Spårakoff
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
- Ort: Solna
Spårakoff
Var i Helsingfors i helgen och passade på att ta en öl runt stan..
..med "Spårakoff".
Intresset verkar vara stort..
Konduktörsbåset har kompletterats med ölkranar..
Inredning.
Öl.
Barhäng.
Fönsterbord.
Längst fram på toaletväggen(!) sitter en monitor med förarperspektiv.
Och så var vi tillbaks vid Järnvägstorget igen.
..med "Spårakoff".
Intresset verkar vara stort..
Konduktörsbåset har kompletterats med ölkranar..
Inredning.
Öl.
Barhäng.
Fönsterbord.
Längst fram på toaletväggen(!) sitter en monitor med förarperspektiv.
Och så var vi tillbaks vid Järnvägstorget igen.
/Johan
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Norrköping har väl en vagn ombyggd till rullande servering plus en matchande släpvagn inredd med bastu. Det tåget hälsade på på Djurgårdslinjen för några år sedan. Vad har hänt med det? Det var visst något problem med reklammålningen (för ett ölmärke).Mikael Karlsson skrev:En trevlig upplevelse! Spårvagnen kan vara bra till mycket. Skulle vara något för Göteborg och kanske även Norrköping.
Mikael
//Lars S
Re: Spårakoff
Bardisken på Sporakoff/Spårakoff har aldrig fungerat som en konduktörsbås då vagnen rullade som vagn 15 före ombyggnaden till en rullande pub. Okej, man kan vara petnoga och påstå att han eller hon som serverar öl/fika/läsk är en konduktör iom att det kostar 7 euro att dricka ombord på vagnen.Johan Wahlstedt skrev: Konduktörsbåset har kompletterats med ölkranar..
I början av 1980-talet blev vagn 15 av med konduktörsbåsen (iom enmansbetjäning), en soffa för två trafikanter ersatte tomrummet. På http://www.raitio.org/historia/koff/koff.htm kan man se hur inredningen såg ut före borttagandet av konduktörsplatsen. Bilden i mitten av sidan visar att båsen var mindre än den nuvarande bardisken.
Piirka
Senast redigerad av Piirka den lördag 08 december 2007 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 147
- Blev medlem: tisdag 17 maj 2005 0:51
7 Tynnered: Det går framåt men långsamt. Vad jag vet finns ingen riktig tidsplan för när vagnen kan vara ute och rulla igen. TonyM kanske vet mera då han är mer insatt än vad jag är.
Olle: Det ska ju vara Tjeckisk öl. Inte bara för att det är den bästa ölen i världen utan att den faktiskt också är den godaste. Man måste ju värna om vagnens ursprung.
"Världens bästa öl kommer från Tjeckien och ingen annanstans smakar en öl bättre än i Prag.
Välkommen att ta del av några tips till några av de bästa vatten-, förlåt, ölhålen i Prag."
från hemsidan: http://hem.passagen.se/larsdson/page40.html
Olle: Det ska ju vara Tjeckisk öl. Inte bara för att det är den bästa ölen i världen utan att den faktiskt också är den godaste. Man måste ju värna om vagnens ursprung.
"Världens bästa öl kommer från Tjeckien och ingen annanstans smakar en öl bättre än i Prag.
Välkommen att ta del av några tips till några av de bästa vatten-, förlåt, ölhålen i Prag."
från hemsidan: http://hem.passagen.se/larsdson/page40.html
Lars Stegenius skrev:Norrköping har väl en vagn ombyggd till rullande servering plus en matchande släpvagn inredd med bastu. Det tåget hälsade på på Djurgårdslinjen för några år sedan. Vad har hänt med det? Det var visst något problem med reklammålningen (för ett ölmärke).Mikael Karlsson skrev:En trevlig upplevelse! Spårvagnen kan vara bra till mycket. Skulle vara något för Göteborg och kanske även Norrköping.
Mikael
//Lars S
Det projektet var nog kanske "lite för bra".
Omständigheterna med bl.a. "oseriös ledning", rättsligt efterspel m.m. fick det projektet att ta stopp. Det stoppades alltså av dåvarande entreprenörens högsta ledning, såtillvida att endast ingångna avtal följdes, därefter ingen aktivitet. Detta fram till det entreprenörsbyte som skedde sommaren 2004, därefter har Connex opererat vagnen (ej bastuvagnen) i en mindre omfattning.
Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. För man måste ju vara medveten om att den här typen av verksamhet är nog inte lätt att få trafikföretag att satsa pengar i, om det inte går minst jämt upp.
Vad gäller vagnarna, så är M94 71 trafikduglig och i bra skick, rullar då och då på beställning. Släpen, bastuvagnen 119 och reservdelen 120, står i vagnhallen och är väl i princip till salu för den som så önskar. Vad gäller 119 så vill säkert de sponsorer som äger inredningen ha något för denna, annars tror jag nog kommunen släpper vagnarna för i princip inget, bara de hämtas från platsen.
//Leif D
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Re: Spårakoff
En liten teknisk fråga.Johan Wahlstedt skrev:Var i Helsingfors i helgen och passade på att ta en öl runt stan..
Konduktörsbåset har kompletterats med ölkranar..
Längst fram på toaletväggen(!) sitter en monitor med förarperspektiv.
Finns det då två stora tankar under vagn 175, dels för det som skall inmundigas, och dels det som blir restprodukter efter öl, och som skall ut...?
För jag misstänker väl, att man inte släpper ut det på gatorna under färd
Re: Spårakoff
Två tankar? Varför det? Det räcker ju med rör från toan till tanken och rör från tanken till kranarna Nä, skämt åsido. Den ena tanken töms ur och den andra tanken fylls på då 175:n står i depån.Byggare Bob skrev: En liten teknisk fråga.
Finns det då två stora tankar under vagn 175, dels för det som skall inmundigas, och dels det som blir restprodukter efter öl, och som skall ut...?
För jag misstänker väl, att man inte släpper ut det på gatorna under färd
Piirka
Tips på två andra städer:Björne skrev:7 Tynnered: Det går framåt men långsamt. Vad jag vet finns ingen riktig tidsplan för när vagnen kan vara ute och rulla igen. TonyM kanske vet mera då han är mer insatt än vad jag är.
Olle: Det ska ju vara Tjeckisk öl. Inte bara för att det är den bästa ölen i världen utan att den faktiskt också är den godaste. Man måste ju värna om vagnens ursprung.
"Världens bästa öl kommer från Tjeckien och ingen annanstans smakar en öl bättre än i Prag.
Välkommen att ta del av några tips till några av de bästa vatten-, förlåt, ölhålen i Prag."
från hemsidan: http://hem.passagen.se/larsdson/page40.html
Plzen, som har gett namn åt Pilsner, varifrån Pilsener Urquell kommer.
Ceske Budejovice, varifrån Budweisser kommer.
Jag har varit på genomresa i båda dessa städer (med min fru, på bröllopsresa) men ingen av oss dricker öl...
Professionell tyckare
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Holder med deg Olle på dette. Mariestad er nok et av de beste svenske ølsortene, og på en øl-trikk i Sverige bør man ha svensk øl.Olle skrev:...... varför inte Mariestad som faktiskt ligger närmare och är en hyfsat bra öl för att vara svensk.Björne skrev:Skulle ju vara rätt trevligt med tex M30 100 som öl-vagn här i stan Lackerad i Staropramens färger eller kanske Pilsner Urquell!
lle.
Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?bark skrev:Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Nja, det var väl M94 71 (Norrköpings pubvagn) som skribenten avsåg.bruse skrev:Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?bark skrev:Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...
Anders
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Ja... det är ju farligt att ha kul i Sverige!Byggare Bob skrev:Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det kanske det är, men inte förbjudet. En ölspårvagn trafikerade Djurgårdslinjen för några år sedan.bruse skrev:Ja... det är ju farligt att ha kul i Sverige!Byggare Bob skrev:Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?
Varför är svenskarna så förtjusta i att klaga på Sverige? Sluta gnälla och gå och hugg ved i stället, om det nu är så förbaskat kallt