Några gästvagnar redo tidigare idag.
Postat: torsdag 04 augusti 2005 20:21
Från vänster: M21, M28 och M29.....



Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
En bil körandes på Strandvägen mot Norrmalmstorg gjorde en plötslig U-sväng åt vänster framför vagnen i korsningen med Sibyllegatan mot trafikens riktning straxt före hållplats Nybroplan! Vagnen fick en liten bucka kring höger strålkastare som efteråt pekade nedåt. Därför kopplades stralkastarna om i fronten på vagnen. Bilen kunde ej köra från platsen och fick bärgas.Mr. Burns skrev:Ser att man täckt över de nya lyktorna på 845 och till synes också kopplat om belysningselektroniken så att mittlampan fungerar som i fornstora dar. Vadan denna manöver?
Ja, men att likna M21 med en container är en sjuhelvettes överdrift, i vilket fall om man syftar på den "riktiga" M21:an!Byggare Bob skrev:M21, är det containern i lila som avses eller?![]()
![]()
![]()
Trevliga bilder iallafall!
Var det inte Göteborgare som tyckte att M21/M31 såg ut som en container?Björne skrev:Ja, men att likna M21 med en container är en sjuhelvettes överdrift, i vilket fall om man syftar på den "riktiga" M21:an!Byggare Bob skrev:M21, är det containern i lila som avses eller?![]()
![]()
![]()
Trevliga bilder iallafall!
Jo den har väll nog fått utstå lite kritik här, men med den riktiga M21 menade jag givetvis den M21:a som också är känd under namnet Mb01.Mikael Karlsson skrev:Var det inte Göteborgare som tyckte att M21/M31 såg ut som en container?Björne skrev:Ja, men att likna M21 med en container är en sjuhelvettes överdrift, i vilket fall om man syftar på den "riktiga" M21:an!Byggare Bob skrev:M21, är det containern i lila som avses eller?![]()
![]()
![]()
Trevliga bilder iallafall!
När M21 var ny var den inte så dum! Varför förfulades den så mycket!
Mikael
Har Du aldrig sett en spårvagn med buffertar?tomsa skrev:Mycket trevligt att få se stackars M29:an med täckta lyktor... Funderar på om det inte varit billigare att skicka upp ny lykta till Stockholm, såvida inte hela lyktkrukan gick åt skogen...
Undrar vad folk säger när man kör omkring med den här i sta'n se'n med täckta lyktor.. ser ut lite som en folkrace-vagn
Nej, faktiskt inte vad jag kan påminna mig... Nu när du säger det så är det vad de ser ut som... (min hjärna är visst rätt enkelspårig idag utan minsta stickspår..)Per Lind skrev:
Har Du aldrig sett en spårvagn med buffertar?
-Per
Tomsa, har du inte sett lok VI på SSR, en röd tingest som är en spårvagn.tomsa skrev:Nej, faktiskt inte vad jag kan påminna mig...
Beror väl på vad fordonet är godkänt för. Normalt sett ska en M29 i Göteborg har 2+1 lykta, två för halvljus och en för helljus (kompletterande).LÅ1 skrev:Vilken ljusbild får spårvagnar visa framåt? Tydligen en eller två lyktor! Får det vara tre?
Eller kanske fyra eller fem?
Damn, glömde helt..JAgr skrev:Tomsa, har du inte sett lok VI på SSR, en röd tingest som är en spårvagn.
Det finns inget regelverk om detta ännu.LÅ1 skrev:Vilken ljusbild får spårvagnar visa framåt? Tydligen en eller två lyktor! Får det vara tre?
Eller kanske fyra eller fem?
Tack!JAgr skrev:Det finns inget regelverk om detta ännu.LÅ1 skrev:Vilken ljusbild får spårvagnar visa framåt? Tydligen en eller två lyktor! Får det vara tre?
Eller kanske fyra eller fem?
GS försökte att ansluta till den tyska regelverket (BoStrab) som föreskriver trepunktsljus, två nedre och ett övre (jfr järnvägen). Den övre är den lilla lyktan som är monterad ovanpå linjenummerskylten. Den kvarvarande mittlyktan är ett extra helljus som endast skall användas på egen banvall där risken för att möta andra vägtrafikfordon är minimal. Som kuriosa kan nämnas att M32 även anpassats till VTF för bussar varför den har 7-punktsbelysning.
Nedifrån och upp:
2 vita nedre breddmarkeringsljus
2 körljus (hel/halv/parkeringsljus)
1 toppljus (extra helljus/parkeringsljus)
2 vita övre breddmarkeringsljus
/JAgr