Nu blev ni konfysa - men om jag inte missminner mig så kommer GS linje 12 att bli rosa.
http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=111194
Lokaltidningen i denna civiliserade stad hade i helgen ett längre inlägg angående att vagnbristen (eller, kanske snarare kalsongbristen - Bruse)
leder till att linje 12 inte kommer att kunna startas som planerat på grund av att vagnar saknas. Detta leder m.a.o. till att Lisebergslinjen får ha "sitt" nummer ifred även under nästa (h)julsäsong.
Det finns även en grafik i papperstidningen på hur "nästa" nät kommer att se ut. För att inte förvirra så vill jag kolla detta hemma först så att jag inte förvilla genom att sprida felaktig information.
Så här mycket kan tydas genom skriften i tidningen:
4:an kommer inte att gå över Göta Älvbron utan fortsätter från C-PP-AC
(snabbspåret till angered)
10:an kommer att gå DS-W-Vp-Gt-Bp-Ullevi-Kv-Lana
12:an skulle komma att gå Ag-Lp-Vv-Vp-Gt-Bp-Lb-Et,
6:an Ap-R-S-Kv-SHE
8:an Ac-R-S-Kv-F (Osäker på hur långt ut den kommer att gå)
(Ds=Guldheden, W=Wavrinsky, Vp=Vasaplatsen, Gt=Grönsakstorget, Kv=Korsvägen, Ag=Axel Dahlströms Torg, Lp=Linnéplatsen, Vv=Vasa Viktoriagatan, Bp=Brunnsparken, Lb=Lilla Bommen, R=Redbergsplatsen, S=Svingeln (e.g. vagnhallen Stampgatan), SHE=Sahlgrenska Huvudentré, F=Frölunda Torg, PP=Polhemsplatsen, C=Centralstationen, Ap=Aprilgatan, )
Återkommer med komplementerande uppgifter om ingen annan gör det före mig.
M.v.h.
Tony
Kl. 11.06, har lagt till missade förkortningar, tack Jörgen för påpekandet. Det var givetvis inte meningen.
/Tony
Vagnbrist medför inställd rosa linje!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vagnbrist medför inställd rosa linje!
Senast redigerad av 2763 den måndag 09 december 2002 11:07, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Re: Vagnbrist medför inställd rosa linje!
Intressant är att de ekonomiska problemen nu tonats ned. Det antyds att finansieringen bli svår, men vagnbristen är huvudproblemet. Pedalvagnarna verkar falla sönder och samman och ordföranden i stadens trafiknämnd anser att flera redan idag borde skrotas.
Tilläggas till den goda redogörelsen kan väl att tvåan enligt förslaget förlängs till Varmfrontsgatan (Länsmansgården). Är hållplatsen förberedd för trafik med två linjer? Dvs. försedd med förbigångsspår.
Enligt GPs grafik verkar sjuan läggas om vid Olskroken. Linjen går ut på snabbspåret från Polhemsplatsen enligt vanligt maner, men går in till Olskrokstorget via de idag ej trafikförande övergångsspåren. Därefter förbi hpl. Ejdergatan till Bergsjön. Låter inte orimligt eftersom omläggningen av sexan annars innebär att Ejdergatan inte kan nås från city utan byte. Dessutom får bergsjöborna bättre förbindelse till området runt Redbergsplatsen.
Att ettan ska läggas om till Järntorget igen har väl varit känt ända sedan förra omläggningen. Nya tolvan tar rutten genom Annedal. Värt att notera är att tian precis som Tony skrev går via Grönsakstorget. Eftersom tolvan går via Avenyn kommer därför bara korsande spårvagnstrafik finnas på Vasaplatsen. Hpl. Vasaviktoriagatan förlorar förbindelsen med Västra Hamngatan.
Observerar att Östra Hamngatan tappar två linjer medan Västra Hamngatan får ännu en. En bra omfördelning eftersom det ofta grötar ihop sig runt Kungsportplatsen trots fyra hållplatslägen.
Hoppas slutligen att Trafikkontoret och Västtrafik tar tillfället i akt och får lite struktur på Brunnsparkens hållplatslägen.
/Michael
Tilläggas till den goda redogörelsen kan väl att tvåan enligt förslaget förlängs till Varmfrontsgatan (Länsmansgården). Är hållplatsen förberedd för trafik med två linjer? Dvs. försedd med förbigångsspår.
Enligt GPs grafik verkar sjuan läggas om vid Olskroken. Linjen går ut på snabbspåret från Polhemsplatsen enligt vanligt maner, men går in till Olskrokstorget via de idag ej trafikförande övergångsspåren. Därefter förbi hpl. Ejdergatan till Bergsjön. Låter inte orimligt eftersom omläggningen av sexan annars innebär att Ejdergatan inte kan nås från city utan byte. Dessutom får bergsjöborna bättre förbindelse till området runt Redbergsplatsen.
Att ettan ska läggas om till Järntorget igen har väl varit känt ända sedan förra omläggningen. Nya tolvan tar rutten genom Annedal. Värt att notera är att tian precis som Tony skrev går via Grönsakstorget. Eftersom tolvan går via Avenyn kommer därför bara korsande spårvagnstrafik finnas på Vasaplatsen. Hpl. Vasaviktoriagatan förlorar förbindelsen med Västra Hamngatan.
Observerar att Östra Hamngatan tappar två linjer medan Västra Hamngatan får ännu en. En bra omfördelning eftersom det ofta grötar ihop sig runt Kungsportplatsen trots fyra hållplatslägen.
Hoppas slutligen att Trafikkontoret och Västtrafik tar tillfället i akt och får lite struktur på Brunnsparkens hållplatslägen.
/Michael
Re: Vagnbrist medför inställd rosa linje!
Kan bara konstatera att M28 började levereras 1965 och M29 1969.Spårvagnsmicke skrev:Intressant är att de ekonomiska problemen nu tonats ned. Det antyds att finansieringen bli svår, men vagnbristen är huvudproblemet. Pedalvagnarna verkar falla sönder och samman och ordföranden i stadens trafiknämnd anser att flera redan idag borde skrotas.
Troligen kommer M28 att synas i trafik 5 - 10 år till M29 kanske något längre. Allt hänger på leveranserna av M32 och utvecklingen av optionerna till den nuvarande ordern. Naturligtvis kommer även eventuella "barnsjukdomar" att betyda en del för avvecklingen av M28/M29.
Enligt de uppgifter jag har fått skall den första Sirio-vagnen ha tagits i bruk i Milano den 7/12, dessa vagnar är tekniskt mycket lika de vagnar som skall levereras till Göteborg. Märk väl tekniskt inte design.
/JAgr
Inget att göra!
Uppenbarligen är jag helt befriad från vett eftersom jag sitter och spenderar min lediga tid med att klura på brunnsparkens hållplatslägen.
Har inte förstått varför inte nya arkadenkurvan utnyttjas maximalt. Nu är ju inte linjerna bundna till samma gata i båda riktningarna längre. En högst personlig åsikt är att hållplatslägena på Brunnsparken (därmed också på Drottningtorget) borde vara gemensamma nämnare för linjernas målområden.
Ett simpelt förslag baserat på det utopiska nätet följer.
Södergående trafik:
Norra Hamngatan
Linjerna: 3, 4, 9 och 11
Varför: Trean, nian och elvan betjänar alla Majorna. Nian och elvan till stor del gemensam färdväg. Fyran har lite gemensamt med någon linje och får hänga med på ett hörn.
Södra Hamngatan
Linjerna: 1, 2, 7, 10 och 12
Varför: Tvåan och tolvan kommer från hisinge island och måste gå där. Ettan har lång sträcka gemensam med tvåan. Sjuan och tolvan delar slutmålen med ettan. Tian går gemensamt med sjuan till norra Guldheden.
Norrgående trafik
Norra Hamngatan
Linjerna: 1, 3, 7 och 11
Varför: Bättre polare än ettan och trean finns nästan inte. Sjuan delar Olskroken med dessa båda. Bergsjön är den gemensamma nämnaren för sjuan och elvan
Södra Hamngatan
Linjerna: 2, 4, 9, 10 och 12
Varför: Tvåan och tolvan skulle teoretiskt kunna gå i norra Hamngatan, men tror trafikkontoret föredrar raka spåret från södra Hamngatan. Fyran och nian hänger ihop upp till Angered. Tian kanske passar bättre med ettan och trean, men det närmaste dagens fördelning är att fem linjer ska gå här.
Reserverar mig för några frågetecken. Ska sjuan gå förbi olskroken? Och ska tian verkligen gå i västra Hamngatan? Guldheden, Chalmers och Landala förlorar ju då direktförbindelsen med Avenyn.
Måste hitta på nåt vettigt resten av kvällen. Ah, högkvalitativ tevefilm på trean. Rusar!
/Michael
Har inte förstått varför inte nya arkadenkurvan utnyttjas maximalt. Nu är ju inte linjerna bundna till samma gata i båda riktningarna längre. En högst personlig åsikt är att hållplatslägena på Brunnsparken (därmed också på Drottningtorget) borde vara gemensamma nämnare för linjernas målområden.
Ett simpelt förslag baserat på det utopiska nätet följer.
Södergående trafik:
Norra Hamngatan
Linjerna: 3, 4, 9 och 11
Varför: Trean, nian och elvan betjänar alla Majorna. Nian och elvan till stor del gemensam färdväg. Fyran har lite gemensamt med någon linje och får hänga med på ett hörn.
Södra Hamngatan
Linjerna: 1, 2, 7, 10 och 12
Varför: Tvåan och tolvan kommer från hisinge island och måste gå där. Ettan har lång sträcka gemensam med tvåan. Sjuan och tolvan delar slutmålen med ettan. Tian går gemensamt med sjuan till norra Guldheden.
Norrgående trafik
Norra Hamngatan
Linjerna: 1, 3, 7 och 11
Varför: Bättre polare än ettan och trean finns nästan inte. Sjuan delar Olskroken med dessa båda. Bergsjön är den gemensamma nämnaren för sjuan och elvan
Södra Hamngatan
Linjerna: 2, 4, 9, 10 och 12
Varför: Tvåan och tolvan skulle teoretiskt kunna gå i norra Hamngatan, men tror trafikkontoret föredrar raka spåret från södra Hamngatan. Fyran och nian hänger ihop upp till Angered. Tian kanske passar bättre med ettan och trean, men det närmaste dagens fördelning är att fem linjer ska gå här.
Reserverar mig för några frågetecken. Ska sjuan gå förbi olskroken? Och ska tian verkligen gå i västra Hamngatan? Guldheden, Chalmers och Landala förlorar ju då direktförbindelsen med Avenyn.
Måste hitta på nåt vettigt resten av kvällen. Ah, högkvalitativ tevefilm på trean. Rusar!
/Michael