Sida 1 av 3

En M29a...

Postat: måndag 13 juni 2005 22:59
av Odd
...på djurgården.

Bild

Postat: måndag 13 juni 2005 23:44
av Andy
Hmmm, dette må ha skjedd i det skjulte, har ikke hørt noe om at 845 skulle til Stockholm....

Andreas

Postat: tisdag 14 juni 2005 8:55
av Thomas Lange
Andy skrev:Hmmm, dette må ha skjedd i det skjulte, har ikke hørt noe om at 845 skulle til Stockholm....

Andreas

På Forums sida för Djurgårdslinjens aktiva meddelades för ett par veckor sedan:

Nu är det klart med årets gästvagnar: Det blir en M28 och en M29 från Göteborgs Spårvägar, så det är dags att öva på pedaltrampandet!

M28 var en vagntyp som var hotad för några år sedan. Den skulle försvinna när de nya M32 hade levererats. Nu talar mycket för att M28 blir kvar under överskådlig tid.

Vagnarna anländer i början av vecka 24 och stannar till mitten av augusti.

Några av Djurgårdslinjens instruktörer typutbildas på vagnarna för att därefter utbilda oss andra. I första hand kommer de som jobbar i vardagstrafiken i juni att få utbildning.

Kontakta TX och lyssna när du kan få din utbildning. Passa på att lära dig skillnaderna mellan vagntyperna. De är lika men ändå inte...

Postat: tisdag 14 juni 2005 9:02
av Mikael Karlsson
Kommer M28/M29 användas alla veckans dagar, eller? När är bäst chans att få se dem.

Mikael

Postat: tisdag 14 juni 2005 9:44
av Andy
Hvilke vogner har man vært nødt til å deponere et annet sted for å få plass til disse to vognene?

Andreas

utdeponerade vagnar

Postat: tisdag 14 juni 2005 12:22
av Stefan Widén
Under gästvagnarnas tid kommer vagn 700 och 616 få en sommarvistelse i Mkp. vagnarna är driftklara och kanske nu med slingan, kan man få se detta tåg där nere. störst chans är under vecka 29. 700 kommer sedan åter till Akh när gästvagnarna återgår till Gbg. Vagn 616 kommer att stå kvar för att låta 196 komma tillbaka. Vi räknar då med att ha 71 klar för trafik. Återtransporter sker under vecka 32

/stefan

Re: utdeponerade vagnar

Postat: tisdag 14 juni 2005 12:39
av Andy
Stefan Widén skrev:Under gästvagnarnas tid kommer vagn 700 och 616 få en sommarvistelse i Mkp. vagnarna är driftklara och kanske nu med slingan, kan man få se detta tåg där nere. störst chans är under vecka 29. 700 kommer sedan åter till Akh när gästvagnarna återgår till Gbg. Vagn 616 kommer att stå kvar för att låta 196 komma tillbaka. Vi räknar då med att ha 71 klar för trafik. Återtransporter sker under vecka 32

/stefan
Takker for svaret!
700 (249) begynner nå å bli ganske bereist, nå mangler det vell bare at den kommer til Göteborg, Skjoldenæsholm og Bergen, så hadde lista vært komplett over de byene i Norden skinnegangen tilater vognen å bevege seg på.

Andreas

Postat: tisdag 14 juni 2005 13:17
av Bussmicke
Jag fick bilder på 845 idag under utbildning/Övningskörning med Danne bakom spakarna.

Postat: tisdag 14 juni 2005 13:54
av bruse

Postat: tisdag 14 juni 2005 14:00
av Mr. Burns
Bussmicke skrev:Jag fick bilder på 845 idag under utbildning/Övningskörning med Danne bakom spakarna.
Pedalerna! :wink:

Postat: tisdag 14 juni 2005 14:59
av 2763
Nu skall du inte vara sån Michael :lol: :lol: :lol: .... Det finns spakar i pedalvagnarna också, men de sitter bakom föraren..... (Värme bl.a.)

//Tony

Postat: tisdag 14 juni 2005 15:31
av Incognito
Har M28:an (vilken det nu är) fräschats upp inför gästspelet?

Postat: tisdag 14 juni 2005 15:51
av Björne
Incognito skrev:Har M28:an (vilken det nu är) fräschats upp inför gästspelet?
754 är det. Den har fått en mindre genomgång av SSR:s mekaniker.

Postat: tisdag 14 juni 2005 17:33
av Incognito
Invändigt alltså. Tråkigt att visa upp kl-tt-r och ristade rutor när M28 är på turné. :wink:

Postat: tisdag 14 juni 2005 17:57
av Björne
Incognito skrev:Invändigt alltså. Tråkigt att visa upp kl-tt-r och ristade rutor när M28 är på turné. :wink:
Njäe det borde jag kanske skrivit. Det är endast en mekanisk genomgång som gjorts, iaf så var det så sist jag kollade :wink: Men det är väll ändå så att 845 och 754 är två av dom bättre. Iaf 845! Bussdörrs-M28:orna har ju några år bakom sig sedan sista revision.

Postat: tisdag 14 juni 2005 19:17
av Slagpåse
TonyM skrev:Nu skall du inte vara sån Michael :lol: :lol: :lol: .... Det finns spakar i pedalvagnarna också, men de sitter bakom föraren..... (Värme bl.a.)

//Tony
Hehe o då ska jag "hacka" på dig, värmereglagespaken sitter på vänster sida om förarpstolen på M28, inte bakom.

På M29 kan det stämma men där sitter den ute i passagerarutrymmet under en stol :wink:

Nånn mer spak lär man inte hitta på pedalerna :lol:

Postat: tisdag 14 juni 2005 20:06
av daca
Hade ingen aning om att göteborg skulle hyra/låna(?) ut vagnar till stockholm. Kan någon berätta lite vad detta handlar om så vore jag tacksam... :?

Postat: tisdag 14 juni 2005 20:22
av Bussmicke
Hade ni tänkt köra dem var för sig eller i multipel?

Postat: tisdag 14 juni 2005 20:24
av Byggare Bob
daca skrev:Hade ingen aning om att göteborg skulle hyra/låna(?) ut vagnar till stockholm. Kan någon berätta lite vad detta handlar om så vore jag tacksam... :?
Enkelt, gästspel från Göteborg.
Gästvagnar från övriga svenska spårvägsstäder som Norrköping och Göteborg, har förekommit till och från på Djurgårdslinjen sedan starten 1991.

Läs även här:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=75690#75690

Postat: tisdag 14 juni 2005 21:08
av Incognito
Är 754 en bussdörrars-m28? Vore det inte trevligare att skicka upp en av m28:orna som har den nya, götebossblåa färgsättningen? Var det något särskilt skäl till att just 754 valdes ut?