Sida 1 av 1

Skruttigt skit...

Postat: måndag 27 juni 2005 16:18
av CJA
Nån som har koll på när GS börjar fasa ut Den Oudsten-bussarna i 300-serien? :?:

Postat: måndag 27 juni 2005 16:42
av Holländaren
Så dåliga är dom väl inte?

Postat: måndag 27 juni 2005 18:10
av Björne
Dom lär rulla några år till. Men som jag skrev i en annan tråd, har du klagomål på bussarna så skriv upp inv-nummret och maila Västtrafik. Det hjälper om du har tur...

Postat: måndag 27 juni 2005 20:29
av 2763
Björne skrev:Dom lär rulla några år till. Men som jag skrev i en annan tråd, har du klagomål på bussarna så skriv upp inv-nummret och maila Västtrafik. Det hjälper om du har tur...
Det är inte bara tur. Den som bara gnäller riskerar att ignoreras. Man måste framföra sina påpekanden på ett sunt sätt, annars tas man helt enkelt inte på allvar.

//Tony

Postat: fredag 01 juli 2005 17:26
av daca
Våra kära den Oudstenbussar kommer med största sannolikhet att finnas kvar i ca:5 år till. De är tillverkade 1999-2000 och lär inte tas ur trafik förrän de faller för västtrafiks åldersgräns på tio år. Så om inget oväntat händer får vi förhoppningsvis ha kvar dem till 2010 ungefär.

Postat: fredag 01 juli 2005 18:30
av Ulrik Berggren
daca skrev:Våra kära den Oudstenbussar kommer med största sannolikhet att finnas kvar i ca:5 år till. De är tillverkade 1999-2000 och lär inte tas ur trafik förrän de faller för västtrafiks åldersgräns på tio år. Så om inget oväntat händer får vi förhoppningsvis ha kvar dem till 2010 ungefär.
Tänk om man därefter kanske kan få se någon av dem i SL-trafiken :roll: Ska bli intressant att se :D

SL har ju som bekant en maxålder på 12 år för sina bussar

Postat: fredag 01 juli 2005 18:38
av yujin
SL har ju som bekant en maxålder på 12 år för sina bussar
Jag trodde att det var 16 år...

Postat: fredag 01 juli 2005 19:21
av Björne
Ulrik Berggren skrev:
daca skrev:Våra kära den Oudstenbussar kommer med största sannolikhet att finnas kvar i ca:5 år till. De är tillverkade 1999-2000 och lär inte tas ur trafik förrän de faller för västtrafiks åldersgräns på tio år. Så om inget oväntat händer får vi förhoppningsvis ha kvar dem till 2010 ungefär.
Tänk om man därefter kanske kan få se någon av dem i SL-trafiken :roll: Ska bli intressant att se :D

SL har ju som bekant en maxålder på 12 år för sina bussar
Skulle bli mycket förvånad om någon av dom bussarna hammnar i Stockholm. Anledningen till att dom gammla häckarna hamnade i Stockholm var ju att Swebus kör där..

Postat: fredag 01 juli 2005 20:36
av daca
Får hoppas att de lever vidare någonstans i landet, gärna i göteborg, eftersom det inte finns något annat trafikföretag i sverige som kör den oudsten! (?) Vore trist om de bara skrotades utan vidare...

Postat: fredag 01 juli 2005 23:24
av Björne
daca skrev:Får hoppas att de lever vidare någonstans i landet, gärna i göteborg, eftersom det inte finns något annat trafikföretag i sverige som kör den oudsten! (?) Vore trist om de bara skrotades utan vidare...
Du får väll tjata på Ringlinien när det börjar bli dags så kanske det kan bli något.. :roll:

Postat: onsdag 06 juli 2005 9:46
av M224
Ulrik Berggren skrev:
daca skrev:Våra kära den Oudstenbussar kommer med största sannolikhet att finnas kvar i ca:5 år till. De är tillverkade 1999-2000 och lär inte tas ur trafik förrän de faller för västtrafiks åldersgräns på tio år. Så om inget oväntat händer får vi förhoppningsvis ha kvar dem till 2010 ungefär.
Tänk om man därefter kanske kan få se någon av dem i SL-trafiken :roll: Ska bli intressant att se :D

SL har ju som bekant en maxålder på 12 år för sina bussar
16 år är det som gäller, möjligtvis 12 år som max snitt i en depå.

Postat: onsdag 06 juli 2005 10:09
av Mikael Karlsson
Ulrik Berggren skrev:
daca skrev:Våra kära den Oudstenbussar kommer med största sannolikhet att finnas kvar i ca:5 år till. De är tillverkade 1999-2000 och lär inte tas ur trafik förrän de faller för västtrafiks åldersgräns på tio år. Så om inget oväntat händer får vi förhoppningsvis ha kvar dem till 2010 ungefär.
Tänk om man därefter kanske kan få se någon av dem i SL-trafiken :roll: Ska bli intressant att se :D

SL har ju som bekant en maxålder på 12 år för sina bussar
Om SL har en maxålder på 12 år för sina bussar, vill jag inte se dem i Örebro. Vet inte hur lång tid bussarna får gå här. Men de sista Cr112:orna från åren 1979-80 togs ur trafik våren 2000. Det var först under 2003-2004 som samtliga stadsbusslinjer fick låggolvsbussar.

P.S. Har västtrafik någon åldersgräns på spårvagnar :lol: :wink:

Mikael

Postat: onsdag 06 juli 2005 10:13
av M224
Ulrik Berggren skrev:
daca skrev:Våra kära den Oudstenbussar kommer med största sannolikhet att finnas kvar i ca:5 år till. De är tillverkade 1999-2000 och lär inte tas ur trafik förrän de faller för västtrafiks åldersgräns på tio år. Så om inget oväntat händer får vi förhoppningsvis ha kvar dem till 2010 ungefär.
Tänk om man därefter kanske kan få se någon av dem i SL-trafiken :roll: Ska bli intressant att se :D
Jag vill inte hålla med dig, det räcker väl med alla andra skit bussar vi har fått hit från andra delar av landet! Nej, tur att man slipper åka med dom, snart rullar det fler gamla övertagna bussar här än nya fräscha! :x

Postat: onsdag 06 juli 2005 10:51
av Incognito
Sthlm...Sveriges Estland. :lol: :wink:

Postat: onsdag 06 juli 2005 20:27
av Saturnus
Den Oudsten Bussen som företaget hette, gick i konkurs för ett par år sedan. Antagligen så blir problemet stort att då få fram reservdelar till de fordon som rullar i Göteborg. Men, helt klart är att underhållet med B93:orna och B96:orna är under all kritik... :evil:

Postat: onsdag 06 juli 2005 21:09
av Coppas
Saturnus skrev:Den Oudsten Bussen som företaget hette, gick i konkurs för ett par år sedan. Antagligen så blir problemet stort att då få fram reservdelar till de fordon som rullar i Göteborg. Men, helt klart är att underhållet med B93:orna och B96:orna är under all kritik... :evil:
Har för mig att jag har lagt in länken tidigare, men kommer inte ihåg var. Grejen är ju att Göteborg inte var den enda platsen i världen där det rullade Ostar. Visserligen gick ju Den Oudsten Bussen i KK, men kvarvarande fordon i trafik är ju fortfarande i behov av service. Såvitt jag förstått så är det då företaget Techno Service Nederland som tog över Den Oudstens reservdelshantering efter konkursen. Det borde då även relativt lätt återfinnas reservdelar till försäljning bara kunderna är villiga att betala för sig, men det kanske är där skon klämmer för GS. :wink:

Mvh // Nico

Postat: onsdag 06 juli 2005 22:35
av M224
Åhhh fyy vilka fula bussar :shock:

Det är så Neoplanerna är snygga :D

Postat: torsdag 07 juli 2005 17:22
av Saturnus
M224 skrev:Åhhh fyy vilka fula bussar :shock:
Ja, det kan väl säga att dom är... tejpade skärmar, provisoriskt lagade, kraftigt och aggressivt buller...

Nån som vet varför "ostarna" bullrar mer än andra bussar?

Postat: onsdag 13 juli 2005 10:51
av Driver28
Bara som kommentar till vagnålder hos SL. De flesta entreprenörsavtalen nu medger en maximal individålder på 16 år men en max genomsnittlig ålder per område med max 8 år.