Sida 1 av 2
Bästa Tunnelbanan?
Postat: måndag 27 juni 2005 20:03
av Bingo Berra
Om man ska kolla på tunnelbanor, vilken är intressantast?
Har sett Stockholm, Paris, London..
Paris var knäckande bäst, London var ok den med

New York?? Den bör väl ses men finns det några andra??
Har hört att den i Moskva ska va lite kul..
Postat: tisdag 05 juli 2005 23:47
av mrl586
Helsingfors
Postat: onsdag 06 juli 2005 0:17
av pirpen
Köpenhamns då? Förarlös och allt...
Postat: onsdag 06 juli 2005 3:28
av Ulf_
Berlin är nog den coolaste jag åkt med.
Men bästa tågen har Barcelona L4.
Re: Bästa Tunnelbanan?
Postat: onsdag 06 juli 2005 4:05
av Daniel
Bingo Berra skrev:Om man ska kolla på tunnelbanor, vilken är intressantast?
Har sett Stockholm, Paris, London..
Paris var knäckande bäst, London var ok den med

New York?? Den bör väl ses men finns det några andra??
Har hört att den i Moskva ska va lite kul..
Jag hör av mig när jag besökt alla tunnelbanor i hela världen.

Postat: onsdag 06 juli 2005 9:21
av kildor
Av de jag sett hittills så är New York solklart i topp. Ett fantastiskt stort och komplext linjenät med en härlig blandning av underjordiska sträckor och högbana, expresståg och lokaltåg.
Postat: onsdag 06 juli 2005 9:28
av Incognito
Kairo! Utan tvekan.
Postat: onsdag 06 juli 2005 9:28
av Harri
Jag gillar tunnelbanan i Wien.
Den är snygg och bekväm
Postat: onsdag 06 juli 2005 10:03
av Mag
Det beror ju lite på hur man definerar intressant. Jag har förvisso inte besökt alla värdlens tunnelbanor, men av de jag har åkte med så...
Intressantast: Berlin, med tanke på historian om det delade systemet, spökstationer och massor av "glömda" tunnlar som byggts men aldrig använts.
Snyggast (i bemärkelsen renast/fräschast): Taipei
Vackrast: Moskva med flera ex-Sovjet städer.
Tokyo är också kul med tanke på den otroliga mängden människor som trängs i vagnarna. Gillar också Kairo. Teheran är lite kul att ha åkt. Glasgow är speciell med sin enda ringlinje och sina runda vagnar. Hmmm... inte lätt att hitta en enda som är bäst.
Postat: onsdag 06 juli 2005 10:14
av TS
Har hört att den i Moskva ska va lite kul..
Jodå, det där med ariktekturen och storslagenheten är ju alltid kul. En annan grej som fascinerar åtminstone mig är hur komplicerade bytesstationerna är med långa underjordiska gångar mellan de olika linjerna, ibland med 5-10 minuters gångtid mellan dem. Ofta har varje linje en egen station med eget namn, så en bytesstation kan ha upp till fyra olika namn. För att ytterligare förvirra finns det två Arbatskaja.
Ytterligare en kul grej är hur olika djupt stationerna ligger: en del verkar ligga halvvägs till magman, andra ungefär som Medborgarplatsen. Det finns två långa ytsträckor i väster (linje 4) och öster (linje 3)
Dessutom måste Moskva ha världens coolaste stationsnamn; Krestianskaja zastava, Elektrozavodskaja, Ochotnyj rjad och Barrikadnaja bara som exempel.
Postat: onsdag 06 juli 2005 14:25
av Stefan B
Mina tankar:
Varje storstadsnät är ju intressant med sin resp. historia och specialiteter, t.ex.
London: äldsta stationerna på Circle Line från 1863, och glöm inte högbanan till Greenwich från 1836!
Paris (och Montreal): gummihjulstekniken, RER-systemet med jättestationer
Lille, Toulouse: tidiga VAL-automatbanor
New York: största nätet, massor av express-sträckor
Tokyo (har ej besökt!): komplexiteten med lokaltåg och stadstunnelbanor ihopvävda
Moskva: kristallkronestationerna
Berlin, Hamburg: kombinationen U-bahn/S-bahn
Barcelona: kontaktskena i taket
Etc. etc.
Postat: onsdag 06 juli 2005 23:04
av Mattias C
Mag skrev:Intressantast: Berlin, med tanke på historian om det delade systemet, spökstationer och massor av "glömda" tunnlar som byggts men aldrig använts.
En intressant station i Berlin är ju U-Bhf Gesundbrunnen, där finns en bunkeranläggning som var bortglömd i 50år innan man återupptäckte den på 90-talet och nu visar upp den hur en skyddsrumsanläggning såg ut under andra världskriget.
Tyckte dock att dte var märkligt hur man kunde glömma bort en hel bunkeranläggning som inte var dold på någotannat sätt än att ingen visste vem som hade nycklarna till dörren (som fanns i tunnelbanenedgången)
Tror knappast SL har några bortglömda lokaler bakom någon dörr ingen bryr sig om vad som finsn bakom...
Postat: torsdag 07 juli 2005 20:02
av 7 Tynnered
Incognito skrev:Kairo! Utan tvekan.
Varför?
Postat: torsdag 07 juli 2005 21:18
av Björne
Prag! Härliga stationer och trevliga tunnelbanevagnar!
Postat: fredag 08 juli 2005 21:34
av Bingo Berra
Tack för alla häliga tips

Ska ha dom i åtanke när jag åker på semester i framtiden!
New york, Moskva & Berlin verkade vara något extra så de får ligga högst upp på besöka listan så länge..
Kommer ihåg de där med gummihjul i Paris, såg helkul ut.. Som bussar nästan =)
Postat: lördag 09 juli 2005 3:35
av Zill
Bingo Berra skrev:Tack för alla häliga tips

Ska ha dom i åtanke när jag åker på semester i framtiden!
New york, Moskva & Berlin verkade vara något extra så de får ligga högst upp på besöka listan så länge..
Kommer ihåg de där med gummihjul i Paris, såg helkul ut.. Som bussar nästan =)
Och Métro nätet i
Montréal, så klart.
Postat: lördag 09 juli 2005 9:08
av Andy
Får vell ramse opp mine favoritter da:
- Oslo
- København
- Stockholm
- Roma
- Newcastle
Andreas
Postat: söndag 11 september 2005 0:00
av Erik Berg
Glasgow är en verklig upplevelse. Inte för att den är så imponerande utan snarare tvärtom. Så minimalt. Som att åka spöktåget på Gröna Lund/Liseberg eller åka på vagnarna i en gammal kolgruva, man kan inte stå rakt upp inne i vagnarna.
Tokyo skulle jag gärna se. Om inte annat för att få uppleva de där herrarna med plasthandskar som är anställda för att trycka in folk i vagnarna när det är fullsatt.
/Erik
Re: Bästa Tunnelbanan?
Postat: söndag 11 september 2005 19:52
av Piirka
Bingo Berra skrev:Har hört att den i Moskva ska va lite kul..
Ett annat system, som liknar Moskva är det i fd Leningrad. Även där hittar man kristallkronor och konst typ Eremitaget. Har inte besökt staden på åratal, men minns de häftiga rulltrapporna ner till de extremt djupt liggande tunnelstationerna. Och fort gick det med åkande i trapporna. Har läst att farten var 2 m/s, medan det normala i våra västerländska ditto brukar ligga kring 1 m/s. Undrar om det fortfarande finns levande nödstopp? En babushka dvs. gammal tant som satt vaktande invid rulltrappsschaktets nedre del med tummen på högsta hugg över en nödstoppsknapp...
Erik Berg skrev:
Tokyo skulle jag gärna se. Om inte annat för att få uppleva de där herrarna med plasthandskar som är anställda för att trycka in folk i vagnarna när det är fullsatt.
/Erik
Mja. Trots japansk porranime är japanerna väldigt genanta av sej när det gäller beröring av privata kroppsdelar såsom häckar. Har en bekants bekant, som bodde i Tokyo. Hon tog regelbundet tunnelbanan till jobbet. Trots att hon inte är så vidare lång, så var hon ändå klart längre än medresenärerna. Herrarna med plasthandskarna hade ett dilemma när hon skulle knuffas in i tåget. De hade varit tvugna att knuffa henne sgs i häcken. De löste problemet med att ta ut två japaner, ersätta den uppkomna lediga platsen med henne och istället knuffa in de två uttagna japanerna istället. Så vi mastodonter från Europa kanske inte får njuta av knuffande plasthandskar inte.
Piirka
Postat: måndag 12 september 2005 15:56
av Björnsson

Finns väl ingen bättre än Singapores tunnelbana?
(Åkte den 2001)