall priset blir 3 eller 5 kuponger...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Kristofer skrev:[Eller också är problemet att det i just detta fall är exakt 75 minuter mellan första och andra påstigning. Det kan alltså vara en fråga om sekunder som avgör ifall priset blir 3 eller 5 kuponger...
Nej det är bara någon enstaka gång som det är exakt 75 min (och då lär man väl klara sig om man kliver på före avgångstid) men många resor i den här förbindelsen tar längre tid och då har 2-zonsbiljetten gått ut. Men det blir antingen 3kuponger eller 6 (!) för Danderyds sjukhus ligger i zon A , om man nu inte betalar 4 kuponger redan från början.
Lennart Petersen skrev:Det finns ju absolut inget som hindrar dig från att begära en trezonsresa med 4 kuponger och sedan bara stanna inom 1 eller 2 zoner.
Om man nu vill ha en biljett giltig i 120min. Vem skulle kunna tvinga dig att fortsätta till nästa zon ?
Eftersom trådens syfte numera verkar vara att utvärdera hur bytet gått så...
Det här är en fördel jämfört med t.ex. hos Västtrafik där man verkligen måste göra resa över zongräns för att få längre giltighet. Om man till exempel befinner sig vid Korsvägen och avser göra resor inom taxezonen Göteborg och dessa resor tar en bit över 90 minuter så blir det alltså billigast om man först åker i fel riktning mot Mölndal till man passerat omlottzonen, och där vänder tillbaka samma (eller annan) väg. Om man inte tycker sig ha tid att göra denna "motresa" så blir det vad jag minns billigare att resa med SMS-biljett för Göteborg-Mölndal-Partille än att resa med västtrafikkortet...
Bo Rengmark skrev:Är det bara jag som tycker det är konstigt att man själv ska klura ut resans pris? Att inte få prisuppgift i reseplaneraren och behöva ha med taxebestämmelser och zonkartor på resan reagerarar nog fler än jag på.
Idag ska man bara konsumera och se glad ut Det blir bara jobbigt för de som säljer en tjänst om kunden envisas med att förstå en massa...
Eller också är problemet att det i just detta fall är exakt 75 minuter mellan första och andra påstigning. Det kan alltså vara en fråga om sekunder som avgör ifall priset blir 3 eller 5 kuponger...
Fast jag får det till 85 minuter
I det exemplet ja, men det varierar uppenbarligen och i någon förbindelse är sista bytet prick 75min efter första avgång.
Och den kan ju vara lite sen ,
daniel_s skrev:
Ja, jag frågar mig varför inte reseplaneraren föreslår detta alternativ.
Tycker annars denna reserelation visar på skillnader på remsans tid jämfört med idag.
När jag åkte på remsa fick jag oftast fortsätta på tidigare stämpling vid Danderyds sjukhus. Men vid några tillfällen stämplade föraren 3 nya kuponger efter att ha frågat vart jag skulle åka.
Hur ska jag idag kunna avgöra om jag kan fortsätta på samma biljett vid Danderyds sjukhus. Det är väl samma pling vid alla viseringar inom giltighetstiden. Det skulle underlätta för mig om jag fick ett annat pling när biljetten nyligen slutat gälla. Jag betalade vid påstigning i Stenhamra med förarens hjälp 3 kuponger (med kortet för standardresa 2 kuponger). Efter resans slut upptäckte jag att ytterligare 2 kuponger dragits vid Danderyds sjukhus. Enligt reglerna skulle det varit 3. Men hur hör jag att det dras en ny biljett? Det är också skrämmande att tänka att man kan få en kontrollavgift på 1.200 kronor. Jag tycker inte denna resa är krångligare än 12-milaresan Stenhamra-Hallstavik. Där uppger reseplaneraren att resan kostar 4 kuponger med byte till 639.
daniel_s skrev:
Ja, jag frågar mig varför inte reseplaneraren föreslår detta alternativ.
Tycker annars denna reserelation visar på skillnader på remsans tid jämfört med idag.
När jag åkte på remsa fick jag oftast fortsätta på tidigare stämpling vid Danderyds sjukhus. Men vid några tillfällen stämplade föraren 3 nya kuponger efter att ha frågat vart jag skulle åka.
Hur ska jag idag kunna avgöra om jag kan fortsätta på samma biljett vid Danderyds sjukhus. Det är väl samma pling vid alla viseringar inom giltighetstiden. Det skulle underlätta för mig om jag fick ett annat pling när biljetten nyligen slutat gälla. Jag betalade vid påstigning i Stenhamra med förarens hjälp 3 kuponger (med kortet för standardresa 2 kuponger). Efter resans slut upptäckte jag att ytterligare 2 kuponger dragits vid Danderyds sjukhus. Enligt reglerna skulle det varit 3. Men hur hör jag att det dras en ny biljett? Det är också skrämmande att tänka att man kan få en kontrollavgift på 1.200 kronor. Jag tycker inte denna resa är krångligare än 12-milaresan Stenhamra-Hallstavik. Där uppger reseplaneraren att resan kostar 4 kuponger med byte till 639.
I princip är ju taxesystemet med kupongräkning o.s.v exakt detsamma som på remsans tid. En liten skillnad som kan märkas på en så här lång resa nära tidsgränsen är väl dock att förr hade chaufförer och spärrvakter stämplen inställd på tid en bit framåt (jämna kvartar) så det blev oftast lite generösare med tid medans maskinerna räknar exakt. Om du blippar kortet och får ett godkännande pling så borde du egentligen inte råka ut för någon kontrollavgift, då har maskinen antingen godkänt bytet eller sålt en ny standardbiljett. Varför det blir 2 kuponger vet jag dock inte , har du kortet inställt på tre kuponger som standard så ska de ju bli det.
Annars går det faktiskt att prata sig ur en kontroll om man bara kan visa att man faktiskt betalat något för en resa. Det står till och med i lagen att det ska göras undantag om en resande betalat för lite på grund av att man är okunnig.
Fast för egen del kan jag väl bara säga att reskassa fungerat perfekt nu 1½ års tid. Det är ju då en enkel 1 zonsresa , jag hinner åka iväg och handla mat och hinner även tillbaks på de 75 min. Och det är ju mycket bekvämt att bara gå igenom spärren och slippa köa till spärrissen (och slipper hans eventuellt felinställda stämpel) .
Och idag laddade jag på en summa över Internet så i morgon fins det förhoppningsvis mer slantar på kortet
(Jag har frågat - det gick åtminstone inte förut för TiM-korten. Det vore annars önskvärt, jag har ingen faktisk "standardresa" utan mitt resande är rätt utspritt mellan ett par olika platser både som start och destination)
Remsorna ÄR redan ersatta. Nu handlar tråden mer om problem i det nuvarande systemet. Skulle inte någon administratör kunna flytta över detta till en ny tråd med ANNAN rubrik och "plugga igen" den här inaktuella tråden?