Oslotrikken igjen - 2 linjer nedlegges
Postat: onsdag 04 december 2002 21:39
Styremøtet i AS Oslo Sporveier i dag 4/12 er avsluttet. Slik oppsummerer NKF - nytt, fackets nyhetsblad, resultatet:
Informasjon fra NKF- foreningene i Sporveien
Ansvarlig redaktør: Stein Guldbrandsen
Onsdag 4. desember 2002
Sporveisstyremøtet:
Busslinjer reddet - Kjelsåstrikken og Homannsbyen tapt
NKF's arbeid ga resultater - men ikke full seier.
Sporveisstyremøtet onsdag har gjort vedtak om driftsopplegget for 2003. De viktigste elementene i vedtaket er:
- Ingen av busslinjene nedlegges med unntak av linje 87 Ingierstrand. Dette betyr at nesten alle de nedleggingstruede rutene er reddet, inklusive ekspressbusslinjene til Holmlia og Bjørndalen. Rushtidsforlengelsene på linjene 45, 41 og 56 utgår, men ingen bydeler mister tilbudet, slik det var fare for.
- Mot stemmene til de ansattes representanter vedtok styret å legge ned Kjelsåstrikken og trikkedriften over Homannbyen. NKF motsatte seg nedleggingen av Kjelsåstrikken og trikkedriften over Homannbyen, men fikk ikke flertall i styret for denne delen av forslaget. I stedet økes antallet avganger på de gjenværende strekningene.
- Styret har IKKE gjort vedtak om rutenettet i framtiden, men begrenset seg til å legge rammene for neste år.
- På T - banen skal linje 1 vendes på Majorstua, linje 3 kjøres Mortensrud - Blindern og linje 4 kjøres Bergkrystallen - Kolsås.
- Etter forslag fra NKF skal det gjennomføres intern effektivisering, og administrasjonen pålegges streng nøkternhet.
Blandede følelser
NKF mottar vedtaket med blandede følelser. Vår kamp mot nedlegginger har gitt resultater, og byrådet ble tvunget til å fremskaffe 25 millioner ekstra i sitt nyeste budsjettforslag. Dette er ikke nok til å gi det tilbudet vi mener er nødvendig, men resultatet er svært mye bedre enn de raseringene av både trikk- og busstilbudet som har vært foreslått. NKF mener at styreflertallet har gjort et stort feilgrep når de har gått for nedlegging av Kjelsåstrikken og trikken over Homannbyen. Men verken vi ansatte eller publikum vil glemme at dette egentlig er byrådspartienes ansvar.
Informasjon fra NKF- foreningene i Sporveien
Ansvarlig redaktør: Stein Guldbrandsen
Onsdag 4. desember 2002
Sporveisstyremøtet:
Busslinjer reddet - Kjelsåstrikken og Homannsbyen tapt
NKF's arbeid ga resultater - men ikke full seier.
Sporveisstyremøtet onsdag har gjort vedtak om driftsopplegget for 2003. De viktigste elementene i vedtaket er:
- Ingen av busslinjene nedlegges med unntak av linje 87 Ingierstrand. Dette betyr at nesten alle de nedleggingstruede rutene er reddet, inklusive ekspressbusslinjene til Holmlia og Bjørndalen. Rushtidsforlengelsene på linjene 45, 41 og 56 utgår, men ingen bydeler mister tilbudet, slik det var fare for.
- Mot stemmene til de ansattes representanter vedtok styret å legge ned Kjelsåstrikken og trikkedriften over Homannbyen. NKF motsatte seg nedleggingen av Kjelsåstrikken og trikkedriften over Homannbyen, men fikk ikke flertall i styret for denne delen av forslaget. I stedet økes antallet avganger på de gjenværende strekningene.
- Styret har IKKE gjort vedtak om rutenettet i framtiden, men begrenset seg til å legge rammene for neste år.
- På T - banen skal linje 1 vendes på Majorstua, linje 3 kjøres Mortensrud - Blindern og linje 4 kjøres Bergkrystallen - Kolsås.
- Etter forslag fra NKF skal det gjennomføres intern effektivisering, og administrasjonen pålegges streng nøkternhet.
Blandede følelser
NKF mottar vedtaket med blandede følelser. Vår kamp mot nedlegginger har gitt resultater, og byrådet ble tvunget til å fremskaffe 25 millioner ekstra i sitt nyeste budsjettforslag. Dette er ikke nok til å gi det tilbudet vi mener er nødvendig, men resultatet er svært mye bedre enn de raseringene av både trikk- og busstilbudet som har vært foreslått. NKF mener at styreflertallet har gjort et stort feilgrep når de har gått for nedlegging av Kjelsåstrikken og trikken over Homannbyen. Men verken vi ansatte eller publikum vil glemme at dette egentlig er byrådspartienes ansvar.