M28 777

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

M28 777

Inlägg av Björn J. »

Bild

Jag kollade under "Vagnhallen" här på Swetramway, och under GS och M28.

Faktum är att en vagn inte finns med, det är exprimentvagnen M28 777, egentligen skulle den väl ha en annan typbeteckning, men ni vet GS...
Hursomhelst så tog man fram en enda sådan här vagn för att testa den på Långedragslinjen, för att där kunna glesa ut tidtabellen.
Testerna föll inte väl ut och sedemera så byggdes 777 om till en vanlig M28, eller blev reservdelförråd, uppgifterna går litet isär.
Dessvärre har jag ingen riktigt bra bild på vagnen, men det kanske någon annan har?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Märkligt, varför har M28:an M29-boggier? och M25/29 Skyltkrukor?

//T
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:Märkligt, varför har M28:an M29-boggier? och M25/29 Skyltkrukor?

//T
Därför att det var en märklig vagn, liksom en bastard, "HPD" (iHopPlockadeDelar).


Bild
Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Var det förresten det här projektet som Boeing var inblandat i där man ville bygga en ramp på Saltholmen f.v.b. till Öarna? Man hade redan planerat att bygga om 717, 727, 737, 747 för den trafiken......

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Hei, du er 29 dager for sent ute :wink:
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Re: M28 777

Inlägg av Mikael Karlsson »

Björn J. skrev:Bild

Jag kollade under "Vagnhallen" här på Swetramway, och under GS och M28.

Faktum är att en vagn inte finns med, det är exprimentvagnen M28 777, egentligen skulle den väl ha en annan typbeteckning, men ni vet GS...
Hursomhelst så tog man fram en enda sådan här vagn för att testa den på Långedragslinjen, för att där kunna glesa ut tidtabellen.
Testerna föll inte väl ut och sedemera så byggdes 777 om till en vanlig M28, eller blev reservdelförråd, uppgifterna går litet isär.
Dessvärre har jag ingen riktigt bra bild på vagnen, men det kanske någon annan har?

Bj.
Man har alltså förlängt en M28:a på det här viset. Vilka år handlar det om? Känns lite besvärligt i kurvorna. Och numret 777? (M28 701-770) :?
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Det var ju en bastard, var glad att dom inte körde med "666" också så vore det riktigt "jävligt" :roll:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

BaardB skrev:Hei, du er 29 dager for sent ute :wink:
Nja.... (M)28- dagar för sent.....

;-) (den andre är det 1 dag sedan den förste)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Re: M28 777

Inlägg av Byggare Bob »

Mikael Karlsson skrev: Man har alltså förlängt en M28:a på det här viset. Vilka år handlar det om? Känns lite besvärligt i kurvorna. Och numret 777? (M28 701-770) :?

Tror du på tomten oxå??? :D

Björn behagar skämta med oss, vagn 777 har ALDRIG funnits på riktigt, men möjligen i Göteborgshumorn....

Annars är spekulationen intressant, men jag tror att om motsvarande vagn funnits i verkligheten så hade nog kurvradierna varit väldigt svåra att övervinna, för att inte tala om överhänget i kurvorna...

Tro inte på allt du ser och hör :D
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Re: M28 777

Inlägg av Mikael Karlsson »

Byggare Bob skrev:
Mikael Karlsson skrev: Man har alltså förlängt en M28:a på det här viset. Vilka år handlar det om? Känns lite besvärligt i kurvorna. Och numret 777? (M28 701-770) :?

Tror du på tomten oxå??? :D

Björn behagar skämta med oss, vagn 777 har ALDRIG funnits på riktigt, men möjligen i Göteborgshumorn....

Annars är spekulationen intressant, men jag tror att om motsvarande vagn funnits i verkligheten så hade nog kurvradierna varit väldigt svåra att övervinna, för att inte tala om överhänget i kurvorna...

Tro inte på allt du ser och hör :D
Tomten, tror jag har hört talas om honom nån gång :lol:

Jaså det var Göteborgshumor. Trodde det var något jag missat, något innan min tid så att säga. Och det där med kurvradier är inte så konstigt. Se på Nordkorea, där finns det en stad med tatra ledvagnar. Där man tagit bort leden och svetsat ihop delarna. Det är en väldigt låååång 4-axlig vagn så att säga!

Nåja, med Göteborgare och deras humor vet man aldrig :D :D :D Får väl erkänna att jag gick på det då 8)
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Kurvradierna var väl ingenting, passagerarcirkulationen var det värre med.
Vagnen borde ju sett ut så här:

Bild

Bj.
Vadå jag dyster?
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Björn J. skrev:Kurvradierna var väl ingenting, passagerarcirkulationen var det värre med.
Vagnen borde ju sett ut så här:

Bild

Bj.
Man skulle kunna haft en led där siffrorna är! Och möjligtvis även lite låggolv. Tipsa GS så kanske de behåller pedalvagnarna :lol:
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Mikael Karlsson skrev:Tipsa GS så kanske de behåller pedalvagnarna :lol:
Det behövs inte, det har de redan kommit på själva... 8)

Bj.
Vadå jag dyster?
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Inlägg av Nupski »

Appropå testvagnar så letade jag i mitt arkiv och fann en bild på GL-s testbuss från slutet av 80-talet.... Bussen ser lite halvt anonym ut och bilden är tagen från ganska långt håll... ty det var problem att komma nära GL-s testanläggning.... men som alla vet blev GL, västtrafik och projektet lades på is....
Bild
Björne
Inlägg: 1299
Blev medlem: måndag 04 augusti 2003 18:25
Ort: Götet

Inlägg av Björne »

Nupski skrev:Appropå testvagnar så letade jag i mitt arkiv och fann en bild på GL-s testbuss från slutet av 80-talet.... Bussen ser lite halvt anonym ut och bilden är tagen från ganska långt håll... ty det var problem att komma nära GL-s testanläggning.... men som alla vet blev GL, västtrafik och projektet lades på is....
Bild
det var minsan något i hästväg :wink: Tänkt för framtida expressbusslinjer eller vad tänkte man sig?
Magnus H

Inlägg av Magnus H »

Suck.......och jag som trodde att M28 777 faktiskt funnits...
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Inlägg av Nupski »

Björne skrev:
Nupski skrev:Appropå testvagnar så letade jag i mitt arkiv och fann en bild på GL-s testbuss från slutet av 80-talet.... Bussen ser lite halvt anonym ut och bilden är tagen från ganska långt håll... ty det var problem att komma nära GL-s testanläggning.... men som alla vet blev GL, västtrafik och projektet lades på is....
Bild
det var minsan något i hästväg :wink: Tänkt för framtida expressbusslinjer eller vad tänkte man sig?
Enligt min källa så var det att man skulle dra in alla tåg 8) i GL-området och ersätta dem med dessa bussar.... men men... tycker nog att projekt M28 777 är mer spännande i sig... fullkomligt diggabel vagn... :lol:
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Nupski skrev:Appropå testvagnar så letade jag i mitt arkiv och fann en bild på GL-s testbuss från slutet av 80-talet.... Bussen ser lite halvt anonym ut och bilden är tagen från ganska långt håll... ty det var problem att komma nära GL-s testanläggning.... men som alla vet blev GL, västtrafik och projektet lades på is....
Jasså, DEN bussen... ja en annan av anledningarna med isläggandet var ju att det var något svårt att rangera in den på "Nisseterminalen".

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: M28 777 Rita går ju!

Inlägg av Odd »

Rita går ju!

M28EV ( Extended Version / EVolution )
M28EV.png
M28EV.png (80.59 KiB) Visad 15875 gånger
Genius on call
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M28 777

Inlägg av 2763 »

Hur kommer det sig att du har M29-boggier på den?

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar