I Danmarksresenärer Hören och Lyssnen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
I Danmarksresenärer Hören och Lyssnen
En påminnelse om dåtida reseproblematik lämnas oss idag då det härmed tillkännages att:
Vid passage från fäderneslandet, det stolta, gamla och fria, till utlandet det yndige der bukker sig i bakke, dal avkrävas för närvarande passkontroll. Bakgrunden till passkravet är ett toppmöte för en viss europeisk organisation med säte i den ypperliga spårvägsstaden Bryssel. (Därmed intet sagt om EU som sådant)
Jag ville bara påminna så att ingen av er Stockholmare eller Malmöiter som ämnar genomföra gränspassage under helgen i samband med antingen skåneresa eller SHS arrangemang.
Antar att passkontroll även gäller vid passage från landet av den 17 mai
M.v.h.
Tony
Vid passage från fäderneslandet, det stolta, gamla och fria, till utlandet det yndige der bukker sig i bakke, dal avkrävas för närvarande passkontroll. Bakgrunden till passkravet är ett toppmöte för en viss europeisk organisation med säte i den ypperliga spårvägsstaden Bryssel. (Därmed intet sagt om EU som sådant)
Jag ville bara påminna så att ingen av er Stockholmare eller Malmöiter som ämnar genomföra gränspassage under helgen i samband med antingen skåneresa eller SHS arrangemang.
Antar att passkontroll även gäller vid passage från landet av den 17 mai
M.v.h.
Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Nej, det er ikke helt rigtigt.
Politiet kontrollerer pas på personer som alligevel skal medbringe pas, altså personer uden for Norden. Nordiske medborgere skal ikke vise pas, der kan jo udmærket være pendlere, fra Skåne, der slet ikke har noget pas. Det samme gælder transittrafikanter fra og til Bornholm.
Politiet kan bede om legitimation, og der kan et pas selvfølgelig bruges, men kørekort og andet går også.
I øvrigt kontrollerer politiet ikke samtlige personer, der passerer grænsen. På broen er der jo ingen steder, hvor en sådan kontrol i praksis kan foretages, men politiet holder øje med mistænkelige personer, fortrinsvis busser med unge, der medbringer bandy-udrustning eller andet tilsvarende. Sådanne busser kan blive afvist.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
fra København , hvor her er mørk og koldt, og den slags lægger altid en dæmper på urolige folk. I Danmark siger vi: I tilfælde af regn bliver revulutionen aflyst.
Politiet kontrollerer pas på personer som alligevel skal medbringe pas, altså personer uden for Norden. Nordiske medborgere skal ikke vise pas, der kan jo udmærket være pendlere, fra Skåne, der slet ikke har noget pas. Det samme gælder transittrafikanter fra og til Bornholm.
Politiet kan bede om legitimation, og der kan et pas selvfølgelig bruges, men kørekort og andet går også.
I øvrigt kontrollerer politiet ikke samtlige personer, der passerer grænsen. På broen er der jo ingen steder, hvor en sådan kontrol i praksis kan foretages, men politiet holder øje med mistænkelige personer, fortrinsvis busser med unge, der medbringer bandy-udrustning eller andet tilsvarende. Sådanne busser kan blive afvist.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
fra København , hvor her er mørk og koldt, og den slags lægger altid en dæmper på urolige folk. I Danmark siger vi: I tilfælde af regn bliver revulutionen aflyst.
Svend, du har helt rätt i sak, men det är ett litet problem. I det fall du skall styrka ditt medborgerskap i annat nordiskt land så finns det för oss svenskar en handling som klarar detta (om vi inte har det allra nyaste körkortet möjligen) nämligen passet. Därmed måste det finnas med. Om man inte gamblar och litar på att danska polisen är lika trevlig som den oftast är.Svend Christensen skrev:Nej, det er ikke helt rigtigt.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
/Tony
Njaej, du måste kunna styrka ditt medborgarskap. Tyvärr så anser regeringen det är rasism (sic!) om det står medborgarskap på körkortet. Annars hade det räckt.TimK skrev:Jag har läst i tidningarna, inte sagt att detta därmed behöver stämma, att för nordbor så räcker det med ID-kort. Polisen kan ju med hjälp av detta kontrollera medborgarskapet.
Mvh Tim
Jag tror inte polisen har varken tid eller lust, med sina begränsade resurser, stå å försöka få tag på en öppen skattemyndighet klockan 3 på natten, för att kunna kolla dit medborgarskap.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- TimK
- Kontakt:
Jag tror att du förväxlar de krav som gäller när man reser inom Schengen-området, där det är helt riktigt att ingen svensk ID-handling förutom passet duger, med de arrangemang som gäller nu under EU-toppmötet.
"Skånsk polis har av regeringen fått tillfällig rätt att kontrollera pass för inresande i Sverige i samband med toppmötet. Nordiska medborgare behöver inte visa pass, men de måste kunna styrka sin identitet."
(Fet stil införd av undertecknad)
Källa: http://se.news.yahoo.com/021212/58/137xu.html
"Skånsk polis har av regeringen fått tillfällig rätt att kontrollera pass för inresande i Sverige i samband med toppmötet. Nordiska medborgare behöver inte visa pass, men de måste kunna styrka sin identitet."
Och hur styrker du att du är nordisk medborgare?TimK skrev:Jag tror att du förväxlar de krav som gäller när man reser inom Schengen-området, där det är helt riktigt att ingen svensk ID-handling förutom passet duger, med de arrangemang som gäller nu under EU-toppmötet.
Q.E.D.
/Tony
- TimK
- Kontakt:
Förstår du inte skillnaden mellan att behöva styrka din identitet och att behöva styrka ditt medborgarskap?
Det står ju uttryckligen att nordiska medborgare inte behöver visa pass utan bara måste styrka sin identitet. Det enda rimliga sättet att tolka detta är att de som innehar ett ID-kort utfärdat i ett nordiskt land slipper visa pass.
Förvisso är en del av dessa inte nordiska medborgare men förmodligen har man räknat med detta.
-- Tim
Det står ju uttryckligen att nordiska medborgare inte behöver visa pass utan bara måste styrka sin identitet. Det enda rimliga sättet att tolka detta är att de som innehar ett ID-kort utfärdat i ett nordiskt land slipper visa pass.
Förvisso är en del av dessa inte nordiska medborgare men förmodligen har man räknat med detta.
-- Tim
-
Jo, men för att kunna åberopa att du enbart behöver visa identitet måste du kunna stå för att du är nordisk medborgare och då måste du också kunna styrka ditt medborgarskap - eller hur?TimK skrev:Förstår du inte skillnaden mellan att behöva styrka din identitet och att behöva styrka ditt medborgarskap?
-- Tim
Om en nitisk dansk gränspolis inte litar på att du innehar svenskt medborgarskap och kräver att du styrker det faktum att det faktiskt är så - hur gör du då?
Alltså måste du trots allt ha passet med dig.
/Tony
- BaardB
- Kontakt:
Jeg er heldigvis norsk, ikke EU-medlem og har passfrihet i de nordiske landTonyM skrev:Om en nitisk dansk gränspolis inte litar på att du innehar svenskt medborgarskap och kräver att du styrker det faktum att det faktiskt är så - hur gör du då?
Alltså måste du trots allt ha passet med dig.
/Tony

Hei då!
- TimK
- Kontakt:
Just det, den nordiska passfriheten tycks ha gått en del förbi.
Har själv passerat gränsen mellan Finland och Sverige utan att bli ombedd att styrka mitt medborgarskap. Detta var innan jag fick svenskt medborgarskap. Jag hade passet med mig och var beredd att visa upp det men de frågade aldrig.
Men Tony, efter närmare reflektion så är nog sanningen att de som inte "ser ut som" svenska medborgare (vilket jag nog gör) gör klokt i att ta med sig passet för att slippa eventuella besvär. Även om det i ett senare skede skulle gå att bevisa att en polis hade brutit mot reglerna genom att tvinga en nordisk medborgare att visa pass så skulle man nog inte vilja stå ut med olägenheten för stunden.
Mvh Tim
Har själv passerat gränsen mellan Finland och Sverige utan att bli ombedd att styrka mitt medborgarskap. Detta var innan jag fick svenskt medborgarskap. Jag hade passet med mig och var beredd att visa upp det men de frågade aldrig.
Men Tony, efter närmare reflektion så är nog sanningen att de som inte "ser ut som" svenska medborgare (vilket jag nog gör) gör klokt i att ta med sig passet för att slippa eventuella besvär. Även om det i ett senare skede skulle gå att bevisa att en polis hade brutit mot reglerna genom att tvinga en nordisk medborgare att visa pass så skulle man nog inte vilja stå ut med olägenheten för stunden.
Mvh Tim
Inget pass behövdes...
Har själv heller aldrig varit med om det, vare sig i norge eller i finland. I och för sig har jag aldrig stött på någon som kunnat kolla då:TimK skrev:Just det, den nordiska passfriheten tycks ha gått en del förbi.
Norge besöktes via bergen (inte Bergen), samt vie en ödslig skogsväg.
Finland besöktes (flera gånger faktiskt), via flygplats som var sstängd (tornet hade dock öppet), där vi sedan passerade genom 'personalingången' till/från flygplatsen.
Vet inte hur det skulle varit om jag dlygit dit reguljärt eller liknande dock...
/Jonas.