Sida 1 av 1
C19/Hammarby/Cx
Postat: torsdag 19 december 2002 11:59
av Ulf
Tyckte jag såg en C19-målad vagn i Hammarby idag. Åkte dock bara förbi med 17 och såg lite dåligt. Kan detta stämma?
OFta står för övrigt både Nockebybanevagnar och Saltsjöbanevagnar uppställda i Hammarby. Vad beror det på?
Vidare undrar jag över Cx-vagnarna.. finns det några vagnar som har möjligthet att åka själva, dvs. inte parkopplade, bland dessa? Hur fungerar det längs banorna med strömförsörjning etc?
Lite till och från hittar man Cx-tåg med vagnar som inte är parkopplade. HUr beter sig ett sådant tåg? Är det svårare att köra? Varför "felkopplar" man vagnar?
C19/Hammarby...
Postat: torsdag 19 december 2002 14:22
av Fredrik H Klint
Hej!
Hammarby är ju som bekant "Centralverkstan" vilket innebär att inte bara tunnelvagnar utan även spårvagnar och Sb-vagnar får genomgå större reparationer och service här.
"Singelvagnar" och parkopplade vagnar (pk);
Av de vagnar som finns idag är alla tyristorvagnar parkopplade, d.v.s. C7, C9, C14 & C15, dessa har varit parkopplade ända sedan leverans. Även C8 plus en del C6:or är parkopplade men majoriteten av C6:orna samt alla C13-vagnar är "singelvagnar". Visst går det för en ensam tunnelvagn att ta sig fram, den har ju motorer och strömskor men detta får endast ske vid rangering, på linjen ska ett tåg bestå av minst fyra Cx-vagnar, annars är det stor risk att vagnen skulle fastna i strömgap. För övrigt tycker jag att singelvagnar är bättre då pk-vagnar är otroligt snålbyggda, det finns t.ex. endast strömskor på den ena vagnen samt en kompressor på två vagnar etc. Billigt är inte alltid bäst... Vidare är det ju lite jobbigt att två vagnar alltid sitter ihop, ska man "rycka" en vagn som ska in till verkstan så följer ju den andra också med...
Re: C19/Hammarby/Cx
Postat: torsdag 19 december 2002 15:44
av Jan_Bäckström
[quote="Ulf"]
OFta står för övrigt både Nockebybanevagnar och Saltsjöbanevagnar uppställda i Hammarby. Vad beror det på?[quote]
Saltsjöbanans vagnar är i Hammarby för större reparationer / ombyggnader.
Enheten som är där för tillfället (2899-2900) är på besök sedan ca 1år efter en krock med lastbil, det mesta verkar ha varit skevt/knäckt eftersom den ännu inte har fått komma tillbaka till SB...
Tidigare så har vagnar från SB varit på besök för ATC installation / förberedelse.
/ Janne Bäckström