Humortråden

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:Här slutar nätet :shock: :D :wink:
Här är en annan slutpunkt! :D
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Diverse roligt . . .

Inlägg av VeVen »

En av mina absoluta favoritsajter är Avigsidan. För ett litet tag sen fick de in en fullkomligt sanslös bruksanvisning för en "allmän avlägsen kontroll". Definitivt något av det värsta jag sett i den vägen. Följande citat får bli smakprov: "Anordning låsa kanna sätta fort apparaten emot omväxlar vid en ny sätta upp till du låsa upp den.". Dadaistisk poesi!

Riktigt Ql kan det också bli att se hur det kan bli när man i Japan och Kina försöker sig på att bli "internationella" genom att använda engelska. På sajten Engrish kan man se en del exempel. Resultatet kan bli eh, ähum, anmärkningsvärt.

Självklart finns det komiska möjligheter när västerlänningar ger sig på "coola" kinesiska och japanska tecken. Se samlingen på sajten Hanzi smatter. Här odlas en speciell förkärlek till tatueringar med dessa tecken. Den verkliga innebörden kanske . . inte . . alltid är det som bäraren . . tänkt sig . . riktigt, hrm. .

Skall man skaffa sig en gaddning, borde man nog vara lite mer nogräknad med motivet kan man ju tycka. . .

fnittrar VeVeN
Joohan_
Inlägg: 57
Blev medlem: måndag 20 februari 2006 20:27
Ort: Göteborg & Västerås - Bussjohan har byttet signatur til Joohan

Inlägg av Joohan_ »

NYA SVENSKA ORDSPRÅK

¤ Den man ligger med får bädda

¤ Den som tar, han har

¤ Det man inte minns, har inte hänt

¤ Det man inte vet, har man ingen aning om

¤ Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon

¤ Förtala är silver, förtiga är guld

¤ Gammal kärlek rostar alltid

¤ Har man slagit yxan i båten får man ro som fan

¤ Man ska inte kasta spjut i radhus

¤ Liten stuga kallas ofta stort dass

¤ Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin

¤ Som man raggar får man ligga

¤ Övning ger träning

¤ Friskt kopplat, hälften brunnet
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Prins Korv och Drottning Sylt
Här har Avigsidan samlat medlemmar av särskrivningsfamiljen.

Vänstertrafik till Värmdö?
En bit ner på denna sidan kan man se hur man skall återinföra vänstertrafik på Värmdövägen! :shock:

(Avigsidans startsida)
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Barn under kläder, rädda dem innan de kvävs!
Super under ställ..? tja kanske kalsingar till torken eller AA!
Brunstens batterier, jaha... skall man ha dem i massageapparaten?
Håll plats, något att hålla i när det blåser eller?
Morgon rockar, och soul till kvällen (kvälls soul)?
Lång hårig tax.... hur långa kan de bli?
Kassa skåp, kan det vara inköpta på Ikea, spånskivemöbler som faller ihop vid minsta belastning?
Led buss, något för leda typer?

Benjamin Fikus och Lucia Kaffe, kanske är kompisar med Prins Korv och Drottning Sylt?
Möjligen kanske Prins Korv förestår en "Korv Kiosk" på Mariaplan i Majorna, där vid trean och elvans hållplats?

General Snus och Broder Garn är andra kända arketyper.
Herr och Dam Frisör äro andra.
Vadå jag dyster?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Björn J. skrev:
General Snus och Broder Garn är andra kända arketyper.
Den förstnämda kallas ibland General Portions Snus. (Enligt info på min första länk!) :D
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

LÅ1 skrev:
Björn J. skrev:
General Snus och Broder Garn är andra kända arketyper.
Den förstnämda kallas ibland General Portions Snus. (Enligt info på min första länk!) :D
ja det finns fler... länkar alltså.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

En käck en som jag sett var

smärt sköterska, frågan är vad utseendet på personalen har med behandlingen (mot smärta) att göra....

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:En käck en som jag sett var

smärt sköterska, frågan är vad utseendet på personalen har med behandlingen (mot smärta) att göra....

//Tony

Ni som finner hänsyftningsfelet i föjande text kan troligtvis... jag tror att det är japanska, och att man försöker sälja en ipod eller något sådant...

 普段は真面目、清楚、上品に澄ましていても、本当は、いやらしい命令に従い
何度もイカされたい、恥ずかしいと思うほど体が熱くなって淫らになってしまう、
内緒でガーターベルトにストッキングなどを身につけて出かけてドキドキしながら下着に染みを付けたり我慢できずに
出先で慰めたり、そんな事を思って毎日のように一人で慰めたり、
体に触れなくても、想像や文字を見ているだけで我慢できなくなる程淫らに濡れてしまう、
そんなMっぽい、イチャイチャ好きな甘えん坊で素敵な女性が待ってます

Nä, jag har inte formulerat det själv, en reklamtext från ett spambrev jag fick idag.
Vadå jag dyster?
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Tips för vårgarderoben + andra inköpstips

Inlägg av VeVen »

Tips för vårgarderoben

Saknar ni ideer? Skulle ni vilja satsa på en "makeover" vad gäller klädsel och frisyr? Inspiration kan man då få på sidan orkesterkort med bilder på dansband i full mundering. Överraska din omgivning nu till våren!

andra inköpstips

Utbudet på auktionssajterna är verkligen överväldigande. Som tur är finns det en sida som samlat de allra "bästa" erbjudandena: best of blocket. Skynda att fynda!

tipsar VeVeN
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Tips för vårgarderoben + andra inköpstips

Inlägg av Ulrik Berggren »

VeVen skrev:Tips för vårgarderoben

Saknar ni ideer? Skulle ni vilja satsa på en "makeover" vad gäller klädsel och frisyr? Inspiration kan man då få på sidan orkesterkort med bilder på dansband i full mundering. Överraska din omgivning nu till våren!

tipsar VeVeN
Tack för dem:) Ibland undrar man om alla dessa band/orkestrar verkligen funnits till och spelat (in) något ö h t. Eller kommer alla bilderna från skivomslag? Vilket formlig explosion av dansband det måste ha varit ett tag på sjuttiotalet i så fall :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Tips för vårgarderoben + andra inköpstips

Inlägg av VeVen »

Ulrik Berggren skrev:
VeVen skrev:Tips för vårgarderoben

Saknar ni ideer? Skulle ni vilja satsa på en "makeover" vad gäller klädsel och frisyr? Inspiration kan man då få på sidan orkesterkort med bilder på dansband i full mundering. Överraska din omgivning nu till våren!

tipsar VeVeN
Tack för dem:) Ibland undrar man om alla dessa band/orkestrar verkligen funnits till och spelat (in) något ö h t. Eller kommer alla bilderna från skivomslag? Vilket formlig explosion av dansband det måste ha varit ett tag på sjuttiotalet i så fall :roll:
Enligt samlaren så är allt "på riktigt". De flesta bilderna är nog från de vykort som dansbanden lät ta fram för att göra reklam för sig. Dessa kort, med annan dansbandsmemoribilia, har faktiskt turnerat på en utställning. Kanske turnerar fortfarande. . .

Namnen på banden är också fantastiska, "Svenners", "Strax", "Nonnes", "Carlerics mogis".

Fastnat för nån favoritlook?. . .

undrar VeVeN
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Tja, brorsan fick höra av en musikbranschföreläsare att det finns ungefär ett dansband per 5000 invånare.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

I en ungdoms TV-serie på 80-talet, jag tror att det var serien "Xerxes" (iallafall hette huvudpersonen så) så fanns det med ett parodierat dansband, många rinde eller skrev till SVT och undrade var man kunde få tag i bandet, var man kunde köpa musiken etc. Seriens musik gavs också ut på skiva, vilket var vanligt då, och denna lär ha sålt bra.

After Shave och Galenskaparna gjorde ju också en rolig parodi, med "Dansbandsfabriken" där man tillverkade dansband efter löpandebandsprincipen, man hade tillockmed en speciell kontrollör som kontrollerade att skjortkragarna satt rätt.
Men undrar då vilken film det var i... kan det ha varit "Leif"??
Inledningen i Leif går iallafall i bästa Monty Pythonstil, men jättelika stenbokstäver "Leif" som (stulet från "Life of Brian") krossas av en fot.

Men jag kollade dansbandskorten, några av dem... ja de där banden är ju parodi av sig själva, retrospektalt en sorgligt uniform påminnelse om folks behov av att hela tiden uppleva samma sak som tycks ge trygghet.

Jag minns min tid i grönt, i kronans tjänst. En liten ort vid Vätterns västra strand. Kompisarna på luckan som varje onsdag och lördag skulle dra iväg med sina gamla Amazoner eller 142:or eller kanske någon trött jänkare, till omgivningens folkparker... suck, jag var väl med några gånger, kanske 5-10 ggr. och såg och hörde säkert några av de band som finns med bland korten på den länkade sajten... Kurtarnes, Bengtgunnars med Siv, Svenaallans... nä vet ni vad, jag nästan kräks när jag hör dansbandsmusik, då som nu.

"Helikoptern kräks" hette ju nått band som två herrar i radioprogrammet "Hemma Hos" svammlade om, Kjell (stavas Kell?) Alinge och Janne Forsell, också det på tidigt 80-tal... en höjdare.
Många roliga radiosketcher, en del ganska tunna, andra har blivit klassiker, som den då man parodierar radioprogrammet "Ring så spelar vi"
-Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören...

En del av dessa sketcher återupplivades i radioprogrammet "Eldorado" som sändes bl.a. på söndagsförmiddagran några år senare.
En var ungefär så här:

"Knack, knack... Jo godag, vi är två äldre damer som bara vill tala om att Världen snart går under om inte mublemeluh... -Om ni inte går nu så spränger jag er i luften.... [explosion],[programpresentatör Staffan Schmit] Vi vill lugna oroliga radiolyssnare och berätta att sprängningen av det två damerna aldig existerat, att det var så kallad "humor nouvo", alltså humorvåld i en "Hacke Hackspett spiral" som är omöjlig att ta sig ur, vi vill därför uppmana radiloyssnarna att...[ny explosion], [musik], [programpresentatör Alicia Lundahl] Hrrm, jo sprängningen av hallåtjänstemannen i det tidigare inslaget var helt och hållet påhitad och har aldrig hänt, vi skall nu istället lyssna på får, när de säger "bä" [Kjell och Janne bräker] Bä, bä, bä, sedan musik, Pink Floyds "Sheep".

Men dansband då... jag tror att det är fenomen som går bäst ute på landet, att det inte är så himla populärt i storstäderna, visserligen är det ju många av de större dansbanden som haft spelningar på Trägårn och Liseberg men det är nog så att det mest är hitresta som kommer på de tillställningarna.

Och mina upplevelser av i stort sett hela R-län var att det var väldigt "bonnit", ni som bor där får väl säga emot mig, men jag tyckte liksom att det luktade gödsel överallt och om man då inte tvingades lyssna på Eddie Medusa, så var det dansband för hela slanten.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Björn J. skrev:After Shave och Galenskaparna gjorde ju också en rolig parodi, med "Dansbandsfabriken" där man tillverkade dansband efter löpandebandsprincipen, man hade tillockmed en speciell kontrollör som kontrollerade att skjortkragarna satt rätt.
Men undrar då vilken film det var i... kan det ha varit "Leif"??
Jovisst! Och sången som sjöngs var:
Turderland skrev:Dröm om kärlek, när du somnat i kväll!
Dröm om lycka och en vän som är snäll!
Dröm dej bort från problem och komplex
Dröm om sex! Dröm om sex! Dröm om sex!

Dröm om kärlek, när du sover i natt!
Dröm om lyckliga stunder och skratt!
Dröm om syndiga tankar som väcks!
Dröm om sex! Dröm om sex! Dröm om sex!
http://turderland.addespropaganda.com/m ... arlek.html
Professionell tyckare
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Tips för vårgarderoben + andra inköpstips

Inlägg av Erland »

VeVen skrev:
Fastnat för nån favoritlook?. . .

undrar VeVeN
Gert- Johnnys är ju legendarerna när det kommer till häftig look:

http://www.orkesterkort.se/58_gertjonnys.jpg
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Tips för vårgarderoben + andra inköpstips

Inlägg av Ulrik Berggren »

Erland skrev:
VeVen skrev:
Fastnat för nån favoritlook?. . .

undrar VeVeN
Gert- Johnnys är ju legendarerna när det kommer till häftig look:

http://www.orkesterkort.se/58_gertjonnys.jpg
Tja, vad säger man... :roll: Snacka om att de olika medlemmarna har ganska individuella utseenden 8)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

En dag i framtiden:

Göran Persson är död och kommer till paradiset där han möts av S:t Per.
S:t Per är lite förlägen men hälsar honom försiktigt välkommen..

Tack! sade Göran. Jo, jag tänkte nog att jag skulle hamna här!

- Mjah, sade S:t Per. Du har ju på det stora hela uppfört Dig mycket anständigt och i betraktandet av Din barndom och så vidare så bestämde vi oss för att vi gärna ville ha Din själ här. Men förstår Du, vi har inte så mycket erfarenhet av framträdande vänstermän..

- Jaja, det blir bra. sade Göran. Släpp in mig bara!
- Jamen, ser Du, sade S:t Per, det var lite konkurrens om att få tag i Dig. Faktiskt blev vi tvungna att göra ett litet avtal med djävulen...
- AVTAL MED DJÄVULEN ! utbrast Göran förskräckt.
- Det är inte så farligt, sade S:t Per, men han menade att de flesta av Dina vänner ändå bor hos honom. Så vi avtalade att Du får lov att tillbringa ett dygn i helvetet och ett i himlen.
Sedan får Du välja var Du vill vara resten av evigheten.
Göran protesterade en del men avtalet var på plats.

S:t Per visade honom en hiss, de sade farväl och på återseende
om ett dygn, och Göran tryckte på "Helvete".
Han körde nedåt mycket länge och hissen stannade vid en stor svart port.
Han ringde på och ögonblickligen öppnade djävulen själv för att ta emot honom.

- Göran! Gamle vän, kom in! hälsade Satan och Göran steg på.
Här stod han då, på en gigantisk övertäckt golfbana.
En massa av hans gamla regeringskamrater gick runt och spelade golf. Banan var perfekt. Det var mycket varmt men små lättklädda djävulspigor serverade kalla drinkar. Göran spelade hela dagen och på kvällen hade Erik Lallerstedt (som också hade dött tidigare) lagat en gigantisk buffé med massor av feta läckerheter.

Innan Göran visste ordet av så var dygnet över och det var dags att åter åka till himmelen.
Då han kom in i himlen var han mycket eftertänksam men också
här var Han varmt välkommen. Han fick änglavingar och en harpa.

Resten av dagen spatserade han från moln till moln och hörde fåglarna sjunga och åt friska frukter från träden.
Senare åt han en lätt, god och kalorisnål middag. Han kände att det fortfarande kurrade lite i magen när han gick och lade sig.
Det hade varit rätt tröttsamt att lyssna på harpspelet och han saknade sina gamla kamrater från partiet.

Nästa morgon berättade han om sitt beslut för S:t Per,
han skulle välja helvetet.

S:t Per försökte övertala honom att stanna men han
var bestämd. Han ville tillbringa resten av evigheten med sina vänner.
S:t Per gav upp och ledde honom till hissen. Då han åter ringde på
den stora svarta porten var Satan lika snabb att öppna, men nu
var dock golfbanan borta och det enda som syntes var miljoner
av människor som vred sig av plågor i den eviga skärselden.

- Men! sade Göran. Var är golfbanan, var är drinkarna, brudarna
och maten?

- När Du var här var det valtider, sade Satan. Nu har Du röstat
på oss...
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Byggare Bob skrev:- Men! sade Göran. Var är golfbanan, var är drinkarna, brudarna
och maten?

- När Du var här var det valtider, sade Satan. Nu har Du röstat
på oss...
Haha! Den har jag hört förut, fast då var det Bill Gates som bara fick se en demoversion.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Andersson har varit sjuk ganska så länge.
Idag var han hos sin doktor och fick det slutgiltiga beskedet, han hade inte långt kvar och det var tveksamt om han skulle få uppleva morgondagen.
På vägen hem stannade han till i en deikatessaffär och på systemet och köpte på sig en massa läckerheter, lax, gåsleverpastej, rysk kaviar, champange, konjak... det blev dyrt.

När han kom hem berättade han för fru Andersson; ...och när vi har ätit upp alla maten och druckit ur champangen skall vi älska hela natten!

-Ja det kan ju du säga som inte skall gå upp i morgon.
Vadå jag dyster?
Skriv svar