Sida 1 av 1

Övergångsväxlar i Göteborg

Postat: onsdag 15 juni 2005 22:15
av gunnar nordström
Någon skrev för ett tag sedan om de gamla övergångsväxlarna på Långdragslinjen, som hamnade vid stallarna för gamla 8:an. Varför var det så många övergångsväxlar på denna linje? Vem vet? Det fanns ju div div. övergångsväxlar på andra ställen i stan oxå såsom på Engelbrektsgatan (för gamla 11:an/12:an och sedan X-tra trafiken.), utanför Jubileumskliniken och Husargatan (för gamla 6:an) etc, men dessa hade ju en funktion.

KANSKE lite villt bygg nya framförallt i centrum, så kan man köra korta bitar med väntertrafik under personlig signalkontroll vid vagnsfel etc. Vad säger ni som kör vagn???

Postat: onsdag 15 juni 2005 22:47
av Fredrik E
Oslo har fortfarande(kanske borta nu) vad jag vet efter min arbetsperiod där övergångsväxlar som var smidiga vid spårarbeten, dessa användes dock aldrig vid vagnfel och förbikörning.

Tror inte man har behov av detta i Göteborg i nuläget.

Postat: onsdag 15 juni 2005 23:13
av BaardB
Det som på norsk kalles overkjøringsspor finnes fortsatt i Oslo. Mest på T-bane og forstadsbane, hvor det er greit å kjøre på enkeltspor (ingen biltrafikk).
I bygatene er det ikke mange overkjøringsspor igjen, men her brukes de - akkurat som i "gamle dager" - for å snu vogner med førerplass i begge ender og dører på begge sider. Da trengte man ikke å bygge dyrere og mer plasskrevende vendesløyfer.

Postat: torsdag 16 juni 2005 21:53
av gunnar nordström
Tillbacks till ämnet, är det någon, som vet varför det var så många övergångsväxlar på Långedragslinjen? Vad säger ni som kör vagn i Göteborg , om nya övergångsväxlar enl. ovan???