C4 2548 skall ju renoveras och ingå i museitåget tillsammans med C2- / C3-vagnarna.
Vet någon till vilket utförande C4:an skall renoveras till; dvs till leveransutförande eller till reviderat 90-talsutförande?
C4 2548
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C4 2548
Jag vet inte svaret men är så fräck att jag gissar...
Jag tycker det verkar mest logiskt om vagnen renoveras till originalutförande eftersom de andra vagnarna i museitåget är det. Den skulle kanske sticka ut lite mycket annars, eftersom den har "modern" inredning.
Mvh Fredrik
Jag tycker det verkar mest logiskt om vagnen renoveras till originalutförande eftersom de andra vagnarna i museitåget är det. Den skulle kanske sticka ut lite mycket annars, eftersom den har "modern" inredning.
Mvh Fredrik
Mest logiskt att den får orginalutförande därför att den då representerar sin tid. Sedan vore det ju roligt om SL kunde fylla på tåget med C6 och några andra typer allteftersom de skrotas ut. Faller det på klen ekonomi för så många vagnar ser jag hellre att man ställer skrotar någon av C2orna och satsar på ett tåg som visar så mycket som möjligt av olika epoker.
/Michael
/Michael
Skulle vara väldigt roligt med några nyare vagnar typ C6 som museéivagnar.Spårvagnsmicke skrev:Mest logiskt att den får orginalutförande därför att den då representerar sin tid. Sedan vore det ju roligt om SL kunde fylla på tåget med C6 och några andra typer allteftersom de skrotas ut. Faller det på klen ekonomi för så många vagnar ser jag hellre att man ställer skrotar någon av C2orna och satsar på ett tåg som visar så mycket som möjligt av olika epoker.
/Michael

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
..."skrotar någon av C2orna"???? Ursäkta, men är du inte riktig, karl?!?
Gärna att fler tunnelvagnar sparas åt eftervärlden, t ex C6, men GLÖM någon skrotning av C2:or!!!
C2-tåget är ju unikt och historiskt intressant just för att de fyra vagnarna bildar ett autentiskt 50-talståg. Detta tåg skall ju också kunnna användas vid filminspelningar där krav ställs på tidstypiska och autentiska miljöer. I t ex Paris har man också sparat ett helt tåg av de gamla "Sprague"-vagnarna; också för filminspelningar och specialkörningar.
För övrigt är C6 alldeles för moderna vagnar för att ingå i ett museitåg. De är heller inte speciellt typspecifika, eftersom alla vagnstyper från C6 - C15 har i princip likadan vagnskorg.
Nej, om valet står mellan en C6:a och skrotning av en av C2:orna så är valet lätt: C6? Nej tack!
Gärna att fler tunnelvagnar sparas åt eftervärlden, t ex C6, men GLÖM någon skrotning av C2:or!!!
C2-tåget är ju unikt och historiskt intressant just för att de fyra vagnarna bildar ett autentiskt 50-talståg. Detta tåg skall ju också kunnna användas vid filminspelningar där krav ställs på tidstypiska och autentiska miljöer. I t ex Paris har man också sparat ett helt tåg av de gamla "Sprague"-vagnarna; också för filminspelningar och specialkörningar.
För övrigt är C6 alldeles för moderna vagnar för att ingå i ett museitåg. De är heller inte speciellt typspecifika, eftersom alla vagnstyper från C6 - C15 har i princip likadan vagnskorg.
Nej, om valet står mellan en C6:a och skrotning av en av C2:orna så är valet lätt: C6? Nej tack!
C4 2548...
Jag håller med Markus men tycker att i framtiden kan det vara kul att även ha ett modernare Cx-tåg, bestående av t.ex. C6 & C13-vagnar. Dessa vagnar i 90-tals utförande visar ju också en viss tidsepok som nog blir ganska kul i framtiden när tunnelbanan enbart består av C20. Problemet är väl inte bara pengar utan plats... Museitåget står i Nyboda på spår 15 "nedre", ett alldeles utmärkt spår eftersom det bara rymmer fyra vagnar, det är som skräddarsytt för detta tåg. Men om det kommer fler museitåg i framtiden kommer det säkert att gnällas om platsbrist...
Vidare kan man ju tycka att det vore kul med ett sparat C8-par, första tunnelvagnen som var blå vid leverans och en typisk bana 3 vagn...
Det största misstaget var att ignorera C5:orna, en sån eller kanske flera hade varit ett tufft museitåg att susa fram i... Visst är det kul med vagnen i Ö-vik men den kommer väl aldrig mer att få rulla under Stockholms gator...?
Fredrik
Vidare kan man ju tycka att det vore kul med ett sparat C8-par, första tunnelvagnen som var blå vid leverans och en typisk bana 3 vagn...
Det största misstaget var att ignorera C5:orna, en sån eller kanske flera hade varit ett tufft museitåg att susa fram i... Visst är det kul med vagnen i Ö-vik men den kommer väl aldrig mer att få rulla under Stockholms gator...?
Fredrik
Jodå, nyper mig i armen. Visst är jag äkta vara.Markus Eisler skrev:..."skrotar någon av C2orna"???? Ursäkta, men är du inte riktig, karl?!?
Vad jag tar hänsyn till är det faktum att SL enligt flera inlägg på forumet genom åren inte är överentusiastiska över att hålla med museitåg. Jag förstår din poäng med att C2/C3-tåget utgör ett tidstypiskt koncept, men samtidigt kanske eftervärlden har mer glädje åt fler typer istället för 3 st C2:or. Märk väl att jag givetvis inte önskar skrota C2. Men om valet står mellan en representant för 70-talets tunnelbana och en 50-talsvagn som redan finns i två andra exemplar så...
Att C6 är för moderna förstår jag inte riktigt. Om 20 år är C6 precis lika gamla som C2 är nu. Som framgick av mitt första inlägg är jag igen ivrare av att bevara vagnarna i dagens skick, utan likt orginalet. Även C2 var i modernt skick för bara tio år sedan.
/Michael