Sida 1 av 3
Nya pendeltåget
Postat: lördag 13 augusti 2005 16:07
av AleWi
Var du på invigningen vad tyckte du om det och det nya pendeltåget, jag tycker den var toppen fast för mycket folk.
Postat: lördag 13 augusti 2005 16:47
av mjtag
Jag var där, dock inte särskilt länge. Bild kommer senare.
Postat: lördag 13 augusti 2005 17:32
av aik_putte
Jag kollade på hela på sl.se

Postat: lördag 13 augusti 2005 19:43
av yujin
Jag var där sedan 12:00 och åkte med tåg 12537 till Västerhaninge.
Här är min kommentar:
Positivt saker:
+ Låg ljudnivå båda in i tåget och ute
+ Jätte snyggt design på exteriör
+ Snabb acceleration
+ Rymlig
Negativt saker:
- Dågligt inredning, känns som om man åker Tunnelbanan.
- Färger i interirör är ointresserad, för viittttttttttttttttttttttt.
- Hela vagn är låg golv, känns inte längre som nån form av järnväg, utan det känns som tvärbanan.
- Hållplatsutropning säger stationer i en konstig sätt, som Väääässssssttttttteerrrrrrhaninge eller Hannnnnnnnnnnnnnnnnnnninnnnngeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee centrum. Det sista stavelse är alltid 2 eller 3 gånger kortare jämfört med de andra stavelser.
Min poäng (av 5):
3.1

Postat: lördag 13 augusti 2005 19:48
av yujin
En sak till:
Vilken X60 körde som 12636 till Märsta? Jag var för upptaget att hitta en sittplats på 6010...

Postat: lördag 13 augusti 2005 20:20
av Kingsthrone
yujin skrev:
- Hela vagn är låg golv, känns inte längre som nån form av järnväg,
Öh?
Du har verkligen missat poängen med det nya tåget!
Postat: lördag 13 augusti 2005 20:28
av Bussmicke
yujin skrev:En sak till:
Vilken X60 körde som 12636 till Märsta? Jag var för upptaget att hitta en sittplats på 6010...

6008 Mr
6010 Vh
Postat: lördag 13 augusti 2005 20:28
av yujin
yujin wrote:
- Hela vagn är låg golv, känns inte längre som nån form av järnväg,
Öh?
Du har verkligen missat poängen med det nya tåget!
Kanske jag har...
Japp, jag vet att poängen med X60 är att hela tåget är låg golv. Men jag
tycker att den behövs inte vara helt låg golv, utan bara några sektioner kan vara låg golv, t.e.x. halva tåget kan vara låg golv och halva kan vara som X1 eller X10, som i X50-X54 (Regina), men med sektioner som låg golv, inte bara dörren själv.

Postat: lördag 13 augusti 2005 20:31
av aik_putte
yujin skrev:yujin wrote:
- Hela vagn är låg golv, känns inte längre som nån form av järnväg,
Öh?
Du har verkligen missat poängen med det nya tåget!
Kanske jag har...
Japp, jag vet att poängen med X60 är att hela tåget är låg golv. Men jag
tycker att den behövs inte vara helt låg golv, utan bara några sektioner kan vara låg golv, t.e.x. halva tåget kan vara låg golv och halva kan vara som X1 eller X10, som i X50-X54 (Regina), men med sektioner som låg golv, inte bara dörren själv.

Det är inte låggolv i vagnsändarna, det finns två trappsteg där till dom ca 20 platser som finns där.
Postat: lördag 13 augusti 2005 20:53
av AleWi
Ja och sen då det sätts i trafik kommer det nog vara fullt av reklam som förut. Då förstörs utseendet.
Postat: lördag 13 augusti 2005 21:36
av Kingsthrone
yujin skrev:yujin wrote:
- Hela vagn är låg golv, känns inte längre som nån form av järnväg,
Öh?
Du har verkligen missat poängen med det nya tåget!
Kanske jag har...
Japp, jag vet att poängen med X60 är att hela tåget är låg golv. Men jag
tycker att den behövs inte vara helt låg golv, utan bara några sektioner kan vara låg golv, t.e.x. halva tåget kan vara låg golv och halva kan vara som X1 eller X10, som i X50-X54 (Regina), men med sektioner som låg golv, inte bara dörren själv.

Det låter som ytterst flummigt och subjektivt..
Själv tycker jag det är ypperligt att så många som möjligt har en så stor tillgång till
hela tåget som möjligt, utan onödiga kliv (som är jobbiga eller rent av omöjliga för många). Jag är verkligen glad att de designers som jobbat med detta tåg inte haft sådana flummiga idéer som du.
Postat: lördag 13 augusti 2005 21:50
av yujin
Jag är verkligen glad att de designers som jobbat med detta tåg inte haft sådana flummiga idéer som du.
All right,
Du (kanske alla andra också) tycker om lågt golv på pendeltåget, men jag har bara lite annorlunda idéer än du. Och det är okej, hela meningen med den här forumt är så att vi får säga vad vi tycker om X60 och det är bara vad
jag tycker.

Postat: lördag 13 augusti 2005 22:59
av Byggare Bob
yujin skrev:
All right,
Du (kanske alla andra också) tycker om lågt golv på pendeltåget, men jag har bara lite annorlunda idéer än du. Och det är okej, hela meningen med den här forumt är så att vi får säga vad vi tycker om X60 och det är bara vad
jag tycker.

Kom igen när du själv är 60-70 år med dåliga ben, eller eventuellt kanske tar dig fram med rullstol, då är du nog ganksa glad över att vi har låggolvsvagnar!
Postat: lördag 13 augusti 2005 23:27
av Kingsthrone
yujin skrev: Jag är verkligen glad att de designers som jobbat med detta tåg inte haft sådana flummiga idéer som du.
All right,
Du (kanske alla andra också) tycker om lågt golv på pendeltåget, men jag har bara lite annorlunda idéer än du. Och det är okej, hela meningen med den här forumt är så att vi får säga vad vi tycker om X60 och det är bara vad
jag tycker.

I detta fall handlar det inte om att tycka om lågt golv eller inte. Det är inte det det faktum att golvet är lågt som jag gillar idén. Utan det handlar om att göra så stor nytta för allmänheten som möjligt. Inom ramen för detta faller inte
trappsteg på pendeltåg. Om de flesta människor skulle haft lättare för att gå i trappor än på plant golv så hade jag föredragit trappsteg på pendeltåget. Så enkelt är det!
Postat: lördag 13 augusti 2005 23:43
av Joel
Uttalet var lite humoristiskt ja. De kommer förmodligen och -hoppningsvis ändra det med tiden.
"Tåget går mot:" följt av en avklippt version av "Västerhaninge och Nynäshamn" vilket ger ett otroligt fult uttal. Samma gäller på T-banan vid ankomst till Farsta Strand - "Byte till pendeltåg mot Västerhaninge.. Nynäshamn." De har helt enkelt bara tagit bort och-et (för att passa till "Västerhaninge/Nynäshamn" på displayerna?).
Likadant uttal är som sagt på Haninge Centrum.
Postat: lördag 13 augusti 2005 23:45
av yujin
Kom igen när du själv är 60-70 år med dåliga ben, eller eventuellt kanske tar dig fram med rullstol, då är du nog ganksa glad över att vi har låggolvsvagnar!
Här gäller saken då Byggare Bob:

I en stad med mindre barnvagner och rullstolar (nästan ingen) = Okej med trappor.

I en stad med fler barnvagner och rullstolar = Bra med lågt golv.
Kan vi kommer överens med det?
I detta fall handlar det inte om att tycka om lågt golv eller inte. Det är inte det det faktum att golvet är lågt som jag gillar idén. Utan det handlar om att göra så stor nytta för allmänheten som möjligt. Inom ramen för detta faller inte trappsteg på pendeltåg. Om de flesta människor skulle haft lättare för att gå i trappor än på plant golv så hade jag föredragit trappsteg på pendeltåget. Så enkelt är det!
Okej,
Inlägg som jag har skrivit tidigare handlar
bara om vad
jag tycker och
mina egen åskiter angående X60. Det har ingenting att göra med vad verkligheten är i Stockholm.
Postat: lördag 13 augusti 2005 23:55
av 2763
yujin skrev:Kom igen när du själv är 60-70 år med dåliga ben, eller eventuellt kanske tar dig fram med rullstol, då är du nog ganksa glad över att vi har låggolvsvagnar!
Här gäller saken då Byggare Bob:

I en stad med mindre barnvagner och rullstolar (nästan ingen) = Okej med trappor.

I en stad med fler barnvagner och rullstolar = Bra med lågt golv.
Kan vi kommer överens med det?
/quote]
Nej.
I en stad med människor: Ok med lågt golv.
Människor är vi allihopa. Så länge det inte är förenat med orimliga kostnader skall den kollektiva trafiken i möjligaste mån vara öppen för så många som möjligt.
Det finns alltid människor med handikapp av olika art, frågan är om vi inte alla är lätt handikappade lite till mans.
När det gäller lågt golv är det inte bara Rullstolar och barnvagnar som gagnas av detta, utöver personer som går dåligt är detta även positivt för dem som går bra eftersom snubbelrisken i en trappa/fotsteg är större än på plan mark. Dessutom finns det i fordonet plats för fler stående, eftersom det inte finns några fotstegsbrunnar som tar upp onödig plats.
När det nu är möjligt med låggolv, varför skall vi inte släppa med de som är lätt handikappade (rullstol dåligt gående ex.v.)
Att tro att man kan bygga en stad på den nuvarande demografin - dvs hur många som är gynnade av lågt golv just nu - eftersom tåget eller spårvagnen skall hålla i c:a 40 år, förutsättningarna med "antal rullstolar" kanske ändras under den perioden.
//Tony
Postat: söndag 14 augusti 2005 0:07
av Byggare Bob
yujin skrev:
Här gäller saken då Byggare Bob:

I en stad med mindre barnvagner och rullstolar (nästan ingen) = Okej med trappor.

I en stad med fler barnvagner och rullstolar = Bra med lågt golv.
Kan vi kommer överens med det?
I detta fall handlar det inte om att tycka om lågt golv eller inte. Det är inte det det faktum att golvet är lågt som jag gillar idén. Utan det handlar om att göra så stor nytta för allmänheten som möjligt. Inom ramen för detta faller inte trappsteg på pendeltåg. Om de flesta människor skulle haft lättare för att gå i trappor än på plant golv så hade jag föredragit trappsteg på pendeltåget. Så enkelt är det!
Okej,
Inlägg som jag har skrivit tidigare handlar
bara om vad
jag tycker och
mina egen åskiter angående X60. Det har ingenting att göra med vad verkligheten är i Stockholm.
Tycker ditt resonemang rimmar illa med verkligheten!
Nu är det ju så här att det finns ett (EU?)-direktiv om att kollektivtrafiken skall vara handikappanpassad till år 2010, (Göteborg har kommit en bra bit på väg) och därför investeras det i bussar och spårfordon med bred tillgänglighet när det gäller just barnvagnar, äldre och handikappade.
För några år sedan så stukade jag foten och gick på kryckor, och jag kan tala om att åka pendeltåg var bland det jobbigaste jag har varit med om. Inte nog med att man skulle förflytta sig upp i en pendeltågsvagn utan att ha något att hålla i sig i, samtidigt som man skulle övervinna ett avstånd mellan vagnen och plattformen på mellan 20-25 centimeter.
Med de nya pendeltågen, så hoppas jag att ifall jag återigen stukar foten eller bryter benet, eller rent av hamnar i rullstol,inte behöver sitta hemma och uggla, utan kan ta mig dit jag vill, utan att behöva vara beroende av färdtjänst!
Postat: söndag 14 augusti 2005 0:12
av yujin
I en stad med människor: Ok med lågt golv.
Människor är vi allihopa. Så länge det inte är förenat med orimliga kostnader skall den kollektiva trafiken i möjligaste mån vara öppen för så många som möjligt.
Det finns alltid människor med handikapp av olika art, frågan är om vi inte alla är lätt handikappade lite till mans.
När det gäller lågt golv är det inte bara Rullstolar och barnvagnar som gagnas av detta, utöver personer som går dåligt är detta även positivt för dem som går bra eftersom snubbelrisken i en trappa/fotsteg är större än på plan mark. Dessutom finns det i fordonet plats för fler stående, eftersom det inte finns några fotstegsbrunnar som tar upp onödig plats.
När det nu är möjligt med låggolv, varför skall vi inte släppa med de som är lätt handikappade (rullstol dåligt gående ex.v.)
Att tro att man kan bygga en stad på den nuvarande demografin - dvs hur många som är gynnade av lågt golv just nu - eftersom tåget eller spårvagnen skall hålla i c:a 40 år, förutsättningarna med "antal rullstolar" kanske ändras under den perioden.
//Tony
Kanske du är rätt, kanske inte... Det är bara att vänta och se...
Kanske jag tänkte lite för långt nu då. Jag tänkte på områderna som Mörkö eller Ljusterö där linje trafikeras sällan med lågt golvsbuss. Och om jag ska ärligt med dig nu, ja, du är korrekt att alla borde vara välkomna att åka kollektivt, vilken betyder fler lågt golvsbussar och tåget osv.
Kanske jag har tänkt på en för stor skala nu. Saken är att det finns platser i Stockholm som har inte 100% behov av lågt golvbussar, men med det så menar jag inte att rörelsehindrade personer är inte välkomna. Det är bara att på vissa linjer så finns ingen behov av lågt golvsbuss, och så det är kanske skälet att det finns inte så många lågt golvsbuss i områderna som Ekerö, Vallentuna eller Ösmo.
Men om man kommer tillbaka till innerstan, som i Hornsberg och Söderhallen, så finns det nästan 100% lågt golvsbuss eftersom man behöver de i innerstan p.g.a. hög mängder av resenär och fler barnvagner och rullstolar.
Så enkelt är det, tycker jag.
mvh,
Yujin
Postat: söndag 14 augusti 2005 7:54
av Doomsday
Kanske detta inlägg är lite off-topic, men eftersom diskussionerna hamnat på frågan om lågt golv och detta med handikapp och barnvagnar.
I SL-land så åker man gratis när man kommer med barnvagnar, och jag är tvärsäker på att dessa skulle bli mycket färre om dessa också fick betala för sina resor som alla andra. Det är nämligen ganska skrymmande och kånkigt att dra med sig barnvagnar, och det görs av många just för att det är gratis att resa då. Om resan skulle vara avgiftsbelagd även för barnvagnsmammor, så skulle många säkert övergå till bärsele istället.
Vad anbelangar handikappade, framgår det nu att det inte är handikapp i golf vi talar om, utan om många gamla med rullatorer och de som sitter i rullstol. Det är verkligen inte ofta man ser någon med rullstol ta bussen eller tricken, utan de åker med antingen färdtjänst eller med servicelinjernas bussar som är anpassade för sådant. Samma sak med många åldringar som går med rullator eller inte alls kan gå själva längre.
Som pensionär betalar man automatiskt halv taxa för resor i SL-land.
Jag skulle vilja föreslå att bara för att man släpar med en barnvagn så ska man inte få åka gratis längre. Då blir det betydligt färre som tar omaket att ta med sig dessa ombord och tar så stor plats på bussar och spårbundna fordon, att man ska behöva åla sig ut när man ska kliva av.
Jag har för mig att många transportörer annars brukar ta extra betalt om det släpas med skrymmande bagage, cyklar o.s.v.