C12-C15
Postat: lördag 07 december 2002 18:55
Har länge funderat på omkorgningsvagnarnas uppbyggnad. SLM ger en grov struktur, men frågetecken finns. En liten utmaning till tunnelbaneexperterna.
C12 verkar inte fått mer nytt än en korg. Var typen i övrigt identiskt med C1-C3?
Är C13 inte mer än en C12 med nya boggier? I SLM står det att boggien är av C6-typ. C4 var ju startskottet för en ny boggie jmf. C1-C3. Denna verkar vara snarlik C6:ans. Är det bara luftfjädringen som skiljer C6-boggien från denna?
Är jag helt ute och cyklar om jag antar att C13 liknar C6 ganska mycket. Lite modernare korg, men med samma motorer och boggier. Vad kommer det sig då att det skiljer 6 ton i vikt mellan typerna (C6=23 t, C13=29 t)?
C14 ska ha fått viss elutrustning från C2 och C3. Är det bara tyristorsystemet som har kommit till? Eller skiljer sig vagnstypen avsevärt från C13? Hur omfattande ombyggnad genomgick banmotorena från de gamla vagnarna för att fungera med tyristorpådrag?
Är C15 en helt igenom ny vagn eller finns komponenter från äldre vagnar? Varför kom en så liten serie av helt nya vagnar innan C14? Fanns det under kort tid ingen tillgång på äldre vagnar?
Underredet till Cx vagnarna verkar ha sett likadant ut från C1 ända till C15. Användes någonsin äldre underreden vid tillverkningen av omkorgningsvagnarna?
Frågorna kan ni väl ta med ut på krogen och diskutera med lämpligt sällskap över en öl. Ska i alla fall jag göra efter teves världsberömda expedition. (undrar om någon delar mitt intresse??)
/Michael
C12 verkar inte fått mer nytt än en korg. Var typen i övrigt identiskt med C1-C3?
Är C13 inte mer än en C12 med nya boggier? I SLM står det att boggien är av C6-typ. C4 var ju startskottet för en ny boggie jmf. C1-C3. Denna verkar vara snarlik C6:ans. Är det bara luftfjädringen som skiljer C6-boggien från denna?
Är jag helt ute och cyklar om jag antar att C13 liknar C6 ganska mycket. Lite modernare korg, men med samma motorer och boggier. Vad kommer det sig då att det skiljer 6 ton i vikt mellan typerna (C6=23 t, C13=29 t)?
C14 ska ha fått viss elutrustning från C2 och C3. Är det bara tyristorsystemet som har kommit till? Eller skiljer sig vagnstypen avsevärt från C13? Hur omfattande ombyggnad genomgick banmotorena från de gamla vagnarna för att fungera med tyristorpådrag?
Är C15 en helt igenom ny vagn eller finns komponenter från äldre vagnar? Varför kom en så liten serie av helt nya vagnar innan C14? Fanns det under kort tid ingen tillgång på äldre vagnar?
Underredet till Cx vagnarna verkar ha sett likadant ut från C1 ända till C15. Användes någonsin äldre underreden vid tillverkningen av omkorgningsvagnarna?
Frågorna kan ni väl ta med ut på krogen och diskutera med lämpligt sällskap över en öl. Ska i alla fall jag göra efter teves världsberömda expedition. (undrar om någon delar mitt intresse??)
/Michael